BIABpers

Gestart door seed7, 25-05-2019 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

BIAB kwam weer ergens langs en het spoelen de efficiency daarvan.

De grote jongens gebruiken enorme installaties om het bostel uit te persen ipv van het hele filteren en spoelen dat wij nog doen.

Heeft iemand het volgende wel eens geprobeerd? Fijn schroten, heel dun maischen 8-10 liter per kilo, wort laten aflopen, licht naspoelen en dan echt persen. Niet een beetje draaien aan die zak maar in de wijnpers er mee. Zo hard persen dat je een bijna droge koek over houdt.

Ingo

GeBaxke

 Ja dat heb ik lang geleden gedaan met een geleende wijnpers.
1 keer.

Er kwam ongeveer iets meer dan de helft ( 3 liter) wort uit 6 kilo mout.
De biab zak was naar zijn grootje en veel poetswerk.
Voor kleine brouwsels niet de moeite waard, na koken en dus nog wat verdamping is die 3 liter nog minder geworden.

De man waar ik hem van leende brouwde altijd 75-100 liter bier, meer mout dus ook meer effect qua "extra" opbrengst.
Hoe meer mout hoe meer het zich loont dus volgens mij.

seed7

Citaat van: GeBaxke op 25-05-2019  13:43 uDe biab zak was naar zijn grootje en veel poetswerk.

Daar was ik al bang voor ...

Had je ook heel fijn geschroot, of normaal?

Ingo

GeBaxke

Normaal met een schijfmolen

BrouwMark

Niet op die manier. Wel knijp ik meestal echt flink uit met de hand na het spoelen. Dan hou ik per 3 kilo mout 2 liter vloeistof in de zak over, bostel is dan redelijk droog.

middelaersch

Is ongetwijfeld goed voor het rendement, maar ik vraag me af of het geen negatieve gevolgen voor de kwaliteit van je bier heeft als je de bostel tot de laatste druppel uitperst. Overdreven spoelen is ook niet goed. Geeft dit niet een vergelijkbaar effect?

seed7

Denk het niet omdat je eigenlijk amper spoelt en door het persen op zich maak je geen smaaknegatieve stoffen vrij. Wel de pH bij het beetje dat je spoelt in de gaten houden.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.