Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?  (gelezen 12243 keer)

Offline Scorpionrose

• Super lid
  • Land: nl
Re: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?
« Reactie #75 Gepost op: 15-06-2019 13:49 u »
Die Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.

Kan zijn Cees maar het probleem bestaat of het nu amerikaans , europees of chinees is.
Ging mij erom dat er een probleem met een Grainfather werd aangekaart en dat er dan Grainfather gebruikers zich op hun tenen getrapt voelen en zich er totaal niet in kunnen vinden.
Elke ketel heeft zijn voor en nadelen en ook zijn gebreken.
Ik heb een Bulldog en daarvan is de pomp helemaal ruk, een andere pomp en het is een fijne ketel.
Zullen vast gebruikers zijn die andere gebreken hebben meegemaakt met een Bulldog.
Ik lees het en sla het op in mijn achterhoofd en weet wat ik evt kan verwachten. Al is de kans 1 op weetikveel dat ik dat probleem ook krijg.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #76 Gepost op: 27-07-2019 19:20 u »
Die Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.
Sluit mij hierbij aan.

Leuk recept? Gewoon brouwen.

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #77 Gepost op: 27-07-2019 19:22 u »
Kan zijn Cees maar het probleem bestaat of het nu amerikaans , europees of chinees is.
Ging mij erom dat er een probleem met een Grainfather werd aangekaart en dat er dan Grainfather gebruikers zich op hun tenen getrapt voelen en zich er totaal niet in kunnen vinden.
Elke ketel heeft zijn voor en nadelen en ook zijn gebreken.
Ik heb een Bulldog en daarvan is de pomp helemaal ruk, een andere pomp en het is een fijne ketel.
Zullen vast gebruikers zijn die andere gebreken hebben meegemaakt met een Bulldog.
Ik lees het en sla het op in mijn achterhoofd en weet wat ik evt kan verwachten. Al is de kans 1 op weetikveel dat ik dat probleem ook krijg.
Heeft niets met lange tenen van doen. Meer van nuance op kort door de bocht.

Offline De WindMoaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • De windmoaker van Brouwerij D'n Denker
« Reactie #78 Gepost op: 25-02-2020 09:44 u »
Ik heb de Speidel Braumeister (20L) en de BrewMonk (30L) onafhankelijk getest.

Als je zwaardere bieren wilt brouwen kom je eigenlijk uit bij de Speidel Braumeister. Deze half automaat is erg gebruikers vriendelijk, maar dat is bijzaak. De Speidel is een systeem met omgekeerde infusie, waardoor het wort vanaf onder naar boven door de mout wordt gedrukt. De pomp in de speidel is erg robuust en levert genoeg druk om visceuze recepten de maischen.
Bij de andere systemen wordt het wort via een pijpje aan de zijkant naar boven gepompt naar de bovenkant van de moutpijp en moet het wort door het moutbed zakken (zwaartekracht). Vergelijkbaar met koffie zetten (infusie). Als het moutbed dicht en compact is loopt het wort nauwelijks door het moutbed, met alle gevolgen van dien.

Ik heb laatst op zowel de BrewMonk (30L) als op de Speidel Braumeister (20L) een vergelijkbaar recept gedraaid.
- Bij de BrewMonk sloeg het moutbed dicht en moest ik iedere 5 min roeren, om de boel te redden. Daarbij kwam dat de bodem was aangekoekt en ik voor de kook eerst mijn ketel moest schoonmaken.
De bediening van de brouwcomputer vergt iets meer geduld en is niet erg gebruikers vriendelijk. Wat ik wel beter vind, is de instelling voor het vermogen. Je kunt het vermogen van de verwarming instellen dit geeft wat meer vrijheidsgraden. Daarnaast is koken gewoon koken en geen temperatuursafhankelijke.
- Bij de Speidel heb ik geen problemen ervaren. De Speidel zit verder erg robust in elkaar. Het enige waar je bij Speidel op moet letten, dit geldt ook voor de conische vergistingsvaten, de draad van de kraan is erg gevoelig voor vuil. Als er iets met de draad mis is, slaat de kraan vast en krijg je hem er niet meer uit. Niet studentproof. Om het vastlopen te voorkomen gebruik ik nu weer teflontape om de draad te beschermen.
Bij het koken moet je een temperatuur instellen. Bij 100C kookt het wort nauwelijks. Als je de temperatuur hoger instelt, loop je het risico dat het de temperatuur niet haalt en gaat de tijd niet lopen.

Ik draai op mín werk al wat langer met de Speidel en thuis sinds kort op de BrewMonk. Als je het geld er voor over hebt zou ik niet twijfelen en een Speidel aanschaffen. De Speidel is zeker zín geld waard.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #79 Gepost op: 25-02-2020 17:11 u »
Ik denk dat je gehele verhaal klopt maar beide ketels kun je niet met elkaar vergelijken
Ik denk dat je de categorie van ca 400 euro met elkaar moet vergelijken
Wat er bij mij dan uitspringt is de klarstein met losse besturing zoals bij de grainfather
Ook de mogelijkheid om ipv de pomp te knijpen het wort over de bodem te laten circuleren tegen aanbranden spreekt me aan.
Zo n losse besturing lijkt me mooi indien op termijn besturing defect raakt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #80 Gepost op: 25-02-2020 19:34 u »
- Bij de BrewMonk sloeg het moutbed dicht en moest ik iedere 5 min roeren, om de boel te redden. Daarbij kwam dat de bodem was aangekoekt en ik voor de kook eerst mijn ketel moest schoonmaken.

De vraag is of dit een manco van de BM is, of komt door verkeerd gebruik.

In het draadje over de easybrew 30 (voor 95% dezelfde ketel) staan hele verhandelingen over de oorzaken hiervan, en hoe je dit kunt voorkomen.
Kort samengevat: niet te fijn schroten, vermogen niet te hoog instellen, telescopische overlooppijp zo instellen dat deze niet meer dan drie a vier centimeter boven het moutbed uitsteekt, en de pomp knijpen zodat de ketel onder de moutkorf niet droogvalt.

Verder sluit ik me aan bij wat beermenke zegt: gezien het prijsverschil kun je deze ketels eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #81 Gepost op: 25-02-2020 21:28 u »
Ik heb een grainfather en als hij kapot gaat koop ik er weer 1. Met de andere systemen heb ik geen ervaring en vanuit het trouwgilde weet ik dat er prima bieren mee gebrouwen worden maar het gebruiksgemak van de GF zou voor mij de doorslag geven. Als alternatief zou ik voor de speidel gaan omdat ik het van onder naar boven pompen gevoelsmatig een betere methode lijkt, maar dat is gevoel

Online Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #82 Gepost op: 26-02-2020 18:09 u »
Ik heb de Speidel Braumeister (20L) en de BrewMonk (30L) onafhankelijk getest.

Als je zwaardere bieren wilt brouwen kom je eigenlijk uit bij de Speidel Braumeister. Deze half automaat is erg gebruikers vriendelijk, maar dat is bijzaak. De Speidel is een systeem met omgekeerde infusie, waardoor het wort vanaf onder naar boven door de mout wordt gedrukt. De pomp in de speidel is erg robuust en levert genoeg druk om visceuze recepten de maischen.
Bij de andere systemen wordt het wort via een pijpje aan de zijkant naar boven gepompt naar de bovenkant van de moutpijp en moet het wort door het moutbed zakken (zwaartekracht). Vergelijkbaar met koffie zetten (infusie). Als het moutbed dicht en compact is loopt het wort nauwelijks door het moutbed, met alle gevolgen van dien.

Ik heb laatst op zowel de BrewMonk (30L) als op de Speidel Braumeister (20L) een vergelijkbaar recept gedraaid.
De bediening van de brouwcomputer vergt iets meer geduld en is niet erg gebruikers vriendelijk. Wat ik wel beter vind, is de instelling voor het vermogen. Je kunt het vermogen van de verwarming instellen dit geeft wat meer vrijheidsgraden. Daarnaast is koken gewoon koken en geen temperatuursafhankelijke.
- Bij de Speidel heb ik geen problemen ervaren. De Speidel zit verder erg robust in elkaar. Het enige waar je bij Speidel op moet letten, dit geldt ook voor de conische vergistingsvaten, de draad van de kraan is erg gevoelig voor vuil. Als er iets met de draad mis is, slaat de kraan vast en krijg je hem er niet meer uit. Niet studentproof. Om het vastlopen te voorkomen gebruik ik nu weer teflontape om de draad te beschermen.
Bij het koken moet je een temperatuur instellen. Bij 100C kookt het wort nauwelijks. Als je de temperatuur hoger instelt, loop je het risico dat het de temperatuur niet haalt en gaat de tijd niet lopen.

Ik draai op mín werk al wat langer met de Speidel en thuis sinds kort op de BrewMonk. Als je het geld er voor over hebt zou ik niet twijfelen en een Speidel aanschaffen. De Speidel is zeker zín geld waard.

Dan doe je iets fout als bij de brewmonk je filterbed dichtslaat en al helemaal als je bodem verbrand/aankoekt.
Heb dit met een zelfde apparaat in al die jaren dat ik het gebruik nog nooit gehad.

Tags: