SMaSH barley wine

Gestart door BrouwMark, 31-05-2019 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Ik heb een buisje wlp099 super high gravity ale liggen dat op moet. Meegenomen in een impuls, en nu al een tijdje aan het broeden op een recept voor deze gist.

Volgens mij ontkom ik niet aan een barley wine. De gist is (zegt men) van Thomas Hardy, en die maakt een zeer lekkere. Maar hoe, met welke mouten, etc... Een zoektocht die tot nu toe niets oplevert dat bij mij een positieve snaar raakt. Niets ten nadele van u, prijswinnende barleywinebakkers hoor, maar...

Als ik het nu eens super simpel houd? 100% pilsmout tot een SG van pakweg 1100 of wat meer (flink lang koken, of eventueel een deel inkoken tot stroop), en alleen Target hop tot een EBU van zeg, 80? Dat moet toch prima gaan?

Mark.

Gerb

Jouw voorgestelde recept is prima maar als je het meer Brits wilt krijgen zou ik de pilsmout vervangen voor Thomas Fawcett pale mout.

BrouwMark

Zou dat nog veel verschil maken na wat gekaramelliseer?

Staple

Je zal dan iets van een decoctie moeten gaan doen.

Jacques

Citaat van: Staple op 01-06-2019  14:14 uJe zal dan iets van een decoctie moeten gaan doen.

Dat is Duits en niet Engels...
Infusiebrouwen is juist typisch Engels.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 01-06-2019  15:35 uDat is Duits en niet Engels...
Infusiebrouwen is juist typisch Engels.

Mooi dat je dat zegt. Ik ben heus geen anti-decoctionist, maar vond het voor dit bier niet voor de hand liggend.

Maar? Na wat gekaramelliseer hier en daar? Kan toch?

Gerb

Je gaat er van uit dat als er gekaramelliseer plaatsvindt, het op pale mout gaat lijken. De verschillen zijn echter anders. Pale mout heeft een ander moutproces gehad en is daardoor moutige en anders van smaak. Het is dus niet hetzelfde. Dat neemt niet weg dat je ook met pilsmout kunt brouwen.

Jacques

Citaat van: Gerb op 02-06-2019  09:25 uJe gaat er van uit dat als er gekaramelliseer plaatsvindt, het op pale mout gaat lijken. De verschillen zijn echter anders. Pale mout heeft een ander moutproces gehad en is daardoor moutige en anders van smaak. Het is dus niet hetzelfde. Dat neemt niet weg dat je ook met pilsmout kunt brouwen.

Eens met Gerb.

Het is niet zonder meer mogelijk een mout door een andere mout te vervangen. Ook niet als je langer kookt of op een hogere temperatuur maischt.

Vergelijkt het met koken. Een tomaat wordt ook geen paprika, door deze aan te bakken... Neemt niet weg dat de smaak van zowel tomaten als paprika anders wordt als deze hitte gehad heeft.

BrouwMark


seed7

Gezien het SG dat je nastreeft zou ik het karameliseren achterwege laten. Het wordt al stevig moutig. Als je het wel doet zou ik zeker een hop met minder alfazuur nemen, EKG bijvoorbeeld om zo wat meer tannines in het bier te krijgen. Dat balanceert de "glibberigheid" van het bier mooi.

ingo

BrouwMark

Goed idee, ik zal eens in mijn hoplade duiken. De bedoeling is een stevige jongen te brouwen. Geen suiker toch, in een barley wine?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 02-06-2019  19:03 uGoed idee, ik zal eens in mijn hoplade duiken. De bedoeling is een stevige jongen te brouwen. Geen suiker toch, in een barley wine?

Dat mag gerust. Ook Engelse brouwers willen uit de suikerpot snoepen...

Hay

Citaat van: BrouwMark op 02-06-2019  19:03 uGoed idee, ik zal eens in mijn hoplade duiken. De bedoeling is een stevige jongen te brouwen. Geen suiker toch, in een barley wine?

Ik heb laatst een bijna smash (er zat een gedeelte cara 120 in) Amerikaanse barleywine gebrouwen met palemout en Cascade.
En voor zover ik me ingelezen heb is een van de verschillen tussen een barleywine en een quadrupel buiten de hoppen en de gist dat er bij een barleywine geen suiker in de stort zit.
Heb ik dus ook niet gedaan. 

BrouwMark

Ik ben benieuwd wat de kleur wordt met alleen basismout. Zou dat toch richting amber gaan, of blijft het 'geel'?

DLB

Citaat van: BrouwMark op 05-06-2019  01:08 uIk ben benieuwd wat de kleur wordt met alleen basismout. Zou dat toch richting amber gaan, of blijft het 'geel'?

Inderdaad. Ik vermoed een kleur tussen goud en amber. Oranje zeg maar.

BrouwMark

Oranje, prima. Mooie kleur.

Blij met mijn nieuwe magneetroerder en erlenmeyer! Flinke starter gemaakt vanmiddag voor wat waarschijnlijk SG 1.111 gaat worden. Nu hoef ik niet meer te schudden...

BrouwMark

De gisting is begonnen met SG 1112, vandaag meet ik 1008 (!) Iets te enthousiast doorgemaischt dus denk ik. Wat een alcoholbom.

DLB

Citaat van: BrouwMark op 06-07-2019  15:23 uDe gisting is begonnen met SG 1112, vandaag meet ik 1008 (!) Iets te enthousiast doorgemaischt dus denk ik. Wat een alcoholbom.

Sodeknetters. Dat is qua alcohol gelijk aan échte wijn!

BrouwMark

Potverdrie zeg, ik zit vlak voor het slapengaan nog even aan mijn bottelsample. Vandaag gebotteld. Zo (dus vóór enige hergisting of rijping) is het echt een kneiter van een bier. Oranje inderdaad, zoet, moutig, zwaar gebitterd, en met een onmiskenbare Engelse gistsmaak. Gelukkig geen hogere alcoholen te proeven of andere nare zaken.

Ben benieuwd hoe ie met kerst is  8)

Ps. Het 'recept' is na jullie input veranderd in pilsmout en EKG, resp. 6,6 kg en 100 gram voor uiteindelijk 30 flesjes.  ;D

DLB

30 flessen en dan vol moeten houden tot de kerst. Zet maar in een kluis met tijdslot haha

BrouwMark

Echt zware bieren kan ik over het algemeen wel lang bewaren. Ik heb nog 16 van de oorspronkelijke 30 flesjes van een hele zware RIS die ik 21-12-2017 heb gebrouwen...

Oscar

Citaat van: BrouwMark op 24-07-2019  00:41 uvoor uiteindelijk 30 flesjes.  ;D

 :o :o Dan hoop ik dat dat flessen van 1 liter zijn... >:D  Je brouwt toch niet in porties van 8-9 liter?  :weetniet:  Dat zou ik al heel snel gaan opschalen of dan in ieder geval iedere week brouwen... :biersmile: :proost:

Fractus

Hou ons maar op de hoogte Mark, ik ben benieuwd hoe dit bier zich over tijd ontwikkeld!

@Oscar, ik mag toch hopen dat je geen 8 liter bier per week drinkt, laat staan zulk zwaar bier?! Anders mag je wel even langs de afkickkliniek gaan ;)

BrouwMark

Nee, het zijn gewone flesjes. Normaal brouw ik zo'n 20-25 liter per keer, maar teveel mout in mijn brouwzak is onhandelbaar. Vandaar voor zo'n sterke jongen een klein brouwsel.

bravebunny

Hey Mark,

Ik wil jouw "recept" binnenkort ook gaan brouwen. Ik heb nog wel twee vragen:
- heb je wel of geen suiker in de stort gebruikt? Werd me niet duidelijk na het doorlezen van de thread.
- heb je bottelgist gebruikt bij het bottelen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.