Welke elektrische ketel is momenteel de beste?

Gestart door Brouwerij Mennekes, 27-05-2019 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Arsegan Easybrew, de Brewmonk en de Klarstein mundschenk. En dan de 30 lt.

Volgens mij zijn ze allemaal bijna hetzelfde maar ik las over de extra nokken bij de brewmonk maar dan ook weer afwezigheid van een filterbodem bij een van de modellen(?)

Ik 'brouw' in de keuken en zie niet echt een optie voor een takel dus de brewmonk lijkt me ivm de extra nokken nu de beste keuze voor mij.

Hebben jullie nog andere zaken of adviezen welke ik kan meenemen in mijn beslissing? Overigens zal de aankoop vermoedelijk pas over een aantal maanden zijn. Bedankt!

Edit: om mijn verhaal compleet te maken. Prijs speelt ook wel een rol. Bovenstaande opties zitten rond de 400 en 1 daarvan is incl wortkoeler als ik me niet vergis.

Hai


BrouwMout.nl

De beste ketel blijft toch de Braumeister. Ik heb een 50 liter Braumeister en een 50 liter Brewmonk.
Bij de Brewmonk moet ik veel roeren om hetzelfde rendement te halen, ook het filteren gaat vaak veel trager (zeker bij Tarwe- en Haverbieren)
Ook brandt er altijd wat wort aan op de bodem.

Het is zeer goed mogelijk om prima bieren te brouwen met de Chinese ketels, maar met de Duitser gaat het net wat makkelijker.

EDIT: Wat Hai zegt dus, maar dan in meer woorden...  :brouwen:

Brouwerij Mennekes

Citaat van: BrouwMout.nl op 27-05-2019  11:07 uDe beste ketel blijft toch de Braumeister. Ik heb een 50 liter Braumeister en een 50 liter Brewmonk.
Bij de Brewmonk moet ik veel roeren om hetzelfde rendement te halen, ook het filteren gaat vaak veel trager (zeker bij Tarwe- en Haverbieren)
Ook brandt er altijd wat wort aan op de bodem.

Het is zeer goed mogelijk om prima bieren te brouwen met de chinese ketels, maar met de Duitser gaat het net wat makkelijker.

EDIT: Wat Hai zegt dus, maar dan in meer woorden...  :brouwen:

Bedankt. Maar zit die niet in een totaal andere prijsklasse dan de 3 die ik omschreef? Volgens mij zitten die onder de 400 euro. Het liefst heb ik een pro-installatie van duizenden euro's maar dat zit er niet in  :D. Excuses dat ik dat er niet bijgezet had, maar het liefst dus rond de 400 euro en evt. Incl wortkoeler zoals de Brewmonk.

BertusBeensteen

In principe is de basis van de Brewmonk, Easybrew plus en de Klarstein hetzelfde. Wat jou zelf het handigst lijkt wat betreft de dingen die verschillen  kun je het beste zelf bepalen. Aan de hand van de discussies hier op het forum.

Er loopt een draadje over de filterplaat die wél bij de Easybrew plus zit, maar niet bij de andere ketels. (Op de Brewster Beacon na, maar volgens mij is die slecht verkrijgbaar in Nederland)

Voor zo ver te achterhalen is de Brew Monk 2019 de enige ketel met extra nokken op de moutpijp.

Verder zit er nog verschil in de positie van het peilglas. Op de Easybrew zit deze tussen de ketel en aftapkraan, bij de Brew Monk is het peilglas tevens circulatiepijp. (Bij de Easybrew is de circulatiepijp gewoon van RVS)

Voor mij was de levertijd en de circulatiepijp/pijlglas combi de reden om voor de Brew Monk te gaan. De filterplaat kan ik altijd nog los bestellen als ik denk deze nodig te hebben. Verder zijn alle accessoires gewoon uitwisselbaar.

middelaersch

Braumarkt heeft momenteel een interessante aanbieding: 80 euro 'pre-order' korting op het nieuwe 30 liter model.
Levering echter pas medio augustus.

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

(Zit er ook met een scheef oog naar te loeren, maar voorlopig BIAB ik rustig verder....)

Brouwerij Mennekes

Citaat van: middelaersch op 27-05-2019  12:53 uBraumarkt heeft momenteel een interessante aanbieding: 80 euro 'pre-order' korting op het nieuwe 30 liter model.
Levering echter pas medio augustus.

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

(Zit er ook met een scheef oog naar te loeren, maar voorlopig BIAB ik rustig verder....)

Ja, deze had ik ook gekregen. Maar volgens mij geen extra nokken. En als je geen takel hebt dan zijn die nokkene zeker toegevoegde waarde lijkt me. Echter vraag ik me af of ik niet gewoon een hele rits nokjes er zelf op kan (laten) lassen. Soort laddertje

BrouwMout.nl

30 liter gaat nog zonder takel. 50 liter wordt echt te zwaar.


CeesM

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 27-05-2019  16:15 uJa, deze had ik ook gekregen. Maar volgens mij geen extra nokken. En als je geen takel hebt dan zijn die nokkene zeker toegevoegde waarde lijkt me. Echter vraag ik me af of ik niet gewoon een hele rits nokjes er zelf op kan (laten) lassen. Soort laddertje
Ik heb de eerste serie Easybrew 30 en heb ook geen extra nokken. Wel lekker bier en een goed rendement. ;)

Irukandji

Het is maar net wat je wilt.
Zelf zeg je al dat je de kijken fijn vindt. Deze kan je erop laten lassen maar kost je weer tijd en je moet iemand kennen. Persoonlijk zou ik voor de 50 liter gaan van Klarstein ( kost in de aanbieding onder de 400) heb je lekker een grote ketel. Maar dat is mijn mening.

Belg

Citaat van: middelaersch op 27-05-2019  12:53 uBraumarkt heeft momenteel een interessante aanbieding: 80 euro 'pre-order' korting op het nieuwe 30 liter model.
Levering echter pas medio augustus.

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

(Zit er ook met een scheef oog naar te loeren, maar voorlopig BIAB ik rustig verder....)

Na veel onderzoek en rondkijken ben ik geplooid - ik heb hem besteld, en nu rustig wachten ^-^

Rinus

Citaat van: Scorpionrose op 27-05-2019  16:41 uOf de Brauheld.

https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Brauheld-maischeketel-30-liter-30-140-C-circulatiepomp-rvs-30-ltr.html

En als je de Brauheld 35 liter hebt dan heb je ook dubbele nokken

Deze kende ik nog niet, iemand ervaring hiermee?

Jaap W

Citaat van: Scorpionrose op 27-05-2019  16:41 uOf de Brauheld.

https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Brauheld-maischeketel-30-liter-30-140-C-circulatiepomp-rvs-30-ltr.html

En als je de Brauheld 35 liter hebt dan heb je ook dubbele nokken.

Als ik een automaat zou kiezen, zou ik zeker deze ketel overwegen. Deze heeft in mijn ogen het voordeel dat je makkelijk bij de pomp kunt komen om die te reinigen, al lijkt de "uitbouw" van de pomp niet zo mooi, maar ja ieder voordeel heeft een nadeel zoals de bekende voetballer JC ooit al heeft aangegeven. :biersmile: :proost:

joenedu

Of de Hopfengott. Waarschijnlijk wel een zwak pompje, maar dat is vervangbaar (ik heb een Bulldog Brewer met zo te zien precies hetzelfde pompje maar die voldoet nog steeds prima).

hobbybob

Als je houdt van zwaardere bieren te brouwen (quads van boven de 1088) en gewend bent aan 20 liter zou ik (om het even welke) de 50 liter variant kopen.

20 liter á 1090 ga je echt niet brouwen in de 30 liter variant met een max moutstort van 8 kg.

Om die reden heb ik destijds de Easybrew 50 aangeschaft, nadat ik had geprobeerd om 20 ltr quad á 1092 te brouwen in een Easybrew 30 *( dat ging dus echt niet)

Brouwerij Mennekes

Bedankt allemaal, veel info al  :D

Er zijn dus meer keuzes dan dat ik dacht en dus ook nog een aantal zaken waar ik rekening mee kan/moet houden.
  • Externe pomp is makkelijker schoon maken
  • 50 lt is handiger bij zwaardere bieren
  • 30 lt is handiger bij geen takel
  • Extra nokken zijn handig voor het spoelen maar takel is toch wel nodig bij meer dan 30-35 liter en dan dus nokken overbodig

Ga ik naar prijs kwaliteit kijken dan zie ik daar niet veel verschillen in en neig in naar de Easybrew-30 PLUS welke verkrijgbaar is voor 319 incl wortkoeler.

De WindMoaker

Ik brouw met de 20 Ltr Braumeister met studenten. Dat werkt prima.
Ik wil alleen thuis een ander  systeem daar werk ik met een grote pan en een rvs kookketel.

Wat ik me afvraag. Jullie hebben het over de nokken in de verschillende brouwsystemen. Waarvoor heb je die nodig? :weetniet: Is dat om de moutpijp omhoog te houden tijdens het filtreren en spoelen, zoals bij de Braumeister?

Ik zou graag met studenten de verschillende systemen willen testen. Heeft er iemand ergens een ingang, zodat ik een onafhankelijk test kan opzetten. Mijn baas gaat het niet goedkeuren, als ik vijf extra brouwsystemen ga kopen.

hans_nwk

Voor de zwaardere bieren:
Als je die incidenteel brouwt kun je ook dubbel maischen. Ik haal met enkel maischen met de speidel makkelijk 1.065 zonder suiker, bovengrens nooit geprobeerd. Dus voor een tripel of zware blonde heb je geen probleem. Met dubbel maischen haal je nog veel hoger.

Groet,
Hans

Peterrr

Citaat van: joenedu op 28-05-2019  11:00 uOf de Hopfengott. Waarschijnlijk wel een zwak pompje, maar dat is vervangbaar (ik heb een Bulldog Brewer met zo te zien precies hetzelfde pompje maar die voldoet nog steeds prima).

Ja heb ik ook en heeft dubbele nokken.
Top ding

Arne8

Misschien ook leuk om in de bedenking mee te nemen is waar de dichtste winkel is. Indien er iets aan het toestel is is het altijd leuk om met het toestel even tot aan de winkel te gaan ipv op te sturen. Dat gaf voor mij de doorslag om de Brewmonk te kopen (was maar 30 min rijden voor mij)
waar ik overigens heel tevreden van ben (als tip, vergeet zeker niet te roeren bij het maishen ;) )

Scorpionrose

Je moet gewoon je hart volgen.Elke ketel heeft zijn voor en nadelen.
Je moet kijken wat je ervoor uit wilt geven en of je makkelijk bij de winkel terecht kunt mocht er iets mee zijn.

Irukandji

Moet zeggen dat ik enkele jaren gelden een ketel in Duitsland had gekocht. Weet niet meer welke maar een goeie was het niet. Van wegen werk kon ik 2 maanden niet brouwen en wat blijkt met de eerste brouwsessie ketel kapot. Stopte niet bij de temp maar klapte alles door naar de 100 graden. Mailtje gestuurd en binnen enkele dagen alles geregeld (geld terug en ketel weg). De meeste hebben deze service dus laat je niet aan de deur binden (vind ik)

Jacques

Citaat van: De WindMoaker op 28-05-2019  13:49 uIk brouw met de 20 Ltr Braumeister met studenten. Dat werkt prima.
Ik wil alleen thuis een ander  systeem daar werk ik met een grote pan en een rvs kookketel.

Wat ik me afvraag. Jullie hebben het over de nokken in de verschillende brouwsystemen. Waarvoor heb je die nodig? :weetniet: Is dat om de moutpijp omhoog te houden tijdens het filtreren en spoelen, zoals bij de Braumeister?

Ik zou graag met studenten de verschillende systemen willen testen. Heeft er iemand ergens een ingang, zodat ik een onafhankelijk test kan opzetten. Mijn baas gaat het niet goedkeuren, als ik vijf extra brouwsystemen ga kopen.

De moutkorven van Braumeister hebben altijd al 2 * 2 nokken gehad. Dit maakt het mogelijk om de korf op twee verschillende hoogten omhoog te halen. Voor mij was dit onvoldoende vandaar dat ik met een takel ben gaan werken. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de plaats waar de nokken geplaatst zijn.

hopjesvla

Gezien deze vraag vaker terug komt, is het geen idee als iemand een overzicht kan maken met de verschillende systemen nu op de markt met daarin de onderlinge verschillen? En deze dan als sticky in het apparatuur forum te zetten? (ik geef toe: op dit moment heb ik daar zelf even geen tijd voor...)

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 29-05-2019  10:07 uGezien deze vraag vaker terug komt, is het geen idee als iemand een overzicht kan maken met de verschillende systemen nu op de markt met daarin de onderlinge verschillen? En deze dan als sticky in het apparatuur forum te zetten? (ik geef toe: op dit moment heb ik daar zelf even geen tijd voor...)

Op zich een goed idee. Het lastige is om het actueel te houden. De ontwikkelingen op dit vlak gaan hard, heel hard zelfs.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jacques op 29-05-2019  12:01 uOp zich een goed idee. Het lastige is om het actueel te houden. De ontwikkelingen op dit vlak gaan hard, heel hard zelfs.

Leek me ook al lastig om bij te houden. Maar opzich, als je een datum pér brouwketel er bij zet wanneer voor het laatst gëupdate. Misschien dat ik vanavond al wel een opzet kan maken en even in een tabelletje kan zetten (voordeeltje als je HTML en CSS zowat droomt). Met alle suggesties uit dit topic en wat research kom ik al een heel eindje denk ik.
@Jaques, is dat gewoon even een nieuw topic aanmaken en dat jullie die op sticky zetten?

Jacques

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 29-05-2019  12:14 uLeek me ook al lastig om bij te houden. Maar opzich, als je een datum pér brouwketel er bij zet wanneer voor het laatst gëupdate. Misschien dat ik vanavond al wel een opzet kan maken en even in een tabelletje kan zetten (voordeeltje als je HTML en CSS zowat droomt). Met alle suggesties uit dit topic en wat research kom ik al een heel eindje denk ik.
@Jaques, is dat gewoon even een nieuw topic aanmaken en dat jullie die op sticky zetten?

Fijn dat je dit wilt doen.
Als je een topic aanmaakt kan deze inderdaad sticky gemaakt worden.

Een andere mogelijkheid is deze informatie in de wiki te zetten.

hobbybob

Dan zou je eerst wel moeten erkennen welke verschillen leiden tot een beter rendement.

Ik gebruik geen takel, heb geen "extra" nokken.
Maar met 2x roeren na 15 en 30 min maischen haal ik 78% rendement, das evenhoog als met mijn pannen/Javal brouwerij.
Ook van aanbranden heb ik totaal geen last.

Het allerbelangrijkste met deze ketels is grof en klam schroten 1 'a 1,05 mm is echt niet grof genoeg

Het beste bier brouw jezelf


Scorpionrose

Citaat van: hobbybob op 29-05-2019  13:40 uDan zou je eerst wel moeten erkennen welke verschillen leiden tot een beter rendement.

Ik gebruik geen takel, heb geen "extra" nokken.
Maar met 2x roeren na 15 en 30 min maischen haal ik 78% rendement, das evenhoog als met mijn pannen/Javal brouwerij.
Ook van aanbranden heb ik totaal geen last.

Het allerbelangrijkste met deze ketels is grof en klam schroten 1 'a 1,05 mm is echt niet grof genoeg

Het beste bier brouw jezelf

Als je het met elkaar wilt vergelijken dan moet je het doen op de manier waar het voor bedoeld is.
Dus zonder roeren want dat staat niet in de gebruiksaanwijzing en bij de meesten kun je niet roeren als je alle onderdelen netjes geplaatst hebt

hobbybob

Ik heb de Easybrew 50 als ik alles netjes plaats kan ik na 15 en 30 min gewoon het bovenste filter eraf halen om te roeren.

Dat kan zowel met de Easybrew 50, Easybrew 30, en de beide Klarstein modellen, de Bulldog modellen zullen niet veel anders zijn.

De Speidel Braumeister(-s) en de Grainfather horen niet in hetzelfde rijtje gezien de prijs van deze ketels.


BrouwMout.nl

CiteerMoet zeggen dat ik enkele jaren gelden een ketel in Duitsland had gekocht. Weet niet meer welke maar een goeie was het niet. Van wegen werk kon ik 2 maanden niet brouwen en wat blijkt met de eerste brouwsessie ketel kapot. Stopte niet bij de temp maar klapte alles door naar de 100 graden.

Dat heeft mijn Braumeister ook gehad. Een kapot relais, dan werkt de temperatuurregeling niet meer.
Erg vlot en netjes opgelost door vd. Kooy toendertijd.

Maar een dure ketel is dus geen garantie voor probleemloos brouwen. :weetniet:

Jacques

Citaat van: hobbybob op 29-05-2019  14:42 uDe Speidel Braumeister(-s) en de Grainfather horen niet in hetzelfde rijtje gezien de prijs van deze ketels.

Die horen natuurlijk ook thuis in een overzicht van brouwautomaten. Het feit dat ze duurder zijn dan een Easybrew en dergelijke hoort voor het overzicht geen onderscheid te zijn.

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 29-05-2019  13:54 uAls je het met elkaar wilt vergelijken dan moet je het doen op de manier waar het voor bedoeld is.
Dus zonder roeren want dat staat niet in de gebruiksaanwijzing en bij de meesten kun je niet roeren als je alle onderdelen netjes geplaatst hebt
In de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd hoe je het apparaat moet gebruiken, niet hoe je moet brouwen. ;)

Scorpionrose

Citaat van: CeesM op 29-05-2019  17:52 uIn de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd hoe je het apparaat moet gebruiken, niet hoe je moet brouwen. ;)

Spreken we toch over hetzelfde. Je gebruikt hem met de bovenste plaat. En met plaat kun je dus niet roeren ;D ;D ;D

Irukandji

Ha ha ha ik plaats de bovenste plaat al niet.
En inderdaad moeten wel alle ketels erin staan wel met de prijs natuurlijk. Iedereen weet inmiddels dat er wel veel ketels zijn die op elkaar lijken. Deze komen dan ook uit dezelfde fabriek.

Scorpionrose

Let er bij de nieuwe Easybrew 30 plus  bij de Braumarkt wel op dat het peilglas op de kraan in gemonteerd en zo te zien ZONDER montage steun aan de bovenkant. Dit maakt hem wel kwetsbaar voor afbreken als je er tegen aanstoot of tijdens het schoonmaken.

Irukandji

Ja is zonder montage. Je zou dit zelf kunnen oplossen als je kan lassen of iemand kent. Anders moet je inderdaad oppassen tenzij het dit glas is

middelaersch

Citaat van: Scorpionrose op 29-05-2019  18:50 uLet er bij de nieuwe Easybrew 30 plus  bij de Braumarkt wel op dat het peilglas op de kraan in gemonteerd en zo te zien ZONDER montage steun aan de bovenkant. Dit maakt hem wel kwetsbaar voor afbreken als je er tegen aanstoot of tijdens het schoonmaken.

Ik vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

middelaersch

Citaat van: Jacques op 29-05-2019  17:00 uDie horen natuurlijk ook thuis in een overzicht van brouwautomaten. Het feit dat ze duurder zijn dan een Easybrew en dergelijke hoort voor het overzicht geen onderscheid te zijn.

Lijkt me handig om de prijs, of in ieder geval een prijsindicatie ook in het overzicht te zetten. Is natuurlijk wel essentiële informatie.

Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 29-05-2019  20:30 uIk vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de Brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

Ja schoonmaken zal een probleem worden. Denk dat je hem er telkens af moet schroeven.
Niet echt een goede update. Het schuine display is wel een mooie update.

Brouwerij Mennekes

Het lukt me even niet om in te loggen op de Wiki (Jaques al op de hoogte gebracht).

Maar nu alvast maar begonnen met een overzicht in een spreadsheet te maken:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Het lijkt me niet direct nodig om alle types met andere inhoud te tonen. Vandaar in het overzicht wel een vermelding van de andere varianten maar is het overzicht gebaseerd op 20 tot 30 liter. Mocht er wel behoefte aan zijn dan kunnen we deze alsnog toevoegen. Maar een overzicht met 20 ketels (of meer) naast elkaar lijkt me niet handig.

Er komen nog een aantal brouwketels bij maar wat denken jullie van de opzet en vooral ook de specs uit de eerste kolom. Wat móet hier nog bij?
Zodra de lijst aardig compleet is zal ik deze op de Wiki zetten. In het forum hier kan ook maar in dit oldskool forum systeem lukte het me niet om even een mooie responsive tabel in te bouwen (geen ondersteuning CSS).

Scorpionrose

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 29-05-2019  21:20 uHet lukt me even niet om in te loggen op de Wiki (Jaques al op de hoogte gebracht).

Maar nu alvast maar begonnen met een overzicht in een spreadsheet te maken:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Het lijkt me niet direct nodig om alle types met andere inhoud te tonen. Vandaar in het overzicht wel een vermelding van de andere varianten maar is het overzicht gebaseerd op 20 tot 30 liter. Mocht er wel behoefte aan zijn dan kunnen we deze alsnog toevoegen. Maar een overzicht met 20 ketels (of meer) naast elkaar lijkt me niet handig.

Er komen nog een aantal brouwketels bij maar wat denken jullie van de opzet en vooral ook de specs uit de eerste kolom. Wat móet hier nog bij?
Zodra de lijst aardig compleet is zal ik deze op de Wiki zetten. In het forum hier kan ook maar in dit oldskool forum systeem lukte het me niet om even een mooie responsive tabel in te bouwen (geen ondersteuning CSS).

Als je de Brauheld neemt dan heb je diverse varianten zoals inhoud of enkele of dubbele nokken.
Dus denk dat je als je een goed vergelijk wilt maken het redelijk uitgebreid wordt

Brouwerij Mennekes

Oef, ik schrik ook even van de Hebreeuwse technieken op de Wiki pagina's. Ook geen HTML opties daar, dus ik hou het nu even op mijn spreadsheet. Als er iemand nog tips heeft om dit wel op een goede manier te posten dan laat maar weten. Misschien in 1 post hier op het forum en dan pér ketel gewoon even onder elkaar alle eigenschappen zoals omschreven in mijn huidige overzicht.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Overigens zijn alle wijzigingen en aanvullingen natuurlijk welkom. Zodra het schema echt een beetje klopt dan gaan we deze dan gewoon hier op het forum plaatsen. One way or another  :nut:

Sowieso bedankt allemaal voor jullie tips. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een brewmonk/easybrew incl wortkoeler. Het aantal nokken maakt me niet uit. Zoals ik al aangaf lijkt het me mooi om daar iets anders op te maken. Een nokken-ladder of eventueel grote vinnen/schroefdraad om zo de ketel op 10 niveaus te kunnen zetten. Heb een slimme kerel in de familie zitten die dit wel kan maken dus zodra dat ooit een keer geproduceerd is dan laten we dat zeker hier terugkomen.

jeroenvk

Citaat van: Scorpionrose op 29-05-2019  20:51 uJa schoonmaken zal een probleem worden. Denk dat je hem er telkens af moet schroeven.
Niet echt een goede update. Het schuine display is wel een mooie update.
Je kunt toch een slang op dit peilglas zetten en deze via de recirculatiepijp toch ook doorpompen met schoonmaakmiddel?

Jacques

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 29-05-2019  22:43 uOef, ik schrik ook even van de Hebreeuwse technieken op de Wiki pagina's. Ook geen HTML opties daar, dus ik hou het nu even op mijn spreadsheet. Als er iemand nog tips heeft om dit wel op een goede manier te posten dan laat maar weten. Misschien in 1 post hier op het forum en dan pér ketel gewoon even onder elkaar alle eigenschappen zoals omschreven in mijn huidige overzicht.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1euCG2qmRC1ETduhHo3pWXfqSbbN7XpBQe1HN4VP3kkI/edit?usp=sharing

Overigens zijn alle wijzigingen en aanvullingen natuurlijk welkom. Zodra het schema echt een beetje klopt dan gaan we deze dan gewoon hier op het forum plaatsen. One way or another  :nut:


Ik heb de pagina aangepast en daarin een link gemaakt naar jouw spreadsheet.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jacques op 29-05-2019  23:35 uIk heb de pagina aangepast en daarin een link gemaakt naar jouw spreadsheet.
Nog beter, bedankt. En nu dus de hulp van onze medeforumleden om de spreadsheet compleet te maken. Zou graag bewerkrechten willen geven aan iedereen maar handigste om dit zelf onder controle te houden.

Poorsprong

Mooi overzicht! Recentelijk een BrewMonk gekocht dus daar kan ik uit ervaring over vertellen. BrewMonk komt ook in 50 L (Magnus) variant. Er zit een maataanduiding op de circulatiepijp. In mijn geval kwam hij met een dompelmodel wortkoeler. Misschien nog goed om onderscheid te maken in type koeler; geloof dat de Grainfather met een tegenstroomkoeler komt. Mooi werk hoor!

middelaersch

Citaat van: Poorsprong op 30-05-2019  10:24 uMooi overzicht! Recentelijk een BrewMonk gekocht dus daar kan ik uit ervaring over vertellen. BrewMonk komt ook in 50 L (Magnus) variant. Er zit een maataanduiding op de circulatiepijp. In mijn geval kwam hij met een dompelmodel wortkoeler. Misschien nog goed om onderscheid te maken in type koeler; geloof dat de Grainfather met een tegenstroomkoeler komt. Mooi werk hoor!

Wat is jouw ervaring met de extra nokken op de pijp? Vind je dat een nuttige verbetering, of werk je desondanks toch nog met een takelconstructie of zo om te spoelen?

DavyDK

Brew Monk is ook te verkrijgen incl wortkoeler voor € 399, niet overal natuurlijk. Weet niet hoe je dat wil weergeven. grts

Poorsprong

Citaat van: middelaersch op 30-05-2019  11:11 uWat is jouw ervaring met de extra nokken op de pijp? Vind je dat een nuttige verbetering, of werk je desondanks toch nog met een takelconstructie of zo om te spoelen?
Ik heb hem nog niet zo lang, nu een paar brouwsels gebrouwen. Ik heb een 30 L model, qua gewicht krijg ik het prima opgetild. Tijdens het brouwen zet ik hem op zo'n 5euro Ikea tafeltje, perfecte hoogte. Die extra nokken zijn erg handig, maar ik snap direct dat je met een takel de snelheid beter kan reguleren en minder druppelt/spettert. Als je toch al van plan bent om een takel te maken zou ik de keuze van de ketel van andere specificaties laten afhangen. Als je geen takel wilt/kunt maken dan zou ik zeker dubbele nokken kiezen.

BrouwMout.nl

Ook de Braueule van Brumas mag niet ontbreken.

Dit is in mijn ogen de allermooiste brouwautomaat.
Groot voordeel van de Braueule is dat de Braumeister helemaal niet zo duur lijkt   ;D

Brouwerij Mennekes

Citaat van: BrouwMout.nl op 31-05-2019  12:10 uOok de Braueule van Brumas mag niet ontbreken.
Dit is in mijn ogen de allermooiste brouwautomaat.
Groot voordeel van de Braueule is dat de Braumeister helemaal niet zo duur lijkt   ;D

Oef, boven de € 3000,- is voor mij en vele anderen geen hobbybrouwen meer. Ik zal het schema binnenkort even bijwerken.

BrouwMout.nl


peterw

CiteerIk zal het schema binnenkort even bijwerken.
Als je het schema toch bijwerkt. De Brew Monk heeft ook het Peilglas met liter indicatie, dit is verwerkt in de transparante circulatiepijp (gemakkelijk te reinigen mbv de pomp).
De Brew Monk 30L wordt ook geleverd met koeler.

Irukandji

Citaat van: BrouwMout.nl op 31-05-2019  13:15 uHet kan gelukkig ook veel goedkoper:

https://www.klarstein.de/Haushaltsgeraete/Zapfanlagen-Getraenkespender/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2585W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

140 euries, moet je wel nog een pan, koffieketel of weckpan aanschaffen om te koken.

Zoiets bv.:


Nee hoor. In die kan je gewoon koken. Ik ben bezitter geweest van deze. Wat heb ik een spijtvdatviknhem heb weggedaan. 😭😭😭

Irukandji


Herman

Tsss, 3700 euro ex. btw en dan helemaal geen info te vinden over dat apparaat. Riekt naar miskoop.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: peterw op 31-05-2019  14:29 uAls je het schema toch bijwerkt. De Brew Monk heeft ook het Peilglas met liter indicatie, dit is verwerkt in de transparante circulatiepijp (gemakkelijk te reinigen mbv de pomp).
De Brew Monk 30L wordt ook geleverd met koeler.

Is dat peilglas op de ketel of is dat de circulatiepijp? Ik heb deze ingevuld staan als op de ciculatiepijp.

peterw

Klopt, peilglas en ciculatiepijp zijn hetzelfde bij de Brew Monk.

De WindMoaker

De Braumeister wordt tegenwoordig in twee types geleverd. De conventionele met losse dompelkoeler of met geïntegreerde wandkoeler.
Ik vraag me alleen af of de capaciteit van de wandkoeler voldoende is.

De koelmantel van de Speidel vergistingsvaten is ook niet optimaal. Bij het 30 L vat zit de mantel net te hoog voor brouwsels van 20 L.

De WindMoaker

De Speidel Brauwmeister is via een wifi-verbinding op afstand te besturen. Helaas werkt dit alleen op eenvoudige thuisnetwerken.
Via de wifi-module (los te bestellen) log je in op de Speidel-site. Vanuit de Ppeidel-site kun je weer inloggen op de Braumeister. Bij Fontys werkt het niet, omdat het netwerk teveel wordt afgeschermd. Veiligheid boven alles ???.

Scorpionrose

Citaat van: De WindMoaker op 04-06-2019  14:32 uDe Braumeister wordt tegenwoordig in twee types geleverd. De conventionele met losse dompelkoeler of met geïntegreerde wandkoeler.
Ik vraag me alleen af of de capaciteit van de wandkoeler voldoende is.

De koelmantel van de Speidel vergistingsvaten is ook niet optimaal. Bij het 30 L vat zit de mantel net te hoog voor brouwsels van 20 L.

Bij de Braumeister 20 PLus werkt de koelmantel niet voldoende als je 10 liter brouwt. Dan heb je alsnog een andere koeler nodig.

Joost86

Ik ben in het bezit van een Easybrew 30. Deze bevalt mij uitstekend gezien de problemen met de Grainfather die ik eerst heb overwogen te kopen. Heb de easybrew uitgerust met een pijlglas van Brewmonk die op optioneel te koop is. De originele circulatiepijp van rvs gaat eraf en het pijlglas komt er voor in de plaats. Tevens klopt de litergradering wel echt van het pijlglas. De voor gestanste in het rvs klopt voor geen meter, net zoals die in het Grainfather fermentatievat. Deze beiden met diverse maatbekers getest. Dus al met al leuke keteltjes van Easybrew. Voor de prijs. En voor reserve materiaal of upgrades geen probleem materiaal van Brewmonk is hetzelfde heb een ook whirpool arm erin van Brewmonk. Makkelijk te reinigen en nooit storingen, je moet even leren hoe de computer werkt, die is in het begin niet helemaal prettig, maar alles went. En bevalt die niet kan je hem ook ombouwen. Door een pid gestuurde regeling die er in past. Die kant klaar te koop is en in de ketel past.

stiaanke

Citaat van: Joost86 op 09-06-2019  00:32 u.... gezien de problemen met de Grainfather...

Welke problemen?  ???

volleybaltrainer

Citaat van: stiaanke op 09-06-2019  21:52 uWelke problemen?  ???
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Brouw al enkele jaren zonder enig probleem met mijn Grainfather en ben er zeer tevreden over.

ray71

Citaat van: volleybaltrainer op 10-06-2019  16:33 uJa daar ben ik ook wel benieuwd naar. Brouw al enkele jaren zonder enig probleem met mijn Grainfather en ben er zeer tevreden over.
Sluit mij er bij aan. Maar denk dat er gedoeld wordt op het aanbranden wanneer te fijn geschroot of te dik gemaischt. Heb dit ook weleens gehad. Maar is geen echt probleem. Meer ketel leren kennen.

Top ketel de Grainfather!

Leuk recept? Gewoon brouwen.

TeVeHa


Vlisbier

Heb ook den Grainfather!
Iedereen heeft zo zijn voor en tegens, dit is met auto's en alles zo.

Maar heb 10 dagen geleden voor tweede keer hier mee gebrouwen.
Wat ging dit heerlijk zeg.

Joost86

Ik ben ook lid van de Grainfather site, en zie alleen maar ketels die versmolten zijn elektrisch en kogel kranen verstopt. Het wordt wel opgelost, maar ben van mening dat het niet mag in deze getale. Vooral dat eerste voor dat geld vind ik toch een kwalijke zaak. Iedereen moet zelf weten wat ze kopen, liefst had ik ook een Speidel Braumeister. Maar ik vind de Grainfather gewoon niet wat. Verder laat ik het erbij dwalen af van het topic.

ray71

Citaat van: Joost86 op 12-06-2019  10:20 uIIk ben ook lid van de Grainfather site, en zie alleen maar ketels die versmolten zijn elektrisch en kogel kranen verstopt. Het wordt wel opgelost, maar ben van mening dat het niet mag in deze getale. Vooral dat eerste voor dat geld vind ik toch een kwalijke zaak. Iedereen moet zelf weten wat ze kopen, liefst had ik ook een Speidel Braumeister. Maar ik vind de Grainfather gewoon niet wat. Verder laat ik het erbij dwalen af van het topic.
Welke Grainfather site bedoel je eigenlijk? Link zou welkom zijn geweest!

Voor- en tegenargumenten vind je over alle modellen brouwsystemen.
Op basis van de diverse criteria als ervaringen / meningen,  prijzen, kwaliteiten, gemak in gebruik etc bepaal je je keus.

Duidelijk is dat de Grainfather jou ketel niet is.

Uiteindelijk kies je de ketel die beste bij je past. Alleen een mening als feit brengen zonder aantoonbare onderbouwing vraagt om tegenwicht. Vandaar er vele reageren op je ongefundeerde reactie op de Grainfather.
Dit topic gaat toch vooral over je persoonlijke mening en ervaring over brouwsystemen en zijn daarmee niet direct feitelijk. Tenzij je dit controleerbaar onderbouwd. Ik persoonlijk sta dan zeker ook open voor een andere kijk hierop.

Ik kan de versmolten ketels namelijk niet vinden. De verstopte pomp heeft (uit eigen ervaring) alles te maken met hoe je de ketel gebruikt. Leren omgaan met je zetting is hierbij meer het probleem. Vandaar ook dit forum om je te helpen met tips en trucs.
 
Ik hoop dat je de voor jou best passende zetting weet te vinden. Een ding blijft wel feit. De zetting niet de BROUWER maakt. Maar alleen het gemak van werken aangeeft. Uiteindelijk is de vergistingstap meer van invloed op het eindresultaat.


Enos

Citaat van: middelaersch op 29-05-2019  20:30 uIk vraag me ook af of het niet lastig is om die buis schoon te houden. De constructie zoals bij de brewmonk lijkt mij beter schoon te houden, kun je gewoon met de pomp doorspoelen met een vaatwasserblokje in de ketel op 60 graden of zo.  :weetniet:

Buiten het schoonmaken. Maar het ( water, maischwater, wort) wat in het kijkglas zit tijdens het proces gaat toch ook niet mee circuleren. Dus de kleur verandert niet en wat ik nog belangrijker vind tijdens het koken wordt (al is het meer een paar een ml of 50) die niet mee gekookt en heb je misschien kans op infectie. En om nu elke keer iets af te tappen en terug te gieten is niet echt een vooruitgang.

Scorpionrose

Citaat van: ray71 op 12-06-2019  20:33 uWelke Grainfather site bedoel je eigenlijk? Link zou welkom zijn geweest!

Voor- en tegenargumenten vind je over alle modellen brouwsystemen.
Op basis van de diverse criteria als ervaringen / meningen,  prijzen, kwaliteiten, gemak in gebruik etc bepaal je je keus.

Duidelijk is dat de Grainfather jou ketel niet is.

Uiteindelijk kies je de ketel die beste bij je past. Alleen een mening als feit brengen zonder aantoonbare onderbouwing vraagt om tegenwicht. Vandaar er vele reageren op je ongefundeerde reactie op de Grainfather.
Dit topic gaat toch vooral over je persoonlijke mening en ervaring over brouwsystemen en zijn daarmee niet direct feitelijk. Tenzij je dit controleerbaar onderbouwd. Ik persoonlijk sta dan zeker ook open voor een andere kijk hierop.

Ik kan de versmolten ketels namelijk niet vinden. De verstopte pomp heeft (uit eigen ervaring) alles te maken met hoe je de ketel gebruikt. Leren omgaan met je zetting is hierbij meer het probleem. Vandaar ook dit forum om je te helpen met tips en trucs.
 
Ik hoop dat je de voor jou best passende zetting weet te vinden. Een ding blijft wel feit. De zetting niet de BROUWER maakt. Maar alleen het gemak van werken aangeeft. Uiteindelijk is de vergistingstap meer van invloed op het eindresultaat.

Misschien eens leren hoe je Google gebruikt.
Zoek eens op Grainfather Connect Melting Issues
Gebruikers die van alles proberen om de elektronica van hun Grainfather te koelen tegen het smelten.

Ben geen Grainfather gebruiker en ook nergens lid van enig Grainfather site/forum en kan in 2 tellen deze problemen wel vinden.

stiaanke

Citaat van: Scorpionrose op 15-06-2019  11:02 uMisschien eens leren hoe je Google gebruikt.
Zoek eens op Grainfather Connect Melting Issues
Gebruikers die van alles proberen om de elektronica van hun Grainfather te koelen tegen het smelten.

Ben geen Grainfather gebruiker en ook nergens lid van enig Grainfather site/forum en kan in 2 tellen deze problemen wel vinden.
WOW! [emoji44]

CeesM

Die Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.

Scorpionrose

Citaat van: CeesM op 15-06-2019  13:28 uDie Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.

Kan zijn Cees maar het probleem bestaat of het nu amerikaans , europees of chinees is.
Ging mij erom dat er een probleem met een Grainfather werd aangekaart en dat er dan Grainfather gebruikers zich op hun tenen getrapt voelen en zich er totaal niet in kunnen vinden.
Elke ketel heeft zijn voor en nadelen en ook zijn gebreken.
Ik heb een Bulldog en daarvan is de pomp helemaal ruk, een andere pomp en het is een fijne ketel.
Zullen vast gebruikers zijn die andere gebreken hebben meegemaakt met een Bulldog.
Ik lees het en sla het op in mijn achterhoofd en weet wat ik evt kan verwachten. Al is de kans 1 op weetikveel dat ik dat probleem ook krijg.

ray71

Citaat van: CeesM op 15-06-2019  13:28 uDie Grainfather connect melting issues gaat enkel over de Amerikaanse conectoren van de verwarmingselement die door verhitting vast smelten. Van Europese gebruikers kan ik hier over geen meldingen vinden.
Sluit mij hierbij aan.

Leuk recept? Gewoon brouwen.


ray71

Citaat van: Scorpionrose op 15-06-2019  13:49 uKan zijn Cees maar het probleem bestaat of het nu amerikaans , europees of chinees is.
Ging mij erom dat er een probleem met een Grainfather werd aangekaart en dat er dan Grainfather gebruikers zich op hun tenen getrapt voelen en zich er totaal niet in kunnen vinden.
Elke ketel heeft zijn voor en nadelen en ook zijn gebreken.
Ik heb een Bulldog en daarvan is de pomp helemaal ruk, een andere pomp en het is een fijne ketel.
Zullen vast gebruikers zijn die andere gebreken hebben meegemaakt met een Bulldog.
Ik lees het en sla het op in mijn achterhoofd en weet wat ik evt kan verwachten. Al is de kans 1 op weetikveel dat ik dat probleem ook krijg.
Heeft niets met lange tenen van doen. Meer van nuance op kort door de bocht.



De WindMoaker

Ik heb de Speidel Braumeister (20L) en de BrewMonk (30L) onafhankelijk getest.

Als je zwaardere bieren wilt brouwen kom je eigenlijk uit bij de Speidel Braumeister. Deze half automaat is erg gebruikers vriendelijk, maar dat is bijzaak. De Speidel is een systeem met omgekeerde infusie, waardoor het wort vanaf onder naar boven door de mout wordt gedrukt. De pomp in de speidel is erg robuust en levert genoeg druk om visceuze recepten de maischen.
Bij de andere systemen wordt het wort via een pijpje aan de zijkant naar boven gepompt naar de bovenkant van de moutpijp en moet het wort door het moutbed zakken (zwaartekracht). Vergelijkbaar met koffie zetten (infusie). Als het moutbed dicht en compact is loopt het wort nauwelijks door het moutbed, met alle gevolgen van dien.

Ik heb laatst op zowel de BrewMonk (30L) als op de Speidel Braumeister (20L) een vergelijkbaar recept gedraaid.
- Bij de BrewMonk sloeg het moutbed dicht en moest ik iedere 5 min roeren, om de boel te redden. Daarbij kwam dat de bodem was aangekoekt en ik voor de kook eerst mijn ketel moest schoonmaken.
De bediening van de brouwcomputer vergt iets meer geduld en is niet erg gebruikers vriendelijk. Wat ik wel beter vind, is de instelling voor het vermogen. Je kunt het vermogen van de verwarming instellen dit geeft wat meer vrijheidsgraden. Daarnaast is koken gewoon koken en geen temperatuursafhankelijke.
- Bij de Speidel heb ik geen problemen ervaren. De Speidel zit verder erg robust in elkaar. Het enige waar je bij Speidel op moet letten, dit geldt ook voor de conische vergistingsvaten, de draad van de kraan is erg gevoelig voor vuil. Als er iets met de draad mis is, slaat de kraan vast en krijg je hem er niet meer uit. Niet studentproof. Om het vastlopen te voorkomen gebruik ik nu weer teflontape om de draad te beschermen.
Bij het koken moet je een temperatuur instellen. Bij 100C kookt het wort nauwelijks. Als je de temperatuur hoger instelt, loop je het risico dat het de temperatuur niet haalt en gaat de tijd niet lopen.

Ik draai op m'n werk al wat langer met de Speidel en thuis sinds kort op de BrewMonk. Als je het geld er voor over hebt zou ik niet twijfelen en een Speidel aanschaffen. De Speidel is zeker z'n geld waard.

beermenke

Ik denk dat je gehele verhaal klopt maar beide ketels kun je niet met elkaar vergelijken
Ik denk dat je de categorie van ca 400 euro met elkaar moet vergelijken
Wat er bij mij dan uitspringt is de klarstein met losse besturing zoals bij de grainfather
Ook de mogelijkheid om ipv de pomp te knijpen het wort over de bodem te laten circuleren tegen aanbranden spreekt me aan.
Zo n losse besturing lijkt me mooi indien op termijn besturing defect raakt.
 

middelaersch

Citaat van: De WindMoaker op 25-02-2020  09:44 u- Bij de BrewMonk sloeg het moutbed dicht en moest ik iedere 5 min roeren, om de boel te redden. Daarbij kwam dat de bodem was aangekoekt en ik voor de kook eerst mijn ketel moest schoonmaken.

De vraag is of dit een manco van de BM is, of komt door verkeerd gebruik.

In het draadje over de easybrew 30 (voor 95% dezelfde ketel) staan hele verhandelingen over de oorzaken hiervan, en hoe je dit kunt voorkomen.
Kort samengevat: niet te fijn schroten, vermogen niet te hoog instellen, telescopische overlooppijp zo instellen dat deze niet meer dan drie a vier centimeter boven het moutbed uitsteekt, en de pomp knijpen zodat de ketel onder de moutkorf niet droogvalt.

Verder sluit ik me aan bij wat beermenke zegt: gezien het prijsverschil kun je deze ketels eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

lier

Ik heb een grainfather en als hij kapot gaat koop ik er weer 1. Met de andere systemen heb ik geen ervaring en vanuit het trouwgilde weet ik dat er prima bieren mee gebrouwen worden maar het gebruiksgemak van de GF zou voor mij de doorslag geven. Als alternatief zou ik voor de speidel gaan omdat ik het van onder naar boven pompen gevoelsmatig een betere methode lijkt, maar dat is gevoel

Hay

Citaat van: De WindMoaker op 25-02-2020  09:44 uIk heb de Speidel Braumeister (20L) en de BrewMonk (30L) onafhankelijk getest.

Als je zwaardere bieren wilt brouwen kom je eigenlijk uit bij de Speidel Braumeister. Deze half automaat is erg gebruikers vriendelijk, maar dat is bijzaak. De Speidel is een systeem met omgekeerde infusie, waardoor het wort vanaf onder naar boven door de mout wordt gedrukt. De pomp in de speidel is erg robuust en levert genoeg druk om visceuze recepten de maischen.
Bij de andere systemen wordt het wort via een pijpje aan de zijkant naar boven gepompt naar de bovenkant van de moutpijp en moet het wort door het moutbed zakken (zwaartekracht). Vergelijkbaar met koffie zetten (infusie). Als het moutbed dicht en compact is loopt het wort nauwelijks door het moutbed, met alle gevolgen van dien.

Ik heb laatst op zowel de BrewMonk (30L) als op de Speidel Braumeister (20L) een vergelijkbaar recept gedraaid.
- Bij de BrewMonk sloeg het moutbed dicht en moest ik iedere 5 min roeren, om de boel te redden. Daarbij kwam dat de bodem was aangekoekt en ik voor de kook eerst mijn ketel moest schoonmaken.
De bediening van de brouwcomputer vergt iets meer geduld en is niet erg gebruikers vriendelijk. Wat ik wel beter vind, is de instelling voor het vermogen. Je kunt het vermogen van de verwarming instellen dit geeft wat meer vrijheidsgraden. Daarnaast is koken gewoon koken en geen temperatuursafhankelijke.
- Bij de Speidel heb ik geen problemen ervaren. De Speidel zit verder erg robust in elkaar. Het enige waar je bij Speidel op moet letten, dit geldt ook voor de conische vergistingsvaten, de draad van de kraan is erg gevoelig voor vuil. Als er iets met de draad mis is, slaat de kraan vast en krijg je hem er niet meer uit. Niet studentproof. Om het vastlopen te voorkomen gebruik ik nu weer teflontape om de draad te beschermen.
Bij het koken moet je een temperatuur instellen. Bij 100C kookt het wort nauwelijks. Als je de temperatuur hoger instelt, loop je het risico dat het de temperatuur niet haalt en gaat de tijd niet lopen.

Ik draai op m'n werk al wat langer met de Speidel en thuis sinds kort op de BrewMonk. Als je het geld er voor over hebt zou ik niet twijfelen en een Speidel aanschaffen. De Speidel is zeker z'n geld waard.

Dan doe je iets fout als bij de brewmonk je filterbed dichtslaat en al helemaal als je bodem verbrand/aankoekt.
Heb dit met een zelfde apparaat in al die jaren dat ik het gebruik nog nooit gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.