Hoe lang nu echt vergisten?

Gestart door Papa_M, 31-05-2019 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Papa_M

Dag collegabrouwers / -liefhebbers,

Ik ben pas een paar maanden bezig, heb veel gelezen op dit forum en in boeken, maar toch krijg ik niet een duidelijk antwoord op de vraag wat de beste vergistingtermijn is.

Bij mijn bestelde brouwpakketjes (kant en klaar, voor 5 liter) staat steevast: 1 week vergisten en als de SG waarde 2 dagen achter elkaar gelijk is, dan mag je bottelen. Prima. Heeft ook best okee bier opgeleverd.

Maar, over vergisting en nagisting in het bijzonder lees ik dan verschillende berichten. Dat dit soms wel 3 weken zou moeten? Dat zit hem vast in het gebruik van giststarters e.d. (ben ik nog niet aan toe), maar het brengt mij tot de volgende vraag: Is het zo dat hoe langer ik wacht met bottelen, dit de kwaliteit (smaak) van het bier verbeterd?

Nu heb ik gemiddeld 1 week vergist en dan blijkt dat de SG waarde stabiel is, waarna ik bottel. Maar die keer dat ik een paar dagen had gewacht en erna ging bottelen, leek de smaak van het bier net wat beter. Ergo; kan ik beter langer wachten, of hou ik het recept aan?

Alvast een grote dank voor de betrokken reacties!
Michiel

#duur_vergisting

subway

Ik heb als standaard procedure, 1 week hoofdvergisting.
Overhevelen in een schoon gistvat, 2 weken lageren.
Bottelen met 7 gram suiker.
1 week wegzetten op kamer temperatuur, dan naar de kelder en lageren.
Na 1 week proeven, na 2 weken proeven etcetera.

Tegen de tijd dat het echt lekker is is het bier meestal al op!

wiliam

Laten we eerlijk zijn, alles hangt af van je gist, pak je een lager gist, ale gist of ander soort gist, als het SG niet meer zakt over een periode van 3 dagen , dan mag je er van uitgaan dat het uitgegist is. Mits je je aan de temperaturen hebt gehouden.
Bij onze Duitse collega's hebben ze een test gedaan met Safale W34/70 op 2 °C en die deed er een stuk langer over dan normaal.
 Temperatuur, gistsoort, kwaliteit gist, aantal gistcellen zuurtegraad water, soort wort, alles kan je tijd van vergisting bepalen. Meten is weten, is hier het enige advies. (En de "wilde" gisten zijn helemaal eigenzinnig. Roeselaere en andere Lambiekgisten)
En een paar dagen langer wachten met bottelen, is zelden een nadeel. Vaak is je SG stabiel, maar de laatste restjes suiker, kunnen je gist alsnog, tot een verrassend eindresultaat brengen.

 Groeten Wiliam.

de Machtige Wil

Er zijn zoveel parameters die hier invloed op hebben dat je denk ik niet tot een statisch getal van x dagen hoofdgist kunt komen. Hoeveelheid gist, soort gist, vitaalheid gist, hoeveelheid zuurstof in het wort, temperatuur tijden gisting, .. Het heeft allemaal invloed.
Hoe ik het zie:
De hoofgisting is de periode met de heftigste activiteit. Beweging in de vloeistof en zeer actief waterslot.
Wanneer die piek voorbij is, start de nagisting. Die eindigt wanneer je ongeveer op je eind SG zit of als er geen verandering in SG is.

Groet,

Wilrik

Jacques

Hoe lang de vergisting duurt hangt vooral af van de hoeveelheid gist afgezet tegen de omvang van het brouwsel en de zwaarte van het wort. Maar ook temperatuur en de pH aan het begin van de vergisting maakt uit net als soort gist.
Als brouwer kun je sturen maar in wezen is de gist de baas...

Oscar

Citaat van: Papa_M op 31-05-2019  17:04 uDag collegabrouwers / -liefhebbers,

Ik ben pas een paar maanden bezig, heb veel gelezen op dit forum en in boeken, maar toch krijg ik niet een duidelijk antwoord op de vraag wat de beste vergistingtermijn is.

Ik vraag mij altijd af.. .hoe lang moet ik eten koken/bakken? Zijn daar tijden voor?
Hoe lang duurt het om van A naar B te fietsen? Met de auto? Met de trein?
Is alles wat door de natuur geregeld wordt altijd even snel 


 :nut: :weetniet:.... Wellicht een raar antwoord, maar denk er maar eens over na. :brouwen:   Bier is een super leuke hobby juist daarom... ;)

Snelbier

Duur vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar ik bottel NIETS meer binnen 2 weken.
Teveel brouwsels gehad die snel leken uitvergist en na een maandje toch uit de fles kropen.
Denk er aan dat 1 SG-puntje (wat je op een simpele meter nauwelijks kunt aflezen) overeenkomt met 2,5g suiker.
Het verschil tussen voldoende koolzuur of 'spuiters'.
Liever goed uitgisten dus.
Zie Fermentis-Tips&Trics https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjMs9vK1cfiAhVCU1AKHRZeCakQFjABegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Ffermentis.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FBrochure_Tips_and_Tricks_GB_web_planche-bd.pdf&usg=AOvVaw2ey3xbgFECG9KrdAqtxAWc
Grafiekjes geven een goede indicatie wat je van hun gist mag verwachten.
In licht wort gaat het wat sneller dan in zwaar wort, zie grafieken.
Temperatuurinvloed hebben ze helaas niet zwart op wit.
Geduld, geduld..  Dat weekje extra kan er wel bij.

TeVeHa

Citaat van: Snelbier op 01-06-2019  08:47 uDuur vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar ik bottel NIETS meer binnen 2 weken.

Moet je jou forumnaam dan niet aanpassen?
Haha, grapje.
Ik doe tien dagen hoofd- en veertien dagen na- dan gaat het meestal wel goed, ben niet zo te vinden voor al dat gemeet en opzoeken van temp. en tijden.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 01-06-2019  08:47 uDuur vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar ik bottel NIETS meer binnen 2 weken.

Ik wel, maar het hangt er vanaf... Wel hanteer ik tegenwoordig de regel 4 dagen geen verlaging in SG dan kun je veilig bottelen.

Op dit moment staat er bij mij een bier te vergisten dat in 5 dagen van 1081 naar 1009 is gegaan en daarop nu 3 dagen staat (vorige week vrijdag gebrouwen). Dat bier laat ik geen 3 weken staan en zal waarschijnlijk komende week vrijdag gebotteld worden.
Overigens wil ik bij dit bier gaan koudhoppen. Dat maakt het wel redelijk gecompliceerd. Door enzymen uit de hop krijg je vorming van meer vergistbare suikers ná het toevoegen van de koudhop. Een gegeven waarmee ik nu rekening houd door 3 g bottelsuiker per liter bier minder te geven. Dat heeft bij twee eerdere brouwsels gewerkt.

George van H.

Hallo,
Ben sedert een paar maanden aan het brouwen, 2 brouwsels gedaan, ging goed en smaakte lekker, zeker omdat er ook een goede beschrijving bij was.
Ik heb afgelopen vrijdag een Bryggja tripel gebrouwen. Begin SG 1083. Het staat sinds 2 dagen goed te gisten.
Ik heb echter een slechte beschrijving hoe nu verder. Hij gist nu op 20 graden. Hoe lang moet ik dit laten staan op 20 graden?
Hoe lang dien ik dan nog te lageren voordat ik kan bottelen? En op welke temp. lageren.
Als ik gebotteld heb is dan 14 dagen in de kelder bewaren voldoende alvorens ik het kan nuttigen?
Het zijn veel vragen maar alvast bedankt voor jullie hulp
Ik lees veel op dit forum en dat helpt echt!


groet,
George

brouwerwaldonk

CiteerIk heb afgelopen vrijdag een Bryggja tripel gebrouwen. Begin SG 1083. Het staat sinds 2 dagen goed te gisten.
Ik heb echter een slechte beschrijving hoe nu verder. Hij gist nu op 20 graden. Hoe lang moet ik dit laten staan op 20 graden?
Hoe lang dien ik dan nog te lageren voordat ik kan bottelen? En op welke temp. lageren.
Een begin SG van 1083 geeft al een redelijk sterk bier. Ik zou zeggen een dag of 10 laten gisten bij 20°C,  meten is weten wanneer het is uitgegist. Als het SG 3 dagen stabiel blijft, zou ik 2 weken lageren bij ongeveer 10°C in een volle mandfles. Dan nogmaals SG meten om het alcoholgehalte van uw bier te berekenen en bottelen met 7g/L bottelsuiker. 

Jacques

Citaat van: George van H. op 02-06-2019  10:25 uHallo,
Ben sedert een paar maanden aan het brouwen, 2 brouwsels gedaan, ging goed en smaakte lekker, zeker omdat er ook een goede beschrijving bij was.
Ik heb afgelopen vrijdag een Bryggja tripel gebrouwen. Begin SG 1083. Het staat sinds 2 dagen goed te gisten.
Ik heb echter een slechte beschrijving hoe nu verder. Hij gist nu op 20 graden. Hoe lang moet ik dit laten staan op 20 graden?
Hoe lang dien ik dan nog te lageren voordat ik kan bottelen? En op welke temp. lageren.
Als ik gebotteld heb is dan 14 dagen in de kelder bewaren voldoende alvorens ik het kan nuttigen?
Het zijn veel vragen maar alvast bedankt voor jullie hulp
Ik lees veel op dit forum en dat helpt echt!


groet,
George

Beste George,

Vergisting is een biologisch proces. Er zijn geen vaste tijden...

Diverse factoren zijn van belang voor het verloop van de vergisting. Het is daarom niet mogelijk om op voorhand een aantal dagen te noemen. De snelheid van de vergisting is sterk gerelateerd aan de hoeveelheid gist en vergistingstemperatuur.

Volg je vergisting. Aan de hand van het verloop kun je zien of de vergisting klaar is of niet. We onderscheiden een heftige hoofdgisting en een rustige nagisting. Die twee fasen gaan geleidelijk in elkaar over.
Als je vergist in een gesloten gistvat kun je de vergisting volgen via:
- je waterslot. Als het waterslot gedurende een lagere periode niet werk is de vergisting afgerond;
- het regelmatig bepalen van het SG via monsters uit je gistvat. Hiervoor kun je een hydrometer of een refractometer gebruiken;
- het gewicht bepalen van je gistvat met inhoud met behulp van een nauwkeurige weegschaal. Hiervoor is de weegmethode ontwikkeld;
- een bluppenteller;
- een iSpindel.


jeroenvk

Citaat van: George van H. op 02-06-2019  10:25 uHallo,
Ben sedert een paar maanden aan het brouwen, 2 brouwsels gedaan, ging goed en smaakte lekker, zeker omdat er ook een goede beschrijving bij was.
Ik heb afgelopen vrijdag een Bryggja tripel gebrouwen. Begin SG 1083. Het staat sinds 2 dagen goed te gisten.
Ik heb echter een slechte beschrijving hoe nu verder. Hij gist nu op 20 graden. Hoe lang moet ik dit laten staan op 20 graden?
Hoe lang dien ik dan nog te lageren voordat ik kan bottelen? En op welke temp. lageren.
Als ik gebotteld heb is dan 14 dagen in de kelder bewaren voldoende alvorens ik het kan nuttigen?
Het zijn veel vragen maar alvast bedankt voor jullie hulp
Ik lees veel op dit forum en dat helpt echt!


groet,
George
Ik weet niet welke temperatuur jouw kelder heeft, maar na het bottelen het niet te koud zetten, het moet namelijk nog hergisten op de fles want je wilt toch koolzuur hebben... Kamertemperatuur is goed, weekje of 2 en dan eentje testen...

Brouwert

Citaat van: jeroenvk op 03-06-2019  11:18 uIk weet niet welke temperatuur jouw kelder heeft, maar na het bottelen het niet te koud zetten, het moet namelijk nog nagisten op de fles want je wilt toch koolzuur hebben.... Kamertemperatuur is goed, weekje of 2 en dan eentje testen...

Verstuurd vanaf mijn CPH1837 met Tapatalk

In mijn ervaring hebben zwardere bieren zoals een tripel ook na het bottelen nog wel wat tijd nodig (soms enkele maanden) om echt lekker op dronk te komen... maar dat is slecht mijn bescheiden ervaring.

Dat neemt niet weg dat je naar 2 a 3 weken hergisting op de fles (op een graad of 20) wel al kunt beginnen om ze te proeven en dit zo zelf te ontdekken/onderzoeken.  :proost:

jeroenvk

Citaat van: Brouwert op 03-06-2019  13:00 uIn mijn ervaring hebben zwardere bieren zoals een tripel ook na het bottelen nog wel wat tijd nodig (soms enkele maanden) om echt lekker op dronk te komen... maar dat is slecht mijn bescheiden ervaring.

Dat neemt niet weg dat je naar 2 a 3 weken hergisting op de fles (op een graad of 20) wel al kunt beginnen om ze te proeven en dit zo zelf te ontdekken/onderzoeken.  :proost:
Testen of er prik op zit. Rijping is per bier natuurlijk anders, daar heb je gelijk in.

Verstuurd vanaf mijn CPH1837 met Tapatalk


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.