Compensator

Gestart door seed7, 17-05-2019 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

De compensatorkraan is een bekende, maar bestaan er eigenlijk ook "losse" compensatoren die je in je bierleiding plaatst? B.v. om een gewone kraan te kunnen gebruiken in lastige omstandigheden.

Ingo

joerivang

Ja die bestaan, kwam hem van de week nog tegen. Gebruik het zelf echter niet dus nog geen ervaringen mee.

https://www.morebeer.com/products/inline-flow-control-compensator.html

emiel1

Het enige wat een compensator doet is toch de doorstroom reguleren? Dus een kraantje doet dan hetzelfde lijkt me...

joerivang

Citaat van: emiel1 op 17-05-2019  12:05 uHet enige wat een compensator doet is toch de doorstroom reguleren? Dus een kraantje doet dan hetzelfde lijkt me...

Lijkt me inderdaad ook, je brengt me op ideeën. Een soort kleine bolkraan met twee slangtules aan weerszijden zou al moeten werken.

Of een kraantje direct op de zwarte bieraansluiting, daar zit ook al schroefdraad op.

seed7

Dank je Joeri.

Als dat met een bolkraantje zou werken dan zou het met de tapkraan half open zetten ook werken. Ben bang van niet.

De Engelse zoekterm voor meer achtergrond is "pressure compensated flow control (valve)".

Ingo

Etn82

Citaat van: emiel1 op 17-05-2019  12:05 uHet enige wat een compensator doet is toch de doorstroom reguleren? Dus een kraantje doet dan hetzelfde lijkt me...

Lijkt me niet dat dat werkt. In een compensatorkraan zit een kegel die de flow reguleert. Door de kegel dieper danwel minder diep in een conus te verplaatsen regel je de flow. Door de kegel wordt de flow langzaam afgeremd en blijft het koolzuur netjes in oplossing.

joerivang

Citaat van: seed7 op 17-05-2019  12:39 uDank je Joeri.

Als dat met een bolkraantje zou werken dan zou het met de tapkraan half open zetten ook werken. Ben bang van niet.

De Engelse zoekterm voor meer achtergrond is "pressure compensated flow control (valve)".

Ingo

Ah bedankt, dat klinkt inderdaad ook logisch. Wel een stugge prijs voor zo'n inline compensator, dan is een nieuwe tapkraan aanschaffen al goedkoper.

hansHalberstadt

Citaat van: Etn82 op 17-05-2019  12:50 uLijkt me niet dat dat werkt. In een compensatorkraan zit een kegel die de flow reguleert. Door de kegel dieper danwel minder diep in een conus te verplaatsen regel je de flow. Door de kegel wordt de flow langzaam afgeremd en blijft het koolzuur netjes in oplossing.
Klopt. Je mag de koolzuurdruk niet te snel afbouwen want dan komt alle koolzuur in 1 keer vrij en tap je alleen maar schuim. Daarom worden er remleidingen toegepast die een nauwkeurig bepaalde drukafbouw per meter hebben. Voor lastige omstandigheden kun je dus het beste gewoon een langere remleiding nemen. Hoe constanter je drukafbouw per meter lengte is hoe minder kritisch je installatie is bij moeilijke omstandigheden (= veel koolzuur opgelost en minder goed gekoeld bier). Zodra het niet klopt tap je alleen maar glazen met schuim.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.