Bewaren van vloeibare gist na opening

Gestart door PWberg, 31-01-2020 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PWberg

Heren,

In afwachting van de laatste items voor mijn eerste echte brouwsel zit ik druk in de bewezen/kloon/andere recepten te speuren.

Nu viel me op dat er regelmatig vloeibare gist van oa Wyaest gebruikt wordt.

Echter is de hoeveelheid van zo'n zakje veel te veel voor de door mij voorziene batches van max 15 maar liever 10-12 liter.

Is er een mogelijkheid om vloeibare gist te bewaren na opening? Of is er ergens een overzicht oid beschikbaar met equivalente korrelgists?

Heb de zoekfunctie uitgebreid geprobeerd, maar kon geen relevante info vinden.

Oxhead

Gewoon het hele pak gebruiken voor een 10-15 liter batch. Alleen een supervers pak is goed voor een 20 liter batch bovengistend bier met een sg  < 1060.

Oscar

Citaat van: PWberg op 31-01-2020 &nbsp;15:24 uEchter is de hoeveelheid van zo'n zakje veel te veel voor de door mij voorziene batches van max 15 maar liever 10-12 ltr.

Waarom denk je dat?  :weetniet:

PWberg

Citaat van: Oscar op 31-01-2020 &nbsp;22:00 uWaarom denk je dat?  :weetniet:

Als ik in de diverse recepten kijk geeft men 1 zakje Wyeast aan voor 30 liter, vandaar.

hansHalberstadt

Ik denk niet dat die pakjes gemaakt zijn om open te bewaren. Maar je kunt de gist altijd opnieuw opkweken pakje appelsap van 200 ml in een uitgekookt jampotje met deksel en dan wat vloeibare gist erbij en even zwenken om wat zuurstof erbij te krijgen. Zodra het gist zet je het in de koelkast en dan gaat de gisting heel langzaam door en overleeft de gist het een hele tijd. Maar feitelijk ben je dan bezig met het topic giststarters en gist bewaren.
 

PWberg

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2020 &nbsp;11:20 uMaar je kunt de gist altijd opnieuw opkweken pakje appelsap van 200 ml in een uitgekookt jampotje met deksel en dan wat vloeibare gist erbij en even zwenken om wat zuurstof erbij te krijgen. Zodra het gist zet je het in de koelkast en dan gaat de gisting heel langzaam door en overleeft de gist het een hele tijd. Maar feitelijk ben je dan bezig met het topic giststarters en gist bewaren.

Dat lijkt me inderdaad ook.

Mocht ik deze weg inslaan, moet er dan een waterslot in het deksel komen ivm drukopbouw of valt dit mee?
En wat is globaal genomen "een hele tijd"?

hansHalberstadt

Citaat van: PWberg op 01-02-2020 &nbsp;11:47 uDat lijkt me inderdaad ook.

Mocht ik deze weg inslaan, moet er dan een waterslot in het deksel komen ivm drukopbouw of valt dit mee?
En wat is globaal genomen "een hele tijd"?
Er hoeft geen waterslot in. gewoon het dekselte net zo losjes aandraaien dat hij net wat weerstand geeft. Dan kan overdruk er nog wel uit. Na aan half jaar in de koelkast is het met afgieten en een beetje verse wort of appelsap binnen een paar uur weer aan het gisten. Maar je moet dan wel een giststarter maken.
 

Oxhead

Citaat van: PWberg op 01-02-2020 &nbsp;09:37 uAls ik in de diverse recepten kijk geeft men 1 zakje Wyaest aan voor 30 liter, vandaar
Als je er een giststarter mee maakt kan dat wel natuurlijk. Maar een vers pak is voor maximaal 20 liter bovengistend bier onder een start SG van 1060.
Niet dat het anders niet gaat vergisten maar dan ben je aan het onderenten/underpitchen. En dat er recepten zijn waarin dat staat wil niet zeggen dat het ook een goed bier oplevert natuurlijk.

beun

Citaat van: PWberg op 01-02-2020 &nbsp;09:37 uAls ik in de diverse recepten kijk geeft men 1 zakje Wyaest aan voor 30 ltr, vandaar
Als het pak heel vers is kan het voor max 20 liter tot sg 1060. Voeg liever iets ruim toe, dus bewaren van een restje heeft echt geen zin, dan tekort of maak een starter voor de zekerheid bij Wyeast gisten.
Ik heb te vaak al bieren weg kunnen doen doordat ik de de aanwijzingen op de verpakking volgde maar de gist al te oud was. Door te weinig gist toe te voegen raakt de gist gestrest en wordt de vergisting meestal wel voltooid maar krijg je bijvoorbeeld een overmaat aan esters in je bier. Het bier is dan verder goed maar echt lekker drinken is het niet. En als je een bepaald type brouwt wijkt het teveel af.

Oscar

Citaat van: PWberg op 01-02-2020 &nbsp;09:37 uAls ik in de diverse recepten kijk geeft men 1 zakje Wyeast aan voor 30 liter, vandaar.

Wn waarom denkt je dan dat 1 zakje voor 12 liter te veel is?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

PWberg

Citaat van: Oscar op 02-02-2020 &nbsp;00:22 uEn waarom denkt je dan dat 1 zakje voor 12 liter te veel is?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Logisch toch? Als aangegeven wordt dat er voor 30 liter wort 1 zakje gebruikt moet worden lijkt het me dat 1 zakje veel teveel is voor 12 liter. Of snap ik het nou niet?

springerke

Ik denk dat ze een starter maken met 1 pakje want 1 pak is wel weinig voor 30 liter

beun

Citaat van: PWberg op 02-02-2020 &nbsp;08:42 uLogisch toch? Als aangegeven wordt dat er voor 30 ltr wort 1 zakje gebruikt moet worden lijkt het me dat 1 zakje veel teveel is voor 12 ltr. Of snap ik het nou niet?

Je weet niet precies hoe de conditie van de gist is. Dit in tegenstelling tot een gedroogde gist.
Ze kunnen van alles op de verpakking zetten maar dit geldt in de meest optimale omstandigheden en is afhankelijk van veel meer factoren. Er staat ook dat het wort goed belucht moet zijn. Iets dat velen achterwege laten. Kortom gewoon de hele zak erin en dan misschien maar teveel gist.

Neetje

Citaat van: Oscar op 02-02-2020 &nbsp;00:22 uEn waarom denkt je dan dat 1 zakje voor 12 liter te veel is?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Citaat van: PWberg op 02-02-2020 &nbsp;08:42 uLogisch toch? Als aangegeven wordt dat er voor 30 liter wort 1 zakje gebruikt moet worden lijkt het me dat 1 zakje veel teveel is voor 12 liter. Of snap ik het nou niet?

Kijk je eerst hoeveel gistcellen, afhankelijk van volume en begin sg, je nodig hebt en kijk je hoeveel (actieve) gistcellen er in je verpakking zit.

Jacques

Citaat van: PWberg op 02-02-2020 &nbsp;08:42 uLogisch toch? Als aangegeven wordt dat er voor 30 liter wort 1 zakje gebruikt moet worden lijkt het me dat 1 zakje veel teveel is voor 12 liter. Of snap ik het nou niet?

Citaat van: springerke op 02-02-2020 &nbsp;12:15 uIk denk dat ze een starter maken met 1 pakje want 1 pak is wel weinig voor 30 liter

Inderdaad. Vaak wordt er een starter gebruikt zonder dat dit in een recept vermeld wordt.


Overigens is benodigde hoeveelheid gist iets wat lastig is uit te leggen aan beginnende brouwers. Dit komt omdat er een zekere bandbreedte is. De hoeveelheid wort en ook de zwaarte van het wort zijn van belang.
Daar komt bij dat ook de conditie van de gist een rol speelt naast de vergistingstemperatuur. Zeker de conditie van de gist laat zich moeilijk vangen in een formule...
Minder gist enten dan aanbevolen door de gist calculators zorgt voor meer esters en hogere alcoholen. Meer gist leidt tot neutralere bieren die ook wat leeg kunnen zijn.

Overigens maakt de hoeveelheid gist veel uit voor de vergistingssnelheid. Als je meer gist ent gaat het allemaal sneller...

PWberg

Citaat van: Jacques op 02-02-2020 &nbsp;22:19 uInderdaad. Vaak wordt er een starter gebruikt zonder dat dit in een recept vermeld wordt.


Overigens is benodigde hoeveelheid gist iets wat lastig is uit te leggen aan beginnende brouwers. Dit komt omdat er een zekere bandbreedte is. De hoeveelheid wort en ook de zwaarte van het wort zijn van belang.
Daar komt bij dat ook de conditie van de gist een rol speelt naast de vergistingstemperatuur. Zeker de conditie van de gist laat zich moeilijk vangen in een formule...
Minder gist enten dan aanbevolen door de gist calculators zorgt voor meer esters en hogere alcoholen. Meer gist leidt tot neutralere bieren die ook wat leeg kunnen zijn.

Overigens maakt de hoeveelheid gist veel uit voor de vergistingssnelheid. Als je meer gist ent gaat het allemaal sneller...

Duidelijk, lastige materie dus.

Denk dat ik me eerst maar eens ga wagen aan 1 of 2 pakketjes van bv Arsegan om daarna wat recepten met korrelgist te proberen. Wellicht dat er dan wat meer inzicht is in het hoe of wat van het (gehele) brouwproces

Neetje

Voor als je toch een keertje met vloeibare gist wilt spelen, een overzicht betreffende volume en start sg.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.