Hobbybrouwen > Apparatuur

Boormachinepomp voor maisch geschikt?

(1/2) > >>

Edgar:
Ik weet dat er hier mensen zijn die zo'n boormachinepompje hebben, en ik ben benieuwd of 'ie ook geschikt is om (een vrij dunne) maisch te pompen. Ik heb er zelf ook n, en heb 'm alleen nog voor wort gebruikt (gaat uitstekend).

Volgens de gebruiksaanwijzing kan je er geen vloeistoffen met stukjes erin mee verpompen, maar je hoeft misschien niet alles te geloven wat ze zeggen denk ik maar. Ik zou het in elk geval graag doen, omdat ik dan vrijwel zonder oxidatie mijn ketel (ik heb er maar n) kan vrijmaken zodat ik in een ander vat, en direct naar de kookketel kan filteren/spoelen.

Iemand het ooit geprobeerd?

Adrie:
Ha Edgar,

Wij hebben ook zo'n ding. Ik neem aan dat je hem wel eens open maakt na gebruik om hem zorgvuldig schoon te maken. Wij zijn dat een keer vergeten en dat had een prachtige explosie van schimmels tot gevolg). Je ziet dan dat de pomp een schijf met kamertjes heeft die ronddraait. De kamertjes zijn aan 1 kant open en aan deze kant rust de schijf op een soort schijf van een stofachtig materiaal (ik weet niet wat), waarlangs hij draait. Ik kan me voorstellen dat vaste delen hierin groeven uitslijten en dat lijkt me niet goed voor de pomp (lekkage tussen de kamers, waardoor de pomp niet meer goed kan functioneren). Ik zou me dus maar aan de gebruiksaanwijzing houden.

Groeten,

A3

Edgar:
Ik had 'm wel eens opengemaakt, maar doe dat niet elke keer eerlijk gezegd; ik maak 'm altijd schoon zoals we dat op de brouwerij ook deden, door het verpompen van water en een reinigende vloeistof (natronloog in mijn geval; heb ook wel eens vaatwasmiddelwater gebruikt). De centrifugaalpompen daar werken volgens het zelfde principe.

Dat stuk stof is geloof ik de buitenlaag van een kunststof glijlager, dat zou wel een kafje moeten kunnen verdragen denk ik. Het is dan ook niet de bedoeling om er vloeistoffen met zand of een ander hard slijpend middel mee te pompen.

mijn gedachte was eerder dat 'ie misschien na een paar liter verstopt of zo, en ben dus vooral benieuwd naar mensen die het al wl hebben geprobeerd, al of niet met succes. Als er niemand opdoemt zal ik het toch wel zelf proberen en hier posten hoe het ging.

Edgar:
Het werkt niet. Je zuigt alle wort uit de maisch, en blijft met de vaste delen in de pan zitten. Weer wat geleerd.

Het materiaal is denk ik te klein vergeleken met de grootte van de vaste delen van de maisch.

John:
Hoi,

ik ben al maanden op zoek naar een betaalbare pomp. Bij deze nog een keer een oproep voor ideeen.

Groeten

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie