Black IPA nav recept algemeen kampioen ONK 2016

Gestart door NoLimits, 25-05-2019 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NoLimits

Citaat van: foz op 03-07-2016  01:31 uIk had eigenlijk een IPA willen brouwen, maar had al een Tripel en daarmee mijn C klasse gevuld. Dus ik heb mijn recept met koudgetrokken zwarte mout en wat meer caramout omgezet naar een Black IPA. Ik weet niet hoe secuur mijn boekhouding is geweest. Mijn lijntjes zijn zeer tolerant.

Score: 95.
De afzonderlijke scores waren: visueel 14; geur 24; smaak 24; basissmaak 10; body 5; mondgevoel 5; nasmaak 13.

Opmerkingen:

Mooie Black IPA. Gefeliciteerd. Let op vulhoogte < 1 cm. Gist in fles hals gaf een vekeerde geur in het begin.

Bier zou meer opdrogend mogen zijn, als je toch iets wilt veranderen wellicht nog wat dry hop?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkONK 2016 D1
Naam receptMalcom X
Brouwdatum13-03-2016
BiertypeBlack IPA
Volume21,5
Begin SG1,072 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,1%
Alcoholgehalte6,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)111 EBC
Berekende bitterheid (Rager)79 IBU
Brouwzaalrendement75,4 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Tilburg22,20 gCaSO41,70 mlMelkzuur13,76 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
388 mg/l8 mg/l9 mg/l230 mg/l15 mg/l791 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,000 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC85,7 %
0,500 kgCara-Kristal 160Arsegan160 EBC7,1 %
0,500 kgZwarte moutArsegan1400 EBC7,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps67,0 °C1 min.60 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gEquinoxpellets13,9%first wort hop46,4 IBU
30,0 gEquinoxpellets13,9%20 min.21,3 IBU
30,0 gEquinoxpellets13,9%5 min.10,6 IBU
100,0 gEquinoxpellets13,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

De zwarte mout heb ik 24 uur koudgetrokken met 2 liter water, afgegoten en 10 minuten voor einde kook toegevoegd. Hoofd-, nagisting en koudhoppen is in dezelfde vergistingsfles gedaan bij een constante omgevingstemperatuur van 17 graden. Twee weken vergisting, een week koudhop. Gebotteld met 4,5 gram suiker per liter.

Ik ben echt overrompeld door de uitslag. Mijn eerste ONK en dan meteen de hoofdprijs!

Afgelopen vrijdag dit recept gebrouwen.
Dat koudgetrokken zwarte mout zag er uit als verlopen olie!
Alleen een ander gist gebruikt doordat de US-05 was uitverkocht.
Nu in blijde afwachting!

Jacques

Citaat van: NoLimits op 25-05-2019 &nbsp;20:37 uAlleen een ander gist gebruikt doordat de US-05 was uitverkocht.

Welke gist heb je gebruikt?


Er zijn meer gedroogde gisten dan de US-05 die als basis hebben de gist die Serra Nevada Brewery in Chico gebruikt voor hun bieren.

Bijvoorbeeld:
Mangrove Jack's M44 US West Coast
Bulldog B5 West Beer Yeast
Lalbrew BRY-97 West Coast Ale Yeast

Maar je kunt natuurlijk ook altijd de vloeibare variant kopen:
Wyeast #1056 American Ale
White Labs WLP 001
Omega OLY-004

Wereldwijd is dit een gist die erg veel gebruikt wordt. Maar ook hobbybrouwers maken er graag gebruik van. Onder prijswinnaars van het ONK is US-05 de meest gebruikte gist.


NoLimits

Citaat van: Jacques op 25-05-2019 &nbsp;21:35 uWelke gist heb je gebruikt?


Wij hebben de Wyeast 1272 XL All American Ale gebruikt.

Jacques

Citaat van: NoLimits op 26-05-2019 &nbsp;20:15 uWij hebben de Wyeast 1272 XL All American Ale gebruikt.

Ik heb geen ervaring met die gist. Deze zou volgens de site van Wyeast ook gebruikt kunnen worden voor een IPA (en tal van andere Amerikaanse bieren...). Zie http://wyeastlab.com/yeast-strain/american-ale-ii

De gist zou afkomstig zijn van de Anchor Brewery uit San Francisco. Die brouwerij ligt niet zo heel ver van de Sierra Nevada Brewery in Chico. Een aantal jaren geleden heb ik beide brouwerijen bezocht.

Dund

Ik heb afgelopen jaar nog een black ipa gebrouwen met de 1272 gist. Nou zal het wel niet helemaal aan deze gist liggen maar dit brouwsel hoort bij een van mijn best brouwsels dat ik gebrouwen heb. Echt een super lekkere black ipa.

RoyB

Ik heb dit recept vorige maand gebrouwen en direct uit de ketel in vaten gezet.. Heb al 1 vat leeg.  :nut: Vooral de waterbehandeling met daarin veel mineralen waaronder zwavel geven dit bier een bijzondere mineralige smaak met een complexe fijne bitter en tegelijk een heerlijke volle hopsmaak. Heel fris en toch ook complex.
Ik snap wel waarom dot bier een prijs heeft gewonnen  :proost: :proost: :proost:

Ik vind hem vers het lekkerst, zou hem niet lang laten rijpen.

piertje

Ik was heel geïntrigeerd door het koudtrekken van de zwarte mout, dus ben deze meteen gaan brouwen. 500 gram 24 uur koudgetrokken met 2 liter water, aan het kookwater toegevoegd (20 liter). Zover de intro. Mijn vraag of constatering is dat ik niet aan de kleurwaarde van 110 EBC hooguit een 70. Heeft iemand dezelfde ervaring of idee hoe dit kan?

Snelbier

Citaat van: piertje op 09-07-2022 &nbsp;18:25 uIk was heel geïntrigeerd door het koudtrekken van de zwarte mout, dus ben deze meteen gaan brouwen. 500 gram 24 uur koudgetrokken met 2 liter water, aan het kookwater toegevoegd (20 liter). Zover de intro. Mijn vraag of constatering is dat ik niet aan de kleurwaarde van 110 EBC hooguit een 70. Heeft iemand dezelfde ervaring of idee hoe dit kan?
Koude extractie (cold steep) lijkt minder opbrengst te geven dan warme maisch.
Ik ga zelf uit van 60% opbrengst ten opzichte van warm maischen, werkt voor mij.
Een proefje van forumlid HansHalberstadt wees ook in die richting..
Leuk artikel van Briess Malting daarover: https://www.brewingwithbriess.com/blog/cold-extraction-of-malt-components-and-their-use-in-brewing-applications/
Proost, Snelbier

Alexander_H

ik doe bij mijn black ipa altijd de helft einde maisch en de andere helft coldsteep , en die is wel zwart.

Twee keer 150 gram op 20 liter (carafa iii)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.