Geurabsorptie gistvat?

Gestart door Belg, 20-05-2019 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Beste forumleden,

Ik ben in bezit van een Speidel 30 liter vergistingsvat.

Tot op heden zijn hier al 3 brouwsels in vergist.
Onmiddellijk na het gebruik wordt deze altijd goed en hygiënisch proper gemaakt.

Nu merk ik echter dat er maar een 'gistgeur' in het vat blijft zitten ondanks dat deze echt wel volgens de regels van de kunst werd schoongemaakt.

Normaal associeer ik geurtjes met 'niet proper zijn' maar zou het vat hier gewoon de geur geabsorbeerd hebben? En zou dit in de toekomst nadelige gevolgen kunnen hebben voor mijn brouwels?

Er zijn ook nergens groeven of krabben te bespeuren waarin zich bacteriën zouden kunnen nestelen.

emiel1

Dat probleem heeft (bijna?) iedereen met kunststof vaten, ze zijn nou eenmaal licht poreus. Hopgeur blijft ook sterk hangen en uiteindelijk verkleuren ze vaak ook. Het kan qua hygiëne volgens mij geen kwaad, maar het voelt toch niet lekker. Voor mij was het een belangrijke reden om op RVS over te stappen.

Wildor

Ik heb een 20 L Speidel vat, en heb hier ook wel last van. Maar ik reinig het vat goed met afwasmidddel o.i.d. en hierna vul ik het vat met warm water en een enzymatisch reinigingsmiddel om die zijn werk te laten doen. Halfvol een uurtje op de bodem, en een half uurtje op zijn kop (scheelt de helft aan water he?) Tussentijds een keertje schudden. Dan is de ergste geur er wel uit. Goed naspoelen met heet water en laten drogen.

Een link (http://www.wikisailor.com/de-pickle-geur-verwijderen-uit-een-plastic-vat.html) uit een andere branche kan ook hulp bieden, ik ga het eens proberen.


William

dirk

Herkenbaar. In kunststof vaten blijven de geurtjes sneller hangen, maar dat is ook afhankelijk van het soort reinigingsmiddel. Toch ben ik er vanaf gestapt, en heb ik gekozen voor de ouderwetse glazen mandflessen, als je die met beleid schoonmaakt (oppassen voor plotselinge temperatuurschommelingen) en in de mand houdt, barsten ze nagenoeg niet.

Glas is voordelige keuze, maar RVS is beter als je een onbeperkt budget hebt.

dirk

Citaat van: Wildor op 20-05-2019  12:34 uIk heb een 20 L Speidel vat, en heb hier ook wel last van. Maar ik reinig het vat goed met afwasmidddel o.i.d. en hierna vul ik het vat met warm water en een enzymatisch reinigingsmiddel om die zijn werk te laten doen. Halfvol een uurtje op de bodem, en een half uurtje op zijn kop (scheelt de helft aan water he?) Tussentijds een keertje schudden. Dan is de ergste geur er wel uit. Goed naspoelen met heet water en laten drogen.

Een link (http://www.wikisailor.com/de-pickle-geur-verwijderen-uit-een-plastic-vat.html) uit een andere branche kan ook hulp bieden, ik ga het eens proberen.


William


Vat open en bloot in de zon (na dat je het gereinigd hebt) wil ook helpen tegen ontgeuren.

middelaersch

Ik laat mijn gistvaten ook altijd open als ik ze niet gebruik, zodat er frise lucht in / uit kan.

brouwerwaldonk

Absorptie heb je altijd in plastiek vaten. Wees er maar zeker van de vroeg of laat een besmetting krijgt waarvan je niet weet waar ze toch vandaan is gekomen.
Plastiek vaten worden gemaakt in een vorm waar half vloeibare plastiek onder druk wordt ingespoten. Zo onstaan ontelbare heel kleine micro spleetjes en groefjes die niet te zien zijn met het blote oog. In die micro spleetjes en groefjes komt altijd gistend wort en dus ook gist.
Die spleetjes moet je bekijken als een V en in het puntje van die V kan geen spoelwater komen wegens de oppervlaktespanning van het water. Bier en ook alcohol heeft een veel kleinere oppervlaktespanning waardoor die heel diep in de V kan geraken en daar blijft zitten en mettertijd ook begint slecht te worden.

Daarom mijn advies vergisten in inox vaten en lageren in glas.
Inox plaat wordt roodgloeiend heet gewalst, en glas wordt op heel hoge temperaturen >1000°C geblazen, en heeft geen micro spleetjes.

CeesM

Mijn advies is om te gisten, lageren en bottelen in een RVS conisch gisttank. Bespaar je bottelemmer en een hoop werk. ;)

breda82

Herkenbaar ja, ik heb ook het idee dat ik ook last heb van besmetting van een eerdere gist ondanks dat ik het zeer zorgvuldig schoonmaak. Heb het vermoeden dat ik last heb  van mijn saison gist.  Geur komt overigens niet terug in het bier. Ben nu aan het sparen voor een rvs cct, reteduur zijn ze helaas en 2e hands amper te vinden.

Jacques

Voor het ontgeuren van plastic gistvaten is Chemipro Caustic (of Puro Casustic) een prima middel. Het is ook een zeer krachtige reiniger.

Pimmels

Ik heb net al mijn plastic brouwspullen vervangen ivm te ver doorgisten van al mijn bier...
Geen infectie met een bacterie (niet zuur) maar wel gushers en 'leger bier' dan verwacht...

brouwerwaldonk

Citaat van: breda82 op 20-05-2019  19:09 uHerkenbaar ja, Ben nu aan het sparen voor een rvs cct, reteduur zijn ze helaas en 2e hands amper te vinden.
Vergisten kan ook in een meno pan die zijn veeeeeel goedkoper dan een cct.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-05-2019  21:21 uVergisten kan ook in een meno pan die zijn veeeeeel goedkoper dan een cct.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Een mennopan is niet conisch ;).

Jacques

Citaat van: Pimmels op 20-05-2019  19:38 uIk heb net al mijn plastic brouwspullen vervangen ivm te ver doorgisten van al mijn bier...
Geen infectie met een bacterie (niet zuur) maar wel gushers en 'leger bier' dan verwacht...

Volgens mij zijn dit problemen die weinig van doen hebben met je gistvat.

Het leger worden van je bier kan te maken hebben met een overmaat aan gist of het te lang op de gist staan. Een andere optie is het koudhoppen/dryhoppingvan je bier. Gushing kan veroorzaakt worden door flessen die niet helemaal schoon zijn.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-05-2019  21:21 uVergisten kan ook in een meno pan die zijn veeeeeel goedkoper dan een cct.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Op de foto te zien heb je er een plaat plexiglas op liggen, of zie ik dat verkeerd?
Maar dat is toch niet luchtdicht zo?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 20-05-2019  22:47 uOp de foto te zien heb je er een plaat plexiglas op liggen, of zie ik dat verkeerd?
Maar dat is toch niet luchtdicht zo?

Zolang er een heftige vergisting is, is dat geen probleem. Zodra de vergisting minder heftig wordt moet je om oxidatie te voorkomen overhevelen naar een gesloten vat voor de nagisting.

hansHalberstadt

Ik heb ook jarenlang vergist in plastic vaten met geurtjes. Ik stoomde hetvat uit voor gebruik, dus dan is het alsnog bacterievrij en stoom je ook de de geurtjes er grotendeels weer uit. Gaat op zich dus prima. De reden waarom ik nu in RVS vergist is de zuurstofdoorlaatbaarheid van plastic, maar ook dat is niet een heel groot bezwaar.

Haagse Wouter

Wat ook wel fijn is aan plastic is het lage gewicht. Afhankelijk van hoe je huis/brouwhok in elkaar steekt.
Ik moet twee trapjes af met het bier. 40L in een gistvat vind ik al pittig, met nog het gewicht van een CCT erboven op word het me iets te.

P.S. als ik voor een RVS gistvat (niet conisch) moest gaan en het kostbesparend zou willen houden. Dan zou ik voor een polsinelli gaan met wat andere forumleden. 5x 75 L RVS vat (€ 92 p.st) is maar € 98,- verzendkosten totaal. Dus een kant en klaar gistvat + levering voor € 112,-...

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 20-05-2019  22:47 uOp de foto te zien heb je er een plaat plexiglas op liggen, of zie ik dat verkeerd?
Maar dat is toch niet luchtdicht zo?
Ja dat heb je goed gezien. En ja daarvan ben ik 100% zeker dat het luchtdicht is. De rand van de ketel is rond en overal even hoog dus vlak. Het plexiglas is ook vlak en op de plaats waar ze elkaar raken komt door adhesie een gesloten ring condenswater die blijft. Het koolzuur kruipt er tussendoor waarna het terug gesloten is.
Ik hou de temperatuur in de kast na de eerste hevige gisting constant op 22°C zo kan er geen onderdruk ontstaan die lucht naar binnen zou trekken.

Dus gistvat is luchtdicht, blubben is er niet bij maar visueel is de gisting goed te volgen.

@Haagse Wouter, Een Meno pan is ook licht in gewicht en de prijs valt best mee. Een pan van 70 L komt op ongeveer € 70.

TeVeHa

Zo'n plastic vat ruikt een beetje ja maar dat wil niet zeggen dat er een infectie van komt, ik zou niet anders meer willen, lekker licht hanteerbaar, uitspoelen met sulfiet/citroenzuur, wegzetten op z'n kop zonder deksel, en de geur valt best mee.

@Haagse Wouter: Met 40 l van een trap is link, niemand wordt er jonger op dus je zult moeten verhuizen  :)

Brouwer Waldonk toch niet onderschatten, zijn systeem is ongezien maar werkt voor hem perfect, met zijn ervaring geeft hij vele anderen het nakijken.
mvg

Haagse Wouter

Zeker weten Brouwerwaldonk :), vind het een mooie oplossing! Het was absoluut niet bedoeld om dat tegen te spreken. Ik dacht geef de budget niet-klus optie aan.

Haha TeHaVe, dat is zeker waar! Ik zou het nog moeten redden met mijn 27, maar ik ben niet zo sterk  ::). Gelukkig brouw ik samen met een vriend, samen is het wel te doen. Alleen heb ik het ook af en toe gedaan, maar wordt daar niet blij van.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-05-2019  21:21 uVergisten kan ook in een Meno pan die zijn veeeeeel goedkoper dan een cct.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Die gebruik ik ook. 70 liter. Alleen dan met een siliconenslang met uiteinden aan elkaar gelijmd en in de lengte doorgesneden als afdichting tussen deksel en pan.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-05-2019  21:21 uVergisten kan ook in een meno pan die zijn veeeeeel goedkoper dan een cct.

https://myalbum.com/photo/kWTzqFCeEwIf/540.jpg

Wel heeeeel interessant...
En al helemaal met de siliconenslang constructie van Hans er bij.
Kraantje er in, waterslot er op, net echt  :nut:

Maar eigenlijk is dat dus niet eens echt nodig.

Oscar

Ik vergist nu al ± 10 jaar (of meer) in hetzelfde plastic vat (zie afbeelding)...en nog nooit last gehad van euraborptie of zo...en ik doe niets raars/speciaals om mijn vat schoon te maken.



 :brouwen: :biersmile:

Scorpionrose

Als je een kunststof vat op een normale manier gebruikt en reinigt dan heb je geen last van geurtjes die achterblijven in het vat.
Maar je hoeft het vat maar 1x verkeerd gereinigd te hebben door bijvoorbeeld met de groene kant van een keukenspons je vat te reinigen en je hebt de kans dat er geurtjes achterblijven in het vat.

Koen S

Pet, jongens, best of both worlds.  :duimop:

Scorpionrose

Citaat van: Koen S op 21-05-2019  20:04 uPet, jongens, best of both worlds.  :duimop:

Voor Pet hetzelfde als alle andere kunststof. 1x verkeerd reinigen en hetzelfde probleem.

Belg

Het vat is enkel nog maar uitgewreven/gereinigd met een heel zacht microvezeldoekje.

De volgende keer eens de tip van Jacques proberen - ik heb hier wel nog ergens Chemipro Caustic staan. :brouwen:

Poorsprong

Citaat van: Koen S op 21-05-2019  20:04 uPet, jongens, best of both worlds.  :duimop:
Heeft PET minder last van geurabsorptie dan andere kunstoffen zoals LDPE of HDPE? Ik kan mij voorstellen dat dat de kristallijne atotomstructuur van PET van invloed kan zijn. Echter, de gebruikte productietechniek en kwaliteit van de mal lijken mij hier ook van invloed. En dan moeten er geen krassen of ruwe plekken ontstaan bij het schoonmaken.

Brouw zelf in de standaard plastic vaten, ruikt een klein beetje, maar geen last van.

Scorpionrose

Citaat van: Belg op 21-05-2019  20:08 uHet vat is enkel nog maar uitgewreven/gereinigd met een heel zacht microvezeldoekje.

De volgende keer eens de tip van Jacques proberen - ik heb hier wel nog ergens Chemipro Caustic staan. :brouwen:

Daar maak ik het altijd mee schoon

Koen S

Citaat van: Scorpionrose op 21-05-2019  20:05 uvoor Pet hetzelfde als alle andere kunststof. 1x verkeerd reinigen en hetzelfde probleem.
Verkeerd reinigen is dom. Waarom zou je dat doen?

hansHalberstadt

Ik stoom het vat uit voor gebruik om het bacterievrij te krijgen (formeel mag ik het woord steriel niet gebruiken). PET is daar niet voor geschikt. Luchtjes die in het plastic zijn getrokken gaan er met stoom ook snel weer uit, hoewel ik niet denk dat je er ooit iets van zou merken want het gaat om zulke kleine hoeveelheden dat die op 25-50 liter bier geen enkel smaakeffect kunnen geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.