Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen met een te lage bitterheid  (gelezen 397 keer)

Offline Ron H

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weizen met een te lage bitterheid
« Gepost op: 23-05-2019 07:39 u »
Dinsdagavond een Weizen gebrouwen. Doordat het maischrendement wat laag is uitgevallen, heb ik het spoelen overgeslagen. Dat betekent dat ik 12 liter ipv de geplande 16 liter in het gistvat heb.
Nu heb ik gisteren de "correcte" gegevens (voor zover mogelijk) in BrouwHulp aangepast. Tijdens dit aanpassen zag ik dat ik het " veroudering hop meenemen" niet had aangevinkt.
Hierdoor ging de berekende IBU waarde van 13 naar 9.
Nu is mijn vraag: kan ik dit gewoon laten zo als het is of is er een manier om alsnog tot de gewenste bitterheid te komen?

PS (ik begreep dat koudhoppen geen noemenswaardige toename van de bitterheid geeft)

groetjes Ron

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Weizen met een te lage bitterheid
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2019 08:37 u »
Ik zou het zo laten, sowieso kenmerkt een Weizen zich niet als een hoppig bier. En die IBU's zijn berekeningen, een paar IBU meer of minder proef je echt niet m.i.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2019 08:43 u »
Inderdaad, zo laten.
Je kan altijd nog een beetje hopthee toevoegen als het niet bitter genoeg is. Bitterheid weghalen is een stuk lastiger :nut:

Offline Ron H

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2019 11:35 u »
Dank jullie voor de snelle antwoorden.
Ik zal jullie advies opvolgen en geen actie ondernemen.

groetjes Ron

Tags: