Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?  (gelezen 4558 keer)

Offline Brouwerij Mennekes

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
Welke elektrische ketel is momenteel de beste?
« Gepost op: 27-05-2019 10:44 u »
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Arsegan Easybrew, de Brewmonk en de Klarstein mundschenk. En dan de 30 lt.

Volgens mij zijn ze allemaal bijna hetzelfde maar ik las over de extra nokken bij de brewmonk maar dan ook weer afwezigheid van een filterbodem bij een van de modellen(?)

Ik 'brouw' in de keuken en zie niet echt een optie voor een takel dus de brewmonk lijkt me ivm de extra nokken nu de beste keuze voor mij.

Hebben jullie nog andere zaken of adviezen welke ik kan meenemen in mijn beslissing? Overigens zal de aankoop vermoedelijk pas over een aantal maanden zijn. Bedankt!

Edit: om mijn verhaal compleet te maken. Prijs speelt ook wel een rol. Bovenstaande opties zitten rond de 400 en 1 daarvan is incl wortkoeler als ik me niet vergis.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schůne en HOP'n AROUND
Re: Welke elektrische ketel is momenteel de beste?
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2019 11:05 u »
Denk ook aan een Speidel Braumeister.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2019 11:07 u »
De beste ketel blijft toch de Braumeister. Ik heb een 50 liter Braumeister en een 50 liter Brewmonk.
Bij de Brewmonk moet ik veel roeren om hetzelfde rendement te halen, ook het filteren gaat vaak veel trager (zeker bij Tarwe- en Haverbieren)
Ook brandt er altijd wat wort aan op de bodem.

Het is zeer goed mogelijk om prima bieren te brouwen met de Chinese ketels, maar met de Duitser gaat het net wat makkelijker.

EDIT: Wat Hai zegt dus, maar dan in meer woorden...  :brouwen:

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2019 11:48 u »
De beste ketel blijft toch de Braumeister. Ik heb een 50 liter Braumeister en een 50 liter Brewmonk.
Bij de Brewmonk moet ik veel roeren om hetzelfde rendement te halen, ook het filteren gaat vaak veel trager (zeker bij Tarwe- en Haverbieren)
Ook brandt er altijd wat wort aan op de bodem.

Het is zeer goed mogelijk om prima bieren te brouwen met de chinese ketels, maar met de Duitser gaat het net wat makkelijker.

EDIT: Wat Hai zegt dus, maar dan in meer woorden...  :brouwen:

Bedankt. Maar zit die niet in een totaal andere prijsklasse dan de 3 die ik omschreef? Volgens mij zitten die onder de 400 euro. Het liefst heb ik een pro-installatie van duizenden euro's maar dat zit er niet in  :D. Excuses dat ik dat er niet bijgezet had, maar het liefst dus rond de 400 euro en evt. Incl wortkoeler zoals de Brewmonk.

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2019 12:17 u »
In principe is de basis van de Brewmonk, Easybrew plus en de Klarstein hetzelfde. Wat jou zelf het handigst lijkt wat betreft de dingen die verschillen  kun je het beste zelf bepalen. Aan de hand van de discussies hier op het forum.

Er loopt een draadje over de filterplaat die wťl bij de Easybrew plus zit, maar niet bij de andere ketels. (Op de Brewster Beacon na, maar volgens mij is die slecht verkrijgbaar in Nederland)

Voor zo ver te achterhalen is de Brew Monk 2019 de enige ketel met extra nokken op de moutpijp.

Verder zit er nog verschil in de positie van het peilglas. Op de Easybrew zit deze tussen de ketel en aftapkraan, bij de Brew Monk is het peilglas tevens circulatiepijp. (Bij de Easybrew is de circulatiepijp gewoon van RVS)

Voor mij was de levertijd en de circulatiepijp/pijlglas combi de reden om voor de Brew Monk te gaan. De filterplaat kan ik altijd nog los bestellen als ik denk deze nodig te hebben. Verder zijn alle accessoires gewoon uitwisselbaar.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2019 12:53 u »
Braumarkt heeft momenteel een interessante aanbieding: 80 euro 'pre-order' korting op het nieuwe 30 liter model.
Levering echter pas medio augustus.

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

(Zit er ook met een scheef oog naar te loeren, maar voorlopig BIAB ik rustig verder....)

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2019 16:15 u »
Braumarkt heeft momenteel een interessante aanbieding: 80 euro 'pre-order' korting op het nieuwe 30 liter model.

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

(Zit er ook met een scheef oog naar te loeren, maar voorlopig BIAB ik rustig verder....)

Ja, deze had ik ook gekregen. Maar volgens mij geen extra nokken. En als je geen takel hebt dan zijn die nokkene zeker toegevoegde waarde lijkt me. Echter vraag ik me af of ik niet gewoon een hele rits nokjes er zelf op kan (laten) lassen. Soort laddertje

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2019 16:24 u »
30 liter gaat nog zonder takel. 50 liter wordt echt te zwaar.

Offline Scorpionrose

• Senior lid

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2019 17:47 u »
Ja, deze had ik ook gekregen. Maar volgens mij geen extra nokken. En als je geen takel hebt dan zijn die nokkene zeker toegevoegde waarde lijkt me. Echter vraag ik me af of ik niet gewoon een hele rits nokjes er zelf op kan (laten) lassen. Soort laddertje
Ik heb de eerste serie Easybrew 30 en heb ook geen extra nokken. Wel lekker bier en een goed rendement. ;)

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 27-05-2019 19:12 u »
Het is maar net wat je wilt.
Zelf zeg je al dat je de kijken fijn vindt. Deze kan je erop laten lassen maar kost je weer tijd en je moet iemand kennen. Persoonlijk zou ik voor de 50 liter gaan van Klarstein ( kost in de aanbieding onder de 400) heb je lekker een grote ketel. Maar dat is mijn mening.

Offline Belg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2019 19:47 u »

Na veel onderzoek en rondkijken ben ik geplooid - ik heb hem besteld, en nu rustig wachten ^-^

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 27-05-2019 21:14 u »

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #13 Gepost op: 28-05-2019 10:55 u »
Of de Brauheld.

https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Brauheld-maischeketel-30-liter-30-140-C-circulatiepomp-rvs-30-ltr.html

En als je de Brauheld 35 liter hebt dan heb je ook dubbele nokken.

Als ik een automaat zou kiezen, zou ik zeker deze ketel overwegen. Deze heeft in mijn ogen het voordeel dat je makkelijk bij de pomp kunt komen om die te reinigen, al lijkt de "uitbouw" van de pomp niet zo mooi, maar ja ieder voordeel heeft een nadeel zoals de bekende voetballer JC ooit al heeft aangegeven. :biersmile: :proost:

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #14 Gepost op: 28-05-2019 11:00 u »
Of de Hopfengott. Waarschijnlijk wel een zwak pompje, maar dat is vervangbaar (ik heb een Bulldog Brewer met zo te zien precies hetzelfde pompje maar die voldoet nog steeds prima).

Online hobbybob

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-05-2019 12:16 u »
Als je houdt van zwaardere bieren te brouwen (quads van boven de 1088) en gewend bent aan 20 liter zou ik (om het even welke) de 50 liter variant kopen.

20 liter Š 1090 ga je echt niet brouwen in de 30 liter variant met een max moutstort van 8 kg.

Om die reden heb ik destijds de Easybrew 50 aangeschaft, nadat ik had geprobeerd om 20 ltr quad Š 1092 te brouwen in een Easybrew 30 *( dat ging dus echt niet)

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #16 Gepost op: 28-05-2019 12:40 u »
Bedankt allemaal, veel info al  :D

Er zijn dus meer keuzes dan dat ik dacht en dus ook nog een aantal zaken waar ik rekening mee kan/moet houden.
  • Externe pomp is makkelijker schoon maken
  • 50 lt is handiger bij zwaardere bieren
  • 30 lt is handiger bij geen takel
  • Extra nokken zijn handig voor het spoelen maar takel is toch wel nodig bij meer dan 30-35 liter en dan dus nokken overbodig

Ga ik naar prijs kwaliteit kijken dan zie ik daar niet veel verschillen in en neig in naar de Easybrew-30 PLUS welke verkrijgbaar is voor 319 incl wortkoeler.

Offline De WindMoaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij D'n Denker
« Reactie #17 Gepost op: 28-05-2019 13:49 u »
Ik brouw met de 20 Ltr Braumeister met studenten. Dat werkt prima.
Ik wil alleen thuis een ander  systeem daar werk ik met een grote pan en een rvs kookketel.

Wat ik me afvraag. Jullie hebben het over de nokken in de verschillende brouwsystemen. Waarvoor heb je die nodig? :weetniet: Is dat om de moutpijp omhoog te houden tijdens het filtreren en spoelen, zoals bij de Braumeister?

Ik zou graag met studenten de verschillende systemen willen testen. Heeft er iemand ergens een ingang, zodat ik een onafhankelijk test kan opzetten. Mijn baas gaat het niet goedkeuren, als ik vijf extra brouwsystemen ga kopen.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-05-2019 14:44 u »
Voor de zwaardere bieren:
Als je die incidenteel brouwt kun je ook dubbel maischen. Ik haal met enkel maischen met de speidel makkelijk 1.065 zonder suiker, bovengrens nooit geprobeerd. Dus voor een tripel of zware blonde heb je geen probleem. Met dubbel maischen haal je nog veel hoger.

Groet,
Hans

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #19 Gepost op: 28-05-2019 15:03 u »
Of de Hopfengott. Waarschijnlijk wel een zwak pompje, maar dat is vervangbaar (ik heb een Bulldog Brewer met zo te zien precies hetzelfde pompje maar die voldoet nog steeds prima).

Ja heb ik ook en heeft dubbele nokken.
Top ding

Offline Arne8

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #20 Gepost op: 28-05-2019 20:28 u »
Misschien ook leuk om in de bedenking mee te nemen is waar de dichtste winkel is. Indien er iets aan het toestel is is het altijd leuk om met het toestel even tot aan de winkel te gaan ipv op te sturen. Dat gaf voor mij de doorslag om de Brewmonk te kopen (was maar 30 min rijden voor mij)
waar ik overigens heel tevreden van ben (als tip, vergeet zeker niet te roeren bij het maishen ;) )

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-05-2019 21:14 u »
Je moet gewoon je hart volgen.Elke ketel heeft zijn voor en nadelen.
Je moet kijken wat je ervoor uit wilt geven en of je makkelijk bij de winkel terecht kunt mocht er iets mee zijn.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #22 Gepost op: 28-05-2019 22:20 u »
Moet zeggen dat ik enkele jaren gelden een ketel in Duitsland had gekocht. Weet niet meer welke maar een goeie was het niet. Van wegen werk kon ik 2 maanden niet brouwen en wat blijkt met de eerste brouwsessie ketel kapot. Stopte niet bij de temp maar klapte alles door naar de 100 graden. Mailtje gestuurd en binnen enkele dagen alles geregeld (geld terug en ketel weg). De meeste hebben deze service dus laat je niet aan de deur binden (vind ik)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 28-05-2019 23:22 u »
Ik brouw met de 20 Ltr Braumeister met studenten. Dat werkt prima.
Ik wil alleen thuis een ander  systeem daar werk ik met een grote pan en een rvs kookketel.

Wat ik me afvraag. Jullie hebben het over de nokken in de verschillende brouwsystemen. Waarvoor heb je die nodig? :weetniet: Is dat om de moutpijp omhoog te houden tijdens het filtreren en spoelen, zoals bij de Braumeister?

Ik zou graag met studenten de verschillende systemen willen testen. Heeft er iemand ergens een ingang, zodat ik een onafhankelijk test kan opzetten. Mijn baas gaat het niet goedkeuren, als ik vijf extra brouwsystemen ga kopen.

De moutkorven van Braumeister hebben altijd al 2 * 2 nokken gehad. Dit maakt het mogelijk om de korf op twee verschillende hoogten omhoog te halen. Voor mij was dit onvoldoende vandaar dat ik met een takel ben gaan werken. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de plaats waar de nokken geplaatst zijn.

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #24 Gepost op: 29-05-2019 10:07 u »
Gezien deze vraag vaker terug komt, is het geen idee als iemand een overzicht kan maken met de verschillende systemen nu op de markt met daarin de onderlinge verschillen? En deze dan als sticky in het apparatuur forum te zetten? (ik geef toe: op dit moment heb ik daar zelf even geen tijd voor...)

Tags: