Vergistingscurves MJ M05 MEAD; M31 TRIPLE en M44 WEST COAST

Gestart door wernerthefox, 18-05-2019 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wernerthefox


Hoi,
Ter lering en vermaak post ik bij deze de vergistingscurves van 3 vergistingen met gedroogde gisten van mangrove jack: M05 (mede gist), M31 (Belgisch triple) en M44 (west-coast).
Ik brouw nog niet zo lang, ik gebruik voor het maischen en filtreren huis-tuin en keuken apparatuur.
Voor de vergisting gebruik ik 6 vergistingsvaatjes, ieder met een capaciteit van ~1.5 L.
Ik meet inline het gewicht van alle vergistingsvaatjes met "load cells" waarbij ik output verzamel mbv een micro-controller. Doordat de load cells zeer gevoelig zijn, en de microcontroller non-stop data verzamelt krijg je een compleet en gedetailleerd beeld van de fermentatie.
Credits voor forumlid "Hans" en beheerder Jacques voor het uitdragen van het idee om vergistingen te volgen door weging. Laatstgenoemde heeft eerder een vergelijkend warenonderzoek gedaan met o.a. M31 wat te vinden is door te googlen als volgt: m31 site:http://www.hobbybrouwen.nl/forum

Hieronder mijn recept. In de bijlage vind je de excel file met de vergistingscurves.
De zwarte curve is de M44. De blauwe de M05. De rode dus de M31.
De "spikes" zijn uiteraard artefacten. Wat verder opvalt is de "s-curve" van de M44. Deze is het gevolg van temperatuur schommeling (koude periode dan zet ik de verwarming aan).
Verder zie je de toevoeging van 100 g honing mooi terug voor alle drie de gisten.
Klaarblijkelijk is de schijnbare vergistingsgraad van de M05 het minst. Die van M44 en M31 is vergelijkbaar. M31 gist sneller uit maar gaat wel lang tijd door. In de chromotografie zou je dit "tailing" kunnen noemen.



Verder een zeer beknopte samenvatting van de tasting notes. Na ondergenoemde vergisting gelagerd (~3 week, dit doe ik standaard bij alle bieren) en gebotteld met bottelgist (CBC-1).

M44 teveel off-flavor. Door 1 tester omschreven als "nieuwe schoenen". Waterig vergeleken bij de M31 en M05. Een andere had het over een fabriek waar hij geweest was waar ze peniciline maken. Denk zelf dat ik onder-ent hebt. De starters zijn tegelijk ingezet en zoals je kunt zien groeit de M44 veel trager. ABV. ~10%.

M05 werd door een tester omschreven als "fris-zoetig". Vond hem zelf plezierig en geslaagd. Geslaagd als in een Duvel-achtige strong ale. Schuimkraag was ietsje beter dan bij de anderen maar dit is een fundamenteel ding met mijn brouwproces, ik denk dat ik alle eiwit kapot-maisch. 7.5% ABV.

M31 was ik zelf het meest positief over. Ik ging voor een champagne-achtig bier. Daar kwam deze naar mijn mening het dichtst in de buurt. Drogend mondgevoel. Beetje wijnachtig. 10% ABV.

Ideeën? Wat zou de "knik" kunnen zijn voor de M05 en de M31 na ~47 en 37 minuten? Wat veroorzaakt de "tailing" bij de M31? Wat zijn de ervaringen met bovengenoemde gisten?

groet,
Werner

Crush 2x1.6 kg of pilsener malt in coffee grinder (Russel and Hobbs) at the coarsest setting.
Mash in three hours at setting 3 until the mash reaches ~85 degrees Celsius.
Vorlauf and filter using two filter buckets.
Sparge both buckets with ~0.8 L boiling tap water.
Boil 30-45 minutes (forgot to stagger, so 2nd was boiled some longer prior to cooling). Add 2x5 g Calypso hops (16.4% alpha) at start of the boil (t=0).
Cool rapidly in cold tap water. Continuously add fresh cold tap water to speed up cooling.
Total 25 minutes for each vessel.
At end of boil transfer to 6x2 L fermentors. Each fermentor holds ~1650 mL wort.
Aerated for 45 minutes. Stopped aeration of starters. Some fermentors gave a lot of foam (only pilsner malt), for this reason 5 droplets of sunflower oil were added to each fermentor as anti=foam.
At 21 hrs transferred three spoons to fermentors containing wort.
At end of primary fermentation add 100 g of honey to each fermentor for a secondary fermentation.


Jacques

De smaak van "nieuwe schoenen" duidt op een stevige oxidatie...


Is het voor jou mogelijk om de grafiek als een plaatje te posten in dit topic?

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 18-05-2019  22:34 uDe smaak van "nieuwe schoenen" duidt op een stevige oxidatie...

Ik moest gelijk aan velpon/lijm denken bij die omschrijving...

Dund

Ben nu een session ipa met m44 aan het vergisten 60 liter met twee zakjes sg 1038.

Dit is mijn eerste m44 brouwsel ik ben benieuwd. Lichte onder-enting op 20 graden.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 18-05-2019  22:38 uIk moest gelijk aan velpon/lijm denken bij die omschrijving...

Ik niet. Bij "nieuwe schoenen" denk ik aan papierachtig (schoenendoos) en leerachtig denken. En dat betekent dat je stevige oxidatie hebt opgelopen...

hansHalberstadt

Ik had dit topic nog niet eerder gezien. Mooi om te zien dat de weegmethode ook hier weer veel inzicht geeft in het verloop van de gisting. In dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg613078.html#msg613078
zie je ook een beetje zo'n scurve met WY3787 (Westmalle gist)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.