Mijn eerste Weizen

Gestart door VanDenBerge, 19-05-2019 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VanDenBerge

Hallo allemaal,

De zomer komt en ik wil graag een Weizen gaan brouwen. Ik heb aardig wat gelezen, maar ben toch benieuwd wat de ervaren brouwers van mijn Weizen recept vinden. Tips, does en don't zijn welkom!
BrouwHulp geeft aan dat de Hallertau in pellet vorm zijn, maar ik heb bloemen. Moet ik daardoor de hoeveelheden wijzigen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptWitte Nelis
Brouwdatum19-05-2019
BierstijlWeizen
Volume12.0 l
Begin SG1.052 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)15 IBU
Brouwzaalrendement62.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10.50 lWater uit Zutphen
7.04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC59.7 %
1.35 kgPilsmoutDingemans3 EBC40.3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53.0 °C1 min.15 min.3.1 l/kg
Beta-amylase62.0 °C10 min.30 min.3.1 l/kg
Alfa-amylase72.0 °C15 min.30 min.3.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.2 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%90 min.11.8 IBU
25.0 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%5 min.2.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
8.0 gLallemand Munichbovengist


Traploper

Klopt de alfazuurwaarde van de hoppen wel? In dat geval kun je bij bloemen grofweg 10% meer gebruiken.

Goei Spul

Heb je bewust de 44 graden (kruidnagelrust) stap in je maischschema overgeslagen?

VanDenBerge

Citaat van: Traploper op 20-05-2019  06:18 uKlopt de alfazuurwaarde van de hoppen wel? In dat geval kun je bij bloemen grofweg 10% meer gebruiken.
Ja die klopt, ik heb het net voor de zekerheid nog even nagekeken. Bedankt voor de 10% tip.

Citaat van: Goei Spul op 20-05-2019  07:51 uHeb je bewust de 44 graden (kruidnagelrust) stap in je maischschema overgeslagen?
Die is onbewust verdwenen, want hij stond er eerst wel in. Dit is nog een van de punten die op mijn todo lijst staat om naar te googlen :) Kruidnagelrust, eiwitrust etc. Weet nog niet precies wat ze doen en waar ze voor nodig zijn.

Jacques

Citaat van: Traploper op 20-05-2019  06:18 uKlopt de alfazuurwaarde van de hoppen wel? In dat geval kun je bij bloemen grofweg 10% meer gebruiken.

Ik zou geen meer hop gebruiken. Een weizen kenmerkt zich door het gebruik van weinig hop en een lage bitterheid. Hierdoor komt de kruidnagel, banaan en het weeïge van de tarwe meer tot zijn recht. Ook zou ik de late hogifte weglaten.
Maar als je een hoppige weizen wilt brouwen wordt het natuurlijk een ander verhaal...

Traploper

Citaat van: Jacques op 20-05-2019  19:09 uIk zou geen meer hop gebruiken. Een weizen kenmerkt zich door het gebruik van weinig hop en een lage bitterheid. Hierdoor komt de kruidnagel, banaan en het weeïge van de tarwe meer tot zijn recht. Ook zou ik de late hogifte weglaten.
Maar als je een hoppige weizen wilt brouwen wordt het natuurlijk een ander verhaal...
Was ook met een algemene stelregel. Zelf gebruik ik überhaupt geen aromahop in een weizen.

Jacques

Citaat van: Traploper op 20-05-2019  19:14 uWas ook met een algemene stelregel. Zelf gebruik ik überhaupt geen aromahop in een weizen.

Dat idee had ik al. En je hebt helemaal gelijk bij een bier met een bitter karakter. Maar dat is een weizen niet...  :)

VanDenBerge

Citaat van: Jacques op 20-05-2019  19:09 uMaar als je een hoppige weizen wilt brouwen wordt het natuurlijk een ander verhaal...
Daar doel ik wel op. Ik hoop het fruitige van de Hallertau terug te proeven tussen de banaan en kruidnagel. Wellicht handiger om niet teveel tegelijk te willen. Eerst een goede Weizen en daarna verder ontwikkelen.
Ik ga de bitter in ieder geval omlaag doen.

Jacques

Citaat van: VanDenBerge op 20-05-2019  21:16 uDaar doel ik wel op. Ik hoop het fruitige van de Hallertau terug te proeven tussen de banaan en kruidnagel. Wellicht handiger om niet teveel tegelijk te willen. Eerst een goede Weizen en daarna verder ontwikkelen.
Ik ga de bitter in ieder geval omlaag doen.

Eerst kijken of je een goede weizen kunt brouwen is een goed plan.

VanDenBerge

Dan ben ik er uit: eerste stap maischen 15 min op 42-44graden en zo'n 16 gram hop meekoken zonder late hopgift.
Nog een vraag: kan de eiwitrust vervallen of is er nog een goede reden om die te doen?

Jacques

Citaat van: VanDenBerge op 20-05-2019  22:36 uNog een vraag: kan de eiwitrust vervallen of is er nog een goede reden om die te doen?

Omdat je een weizen brouwt zoals het hoort om gemoute tarwe kun je de eiwitrust overslaan. Je bier is dan minder helder maar dat is juist geen probleem...

VanDenBerge

Nog een vraag: Ik wil mijn maisch- en spoelwater gaan aanzuren met wat melkzuur. Ik lees overal dat je na 15 minuten pas het pH betrouwbaar kan meten. Is dat ook zo als je de 42 graden maischstap doet, of is dat wat anders vanwege de invloed van de temperatuur op de pH? En hoe snel past het melkzuur de pH aan? Is dat toevoegen, roeren en opnieuw meten of duurt dat na de toevoeging weer enkele minuten voordat het gestabiliseerd is?

Jacques

Citaat van: VanDenBerge op 28-05-2019  21:49 uNog een vraag: Ik wil mijn maisch- en spoelwater gaan aanzuren met wat melkzuur. Ik lees overal dat je na 15 minuten pas het pH betrouwbaar kan meten. Is dat ook zo als je de 42 graden maischstap doet, of is dat wat anders vanwege de invloed van de temperatuur op de pH? En hoe snel past het melkzuur de pH aan? Is dat toevoegen, roeren en opnieuw meten of duurt dat na de toevoeging weer enkele minuten voordat het gestabiliseerd is?

Je kunt pas na 5 tot 10 minuten betrouwbaar de pH meten doordat de fosfaten uit de mout moeten oplossen in je beslag. Die fosfaten reageren met de calciumionen uit de mout en je brouwwater. Vandaar dat je even moet wachten. De pH-meter die je gebruikt dient voorzien te zijn van een temperatuurcorrectie. Indien dat niet is het geval hoort het monster eerst afgekoeld te worden tot kamertemperatuur.

Het oplossen van de mout is temperatuurafhankelijk bij 42 ºC gaat dat langzamer dan bij bijvoorbeeld 67 ºC.
Als de mout eenmaal is opgelost dan kun je kort na het toevoegen van melkzuur opnieuw meten. Het instellen van de pH van de bufferoplossing gaat vrij snel. Goed roeren en 1 à 2 minuten wachten volstaat dan. 

VanDenBerge

Ik heb zojuist, na 2 weken hergisting op de fles, mijn eerst Witte Nelis opgetrokken. Ik ben zo blij met het resultaat!! De banaan en kruidnagel, ik proef ze allebei terug. Bedankt voor alle tips!
Enkele verbeterpunten:
* iets meer koolzuur (komt misschien nog met de tijd? Ik heb 67 gram suiker aan 11 L toegevoegd
* hij laat een wat "plakkerig" gevoel achter in de mond. Mag iets minder, maar past er ook bij. Waardoor wordt dat veroorzaakt?

Jacques

Citaat van: VanDenBerge op 24-06-2019  21:35 uEnkele verbeterpunten:
* iets meer koolzuur (komt misschien nog met de tijd? Ik heb 67 gram suiker aan 11 L toegevoegd
* hij laat een wat "plakkerig" gevoel achter in de mond. Mag iets minder, maar past er ook bij. Waardoor wordt dat veroorzaakt?

Het plakkerige kan komen doordat de bottelsuiker nog niet allemaal is vergist. Maar het zou ook diacetyl kunnen zijn of een hoog eiwitgehalte vanuit de gebruikte tarwe.

Een weizen kenmerkt zich door een hoog koolzuurgehalte. Je hebt nu zo'n 6 g per liter gebruikt. Dat mag rustig 8 g per liter zijn.

VanDenBerge

Ik proefde ook nog wel wat suiker, dus hopelijk lukt het de laatste gistcellen nog om die om te zetten (als ze nog leven). Over een paar dagen weer proeven.

BrouwMout.nl

Citaat van: VanDenBerge op 25-06-2019  08:04 uIk proefde ook nog wel wat suiker, dus hopelijk lukt het de laatste gistcellen nog om die om te zetten (als ze nog leven). Over een paar dagen weer proeven.

Je hebt mazzel, vandaag is de beste hervergistingsdag van het jaar  :proost:

VanDenBerge

Mijn vergistingskast staat op 24 graden. Zou het zin hebben om hem hoger te zetten?

Oscar

Citaat van: VanDenBerge op 25-06-2019  23:52 uZou het zin hebben om hem hoger te zetten?

Hij staat nu op de grond?  :weetniet:  Waarom zou je hem hoger zetten dan?  :weetniet: :nut: 

 :D :D :D

BrouwMout.nl

Citaat van: VanDenBerge op 25-06-2019  23:52 uMijn vergistingskast staat op 24 graden. Zou het zin hebben om hem hoger te zetten?
24 graden is prima.

Brouwert

Citaat van: Oscar op 26-06-2019  14:54 uHij staat nu op de grond?  :weetniet:  Waarom zou je hem hoger zetten dan?  :weetniet: :nut: 

 :D :D :D
Wellicht is het wat te warm zo dicht bij de evenaar...

EvdBroek

Citaat van: VanDenBerge op 25-06-2019  23:52 uMijn vergistingskast staat op 24 graden. Zou het zin hebben om hem hoger te zetten?
Waarom zou je de flesjes in de gistkast zetten? Kan nu prima bij "kamer"temperatuur staan ;-)

VanDenBerge

Citaat van: Oscar op 26-06-2019  14:54 uHij staat nu op de grond?  :weetniet:  Waarom zou je hem hoger zetten dan?  :weetniet: :nut: 

 :D :D :D

Ik wil graag een high gravity Weizen ;)


emiel1

Citaat van: VanDenBerge op 27-06-2019  10:50 uIk wil graag een high gravity Weizen ;)

Dan moet je hem lager zetten ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.