3D geprinte flessendruk meter

Gestart door @, 22-05-2019 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Ik heb weer wat vrije tijd gehad en een geprinte oplossing gemaakt voor het bevestigen van een manometer op een fles.



De onderste ring bestaat uit 2 delen zodat hij klemt onder de nek van de fles. Dit, in combinatie met de lange schroeven met vleugelmoeren maakt hem geschikt voor meerdere typen flessen.
Op het bovenste deel (de dop) past een rubber van een Grosch beugel. Het gat in de dop is geschikt voor deze manometer https://www.aliexpress.com/item/Portable-0-30-Psi-Motormeter-for-Voltmeter-Gauge-Water-Temp-Gauge-for-Oil-Pressure-Gauge-Vacuum/1830702.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.40d44c4dka4C3a.
Helaas kreeg ik de fijne schroefdraad niet geprint, maar het is maar plastic dus je kunt de meter er gewoon in schroeven. Een keer er in, dan er weer uit en met teflon terug. Bij mij is hij dan dicht.

De boel staat op Thingiverse, https://www.thingiverse.com/thing:3593043 daar kun je de stl files downloaden.
Misschien heeft nog iemnd anders er iets aan dacht ik.

Groeten,
Ed.

Sjoerd

Dank, ik heb die meter even besteld, ben benieuwd!

knifeman

Top man ! Vanavond eens printen. Tip gat nog een 2 mm kleiner en draad tappen met tapjes... gaat goed

BLUB

Gaaf, bedankt man.

Eenvoudig en doeltreffend, TOP  :petje-af:

 :degroeten:

BLUB

BLUB

En geprint  :)

Het sluit mooi strak om het flesje,  :duimop:

Nu nog een metertje scoren.



En bedankt voor het delen  :petje-af:


 :degroeten:

BLUB

Striekert

Citaat van: BLUB op 23-05-2019  22:02 uEn geprint  :)

Het sluit mooi strak om het flesje,  :duimop:

Nu nog een metertje scoren.



En bedankt voor het delen  :petje-af:


 :degroeten:

BLUB

Wat kost het om dit te laten printen?

Rinus

Citaat van: @ op 22-05-2019  22:08 uIk heb weer wat vrije tijd gehad en een geprinte oplossing gemaakt voor het bevestigen van een manometer op een fles.



De onderste ring bestaat uit 2 delen zodat hij klemt onder de nek van de fles. Dit, in combinatie met de lange schroeven met vleugelmoeren maakt hem geschikt voor meerdere typen flessen.
Op het bovenste deel (de dop) past een rubber van een Grosch beugel. Het gat in de dop is geschikt voor deze manometer https://www.aliexpress.com/item/Portable-0-30-Psi-Motormeter-for-Voltmeter-Gauge-Water-Temp-Gauge-for-Oil-Pressure-Gauge-Vacuum/1830702.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.40d44c4dka4C3a.
Helaas kreeg ik de fijne schroefdraad niet geprint, maar het is maar plastic dus je kunt de meter er gewoon in schroeven. Een keer er in, dan er weer uit en met teflon terug. Bij mij is hij dan dicht.

De boel staat op Thingiverse, https://www.thingiverse.com/thing:3593043 daar kun je de stl files downloaden.
Misschien heeft nog iemnd anders er iets aan dacht ik.

Groeten,
Ed.

@Ed, geniale ideeen zijn sieren zich vanwege de eenvoud, geweldig idee dit!
kan het nog eenvoudiger?

Ik vermoed dat dit idee gemakkelijk om te zetten is naar laser cnc gesneden onderdelen?!
Ik heb zelf zo'n lasersnijder staan, dus als iemand een tekening kan maken wil ik het proberen en krijgt de ontwerper van mij de onderdelen toegestuurd in ruil voor de tekeningen.
Voor de dikte van het materiaal ongeveer 3 mm kiezen...

ORKA

Goed idee, ga ik eens proberen te maken.
Alleen, heb nu al een paar drukmeters ingebruik en kom regelmatig boven de 2 a 2,5 bar.
Zou voor een 4 bar metertje gaan.

Triplezzz

Citaat van: Rinus op 25-05-2019  10:13 u@Ed, geniale ideeen zijn sieren zich vanwege de eenvoud, geweldig idee dit!
kan het nog eenvoudiger?

Ik vermoed dat dit idee gemakkelijk om te zetten is naar laser cnc gesneden onderdelen?!
Ik heb zelf zo'n lasersnijder staan, dus als iemand een tekening kan maken wil ik het proberen en krijgt de ontwerper van mij de onderdelen toegestuurd in ruil voor de tekeningen.
Voor de dikte van het materiaal ongeveer 3 mm kiezen...


De STL files kan je in verschillende programma's importeren.
Scheelt weer een tekening maken.

McMelloW

Wat dacht je van dit idee met druksensoren op een autoband ventiel


De constructie van deze  manometer vind je hier. En ook de links voor 3D tekeningen etc.

ORKA

Citaat van: ORKA op 26-05-2019  10:18 uGoed idee, ga ik eens proberen te maken.
Alleen, heb nu al een paar drukmeters ingebruik en kom regelmatig boven de 2 a 2,5 bar.
Zou voor een 4 bar metertje gaan.
En ook in de maak. Mooi oranje :-)

Patrick H

Ik heb de bestanden aan iemand gestuurd die wel een 3D printer heeft. Nu krijg ik de vraag of ik 1 maat van het object weet, anders kan hij het niet printen. Ik heb zelf geen ervaring met 3D printen. Kan 1 van jullie mij verder helpen?

Patrick

ORKA

Citaat van: Patrick H op 06-06-2019  07:17 uIk heb de bestanden aan iemand gestuurd die wel een 3D printer heeft. Nu krijg ik de vraag of ik 1 maat van het object weet, anders kan hij het niet printen. Ik heb zelf geen ervaring met 3D printen. Kan 1 van jullie mij verder helpen?

Patrick
Geen probleem, zie foto's.

Roelof

Citaat van: McMelloW op 26-05-2019  21:12 uWat dacht je van dit idee met druksensoren op een autoband ventiel


De constructie van deze  manometer vind je hier. En ook de links voor 3D tekeningen etc.


Dat is natuurlijk helemaal gaaf.  :groots:

Trapkast

Mocht iemand interesse hebben in de 3D-geprinte onderdelen, voor een paar euro kan ik ze voor je regelen.

Heb op dit moment 4 setjes op de printer liggen, wie het eerst komt wie het eerst bottelt  :brouwen:  :proost:

Rinus

Ik heb inmiddels 2 exemplaren laten printen.
De 33cl past helaas niet op de steinie flesjes, noch op de Vichy 33cl.

Weet iemand of er nog een ander ontwerp is?

Trapkast

Citaat van: Rinus op 17-06-2019  18:54 uIk heb inmiddels 2 exemplaren laten printen.
De 33cl past helaas niet op de steinie flesjes, noch op de Vichy 33cl.

Ik heb hier geen problemen mee gehad (beiden passend)

Wellicht is er bij het printen iets niet goed gegaan?

Rinus

Citaat van: Trapkast op 17-06-2019  19:07 uIk heb hier geen problemen mee gehad (beiden passend)

Wellicht is er bij het printen iets niet goed gegaan?
Ik heb het nogmaals geprobeerd zonder succes, hij past wel perfect op een standaard flesje (zoals hertog jan of de la trappe zonder print in het glas (volgens mij noemen ze dat ook wel euro flesjes?).
Ik zal dan ook maar de beugelfles variant laten printen...

@

Citaat van: Rinus op 17-06-2019  18:54 uIk heb inmiddels 2 exemplaren laten printen.
De 33cl past helaas niet op de steinie flesjes, noch op de Vichy 33cl.

Weet iemand of er nog een ander ontwerp is?

Ik heb hier even geen steinie of vichy flesjes bij de hand. Maar wat past er niet?
MIsschien kan ik iets aan het ontwerp aanpassen.

Ed.

Tambier

Citaat van: Trapkast op 17-06-2019  18:40 uMocht iemand interesse hebben in de 3D-geprinte onderdelen, voor een paar euro kan ik ze voor je regelen.

Heb op dit moment 4 setjes op de printer liggen, wie het eerst komt wie het eerst bottelt  :brouwen:  :proost:

Ja ik wil een setje van je  ;D

Trapkast

Citaat van: Tambier op 18-06-2019  21:27 uJa ik wil een setje van je  ;D

PB gestuurd :-)

Snotje


@

Citaat van: Snotje op 02-07-2019  12:46 uZou deze niet gewoon op een standaard beugel passen: https://www.thingiverse.com/thing:2657181

Zo te zien wel.

Snotje

De manometer uit de link gaat tot twee bar. Dat is denk ik te weinig.  Je flesje kan makkelijk 3 bar op komen. Ik denk een manometer tot 4 bar/60 psi is beter?

@

Citaat van: Snotje op 03-07-2019  07:58 uDe manometer uit de link gaat tot twee bar. Dat is denk ik te weinig.  Je flesje kan makkelijk 3 bar op komen. Ik denk een manometer tot 4 bar/60 psi is beter?
Daar heb je wel een punt. Bij mijn laatste brouwsels liep de druk inderdaad op tot boven de 2 bar.
Na een tip van mede forumgebruiker Staple heb ik deze https://www.aliexpress.com/item/1PC-10-Bar-Temperature-Pressure-Gauge-Meter-G1-4-Thread-2-in1-Thermometer-Monitor-Hot-Sale/32956300643.html inmiddels besteld.
Hiervoor moet de dop weliets aangepast worden, maar dat doe ik zodra ik de manometers heb. Tenzij Staple dat al gedaan heeft natuurlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.