Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?  (gelezen 8248 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?
« Reactie #25 Gepost op: 29-05-2019 12:01 u »
Gezien deze vraag vaker terug komt, is het geen idee als iemand een overzicht kan maken met de verschillende systemen nu op de markt met daarin de onderlinge verschillen? En deze dan als sticky in het apparatuur forum te zetten? (ik geef toe: op dit moment heb ik daar zelf even geen tijd voor...)

Op zich een goed idee. Het lastige is om het actueel te houden. De ontwikkelingen op dit vlak gaan hard, heel hard zelfs.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #26 Gepost op: 29-05-2019 12:14 u »
Op zich een goed idee. Het lastige is om het actueel te houden. De ontwikkelingen op dit vlak gaan hard, heel hard zelfs.

Leek me ook al lastig om bij te houden. Maar opzich, als je een datum pér brouwketel er bij zet wanneer voor het laatst gëupdate. Misschien dat ik vanavond al wel een opzet kan maken en even in een tabelletje kan zetten (voordeeltje als je HTML en CSS zowat droomt). Met alle suggesties uit dit topic en wat research kom ik al een heel eindje denk ik.
@Jaques, is dat gewoon even een nieuw topic aanmaken en dat jullie die op sticky zetten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 29-05-2019 12:23 u »
Leek me ook al lastig om bij te houden. Maar opzich, als je een datum pér brouwketel er bij zet wanneer voor het laatst gëupdate. Misschien dat ik vanavond al wel een opzet kan maken en even in een tabelletje kan zetten (voordeeltje als je HTML en CSS zowat droomt). Met alle suggesties uit dit topic en wat research kom ik al een heel eindje denk ik.
@Jaques, is dat gewoon even een nieuw topic aanmaken en dat jullie die op sticky zetten?

Fijn dat je dit wilt doen.
Als je een topic aanmaakt kan deze inderdaad sticky gemaakt worden.

Een andere mogelijkheid is deze informatie in de wiki te zetten.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 29-05-2019 13:40 u »
Dan zou je eerst wel moeten erkennen welke verschillen leiden tot een beter rendement.

Ik gebruik geen takel, heb geen "extra" nokken.
Maar met 2x roeren na 15 en 30 min maischen haal ik 78% rendement, das evenhoog als met mijn pannen/Javal brouwerij.
Ook van aanbranden heb ik totaal geen last.

Het allerbelangrijkste met deze ketels is grof en klam schroten 1 'a 1,05 mm is echt niet grof genoeg

Het beste bier brouw jezelf

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 29-05-2019 13:54 u »
Dan zou je eerst wel moeten erkennen welke verschillen leiden tot een beter rendement.

Ik gebruik geen takel, heb geen "extra" nokken.
Maar met 2x roeren na 15 en 30 min maischen haal ik 78% rendement, das evenhoog als met mijn pannen/Javal brouwerij.
Ook van aanbranden heb ik totaal geen last.

Het allerbelangrijkste met deze ketels is grof en klam schroten 1 'a 1,05 mm is echt niet grof genoeg

Het beste bier brouw jezelf

Als je het met elkaar wilt vergelijken dan moet je het doen op de manier waar het voor bedoeld is.
Dus zonder roeren want dat staat niet in de gebruiksaanwijzing en bij de meesten kun je niet roeren als je alle onderdelen netjes geplaatst hebt

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-05-2019 14:42 u »
Ik heb de Easybrew 50 als ik alles netjes plaats kan ik na 15 en 30 min gewoon het bovenste filter eraf halen om te roeren.

Dat kan zowel met de Easybrew 50, Easybrew 30, en de beide Klarstein modellen, de Bulldog modellen zullen niet veel anders zijn.

De Speidel Braumeister(-s) en de Grainfather horen niet in hetzelfde rijtje gezien de prijs van deze ketels.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-05-2019 15:00 u »
Citaat
Moet zeggen dat ik enkele jaren gelden een ketel in Duitsland had gekocht. Weet niet meer welke maar een goeie was het niet. Van wegen werk kon ik 2 maanden niet brouwen en wat blijkt met de eerste brouwsessie ketel kapot. Stopte niet bij de temp maar klapte alles door naar de 100 graden.

Dat heeft mijn Braumeister ook gehad. Een kapot relais, dan werkt de temperatuurregeling niet meer.
Erg vlot en netjes opgelost door vd. Kooy toendertijd.

Maar een dure ketel is dus geen garantie voor probleemloos brouwen. :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 29-05-2019 17:00 u »
De Speidel Braumeister(-s) en de Grainfather horen niet in hetzelfde rijtje gezien de prijs van deze ketels.

Die horen natuurlijk ook thuis in een overzicht van brouwautomaten. Het feit dat ze duurder zijn dan een Easybrew en dergelijke hoort voor het overzicht geen onderscheid te zijn.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #33 Gepost op: 29-05-2019 17:52 u »
Als je het met elkaar wilt vergelijken dan moet je het doen op de manier waar het voor bedoeld is.
Dus zonder roeren want dat staat niet in de gebruiksaanwijzing en bij de meesten kun je niet roeren als je alle onderdelen netjes geplaatst hebt
In de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd hoe je het apparaat moet gebruiken, niet hoe je moet brouwen. ;)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2019 18:09 u »
In de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd hoe je het apparaat moet gebruiken, niet hoe je moet brouwen. ;)

Spreken we toch over hetzelfde. Je gebruikt hem met de bovenste plaat. En met plaat kun je dus niet roeren ;D ;D ;D

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #35 Gepost op: 29-05-2019 18:31 u »
Ha ha ha ik plaats de bovenste plaat al niet.
En inderdaad moeten wel alle ketels erin staan wel met de prijs natuurlijk. Iedereen weet inmiddels dat er wel veel ketels zijn die op elkaar lijken. Deze komen dan ook uit dezelfde fabriek.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 29-05-2019 18:50 u »
Let er bij de nieuwe Easybrew 30 plus  bij de Braumarkt wel op dat het peilglas op de kraan in gemonteerd en zo te zien ZONDER montage steun aan de bovenkant. Dit maakt hem wel kwetsbaar voor afbreken als je er tegen aanstoot of tijdens het schoonmaken.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #37 Gepost op: 29-05-2019 19:21 u »
Ja is zonder montage. Je zou dit zelf kunnen oplossen als je kan lassen of iemand kent. Anders moet je inderdaad oppassen tenzij het dit glas is

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #38 Gepost op: 29-05-2019 20:30 u »
Let er bij de nieuwe Easybrew 30 plus  bij de Braumarkt wel op dat het peilglas op de kraan in gemonteerd en zo te zien ZONDER montage steun aan de bovenkant. Dit maakt hem wel kwetsbaar voor afbreken als je er tegen aanstoot of tijdens het schoonmaken.

Ik vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 29-05-2019 20:32 u »
Die horen natuurlijk ook thuis in een overzicht van brouwautomaten. Het feit dat ze duurder zijn dan een Easybrew en dergelijke hoort voor het overzicht geen onderscheid te zijn.

Lijkt me handig om de prijs, of in ieder geval een prijsindicatie ook in het overzicht te zetten. Is natuurlijk wel essentiële informatie.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 29-05-2019 20:51 u »
Ik vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de Brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

Ja schoonmaken zal een probleem worden. Denk dat je hem er telkens af moet schroeven.
Niet echt een goede update. Het schuine display is wel een mooie update.

• Vol lid
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #41 Gepost op: 29-05-2019 21:20 u »
Het lukt me even niet om in te loggen op de Wiki (Jaques al op de hoogte gebracht).

Maar nu alvast maar begonnen met een overzicht in een spreadsheet te maken:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Het lijkt me niet direct nodig om alle types met andere inhoud te tonen. Vandaar in het overzicht wel een vermelding van de andere varianten maar is het overzicht gebaseerd op 20 tot 30 liter. Mocht er wel behoefte aan zijn dan kunnen we deze alsnog toevoegen. Maar een overzicht met 20 ketels (of meer) naast elkaar lijkt me niet handig.

Er komen nog een aantal brouwketels bij maar wat denken jullie van de opzet en vooral ook de specs uit de eerste kolom. Wat móet hier nog bij?
Zodra de lijst aardig compleet is zal ik deze op de Wiki zetten. In het forum hier kan ook maar in dit oldskool forum systeem lukte het me niet om even een mooie responsive tabel in te bouwen (geen ondersteuning CSS).

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 29-05-2019 21:26 u »
Het lukt me even niet om in te loggen op de Wiki (Jaques al op de hoogte gebracht).

Maar nu alvast maar begonnen met een overzicht in een spreadsheet te maken:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Het lijkt me niet direct nodig om alle types met andere inhoud te tonen. Vandaar in het overzicht wel een vermelding van de andere varianten maar is het overzicht gebaseerd op 20 tot 30 liter. Mocht er wel behoefte aan zijn dan kunnen we deze alsnog toevoegen. Maar een overzicht met 20 ketels (of meer) naast elkaar lijkt me niet handig.

Er komen nog een aantal brouwketels bij maar wat denken jullie van de opzet en vooral ook de specs uit de eerste kolom. Wat móet hier nog bij?
Zodra de lijst aardig compleet is zal ik deze op de Wiki zetten. In het forum hier kan ook maar in dit oldskool forum systeem lukte het me niet om even een mooie responsive tabel in te bouwen (geen ondersteuning CSS).

Als je de Brauheld neemt dan heb je diverse varianten zoals inhoud of enkele of dubbele nokken.
Dus denk dat je als je een goed vergelijk wilt maken het redelijk uitgebreid wordt

• Vol lid
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #43 Gepost op: 29-05-2019 22:43 u »
Oef, ik schrik ook even van de Hebreeuwse technieken op de Wiki pagina's. Ook geen HTML opties daar, dus ik hou het nu even op mijn spreadsheet. Als er iemand nog tips heeft om dit wel op een goede manier te posten dan laat maar weten. Misschien in 1 post hier op het forum en dan pér ketel gewoon even onder elkaar alle eigenschappen zoals omschreven in mijn huidige overzicht.

Overigens zijn alle wijzigingen en aanvullingen natuurlijk welkom. Zodra het schema echt een beetje klopt dan gaan we deze dan gewoon hier op het forum plaatsen. One way or another  :nut:

Sowieso bedankt allemaal voor jullie tips. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een brewmonk/easybrew incl wortkoeler. Het aantal nokken maakt me niet uit. Zoals ik al aangaf lijkt het me mooi om daar iets anders op te maken. Een nokken-ladder of eventueel grote vinnen/schroefdraad om zo de ketel op 10 niveaus te kunnen zetten. Heb een slimme kerel in de familie zitten die dit wel kan maken dus zodra dat ooit een keer geproduceerd is dan laten we dat zeker hier terugkomen.

Offline jeroenvk

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 29-05-2019 23:26 u »
Ja schoonmaken zal een probleem worden. Denk dat je hem er telkens af moet schroeven.
Niet echt een goede update. Het schuine display is wel een mooie update.
Je kunt toch een slang op dit peilglas zetten en deze via de recirculatiepijp toch ook doorpompen met schoonmaakmiddel?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 29-05-2019 23:35 u »
Oef, ik schrik ook even van de Hebreeuwse technieken op de Wiki pagina's. Ook geen HTML opties daar, dus ik hou het nu even op mijn spreadsheet. Als er iemand nog tips heeft om dit wel op een goede manier te posten dan laat maar weten. Misschien in 1 post hier op het forum en dan pér ketel gewoon even onder elkaar alle eigenschappen zoals omschreven in mijn huidige overzicht.

Overigens zijn alle wijzigingen en aanvullingen natuurlijk welkom. Zodra het schema echt een beetje klopt dan gaan we deze dan gewoon hier op het forum plaatsen. One way or another  :nut:

Ik heb de pagina aangepast en daarin een link gemaakt naar jouw spreadsheet.

• Vol lid
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #46 Gepost op: 29-05-2019 23:38 u »
Ik heb de pagina aangepast en daarin een link gemaakt naar jouw spreadsheet.
Nog beter, bedankt. En nu dus de hulp van onze medeforumleden om de spreadsheet compleet te maken. Zou graag bewerkrechten willen geven aan iedereen maar handigste om dit zelf onder controle te houden.

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 30-05-2019 10:24 u »
Mooi overzicht! Recentelijk een BrewMonk gekocht dus daar kan ik uit ervaring over vertellen. BrewMonk komt ook in 50 L (Magnus) variant. Er zit een maataanduiding op de circulatiepijp. In mijn geval kwam hij met een dompelmodel wortkoeler. Misschien nog goed om onderscheid te maken in type koeler; geloof dat de Grainfather met een tegenstroomkoeler komt. Mooi werk hoor!

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 30-05-2019 11:11 u »
Mooi overzicht! Recentelijk een BrewMonk gekocht dus daar kan ik uit ervaring over vertellen. BrewMonk komt ook in 50 L (Magnus) variant. Er zit een maataanduiding op de circulatiepijp. In mijn geval kwam hij met een dompelmodel wortkoeler. Misschien nog goed om onderscheid te maken in type koeler; geloof dat de Grainfather met een tegenstroomkoeler komt. Mooi werk hoor!

Wat is jouw ervaring met de extra nokken op de pijp? Vind je dat een nuttige verbetering, of werk je desondanks toch nog met een takelconstructie of zo om te spoelen?

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 30-05-2019 11:31 u »
Brew Monk is ook te verkrijgen incl wortkoeler voor € 399, niet overal natuurlijk. Weet niet hoe je dat wil weergeven. grts

Tags: