Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Compensator  (gelezen 577 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Compensator
« Gepost op: 17-05-2019 11:52 u »
De compensatorkraan is een bekende, maar bestaan er eigenlijk ook "losse" compensatoren die je in je bierleiding plaatst? B.v. om een gewone kraan te kunnen gebruiken in lastige omstandigheden.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Bier geeft plezier.
Re: compensator
« Reactie #1 Gepost op: 17-05-2019 12:04 u »
Ja die bestaan, kwam hem van de week nog tegen. Gebruik het zelf echter niet dus nog geen ervaringen mee.

https://www.morebeer.com/products/inline-flow-control-compensator.html

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 17-05-2019 12:05 u »
Het enige wat een compensator doet is toch de doorstroom reguleren? Dus een kraantje doet dan hetzelfde lijkt me...

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Bier geeft plezier.
« Reactie #3 Gepost op: 17-05-2019 12:09 u »
Het enige wat een compensator doet is toch de doorstroom reguleren? Dus een kraantje doet dan hetzelfde lijkt me...

Lijkt me inderdaad ook, je brengt me op ideeŽn. Een soort kleine bolkraan met twee slangtules aan weerszijden zou al moeten werken.

Of een kraantje direct op de zwarte bieraansluiting, daar zit ook al schroefdraad op.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 17-05-2019 12:39 u »
Dank je Joeri.

Als dat met een bolkraantje zou werken dan zou het met de tapkraan half open zetten ook werken. Ben bang van niet.

De Engelse zoekterm voor meer achtergrond is "pressure compensated flow control (valve)".

Ingo

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #5 Gepost op: 17-05-2019 12:50 u »

Lijkt me niet dat dat werkt. In een compensatorkraan zit een kegel die de flow reguleert. Door de kegel dieper danwel minder diep in een conus te verplaatsen regel je de flow. Door de kegel wordt de flow langzaam afgeremd en blijft het koolzuur netjes in oplossing.

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Bier geeft plezier.
« Reactie #6 Gepost op: 17-05-2019 13:01 u »
Dank je Joeri.

Als dat met een bolkraantje zou werken dan zou het met de tapkraan half open zetten ook werken. Ben bang van niet.

De Engelse zoekterm voor meer achtergrond is "pressure compensated flow control (valve)".

Ingo

Ah bedankt, dat klinkt inderdaad ook logisch. Wel een stugge prijs voor zo'n inline compensator, dan is een nieuwe tapkraan aanschaffen al goedkoper.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2019 13:40 u »
Lijkt me niet dat dat werkt. In een compensatorkraan zit een kegel die de flow reguleert. Door de kegel dieper danwel minder diep in een conus te verplaatsen regel je de flow. Door de kegel wordt de flow langzaam afgeremd en blijft het koolzuur netjes in oplossing.
Klopt. Je mag de koolzuurdruk niet te snel afbouwen want dan komt alle koolzuur in 1 keer vrij en tap je alleen maar schuim. Daarom worden er remleidingen toegepast die een nauwkeurig bepaalde drukafbouw per meter hebben. Voor lastige omstandigheden kun je dus het beste gewoon een langere remleiding nemen. Hoe constanter je drukafbouw per meter lengte is hoe minder kritisch je installatie is bij moeilijke omstandigheden (= veel koolzuur opgelost en minder goed gekoeld bier). Zodra het niet klopt tap je alleen maar glazen met schuim.

Tags: