Session IPA

Gestart door jorgvde, 24-05-2019 08:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorgvde

Goedemorgen,

Ik wil volgende week een Session IPA brouwen. Nu heb ik hier op het forum een aantal recepten bij elkaar gezocht en hieruit dit recept gemaakt.
Het recept wat ik voornamelijk als basis heb gebruikt is de Piipskoft van Jan Sikkens.

Ik wil een proef doen door batches van 5 liter te brouwen en op elke een andere gist te gebruiken.

Heeft iemand nog tips om het recept misschien te verbeteren?

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Session IPA
Kenmerk                      : Proef brouw 4 gisten
Brouwdatum                   : 23-5-2019
Biertype                     : Session India Pale Ale
Aantal liters                : 20
Gewenst begin SG             : 1035 (3,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 72.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 28,66 liter
Maischdikte                  : 4,50 l/kg
Maischwater                  : 15,30 liter
Spoelwater                   : 13,36 liter
Kooktijd                     : 90 minuten
Berekende kleur              : 19 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid         : 48 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Palemout (DM)                88,2 %         3,000 kg       8 EBC                                                                     
Crystal rye malt             2,9 %          0,100 kg       150 EBC                                                                       
Munchener light (CM)         8,8 %          0,300 kg       15 EBC                                                                           

Massa hop--------------------------------------------------------------
Nelson Sauvin                12,5 %    5 gr           90 Min.        10 EBU                                                             
Nelson Sauvin                12,5 %    5 gr           60 Min.        10 EBU                                                             
Cascade                      5,0 %     5 gr           60 Min.        4 EBU                                                       
Nelson Sauvin                12,5 %    15 gr          15 Min.        14 EBU                                                               
Nelson Sauvin                12,5 %    25 gr          5 Min.         9 EBU                                                             
Nelson Sauvin                12,5 %    70 gr          Koud hop       0 EBU                                                               
Citra                        12,0 %    20 gr          Koud hop       0 EBU                                                       

Gist-------------------------------------------------------------------
Safale US-05
Mangrove Jacks US West Coast M44
Bulldog B5 American West
Lallemand BRY-97 11 gr / Danstar BRY-97 American West coast

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (2)
Stap 1: 68∞C      60 Min.      4,5 l/kg
Stap 2: 78∞C      1 Min.      4,5 l/kg

Biertje1985

Mooi recept, Rogge zou ik persoonlijk wat hoger doen, maar dat is puur persoonlijk.

Wellicht kan je de hop wat anders indelen, door een vlamuit/wirlpool te doen krijg je wat meer Aroma van de hop erin en wat minder bitterheid.
Citra is een restje zeker? Wellicht niet mee koudhoppen (Catty) maar een vamluit of zo?

Ik denk namelijk dat deze Session IPA nogal straf gaat worden en wat minder fruitig met dit schema, al weet ik niet wat je precies wilt bereiken, fruitigheid / aromatisch of gewoon een klassieke stevig bittere ipa. Zou zeggen zoek eens op de verschillende hop schema's


RienP

Warmer Maischen en vele meer caramouten bij een laag alcoholisch bier (minimaal 10% en misschien nog meer).
Anders wordt je bier erg dun.

Verder zou ik het hopschema omgooien: bitterhop aan het begin en verder al je mooi Nelson Sauvin in de laatste 10 min en vlamuit. De hop helpt ook bij het body.
IBU niet hoger dan circa 35 IBU omdat het anders te scherp wordt. Eventueel met wat brouwzouten de bitterheid nog verzachten.

Walsingham

4.5 L/kg is ook vrij hoog. Ik zou proberen eerder rond de 3 te zitten om goede conversie te hebben. Daarna dus meer filterwater gebruiken om finaal hetzelfde volume te bekomen.

jorgvde

@ Biertje1985:
Ik heb de Nelson Sauvin nog nooit gebruikt, dus ik wilde ontdekken wat deze hop doet.
Het is wel het doel om een wat fruitigere Session IPA te maken.
Misschien wijs om een andere hop te gebruiken? Magnum of Mosaic?
De Citra is inderdaad een restje.

@ RienP
Hoe warm zou je dan maischen, de meeste zitten rond de 66 a 68 graden.

Goede tip om de IBU wat lager te maken, wil hem liever wat zachter.

@ Walsingham
Bedoel je dat ik dan meer suiker uit mijn mout kan halen door richting de 3L/kg te gaan?

Jacques

Citaat van: jorgvde op 24-05-2019  08:47 uIk wil een proef doen door batches van 5 liter te brouwen en op elke een andere gist te gebruiken.

Altijd leuk om te doen. Aan welke gist denk je?
Naar mijn idee zijn er verschillende korrelgisten te koop van verschillende fabrikanten die allemaal neerkomen op een gedroogde variant van de Wyeast 1056.

Biertje1985

Citaat van: jorgvde op 24-05-2019  12:28 u@ Biertje1985:
Ik heb de Nelson Sauvin nog nooit gebruikt, dus ik wilde ontdekken wat deze hop doet.
Het is wel het doel om een wat fruitigere Session IPA te maken.
Misschien wijs om een andere hop te gebruiken? Magnum of Mosaic?
De Citra is inderdaad een restje.

Geen slechte keus die Nelson hoor denk ik. Zelf gebruik ik in een session met rogge ook geen caramouten 10% rogge en je body moet zeker voldoende zijn in combinatie met de Munich. Misschien zou je zelfs nog en andere gist kunnen proberen zoals New World strong ale of in ieder geval iets wat niet heel erg ver uitgist.

Puur persoonlijk maar ik ga niet verder dan 40 IBU met een Session IPA vaak zelfs lager. Zo handel ik doorgaans:
1 Bittergift of FWH (Bittergift meestal bij 45 min)
1 Combi gift bij 5 minuten
Wirlpool/Vlamuit hopcombo
Dryhop soms in twee delen maximaal 4 dagen op 18 graden (Liever fruitig dan grassing)

Kwa hoppen, is Nelson wel delicaat dus die gaat vrij snel naar de achtergrond met hopgeweld erbij zoals Citra en Mosiac
Nelson Sauvin met Cascade lijkt me een geweldige combinatie.

jorgvde

Citaat van: Jacques op 24-05-2019  13:45 uAltijd leuk om te doen. Aan welke gist denk je?
Naar mijn idee zijn er verschillende korrelgisten te koop van verschillende fabrikanten die allemaal neerkomen op een gedroogde variant van de Wyeast 1056.

De gisten waar ik aan zit te denken zijn deze:
Safale US-05
Mangrove Jacks US West Coast M44
Bulldog B5 American West
Lallemand BRY-97 11 gr / Danstar BRY-97 American West coast

De M44 heb ik al in huis

Jacques

Citaat van: jorgvde op 27-05-2019  09:05 uDe gisten waar ik aan zit te denken zijn deze:
Safale US-05
Mangrove Jacks US West Coast M44
Bulldog B5 American West
Lallemand BRY-97 11 gr / Danstar BRY-97 American West coast

De M44 heb ik al in huis

Dat lijkt mij een hele leuke test. Zelf had ik ook het idee om een dergelijke test een keer uit te voeren. Misschien doe ik dat nog eens een keer. Hoe meer hobbybrouwers vergelijkbare tests uitvoeren des te betrouwbaarder de uitkomst.

Walsingham

Citaat van: jorgvde op 24-05-2019  12:28 u@ Walsingham
Bedoel je dat ik dan meer suiker uit mijn mout kan halen door richting de 3L/kg te gaan?

Inderdaad, de enzymen kunnen beter hun werk doen als de beslagdikte rond de 3 L/kg ligt. Anders wordt het te 'waterig'

jorgvde

Ik heb mijn recept aangepast aan de hand van jullie tips:


Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Session IPA
Kenmerk                      : Proef brouw 4 gisten
Brouwdatum                   : 23-5-2019
Biertype                     : India Pale Ale
Aantal liters                : 20
Gewenst begin SG             : 1036 (3,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 72.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 28,74 liter
Maischdikte                  : 3,00 l/kg
Maischwater                  : 10,50 liter
Spoelwater                   : 18,24 liter
Kooktijd                     : 90 minuten
Berekende kleur              : 25 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid         : 36 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Palemout (DM)                85,7 %         3,000 kg       8 EBC                                                                     
Crystal rye malt             5,7 %          0,200 kg       150 EBC                                                                       
Munchener light (CM)         8,6 %          0,300 kg       15 EBC                                                                           

Massa hop--------------------------------------------------------------
Nelson Sauvin                12,5 %    5 gr           90 Min.        10 EBU                                                             
Cascade                      5,0 %     5 gr           60 Min.        4 EBU                                                       
Nelson Sauvin                12,5 %    15 gr          10 Min.        10 EBU                                                               
Nelson Sauvin                12,5 %    30 gr          5 Min.         11 EBU                                                             
Nelson Sauvin                12,5 %    70 gr          Koud hop       0 EBU                                                               
Cascade                      12,0 %    20 gr          Koud hop       0 EBU                                                         


Gist-------------------------------------------------------------------
Zoals eerder aangegeven

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (2)


Wat vinden jullie hier van?
Stap 1: 68°C      60 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 78°C      1 Min.      3,0 l/kg

jorgvde

Ik ben vandaag naar de Braumarkt geweest. Nu was de hop Nelson Sauvin op... Morgen brouwen heel fijn.
Dus het recept ga ik weer aanpassen en de hop wordt een combinatie van El Dorado en Cascade en misschien Citra

jorgvde

Ondertussen staat het bier al op fles en is hij goed gelukt.
Het alcoholpercentage is helaas iets lager uitgekomen dan gepland, ±2% ipv 3,5%.
De verschillen zijn goed te proeven tussen de gisten, de een haal de bitterheid wat meer naar boven de ander juist meer de fruitige tonen en een ander maakt hem redelijk vlak.

Leuk experiment en voor herhaling vatbaar.

Jacques

Citaat van: jorgvde op 09-07-2019  12:26 uOndertussen staat het bier al op fles en is hij goed gelukt.
Het alcoholpercentage is helaas iets lager uitgekomen dan gepland, ±2% ipv 3,5%.
De verschillen zijn goed te proeven tussen de gisten, de een haal de bitterheid wat meer naar boven de ander juist meer de fruitige tonen en een ander maakt hem redelijk vlak.

Leuk experiment en voor herhaling vatbaar.

Waren er verschillen in de vergistingsgraden van de diverse gebruikte gisten?

Was de ene gist sneller klaar dan de andere?

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?


Het zou interessant zijn als je de bieren laat proeven aan een paar geoefende proevers en daarna de proefnotities hier deelt.

jorgvde

Citaat van: Jacques op 09-07-2019  21:19 uWaren er verschillen in de vergistingsgraden van de diverse gebruikte gisten?

Was de ene gist sneller klaar dan de andere?

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?


Het zou interessant zijn als je de bieren laat proeven aan een paar geoefende proevers en daarna de proefnotities hier deelt.

In tegenstelling tot mijn vorige bericht ben ik toch iets minder tevreden geworden over het resultaat. Dit komt denk ik door de ongecontroleerde vergisting en op een te hoge temperatuur, in de kamer liep het soms op tot 28 graden.

In hoeverre ik het heb kunnen meten, zijn alle versies op hetzelfde alcoholpercentage uitgekomen.
En waren de vergistingen gelijktijdig klaar.

Ik had de gist: Lallemand BRY-97 11 gr vervangen voor de WB06. Omdat op de verpakking van Lallemand stond dat deze rond de 30 graden moest vergisten. Met het oog op dat ze in eerste instantie met zijn 4en in dezelfde vergistingskast zou komen te staan kon dit niet.

Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar de US-05 gist, veel gebruikt voor IPA's.
Hoewel de WB-06 mij positie verbaasde en een goede 2e is geworden.

Dit experiment ga ik zeker nog een keer doen en dan wel zorgen dat alles in mijn vergistingskast past. Dit gaat nu makkelijker nu in een koelkast van 170 cm hoog heb gekocht :D


Jacques

Citaat van: jorgvde op 04-09-2019  15:23 uDit experiment ga ik zeker nog een keer doen en dan wel zorgen dat alles in mijn vergistingskast past. Dit gaat nu makkelijker nu in een koelkast van 170 cm hoog heb gekocht :D

Met belangstelling wacht ik het verslag af.
Overigens is het altijd goed tests te herhalen onder beter condities.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.