Eind Star San in Europa? - Alternatieven

Gestart door Belg, 17-05-2019 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Beste forumleden,

Ik had een tijdje geleden Star San besteld maar deze is momenteel op verschillende plaatsen onbeschikbaar.

Toen ik vroeg naar de vooruitzichten kreeg ik de volgende reactie:

CiteerBeste klant,

 

Brouwland importeert de alom gekende schoonmaakproducten van Five Star Chemicals & Supply, Inc. vanuit de Verenigde Staten en wij verzorgen eveneens de Europese distributie hiervan. Door de verstrengde wetgeving zijn wij genoodzaakt om de verkoop van deze producten momenteel op te schorten. Ons kwaliteitsdepartement werkt op dit moment nauw samen met Five Star Chemicals & Supply om dit zo snel mogelijk op te lossen.

 

Wij verzekeren u dat de chemische samenstelling van deze producten voldeed aan de voedselkwaliteitsnormen binnen Europa bij de introductie en dat er geen enkel risico gepaard ging en gaat met het gebruik van Five Star producten. Aangezien de onderzoeksperiode naar de betreffende wettelijke regelgeving enige tijd in beslag zal nemen, kunnen wij helaas vandaag geen gekende beschikbaarheid van Five Star producten communiceren. Wij verwijzen dan ook graag naar ons Chemipro gamma.

 

Het gaat om volgende producten: PBW, Star San & Saniclean

 

 

Wij verontschuldigen ons voor het ongemak maar beloven er alles aan te doen om deze situatie zo snel mogelijk recht te zetten samen met Five Star Chemical & Supply. Zodra wij over meer informatie beschikken, zullen wij u asap op de hoogte brengen

 

Voor meer informatie kan u steeds terecht bij onze klantendienst of accountmanagers.

 

Met vriendelijke groeten,

Zijn er trouwens volwaardige alternatieven voor Star San que gebruiksgemak en desinfecterende werken?
Zo ja - hoe heten ze?

Groetjes

Martijn0172

ik gebruik al lange tijd Purosan van arsegan, dit is naar mijn weten een starsan alternatief

Frank Cameron

Citaat van: Martijn0172 op 17-05-2019  14:35 uik gebruik al lange tijd Purosan van arsegan, dit is naar mijn weten een starsan alternatief

Dit is inderdaad precies hetzelfde

Drents Hopbier

Citaat van: Frank Cameron op 17-05-2019  14:50 uDit is inderdaad precies hetzelfde

Precies?
Starsan bevat 15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

en Purosan 5-15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

En ik neem aan dat Dodecylbenzeensulfonzuur de stof is die antibacterieel werkt.

Hopbier

hobbybob

Net 1,8 ltr Starsan dus de komende paar jaar zit ik snor.

Purosan, product van Arsegan het huismerk van Brouwland?

Misschien dat Uni-brew het gewoon op voorraad heeft?


Robbert

Citaat van: Drents Hopbier op 17-05-2019  15:14 uPrecies?
Starsan bevat 15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

en Purosan 5-15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

En ik neem aan dat Dodecylbenzeensulfonzuur de stof is die antibacterieel werkt.

Hopbier

Volgens mij werkt het fosforzuur als sanitizer en dodecylbenzeensulfonzuur als oppervlakte actieve stof/bevochtiger :)

Serge VL

Niet panikeren,
Uit interne bron bij Brouwland weet ik met 100% zekerheid dat Star San niet uit de handel gaat, het gaat hier enkel over een administratieve hobbel die genomen moet worden alvorens dit terug in de rekken mag.

dirk

Citaat van: Robbert op 17-05-2019  16:27 uVolgens mij werkt het fosforzuur als sanitizer en dodecylbenzeensulfonzuur als oppervlakte actieve stof/bevochtiger :)

Juist. Gebruik maar rustig het woord desinfectans, aangezien dit een Nederlands forum is.

Koen S

Citaat van: dirk op 17-05-2019  18:34 uJuist. Gebruik maar rustig het woord desinfectans, aangezien dit een Nederlands forum is.
Desinfectans is modern Latijn:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/desinfectans
Dan toch liever Engels.
Of als je echt een purist bent 'ontsmettingsmiddel'.

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 17-05-2019  14:35 uik gebruik al lange tijd Purosan van arsegan, dit is naar mijn weten een starsan alternatief

Citaat van: Drents Hopbier op 17-05-2019  15:14 uPrecies?
Starsan bevat 15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

en Purosan 5-15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

En ik neem aan dat Dodecylbenzeensulfonzuur de stof is die antibacterieel werkt.

Paar weken geleden even met een medewerker van Brouwmarkt staan babbelen. De 'Puro San' wordt daar gewoon aangeleverd in grote jerrycans met Star San label die ze daar zelf herverpakken in Puro San flessen.

Overigens is het fosforzuur hetgeen dat antibacterieel werkt. Het Dodecylbenzeensulfonzuur is een oppervlakte actieve stof dat er voor zorgt dat het middel beter in kleine krasjes en dergelijke kan doordringen.

Hickey


Mattijs

Citaat van: Hickey op 26-09-2019  18:52 uIk heb nu net hier besteld, is op dit moment ook met 50% korting.

https://www.themaltmiller.co.uk/product/chemsan-no-rinse-foaming-sanitiser-1l/
Is op...

Hickey

Is ook in andere hoeveelheden en begreep dat de voorraad aangevuld wordt.

Dirtbag

Ik heb afgelopen vrijdag een fles Star San en twee flessen Saniclean opgepikt bij de zapfanlagendoktor in Xanten. Het zijn die flesjes van net geen liter.

db

Semwise

Ik heb bij een lokale boer aangeklopt die een melkrobot heeft staan en ff met hem gebabbeld welk spul die had staan.
Datasheet er op nageslagen en het spul is met een klein beetje andere verhouding precies hetzelfde.

Aangezien hij het in grote jerrycans kocht heb ik van hem een beetje overgekocht.
De eerste twee brouwsessies zijn goed verlopen.
Dus hou het voorlopig bij dit spul.

Ff geen idee meer hoe het heet. Iets met astrid en lely

Martijn0172

Ik heb saniclean van starsan besteld. De werking is hetzelfde, nadeel is alleen dat er 3 minuten contacttijd moet zijn. Verder schuimt het niet wat dan weer een voordeel is voor gebruik met een CIP

Serge VL

Citaat van: dirk op 17-05-2019  18:34 uJuist. Gebruik maar rustig het woord desinfectans, aangezien dit een Nederlands forum is.
Foutieve denkwijze.
Het heeft geen toegevoegde waarde hier taal purist te spelen.
Spijtig dat het Nederlands zo een arme taal is waar men een woorden moet gebruiken voor doeleinde die de lading totaal niet dekken.
Beter en duidelijker voor iedereen is het wel een woord te gebruiken dat de juiste lading dekt, ondanks dat dit over genomen is uit het Engels.
Tot spijt van de taalpuristen, maar bejubelt door de hobbybrouwer die zo beter het bos door de bomen kan zien.



EBC

Citaat van: Serge VL op 15-10-2019  09:10 uFoutieve denkwijze.
Het heeft geen toegevoegde waarde hier taal purist te spelen.
Spijtig dat het Nederlands zo een arme taal is waar men een woorden moet gebruiken voor doeleinde die de lading totaal niet dekken.
Beter en duidelijker voor iedereen is het wel een woord te gebruiken dat de juiste lading dekt, ondanks dat dit over genomen is uit het Engels.
Tot spijt van de taalpuristen, maar bejubelt door de hobbybrouwer die zo beter het bos door de bomen kan zien.

Wa make?

Ontsmettingsmiddel is toch een shuper vies goed Nederlands woord?

Serge VL

Citaat van: EBC op 15-10-2019  10:20 uWa make?

Ontsmettingsmiddel is toch een shuper vies goed Nederlands woord?
Ja natuurlijk is dat een mooi Nederlands woord, maar Star San is geen ontsmettingsmiddel. (Het zit hem in de log reductie)

Koen S

Citaat van: Serge VL op 15-10-2019  18:01 uJa natuurlijk is dat een mooi Nederlands woord, maar Star San is geen ontsmettingsmiddel. (Het zit hem in de log reductie)
Kan je dat ook uitleggen in gewone-mensentaal?  :weetniet:

Knobby

Citaat van: Koen S op 15-10-2019  19:13 uKan je dat ook uitleggen in gewone-mensentaal?  :weetniet:
Als je me de Engelse begrippen even vergeeft (kom uit de academische wereld en daar is Engels de voertaal)
Sterilizing of disinfecting betekent dat je -alle- bacteriën, sporen en andere micro-organismen hebt gedood.
Sanitizing betekent dat je het aantal of de viabiliteit van deze bacteriën, sporen en andere micro-organismen zwaar hebt gereduceerd.

In het hobbybrouwen kun je niet sterilizeren of desinfecteren in de strikte zin van het woord

Koen S

Citaat van: Knobby op 15-10-2019  19:35 uAls je me de Engelse begrippen even vergeeft (kom uit de academische wereld en daar is Engels de voertaal)
Sterilizing of disinfecting betekent dat je -alle- bacteriën, sporen en andere micro-organismen hebt gedood.
Sanitizing betekent dat je het aantal of de viabiliteit van deze bacteriën, sporen en andere micro-organismen zwaar hebt gereduceerd.

In het hobby brouwen kun je niet sterilizeren of desinfecteren in de strikte zin van het woord
Dus on topic: met Star San kan je niet desinfecteren, enkel ontsmetten. Brett bv.kan dit overleven.

middelaersch

Citaat van: Serge VL op 17-05-2019  17:45 uNiet panikeren,
Uit interne bron bij Brouwland weet ik met 100% zekerheid dat Star San niet uit de handel gaat, het gaat hier enkel over een administratieve hobbel die genomen moet worden alvorens dit terug in de rekken mag.

We zijn nu vijf maanden verder...  :weetniet:
Duurt wel erg lang voordat die hobbel genomen is.

middelaersch

Citaat van: Knobby op 17-05-2019  22:54 uPaar weken geleden even met een medewerker van Brouwmarkt staan babbelen. De 'Puro San' wordt daar gewoon aangeleverd in grote jerrycans met Star San label die ze daar zelf herverpakken in Puro San flessen.

Puro san is ook nog steeds niet op voorraad bij braumarkt.

Toch maar eens nadenken over wat dan een handig alternatief is...

Chris71

Puro San gister nog bij de winkel (Braumarkt) gehaald in Almere. Online is het inderdaad niet te bestellen, in de winkel nog wel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.