Wort koken op magneetroerder voor giststarter

Gestart door Poorsprong, 30-05-2019 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poorsprong

Ik heb nog nooit een giststarter gemaakt. Nu ben ik sindskort de blije eigenaar van een Ikamag RH. Deze magneetroerder kan ook verwarmen. Net een testje gedaan en na 10 minuten had ik 1,5 L water aan de kook. Kan ik om een giststarter te maken mijn wort 10 min koken in een erlenmeyer op de magneetroerder, dan koelen in een waterbad (in die tijd koelt het oppervlak van de magneetroerder ook) en daarna gist erin en laten roeren? Ik heb geen aparte brander en voordeel is dat ik op deze manier niets hoef over te gieten. Kan het kwaad om een roervlo mee te koken? Wilde die er eigenlijk al voor het koken in doen om eventuele klontjes van moutextract te voorkomen. Dank voor jullie advies.

BertusBeensteen

Ik kook mijn wort in de Erlenmeyer op het gasfornuis, als de boel goed kookt gooi ik de roervlo er bij in. Zo heb je het wort, de Erlenmeyer en de roervlo ontsmet. (Als dat het goede woord is)

Kijk wel even of je Erlenmeyer geschikt is voor grote temperatuurverschillen, anders heb je kans dat hij knapt.
Verder lijkt het me geen probleem zolang je de gist maar niet aan te hete wort toevoegde.

Klonten moutextract krijg je redelijk makkelijk opgelost door te zwenken met de Erlenmeyer, maar roeren zal vast ook werken.

brouwerwaldonk

Eigenlijk is het niet nodig om het wort te koken voor een giststarter. Neem gewoon uw benodigde hoeveelheid wort uit de kokende ketel halfweg het koken van uw vorig brouwsel. Afvullen in flessen tjokvol, direct kroonkurk er op en klaar is kees. De fles trekt vacuum en is minstens 1 jaar bewaarbaar.
Bij gebruik afgieten van de bezonken eiwitten en verdunnen met een klein beetje water tot SG 1040.
Dit wort heeft een correcte pH van 5 en bevat veeeeeel minder eiwitten dan moutextract en is bovendien veel lichter van kleur.

ElmerVDM

Ik kook de roervlo NIET mee. Bij temperaturen boven de circa 80 graden kunnen de magnetische eigenschappen namelijk veranderen, waardoor deze niet meer goed werkt. De roervlo ontsmet ik met alcohol.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2019  15:49 uEigenlijk is het niet nodig om het wort te koken voor een giststarter. Neem gewoon uw benodigde hoeveelheid wort uit de kokende ketel halfweg het koken van uw vorig brouwsel. Afvullen in flessen tjokvol, direct kroonkurk er op en klaar is kees. De fles trekt vacuum en is minstens 1 jaar bewaarbaar.
Bij gebruik afgieten van de bezonken eiwitten en verdunnen met een klein beetje water tot SG 1040.
Dit wort heeft een correcte pH van 5 en bevat veeeeeel minder eiwitten dan moutextract en is bovendien veel lichter van kleur.

Dat is een methode die je kunt toepassen.
Maar beginnende hobbybrouwers hebben geen flessen met moutextract van een vorig brouwsel op voorraad.  ;)

Het maken van een giststarter met moutextract gaat goed. Zeker als je een klein beetje gistvoeding toevoegt en de pH-waarde terug brengt naar 4,5 tot 5.
Om infecties te voorkomen is het noodzakelijk de starter te koken. Dat kan op allerlei manieren.

De bekleding van een roervlo is van teflon. Teflon valt uiteen bij temperaturen hoger dan 250 ºC. Zo heet wordt het niet bij het koken. Teflon vormt ook de antibaklaag bij veel pannen. Zolang er (niet-verband) voedsel is in een dergelijke pan zit is er geen gezondheidsrisico.

Overigens kook ik moutextractoplossingen in een rvs pan. Meekoken van de roervlo is in die omstandigheden niet handig omdat de magneet in de roervlo aan de pan blijft "plakken". Daarom desinfecteer ik de roervlo apart.

Oscar

Citaat van: Poorsprong op 30-05-2019  14:22 uKan ik om een giststarter te maken mijn wort 10 min koken in een erlenmeyer op de magneetroerder, dan koelen in een waterbad (in die tijd koelt het oppervlak van de magneetroerder ook) en daarna gist erin en laten roeren? Ik heb geen aparte brander en voordeel is dat ik op deze manier niets hoef over te gieten. Kan het kwaad om een roervlo mee te koken?

Ja dit kan en de roervlo kun je gewoon meekoken... Erlenmeyers zijn gemaakt van speciaal glas die tegen snelle temp. wisselingen kunnen. :) ^-^ :brouwen:

Zie dit stukje van BrouwTV : Link

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 30-05-2019  20:41 uMaar beginnende hobbybrouwers hebben geen flessen met moutextract van een vorig brouwsel op voorraad.  ;)
Iedereen ook een beginnende brouwer kan van zijn allereerste brouwsel van moutextract of van mout halverwege het koken een beetje wort uitscheppen en in flessen bewaren. Je schept voldoende wort uit voor één volgende starter.
In dat wort zit ook al hop die een desinfecterende werking heeft. Als hij dan ook zijn wort heeft aanpast naar een correcte pH, heeft het uitgeschepte wort de goede pH om een starter te maken. 

Serge VL

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2019  07:29 uIn dat wort zit ook al hop die een desinfecterende werking heeft. Als hij dan ook zijn wort heeft aanpast naar een correcte pH, heeft het uitgeschepte wort de goede pH om een starter te maken.
Gehopte wort belemmert wel de cel viabiliteit,

Citeerlmost everyone asks if they should add hops to starters. At a level of about 12 IBUs or higher, hops add some antimicrobial protection. The antimicrobial action is a result of trans-isohumulone, a component of isomerized alpha acids, which allows hop compounds to "invade" gram-positive bacteria and slow the cell's uptake of nutrients (Fernandez and Simpson, 1993). Even though lactic acid bacteria are gram positive, some strains are hop resistant, hence their contamination of beer. Even though adding hops confers some microbial activity, it is debatable how much it helps, since isomerized alpha acids also negatively affect yeast viability. Perhaps it is better to have less material floating around, with less expense and fewer steps to worry about. If you need to rely on hops to keep your propagation pure, then you should revisit your process.

Bron: Yeast The Practical Guide to Beer Fermentation , Chris White with Jamil Zainasheff

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2019  07:29 uIedereen ook een beginnende brouwer kan van zijn allereerste brouwsel van moutextract of van mout halverwege het koken een beetje wort uitscheppen en in flessen bewaren. Je schept voldoende wort uit voor één volgende starter.
In dat wort zit ook al hop die een desinfecterende werking heeft. Als hij dan ook zijn wort heeft aanpast naar een correcte pH, heeft het uitgeschepte wort de goede pH om een starter te maken.

Voor een goede vermenigvuldiging van je gist moet je al eerder een starter maken. Meestal begin ik 3 tot 4 dagen van te voren. Als ik zie dat de starter minder actief wordt gaat de starter in de koelkast.
Beter wat eerder een starter aanmaken en deze tijdelijk koel zetten in plaats van te laat starten. Aan een starter die niet meer dan een paar uurtjes heeft kunnen werken heb je niet zo veel... Je wilt immers dat de gist zich vermenigvuldigt en niet alleen dat deze geactiveerd wordt.

brouwerwaldonk

Je hebt niet goed gelezen. ik schreef wort uitscheppen voor het volgende brouwsel en bewaren in flessen. Meestal zit er wel enkele weken tussen de brouwsels, dus tijd genoeg om een starter te maken met het wort van het vorige brouwsel voor het volgende brouwsel.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2019  10:12 uJe hebt niet goed gelezen. ik schreef wort uitscheppen voor het volgende brouwsel en bewaren in flessen. Meestal zit er wel enkele weken tussen de brouwsels, dus tijd genoeg om een starter te maken met het wort van het vorige brouwsel voor het volgende brouwsel.

Daar heb je niet veel aan bij je eerste brouwsel. Daarnaast denkt een beginnende brouwer niet meteen aan het wegnemen van wort voor een volgend brouwsel. Hij of zij zal zo veel mogelijk willen genieten van het eerste brouwsel.

Een manier van werken zoals door jou beschreven is voor hobbybrouwers die al wat langer brouwen en steeds met vloeibare gist werken. 

Winne2

Ik gebruik wel eens de methode om het laatste uitloop van spoelen op te vangen of door 1 liter meer te spoelen. Zal rond 1.020 zijn of zo. Dat kun je na koken ook gebruiken als giststarter. Gecorrigeerd op SG en pH voor volgende brouwsel in diepvries bewaren in 0,5L petflesjes..

brouwerwaldonk

Bij mij is de laatste liter uitloop amper 1.010. Om daar een starter mee te maken, er zullen maar heel weinig nieuwe volwaardige cellen bijkomen denk ik.

beermenke

Het steriel bewaren van wort om starters te maken ben ik mee gestopt.
Het snelste werkt n hoekje afknippen van een zakje korrelgist.
Voor mij voldoende keuze in korrelgisten en nog steeds resultaten naar tevredenheid.

Serge VL

Citaat van: beermenke op 02-06-2019  17:47 uHet steriel bewaren van wort om starters te maken ben ik mee gestopt.
Het snelste werkt n hoekje afknippen van een zakje korrelgist.
Voor mij voldoende keuze in korrelgisten en nog steeds resultaten naar tevredenheid.
Je bent toch nog steeds beperkt met je keuze in korrelgist, geen echte Kölsch gist, geen Shouff of iets dat nog maar in de buurt komt, geen McEwan's (Duvel), geen gist in het geren van de Vermont Ale, geen Brettje's, ...
Wort steriel bewaren kost even veel moeite als een hoekje afknippen van een zakje.

Maar ik ga niet zeggen hoe je zelf jou brouwhobby moet invullen, dat mag je zelf bepalen :proost:

PP

Je methode om een giststarter op deze manier te maken is prima.

Ik heb wel een tip voor je: ... mijn wort 10 min koken ...
ik zou het wort, inclusief roervlo, 30 min koken. Na afkoelen flink schudden en gist toevoegen.

Als reactie op je bericht verschijnen er allemaal goed bedoelde adviezen.

Mijn advies wil ik met je delen: ik maak een mini-maisch, 300 mL, met als basis pale mout, dichtheid 1,040.
Daarna kweek ik de giststarter minimaal 1* op om 25 L bier te brouwen. Voor zware bieren meestal 2*.
Alles zo vers mogelijk met zo weinig mogelijk kans op besmetting.

Groet, Paul 
 

hansHalberstadt

Citaat van: ElmerVDM op 30-05-2019  19:03 uIk kook de roervlo NIET mee. Bij temperaturen boven de circa 80 graden kunnen de magnetische eigenschappen namelijk veranderen, waardoor deze niet meer goed werkt. De roervlo ontsmet ik met alcohol.
Dat geldt volgens mij alleen voor neodynium magneten. Roervlo magneten zijn van ferriet en die kunnen dacht ik wel 200 graden hebben, in ieder geval 100.

Poorsprong

Iedereen bedankt voor de tips! Ik had al droog extract besteld, dus eerst dat maar eens een keer proberen. Daarna loont het inderdaad wel om een wat wort op te vangen voor een volgende keer. Dat magneten hun werking blijvend kunnen verliezen had ik nog nooit van gehoord. Dan maar het zekere voor het onzekere, dus pas erbij na het koelen.

Helaas moest ik het brouwen een wat uitstellen. Ik zal nog even laten weten hoe het gegaan is.

PP

Dames en heren,

Een roervlo met verwarmingsapparaat behoort tot het standaard "gereedschap" van vele laboratoria.
Waterige oplossingen langdurig roeren en verhitten tot het kookpunt van water? No problem.   

Groet, Paul

Niels B.

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2019  15:49 uEigenlijk is het niet nodig om het wort te koken voor een giststarter. Neem gewoon uw benodigde hoeveelheid wort uit de kokende ketel halfweg het koken van uw vorig brouwsel.

Dus dan kook je het toch  :weetniet:

middelaersch

Citaat van: Niels B. op 04-06-2019  11:11 uDus dan kook je het toch  :weetniet:
Misschien zijn post nog een keer helemaal lezen?

Niels B.

Citaat van: middelaersch op 04-06-2019  12:03 uMisschien zijn post nog een keer helemaal lezen?

Misschien niet zo snappy reageren en zelf nadenken wat ik bedoel?  :proost:

hansHalberstadt

Even afgezien van waar je je steriele wort vandaan haalt. Je erlemeyer met roervlo + evt luchtslangetje moet steriel zijn als je gaat opkweken op de roerder. Je kuint dus alles bij elkaar koken, maar je kunt ook zoals ik bv doe de erlemeyer uitstomen inclusief roervlo en daarna na afkoelen de steriele wort erbij doen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.