Ombouwen OneConcept Hopfengott

Gestart door Hopfenfox, 10-11-2020 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopfenfox

Dag allemaal,

Mijn brouwketel is een OneConcept Hopfengott 15 liter. Hoewel het schattige pompje nog prima werkt, realiseer ik me dat deze ooit vervangen moet worden en dus was ik al wat aan het rond zoeken. Daarbij stuitte ik op een bijdrage van Heuvinger in een ander draadje, waarin hij liet zien hoe hij zijn ketel had voorzien van een nieuwe pomp en Brauheld-achtige pijpen. Ik vroeg hem per PM met welke onderdelen hem dat was gelukt en daarop reageerde hij dat ik de vraag beter hier kon stellen omdat dan iedereen er wat aan heeft en kan meelezen. Prachtig idee natuurlijk, dus vandaar hier nogmaals de vraag. Heuvinger, de floor is yours!

Groeten,
Marijn

Staple


Hopfenfox

Klopt! Omdat ik de post van de vraagsteller daar niet wil kapen heb ik er een nieuwe voor aangemaakt. Hoop dat dat ok is?

Heuvinger brouwerij

Ok!



De Hopfengot heeft standaard een kraan welke is voorzien van male quick disconnect.
Daar ik had besloten om de standaard pomp te vervangen door een in bezit zijnde MP15 heb ik voor de zuig van de pomp de vlogende onderdelen gebruikt:
1x female quick disconnect met tule 13 mm.
1x stuk slang 13 mm.
1x male quick disconnect met tule 13 mm.

Op de zuig van de pomp komt een  female quick disconnect met 1/2 bsp female.
Vervolgens heb een standpijp op de pers van de pomp gebouwd.
Nu wil het dat ik een 3/8 bsp kraantje had.
Dus op de pomp een reducer female 1/2 naar 3/8 daarna,
1x pijp 100 mm lengte 3/8 bsp uitwendig,
1x connectiepijpje 3/8 female,
1x pijp 100 mm lengte 3/8 bsp uitwendig,
1x kraantje 3/8 female,
1x pijpje 30 mm lengte 3/8 bsp uitwendig,
1x connectiepijpje 3/8 female,
1x reducer 3/8 naar 1/2 male.
Daarna is de camlock van recirculatiepijp op de reducer geschroefd.
Oja, alles in elkaar schroeven met teflonband!
De Robobrew/Brewzilla GEN3 Recirculatie Pijp Montage (Camlock Upgrade)
https://nl.aliexpress.com/item/4001135149788.html?spm=a2g0o.detail.1000023.1.3ad33890mQYd5B

Ik weet dat de opbouw zeker effiënter kan, doch ik had deze onderdelen liggen.
Er ligt hier nog een plan om in de recirculatie leiding een thermometer in te bouwen, doch is dit blijven liggen doordat de laatste onderdelen 75 dagen onderweg waren.
Ik heb ea uitgetekend.



Ik gebruik de bewuste ketel alleen om te maischen, koken doe ik in een andere elektrische ketel.

Hopfenfox

U is geweldig, heel erg bedankt! Is er een reden dat je niet kookt in de Hopfengott? Vind dat vooralsnog prima gaan.

Jan de Graaff

Ik heb hem in een ander draadje ook al geadviseerd: Deze pomp zou uitstekend zijn voor dit project.
Het is een standaard MP-15R, food grade RVS pomp, die in veel automaten gebruikt wordt. Deze versie is uitermate geschikt omdat hij:
1. Geleverd wordt vanuit Polen, dus heb je geen mogelijk geëmmer met invoerrechten;
2. Hij kan vloeistoffen tot 140 ºC verpompen, dus ook kokende wort. Veel automaten hebben pompen die gelimiteerd zijn voor vloeistoffen tot 80 ºC.

En de prijs is nagenoeg hetzelfde als die andere pompen, dus dat maakt het sommetje ook makkelijker...

Hopfenfox

Citaat van: JanDeGraaff op 11-11-2020  10:52 uIk heb hem in een ander draadje ook al geadviseerd: Deze pomp zou uitstekend zijn voor dit project.
Het is een standaard MP-15R, food grade RVS pomp, die in veel automaten gebruikt wordt. Deze versie is uitermate geschikt omdat hij:
1. Geleverd wordt vanuit Polen, dus heb je geen mogelijk geëmmer met invoerrechten;
2. Hij kan vloeistoffen tot 140 ºC verpompen, dus ook kokende wort. Veel automaten hebben pompen die gelimiteerd zijn voor vloeistoffen tot 80 ºC.

En de prijs is nagenoeg hetzelfde als die andere pompen, dus dat maakt het sommetje ook makkelijker...

Die hou ik in de gaten, dank je wel. BSP of NPT draad, of maakt dat niet uit als ik met siliconenslang werk ipv eventueel RVS pijpjes? Voor RVS lijkt BSP meest gangbaar in onze regionen, ook gezien bericht Heuvinger.

guidomarree

Alles BSP, ik heb een keer de fout gemaakt.
En die pomp uit Polen werkt hier perfect, momenteel zelfs mee aan het rondpompen.

Hopfenfox

Citaat van: guidomarree op 11-11-2020  14:45 uAlles BSP, ik heb een keer de fout gemaakt.
En die pomp uit Polen werkt hier perfect, momenteel zelfs mee aan het rondpompen.

Op jouw locatie draait die pomp vast op kernenergie  ;D

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 11-11-2020  09:16 uIs er een reden dat je niet kookt in de Hopfengott?
Ja, ik kan het wort nu rustig uit de ketel laten lopen, ik kan dus de moutkorf gewoon laten zitten.
Tijdens de afloop van het wort wordt de andere ketel gevuld met wort en kan er gestart worden met het kookproces.
Bovendien heb ik gemerkt dat na het maischen een licht grijze aanslag op de bodem van de Hopfengot zit.
Die aanslag kan mogelijk verbranden tijdens het koken.
Bovendien scheelt mij deze methode gewoon een half uur!
Citaat van: Hopfenfox op 11-11-2020  11:50 uBSP of NPT draad,
NPT draad is conisch en BSP is recht.
Is zo iets wat ik voorgeschoteld kreeg op op de MTS wtb.
Citaat van: Hopfenfox op 11-11-2020  14:50 uOp jouw locatie draait die pomp vast op kernenergie  ;D
Met mooi weer draait mijn pomp/ketel op zonne energie!

Brouwerij KOR

Bedankt voor het delen van de informatie! Erg behulpzaam:)
Ik heb inmiddels een Blichmann riptide pomp gekocht, deze kan tot 120 graden en heeft debietregeling.

Ik zal eens kijken of ik ook zo een mooie pijp kan maken met de benoemde onderdelen.

Groet Ruud

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rootsman op 11-11-2020  19:33 uBedankt voor het delen van de informatie! Erg behulpzaam:)
Graag gedaan!
Citaat van: Rootsman op 11-11-2020  19:33 uIk heb inmiddels een Blichmann riptide pomp gekocht, deze kan tot 120 graden en heeft debietregeling.
Hmm, even bekeken, ik heb er een mening over, maar die houd ik voor mij.
Citaat van: Rootsman op 11-11-2020  19:33 uIk zal eens kijken of ik ook zo een mooie pijp kan maken met de benoemde onderdelen.
Succes, veel plezier met het brouwen!

Derp

Mooi project! Ook toepasbaar als je op gas in fusten brouwt. Dit lijkt me ook goed voor de uniformiteit van de temperatuur. Zal eens doorsturen naar een maat van me.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.