Bier zonder gerst en haver

Gestart door Rick de Waard, 24-05-2019 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick de Waard

Beste mede brouwers,

Ten eerste, excuses als ik dit topic op de verkeerde plek aanmaak! Ik hoor graag waar ik het dan beter had kunnen doen, dan nu mijn vraag:

Een vriend van mij is allergisch voor gerst, dit is natuurlijk erg jammer want hij kan hierdoor geen bier drinken! Omdat ik medelijden met de arme jongen had, heb ik toen meteen besloten iets voor hem te brouwen wat hij wel kon drinken. Het alternatief voor gerst bleek haver, maar hier is hij blijkbaar ook allergisch voor... Ik heb het nagevraagd en alle andere graansoorten kan hij gewoon eten/drinken. Nu wil ik jullie vragen of er nog een andere mogelijkheid is naast gerst en haver om toch nog iets te brouwen wat verdacht veel lijkt op bier. Ik kom er zelf niet helemaal uit.

Ik hoop reactie van jullie te krijgen!

Rick

seed7

In principe alle granen, rogge, tarwe, millet, gierst etc.

Als het probleem Coeliakie dan zijn er enzymen die kunnen helpen met het afbreken van de ongewenste eiwitten.

Ingo

Traploper

Een weizen met 100% tarwe met een zakje extra enzymen moet best kunnen.

hans_nwk

Citaat van: Traploper op 24-05-2019  12:32 uEen weizen met 100% tarwe met een zakje extra enzymen moet best kunnen.
Je kunt ook rogge toevoegen. Als je filterproblemen hebt: Er zijn nog wel brouwers die wat rijstkaf overhebben  8)

Maisvlokken kun je eventueel ook nog gebruiken.

Groet,
Hans

Rick de Waard

Citaat van: Traploper op 24-05-2019  12:32 uEen weizen met 100% tarwe met een zakje extra enzymen moet best kunnen.

Aan wat voor enzymen moet ik dan denken? Ik zal even nakijken of het de enzymen zijn waarvoor hij gevoelig is of iets anders uit de gerst. Coeliakie is hier niet het probleem.

middelaersch

Spelt kun je ook gebruiken, maar max 50 % van de stort.

Het probleem zal zijn om voldoende enzymen te krijgen om het zetmeel om te zetten in suiker. Die komen normaal vooral uit het gerstemout..

Of tarwemout extract: https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/mout/moutextract-spraymalt/moutextract-vloeibaar-tarwe-1-5-kg.html
Dan moet je wel uitzoeken of er echt geen gerst in zit. Dat zou op de verpakking moeten staan. Als dit inderdaad zonder gerst is, dan is het enzym probleem opgelost.
Tarwe moutextract poeder zag ik dat een percentage gerst bij in zit, dus dat is niet geschikt.

Traploper



Citaat van: Rick de Waard op 24-05-2019  15:43 uAan wat voor enzymen moet ik dan denken?

Amylase, zoals deze https://www.braumarkt.com/alcotec-alpha-amylase-5-gram



BrouwMark

100% tarwemout kan toch gewoon? Daar heb je toch geen enzymen voor nodig? Hoogstens inderdaad wat rijstkaf voor het filteren...

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 24-05-2019  17:29 u100% tarwemout kan toch gewoon? Daar heb je toch geen enzymen voor nodig? Hoogstens inderdaad wat rijstkaf voor het filteren...
Nee, maximaal 60%. Daarboven heb je enzymen nodig.

middelaersch

Citaat van: CeesM op 24-05-2019  17:44 uNee, maximaal 60%. Daarboven heb je enzymen nodig.

Klopt, hier staat 50%,  vergelijkbaar.
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/mout/mouterij-dingemans/tarwemout-licht-25-kg.html

Ligt er misschien ook aan welke tarwemout precies.

BrouwMark



Deze mannen kunnen het wel.

henkie

Dinsdag een Weizen gebrouwen met 100% Dingemans tarwemout. Zonder toegevoegde enzymen haalde ik een rendement van 65% met mijn Grainfather.

Jacques

Citaat van: CeesM op 24-05-2019  17:44 u
Citaat van: BrouwMark op 24-05-2019  17:29 u100% tarwemout kan toch gewoon? Daar heb je toch geen enzymen voor nodig? Hoogstens inderdaad wat rijstkaf voor het filteren...
Nee, maximaal 60%. Daarboven heb je enzymen nodig.

Tarwemout bevat voldoende enzymen om het zetmeel van de eigen korrel om te zetten.
Bij het gebruik van tarwevlokken zijn wel enzymen nodig.

Zie ook http://www.picobrewery.com/askarchive/diastatic.htm. In deze link zie je een tabel met mouten en de omzetkracht van de enzymen in graden Lintner.
Tarwemout heeft volgens deze tabel 120 graden Lintnter dat is vergelijkbaar met pilsmout...

Dat geadviseerd wordt niet meer dan 50 tot 60% tarwemout te gebruiken heeft alles te maken met de filtreerbaarheid van je brouwsel. Dat probleem kun je oplossing met rijsthulzen. Deze zijn nog niet zo heel lang verkrijgbaar en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de betreffende webpagina's nog niet zijn aangepast.

seed7

100% tarwemout is geen probleem, maar je moet er geen SG 1090 bier mee willen brouwen. Een Grodziskie b.v. met een SG van 1035 - 1040 en 100% eiken gerookte tarwemout is prima te doen.

Ingo

Rick de Waard

Dus als ik het goed begrijp, het enige probleem met 100% graan bier is het filteren en dit is met rijsthulzen op te lossen? Dan ga ik binnenkort meteen aan het brouwen!

middelaersch

Citaat van: Jacques op 24-05-2019  23:26 uDat geadviseerd wordt niet meer dan 50 tot 60% tarwemout te gebruiken heeft alles te maken met de filtreerbaarheid van je brouwsel. Dat probleem kun je oplossing met rijsthulzen. Deze zijn nog niet zo heel lang verkrijgbaar en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de betreffende webpagina's nog niet zijn aangepast.
In het filmpje hebben ze dat opgelost door met de BIAB methode te brouwen. Is dus ook een mogelijkheid.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 25-05-2019  01:12 uIn het filmpje hebben ze dat opgelost door met de BIAB methode te brouwen. Is dus ook een mogelijkheid.
Als je de biab-methode gebruikt blijft er veel extract in de bostel zitten. Om te zorgen dat het wort afgevoerd wordt uit de bostel is het ook bij de biab-mehode aan te raden rijsthulzen te gebruiken.

HermanH

Aan de hand van dat filmpje vorig jaar (5/2/18) ook ongeveer zo'n biertje gebrouwen, 90% tarwemout, 10% roggemout, eenstaps in frigobox met de MJ21, was er niet wild van eigenlijk...
http://chateau-ifach.be/frigobox_90tarwe_10rogge.pdf

TeVeHa

Over wàt was je niet wild Herman, over de smaak, over een bijsmaak, over het geheel? Mvg

HermanH

Citaat van: TeVeHa op 25-05-2019  17:15 uOver wàt was je niet wild Herman, over de smaak, over een bijsmaak, over het geheel? Mvg
Helemaal geen fris smakend bier, je zou denken met zoveel tarwe dat het iets lichts qua smaak zou geven, doch niet mijn smaak, die bijna 10% rogge heb ik er bij gedaan voor een kruidige toets, doch totaal niet lekker in dat biertje, misschien ook een te hoog alcoholgehalte voor een tarwebiertje of de verkeerde hoppen gebruikt, kan ook natuurlijk. Geen filterproblemen gehad door zeer traag te filteren. Misschien als ik eens echt niet weet wat brouwen zou ik mij nog aan een nieuw testbrouwsel wagen, doch voorlopig zit dat er niet in....

BrouwMark

Ik denk dat je met 100% tarwe moet opletten dat je niet teveel hop gebruikt. Hoeveel EBU was jouw tarwebier, Herman?

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 26-05-2019  16:34 uIk denk dat je met 100% tarwe moet opletten dat je niet teveel hop gebruikt. Hoeveel EBU was jouw tarwebier, Herman?
Volgens mijn hoeveelheid gebruikte hop in Brouwplanner: 17,58 IBU, wat niet echt mega veel is eigenlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.