Neipa begin SG 1048 ipv 1074

Gestart door wdelau, 20-05-2019 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wdelau

Afgelopen zaterdag 19 liter bier gebrouwen met brewmonk.
Volgens berekening zoude we een begin SG van 1074 moeten hebben, maar na 21,5 liter gemaischt te hebben ( 67 graden eenstaps 60 min ) met 6,50 liter spo elwater 80 graden, uitgekomen op een SG van 1048. 19 liter overgehouden ipv 20L.

Londen ale lll toegevoegd en is nu aan het vergisten. Nu maandag en dus 2 dagen  aan het vergisten. Net SG gemeten 1022. Eerste dryhop toegevoegd. Moet ik nog wat maatregelen nemen om toch een hoger en SG gehalte te krijgen? Ben een beetje radeloos wat te doen.

Wildor

Om je vraag te beantwoorden, je gaat er achteraf niets meer aan veranderen, tenzij je concessies doet.
Met een lager rendement krijg je ook minder alcohol in je bier, en het bier zal anders zijn dan je vooraf had bedacht.

Je kunt tijdens de nagisting nog suiker toevoegen om meer alcohol in je bier te krijgen, echter het bier wordt er droger van.
Als je je recept post dan kunnen we nagaan wat je van plan was, en kijken wat er nog gedaan zou kunnen worden. Verder is het goed om te bepalen hoe en waar het is misgegaan. De meest voorkomende problemen komen door:

- Verkeerd meten
- Te grof geschroot
- temperatuurproblemen (beslagdikte?)
- enz

William

Niels B.

Hoe heb je je begin SG gemeten?

wdelau



Heb gemeten met hydrometer.
Naar mijn mening niet te grof/fijn geschrikt. Kaf was gebroken en veel wittebrokken, maar geen poeder.

wdelau

Begin SG gemeten 20 graden na koelen met spiraal koeler.
Is het bier door lage SG nu ook sneller vergist? Gezien de SG nu al op 1022.

Michiel8012

Nou je gist heeft minder suikers om op te eten maar je hebt, neem ik aan, dezelfde hoeveelheid gist geënt als dat je had gedaan bij een hoger sg. Je gist zou dus sneller klaar kunnen zijn (verbeter me vooral als ik het fout heb). Waar je rekening mee moet houden is dat je een relatief groot gistdepot kan overhouden.

wdelau

En wat heeft dat als gevolg dat ik een groot hoeveelheid gistdepot overhoud? De planning was om niet over te hevelen in ander gistvat voor lageren, maar gewoon in 1 gistvat, om zo infecties en oxidatie te beperken.

Michiel8012

Naar wat ik op dit forum heb gelezen kan het de smaak van je bier negatief beïnvloeden als je het lang op een grote hoeveelheid gist laat staan. Ik weet niet hoe lang je van plan was om het bier in het vat te houden maar misschien toch overwegen om het bier over te hevelen. Oxidatie krijg je (als ik het goed heb) ook in beperkte mate wanneer je het lang in een plastic vat laat zitten (deze is nooit helemaal luchtdicht) een mandfles is dan misschien een betere optie.

Groet,
Michiel

wdelau

Rond 2 weken in 1 gistvat, daarna bottelen. Maar denk dat het bier na 10 al uitgerust is.

Michiel8012

Ooh in dat geval lijkt me dat het prima kan!

Serge VL

12% havervlokken en niet gemaischt bij 72°C is de oorzaak van je lage begin SG
De verstijfsel temperatuur van haver is (in de meeste gevallen) hoger dan 67°C (zeker om dat je ook nog met een dikker beslag hebt dan gemiddeld)

wdelau

Is het verstandig om nog suiker toe te voegen gezien er niet veel meer activiteit is in het waterslot of word het afgeraden en maar hopen dat het bier rond 5% uur gaat komen

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/.jpg

Michiel8012

Door het toevoegen van suiker wordt je alcoholpercentage weliswaar hoger maar de smaak veranderd ook. Je hier wordt droger door het toevoegen van suiker, als je dat wilt moet je er vooral doen zo niet, niet. Het alcoholpercentage kan je eenvoudig uitrekenen met brouwsoftware.

Groet,
Michiel

BrouwMark

Citaat van: Serge VL op 20-05-2019  11:50 u12% havervlokken en niet gemaischt bij 72°C is de oorzaak van je lage begin SG
De verstijfsel temperatuur van haver is (in de meeste gevallen) hoger dan 67°C (zeker om dat je ook nog met een dikker beslag hebt dan gemiddeld)

Dat lijkt me niet de oorzaak van 26 punten te weinig, althans niet de enige. 35% minder rendement kan niet veroorzaakt worden door 12% van de grondstoffen.

Ik brouw dan niet met een brewmonk, maar heb je geroerd tijdens het maischen?

middelaersch

Citaat van: BrouwMark op 20-05-2019  15:37 uDat lijkt me niet de oorzaak van 26 punten te weinig, althans niet de enige. 35% minder rendement kan niet veroorzaakt worden door 12% van de grondstoffen.

Ik brouw dan niet met een brewmonk, maar heb je geroerd tijdens het maischen?

Of misschien een foutje gemaakt met afwegen?

wdelau

Nee niet geroerd tijdens het maichen. Alleen bij toevoeging van het mout. Hierna de mout opgesloten tussen  moutkorf. Wel continu de pomp laten hevelen.

CeesM

Citaat van: wdelau op 20-05-2019  19:43 uNee niet geroerd tijdens het maichen. Alleen bij toevoeging van het mout. Hierna de mout opgesloten tussen  moutkorf. Wel continu de pomp laten hevelen.
En het wort weer teruggestroomt via het overlooppijpje?

Op de Fles

Citaat van: wdelau op 20-05-2019  09:51 uBen een beetje radeloos wat te doen.
Had in het begin hetzelfde probleem met de Brewmonk.
Later heb ik een spiraalvormige hevelfilter met een stuk hittebestendige siliconenslang aan mijn spoelpijp geschoven, zodat de spoeling mooi gelijkmatig over de stort loopt.
De pomp knijp ik meestal wat af (kraantje half open).
Tussen de maischstappen roer ik altijd even rustig door met een stevige roerspaan.
Spoelen op 90-95 graden, terwijl je met een simpel takeltje de korf rustig omhoog trekt.
Sindsdien is mijn rendement een stuk hoger geworden.

middelaersch

Citaat van: Op de Fles op 20-05-2019  20:27 uHad in het begin hetzelfde probleem met de Brewmonk.
Later heb ik een spiraalvormige hevelfilter met een stuk hittebestendige siliconenslang aan mijn spoelpijp geschoven, zodat de spoeling mooi gelijkmatig over de stort loopt.

Daar is de bovenste plaat met gaatjes in de moutkorf toch voor bedoeld, om het water mooi te verdelen? Of gebruikte je die niet?

Op de Fles

Citaat van: middelaersch op 20-05-2019  21:19 uDaar is de bovenste plaat met gaatjes in de moutkorf toch voor bedoeld, om het water mooi te verdelen? Of gebruikte je die niet?
De bovenste plaat blijft er gewoon op liggen.
Na een aantal keren brouwen met een veel te laag begin SG begon ik ook te twijfelen over mijn nieuwe ketel, maar na wat rond struinen op het forum las ik veel reacties over "kanaalvorming" in de stort, en dat één  of meerdere keren roeren een positieve invloed heeft op je rendement.
Vandaar dat ik op het idee gekomen ben om mijn spiraal hevelfilter óp de bovenste plaat te leggen, en met de pomp half geknepen over de stort te laten lopen.  Óók tussen de maischstappen haal ik het zaakje even los (zo gebeurt), en roer ik het met een stevige roerspaan rustig door.
Voorheen tilde ik na het maischen de moutkorf meteen op de bovenste nokken om te spoelen maar ik gebruik nu een simpele takel, waarmee ik tijdens het langzaam omhoog halen, spoel met spoelwater van 95 graden.
Sindsdien brouw ik mijn recepten weer met vol vertrouwen  :biersmile:



wdelau

Bedankt voor de tips mannen! Weer wat wijzer geworden.

middelaersch

Citaat van: wdelau op 21-05-2019  08:06 uBedankt voor de tips mannen! Weer wat wijzer geworden.

Ik geloof dat er ook wel eens vrouwen op het forum komen. Niet veel, maar toch....  :police:   :police:  :police:

Oscar

Citaat van: middelaersch op 21-05-2019  19:42 uIk geloof dat er ook wel eens vrouwen op het forum komen.

Topic   ^-^ :brouwen:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 21-05-2019  19:42 uIk geloof dat er ook wel eens vrouwen op het forum komen.

Zeker te weten. En wat mij betreft worden dat er meer. Ik ken vrouwelijke brouwers die bijzonder lekkere bieren brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.