Alle gist in het begin toevoegen of in delen

Gestart door lier, 01-06-2019 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Zomaar een gedachte kronkel,

Als je een heel zwaar bier vergist, is er dan wat voor te zeggen om de gist in delen toe te voegen, zodat er gedurende het hele gist proces verse gist beschikbaar is, of alle gist in 1 keer beter met de gedachte veel handen maken werk licht of maakt het niet uit?

Jacques

Het later toevoegen van gist als je last hebt van een stokkende gisting heeft bijna nooit zin. De reden daarvoor is dat de eerder geënte gist veel van de beschikbare aminozuren, noodzakelijke mineralen en makkelijk vergistbare suikers al verbruikt heeft.

Het beste is daarom alle gist aan het begin te geven.

Het is wat anders als er suiker in de stort zit. Als je die op een later tijdstip aan je gistend bier toevoegt krijg je een iets hogere vergistingsgraad hebben diverse forumleden in het verleden gemerkt.

BrouwMark

^
I
Niet helemaal mee eens, maar wel 90% waar...

Als je een heel erg zwaar boos beest van een bier vergist, wil het wel eens zo zijn dat de giststerfte sneller gaat dan de gistdeling. Dán kan het zinnig zijn om zoiets te doen. Normalerwijs: nee.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 02-06-2019  00:32 u^
I
Niet helemaal mee eens, maar wel 90% waar...

Als je een heel erg zwaar boos beest van een bier vergist, wil het wel eens zo zijn dat de giststerfte sneller gaat dan de gistdeling. Dán kan het zinnig zijn om zoiets te doen. Normalerwijs: nee.
Heb je dat wel eens geprobeerd?
Lijkt me niet geheel logisch. Als je iets groots in beweging moet zetten met mankracht dan ga je gelijk zoveel mogelijk mensen inzetten en niet steeds een paar die dan uitgeput raken zonder er beweging in te krijgen.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 02-06-2019  10:12 uHeb je dat wel eens geprobeerd?
Lijkt me niet geheel logisch. Als je iets groots in beweging moet zetten met mankracht dan ga je gelijk zoveel mogelijk mensen inzetten en niet steeds een paar die dan uitgeput raken zonder er beweging in te krijgen.

Nog niet, maar ik zit me in te lezen over het maken van een heel zwaar bier. Eigenlijk is het inderdaad niet de gist in delen toevoegen, maar de gist vooraf delen en er dan twee of meerdere starters van maken.

lier

Citaat van: BrouwMark op 02-06-2019  12:37 uNog niet, maar ik zit me in te lezen over het maken van een heel zwaar bier. Eigenlijk is het inderdaad niet de gist in delen toevoegen, maar de gist vooraf delen en er dan twee of meerdere starters van maken.

Vandaar ook mijn vraag heb vorige week dinsdag een dikke ris gebrouwen met een begin SG van 1.127, wordt dus een hele kluif voor de gist.
mr Malty geeft aan dat er 1,6 zakje gist in moet maar Brewfather zegt maar liefst 4 zakjes  :nut:
Ik heb deze al eens eerder gebrouwen met 2 zakjes en goed resultaat dus zo ook deze keer maar het zet je toch aan het denken.
Inmiddels is het sg al gedaald naar 1.042 volgens de iSpindel en hij borrelt nog lekker door.

Starter maken bij gebruik van droge gist doe ik eigenlijk nooit.
Bedankt voor de reacties ieg, weer wat opgestoken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.