Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?  (gelezen 8284 keer)

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?
« Reactie #50 Gepost op: 30-05-2019 12:58 u »
Wat is jouw ervaring met de extra nokken op de pijp? Vind je dat een nuttige verbetering, of werk je desondanks toch nog met een takelconstructie of zo om te spoelen?
Ik heb hem nog niet zo lang, nu een paar brouwsels gebrouwen. Ik heb een 30 L model, qua gewicht krijg ik het prima opgetild. Tijdens het brouwen zet ik hem op zoín 5euro Ikea tafeltje, perfecte hoogte. Die extra nokken zijn erg handig, maar ik snap direct dat je met een takel de snelheid beter kan reguleren en minder druppelt/spettert. Als je toch al van plan bent om een takel te maken zou ik de keuze van de ketel van andere specificaties laten afhangen. Als je geen takel wilt/kunt maken dan zou ik zeker dubbele nokken kiezen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #51 Gepost op: 31-05-2019 12:10 u »
Ook de Braueule van Brumas mag niet ontbreken.

Dit is in mijn ogen de allermooiste brouwautomaat.
Groot voordeel van de Braueule is dat de Braumeister helemaal niet zo duur lijkt   ;D

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #52 Gepost op: 31-05-2019 12:51 u »
Ook de Braueule van Brumas mag niet ontbreken.
Dit is in mijn ogen de allermooiste brouwautomaat.
Groot voordeel van de Braueule is dat de Braumeister helemaal niet zo duur lijkt   ;D

Oef, boven de Ä 3000,- is voor mij en vele anderen geen hobbybrouwen meer. Ik zal het schema binnenkort even bijwerken.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl

Offline peterw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 31-05-2019 14:29 u »
Citaat
Ik zal het schema binnenkort even bijwerken.
Als je het schema toch bijwerkt. De Brew Monk heeft ook het Peilglas met liter indicatie, dit is verwerkt in de transparante circulatiepijp (gemakkelijk te reinigen mbv de pomp).
De Brew Monk 30L wordt ook geleverd met koeler.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #55 Gepost op: 31-05-2019 21:50 u »
Het kan gelukkig ook veel goedkoper:

https://www.klarstein.de/Haushaltsgeraete/Zapfanlagen-Getraenkespender/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2585W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

140 euries, moet je wel nog een pan, koffieketel of weckpan aanschaffen om te koken.

Zoiets bv.: https://www.amazon.co.uk/Oypla-Electrical-Catering-Boiler-Coffee-x/dp/B00IECC0LS

Nee hoor. In die kan je gewoon koken. Ik ben bezitter geweest van deze. Wat heb ik een spijtvdatviknhem heb weggedaan. 😭😭😭

Offline Irukandji

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 31-05-2019 22:51 u »
En vergeet deze niet te vernoemen.
https://www.horeca.com/nl/product/53785/neumarker-bierbrouwer-craftbeer-50?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=Overige%20typen

Ben wel benieuwd wie deze gekocht heeft en een review kan schrijven.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #57 Gepost op: 31-05-2019 22:54 u »
Tsss, 3700 euro ex. btw en dan helemaal geen info te vinden over dat apparaat. Riekt naar miskoop.

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #58 Gepost op: 01-06-2019 08:33 u »
Als je het schema toch bijwerkt. De Brew Monk heeft ook het Peilglas met liter indicatie, dit is verwerkt in de transparante circulatiepijp (gemakkelijk te reinigen mbv de pomp).
De Brew Monk 30L wordt ook geleverd met koeler.

Is dat peilglas op de ketel of is dat de circulatiepijp? Ik heb deze ingevuld staan als op de ciculatiepijp.

Offline peterw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 01-06-2019 10:55 u »
Klopt, peilglas en ciculatiepijp zijn hetzelfde bij de Brew Monk.

Offline De WindMoaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij D'n Denker
« Reactie #60 Gepost op: 04-06-2019 14:32 u »
De Braumeister wordt tegenwoordig in twee types geleverd. De conventionele met losse dompelkoeler of met geÔntegreerde wandkoeler.
Ik vraag me alleen af of de capaciteit van de wandkoeler voldoende is.

De koelmantel van de Speidel vergistingsvaten is ook niet optimaal. Bij het 30 L vat zit de mantel net te hoog voor brouwsels van 20 L.

Offline De WindMoaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij D'n Denker
« Reactie #61 Gepost op: 04-06-2019 14:36 u »
De Speidel Brauwmeister is via een wifi-verbinding op afstand te besturen. Helaas werkt dit alleen op eenvoudige thuisnetwerken.
Via de wifi-module (los te bestellen) log je in op de Speidel-site. Vanuit de Ppeidel-site kun je weer inloggen op de Braumeister. Bij Fontys werkt het niet, omdat het netwerk teveel wordt afgeschermd. Veiligheid boven alles ???.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 04-06-2019 15:09 u »
De Braumeister wordt tegenwoordig in twee types geleverd. De conventionele met losse dompelkoeler of met geÔntegreerde wandkoeler.
Ik vraag me alleen af of de capaciteit van de wandkoeler voldoende is.

De koelmantel van de Speidel vergistingsvaten is ook niet optimaal. Bij het 30 L vat zit de mantel net te hoog voor brouwsels van 20 L.

Bij de Braumeister 20 PLus werkt de koelmantel niet voldoende als je 10 liter brouwt. Dan heb je alsnog een andere koeler nodig.

Offline Joost86

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 09-06-2019 00:32 u »
Ik ben in het bezit van een Easybrew 30. Deze bevalt mij uitstekend gezien de problemen met de Grainfather die ik eerst heb overwogen te kopen. Heb de easybrew uitgerust met een pijlglas van Brewmonk die op optioneel te koop is. De originele circulatiepijp van rvs gaat eraf en het pijlglas komt er voor in de plaats. Tevens klopt de litergradering wel echt van het pijlglas. De voor gestanste in het rvs klopt voor geen meter, net zoals die in het Grainfather fermentatievat. Deze beiden met diverse maatbekers getest. Dus al met al leuke keteltjes van Easybrew. Voor de prijs. En voor reserve materiaal of upgrades geen probleem materiaal van Brewmonk is hetzelfde heb een ook whirpool arm erin van Brewmonk. Makkelijk te reinigen en nooit storingen, je moet even leren hoe de computer werkt, die is in het begin niet helemaal prettig, maar alles went. En bevalt die niet kan je hem ook ombouwen. Door een pid gestuurde regeling die er in past. Die kant klaar te koop is en in de ketel past.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #64 Gepost op: 09-06-2019 21:52 u »
.... gezien de problemen met de Grainfather...

Welke problemen?  ???

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #65 Gepost op: 10-06-2019 16:33 u »
Welke problemen?  ???
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Brouw al enkele jaren zonder enig probleem met mijn Grainfather en ben er zeer tevreden over.

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #66 Gepost op: 10-06-2019 18:05 u »
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Brouw al enkele jaren zonder enig probleem met mijn Grainfather en ben er zeer tevreden over.
Sluit mij er bij aan. Maar denk dat er gedoeld wordt op het aanbranden wanneer te fijn geschroot of te dik gemaischt. Heb dit ook weleens gehad. Maar is geen echt probleem. Meer ketel leren kennen.

Top ketel de Grainfather!

Leuk recept? Gewoon brouwen.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #67 Gepost op: 10-06-2019 18:17 u »
I love my Grainfather   :groots:

Offline Vlisbier

• Junior lid
  • **
  • In de hemel is geen bier daarom brouw het hier
« Reactie #68 Gepost op: 10-06-2019 18:18 u »
Heb ook den Grainfather!
Iedereen heeft zo zijn voor en tegens, dit is met autoís en alles zo.

Maar heb 10 dagen geleden voor tweede keer hier mee gebrouwen.
Wat ging dit heerlijk zeg.

Offline Joost86

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 12-06-2019 10:20 u »
Ik ben ook lid van de Grainfather site, en zie alleen maar ketels die versmolten zijn elektrisch en kogel kranen verstopt. Het wordt wel opgelost, maar ben van mening dat het niet mag in deze getale. Vooral dat eerste voor dat geld vind ik toch een kwalijke zaak. Iedereen moet zelf weten wat ze kopen, liefst had ik ook een Speidel Braumeister. Maar ik vind de Grainfather gewoon niet wat. Verder laat ik het erbij dwalen af van het topic.

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #70 Gepost op: 12-06-2019 20:33 u »
IIk ben ook lid van de Grainfather site, en zie alleen maar ketels die versmolten zijn elektrisch en kogel kranen verstopt. Het wordt wel opgelost, maar ben van mening dat het niet mag in deze getale. Vooral dat eerste voor dat geld vind ik toch een kwalijke zaak. Iedereen moet zelf weten wat ze kopen, liefst had ik ook een Speidel Braumeister. Maar ik vind de Grainfather gewoon niet wat. Verder laat ik het erbij dwalen af van het topic.
Welke Grainfather site bedoel je eigenlijk? Link zou welkom zijn geweest!

Voor- en tegenargumenten vind je over alle modellen brouwsystemen.
Op basis van de diverse criteria als ervaringen / meningen,  prijzen, kwaliteiten, gemak in gebruik etc bepaal je je keus.

Duidelijk is dat de Grainfather jou ketel niet is.

Uiteindelijk kies je de ketel die beste bij je past. Alleen een mening als feit brengen zonder aantoonbare onderbouwing vraagt om tegenwicht. Vandaar er vele reageren op je ongefundeerde reactie op de Grainfather.
Dit topic gaat toch vooral over je persoonlijke mening en ervaring over brouwsystemen en zijn daarmee niet direct feitelijk. Tenzij je dit controleerbaar onderbouwd. Ik persoonlijk sta dan zeker ook open voor een andere kijk hierop.

Ik kan de versmolten ketels namelijk niet vinden. De verstopte pomp heeft (uit eigen ervaring) alles te maken met hoe je de ketel gebruikt. Leren omgaan met je zetting is hierbij meer het probleem. Vandaar ook dit forum om je te helpen met tips en trucs.

Ik hoop dat je de voor jou best passende zetting weet te vinden. Een ding blijft wel feit. De zetting niet de BROUWER maakt. Maar alleen het gemak van werken aangeeft. Uiteindelijk is de vergistingstap meer van invloed op het eindresultaat.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #71 Gepost op: 15-06-2019 09:45 u »
Ik vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

Buiten het schoonmaken. Maar het ( water, maischwater, wort) wat in het kijkglas zit tijdens het proces gaat toch ook niet mee circuleren. Dus de kleur verandert niet en wat ik nog belangrijker vind tijdens het koken wordt (al is het meer een paar een ml of 50) die niet mee gekookt en heb je misschien kans op infectie. En om nu elke keer iets af te tappen en terug te gieten is niet echt een vooruitgang.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 15-06-2019 11:02 u »
Welke Grainfather site bedoel je eigenlijk? Link zou welkom zijn geweest!

Voor- en tegenargumenten vind je over alle modellen brouwsystemen.
Op basis van de diverse criteria als ervaringen / meningen,  prijzen, kwaliteiten, gemak in gebruik etc bepaal je je keus.

Duidelijk is dat de Grainfather jou ketel niet is.

Uiteindelijk kies je de ketel die beste bij je past. Alleen een mening als feit brengen zonder aantoonbare onderbouwing vraagt om tegenwicht. Vandaar er vele reageren op je ongefundeerde reactie op de Grainfather.
Dit topic gaat toch vooral over je persoonlijke mening en ervaring over brouwsystemen en zijn daarmee niet direct feitelijk. Tenzij je dit controleerbaar onderbouwd. Ik persoonlijk sta dan zeker ook open voor een andere kijk hierop.

Ik kan de versmolten ketels namelijk niet vinden. De verstopte pomp heeft (uit eigen ervaring) alles te maken met hoe je de ketel gebruikt. Leren omgaan met je zetting is hierbij meer het probleem. Vandaar ook dit forum om je te helpen met tips en trucs.

Ik hoop dat je de voor jou best passende zetting weet te vinden. Een ding blijft wel feit. De zetting niet de BROUWER maakt. Maar alleen het gemak van werken aangeeft. Uiteindelijk is de vergistingstap meer van invloed op het eindresultaat.

Misschien eens leren hoe je Google gebruikt.
Zoek eens op Grainfather Connect Melting Issues
Gebruikers die van alles proberen om de elektronica van hun Grainfather te koelen tegen het smelten.

Ben geen Grainfather gebruiker en ook nergens lid van enig Grainfather site/forum en kan in 2 tellen deze problemen wel vinden.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #73 Gepost op: 15-06-2019 12:42 u »
Misschien eens leren hoe je Google gebruikt.
Zoek eens op Grainfather Connect Melting Issues
Gebruikers die van alles proberen om de elektronica van hun Grainfather te koelen tegen het smelten.

Ben geen Grainfather gebruiker en ook nergens lid van enig Grainfather site/forum en kan in 2 tellen deze problemen wel vinden.
WOW!

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #74 Gepost op: 15-06-2019 13:28 u »
Die Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.

Tags: