Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Trage start met Wyeast 1028?  (gelezen 540 keer)

Offline MK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Trage start met Wyeast 1028?
« Gepost op: 20-05-2019 21:53 u »
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken weer begonnen met brouwen (voor het eerst met mout).
Inmiddels 2 succesvolle brouwsels gebrouwen maar nu bij de 3e heb ik wat 'zorgen'.

Wyeast 1028 smack pack tijdens het schroten uit de koelkast gehaald en geactiveerd.
Toen ik het wort had teruggekoeld (ong 5 uur later) was het pakje nog niet echt gezwollen.
Heb een aantal weken geleden een Wyeast 3787 gebruikt welke na 3 uur op knappen stond.

De keuze gemaakt om de gist toe te voegen, met mijn geringe ervaring denkende dat het waarschijnlijk een langzame variant is.
Inmiddels 24 uur later nog geen activiteit in het waterslot, alleen een beetje condensatie op het deksel van het gistingsvat.

Mijn plan was om in ieder geval nog 48 uur te wachten.
Wat kan ik eventueel doen wanneer er dan nog steeds geen activiteit te zien is?

Details wort:
Type: Imperial Stout
Liters: 22
Begin SG: 1070
Temperatuur na terugkoelen: 35 graden
Temperatuur gistkamer: 17-19 graden

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Re: Trage start met Wyeast 1028?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2019 22:23 u »
1070 en 22 liter is eigenlijk te veel voor 1 zakje dan had je een giststarter moeten maken of een tweede zakje moeten toevoegen.

Nou lees ik niet bij welke temperatuur je de gist erbij hebt gedaan maar als dat 35 graden is, dan is dat wel echt te warm. De max temperatuur voor deze gist is 22 graden.

Ik denk dat je niet veel kan doen en maar afwachten als je niet te heet hebt toegevoegd. Dan denk ik dat de gist wel aan de gang komt.

Offline MK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2019 22:28 u »
Dank voor de reactie.
Heb nogmaals een zakje 1028 gekocht en net en starter gemaakt.
Deze ga ik morgen toevoegen.

Fingers crossed

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2019 22:36 u »
Voor de volgende keer: niet alleen maar gist bij een hoog SG maar ook (veel) eerder je gist smacken. 5 uurtjes voor het brouwen is echt te kort, zeker als deze nog 5 graden is.
Smack je gist volgende keer enkele dagen van tevoren, afhankelijk van de THT datum. Hoe ouder je pack hoe langer het bol staan zal duren. Staat je pak onverwacht toch binnen enkele uren op knappen zet je hem in de koelkast.

Offline MK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2019 18:59 u »
Ongelofelijk maar waar, het wort staat sinds vandaag te gisten op de 1e smackpack, zonder dat ik de giststarter heb toegevoegd.
Heb dus nu een starter van 1028 maar geen wort meer haha.
Tenminste, het lijkt me niet dat ik de starter alsnog moet toevoegen?

Zou ik de starter in de koelkast kunnen bewaren?

Ben op het idee gekomen om een serie kleinere brouwsels (5 L) te maken met deze starter?
Kan bijvoorbeeld 100 ml uit de starter halen voor zo'n kleine batch en de rest in de koelkast laten staan voor later?

Iemand tips voor de 1028?

Heb het volgende liggen:
Saaz
Challenger
Styrian Golding

Palemout
Pilsmout
Kristalmout
Chocolate mout
Geroosterd gerst
CaraMunich type 1
CaraVienna

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2019 23:38 u »
Ongelofelijk maar waar, het wort staat sinds vandaag te gisten op de 1e smackpack, zonder dat ik de giststarter heb toegevoegd.
Heb dus nu een starter van 1028 maar geen wort meer haha.
Tenminste, het lijkt me niet dat ik de starter alsnog moet toevoegen?

Als je een vergisting start met weinig gist duurt het langer voordat de vergisting op gang komt.
Het op gang komen van de vergisting wil nog niet zo heel veel zeggen. Het is afwachten of de vergisting uitkomt op een waarde die je wilt hebben. Het gebeurt namelijk vaak dat als je met te weinig gist start dat de vergisting stil komt te vallen door een gebrek aan mineralen en onverzadigde vetzuren. De gist moet zich namelijk meer vermenigvuldigen. Om problemen te voorkomen bij het enten van weinig gist kun je een kleine hoeveelheid complexe gistvoeding toevoegen.
Enten met weinig gist zorgt voor de vorming van meer hogere alcoholen en esters. Bij sommige bieren is dat gewenst (vooral Belgische bierstijlen), bij andere bierstijlen die zich kenmerken door mout en hop is dat niet het geval (IPA's en dergelijke). Bij een stout kan wat extra esters geen kwaad maar dat is vooral een kwestie van persoonlijke smaak.

Zou ik de starter in de koelkast kunnen bewaren?

Ben op het idee gekomen om een serie kleinere brouwsels (5 L) te maken met deze starter?
Kan bijvoorbeeld 100 ml uit de starter halen voor zo'n kleine batch en de rest in de koelkast laten staan voor later?

Iemand tips voor de 1028?

Heb het volgende liggen:
Saaz
Challenger
Styrian Golding

Palemout
Pilsmout
Kristalmout
Chocolate mout
Geroosterd gerst
CaraMunich type 1
CaraVienna

De starter kun je 1 ŗ 2 weken bewaren in de koelkast. Eventueel kun je vlak voor gebruik de starter activeren met moutextract (de potten moutextract in je in reformwinkels kunt vinden zijn handig).

De Wyeast 1028 is een gist die prima te gebruiken is voor Engelse bierstijlen. Zie https://wyeastlab.com/yeast-strain/london-ale voor suggesties. Bij het lijstje staat geen Engelse Pale Ale maar die kun je ook brouwen. De benodigde ingrediŽnten heb je in huis.

Tags: