Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen met een zomerse twist  (gelezen 614 keer)

Offline Paul d.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • amateur brouwer
Weizen met een zomerse twist
« Gepost op: 01-06-2019 19:34 u »
In mijn vorige brouwsels had ik steeds een viezig smaakje ik denk iets van de gist, of iets te warme vergisting. Nu heb ik een vergistingskast, en kan ik gecontroleerd vergisten. Alsnog wil ik geen risico nemen. Deze keer wil ik graag een weizen gaan brouwen met een beetje citrus sinaasappelige smaken voor de zomer, en ook om vieze smaken te maskeren. Welke hop zou ik het best kunnen gebruiken als drooghop en hoeveel per liter?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
Re: Weizen met een zomerse twist
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2019 19:58 u »
In mijn vorige brouwsels had ik steeds een viezig smaakje ik denk iets van de gist, of iets te warme vergisting. Nu heb ik een vergistingskast, en kan ik gecontroleerd vergisten. Alsnog wil ik geen risico nemen. Deze keer wil ik graag een weizen gaan brouwen met een beetje citrus sinaasappelige smaken voor de zomer, en ook om vieze smaken te maskeren. Welke hop zou ik het best kunnen gebruiken als drooghop en hoeveel per liter?
Vieze smaken maskeren gaat hem niet worden, dus misschien handig om uit te vinden wat er precies aan scheelt. Er zit vast een ervaren brouwer in je buurt die wil proeven.

Drooghoppen met 1 - 2 gram Cascade per liter geeft een mooie citrus in een tarwebier.

Offline Paul d.

• Boven 10 berichten
  • *
  • amateur brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2019 22:33 u »
Vieze smaken maskeren gaat hem niet worden, dus misschien handig om uit te vinden wat er precies aan scheelt. Er zit vast een ervaren brouwer in je buurt die wil proeven.

Drooghoppen met 1 - 2 gram Cascade per liter geeft een mooie citrus in een tarwebier.

Wat ik denk dat het probleem is dat de vergistingstemperatuur te hoog was geweest ipv gecontroleerd op 20 graden hadden we wel regelmatig uitschieters richting de 25 graden, maar zou dit echt het enige probleem kunnen zijn of kun je zo op afstand iets anders kunnen benoemen waar ik eens aandachtig naar moet kijken

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2019 00:39 u »
Wat ik denk dat het probleem is dat de vergistingstemperatuur te hoog was geweest ipv gecontroleerd op 20 graden hadden we wel regelmatig uitschieters richting de 25 graden, maar zou dit echt het enige probleem kunnen zijn of kun je zo op afstand iets anders kunnen benoemen waar ik eens aandachtig naar moet kijken

Ja... Uitschieters richting 25į zijn waarschijnlijk het probleem geweest. Probeer eens een bier zonder toevoegingen uit je nieuwe gistkast? Je zal verrast zijn  :biersmile:

Tags: