Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Winterbier  (gelezen 1087 keer)

Offline Thom

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brand Winterbier
« Gepost op: 15-05-2019 07:23 u »
Niet gewonnen, maar wel in de finale terecht gekomen. ;D Het leek me leuk om mijn recept te posten, maar ook om die van andere te zien. Mijn EBC kleur was nog maar net goed (90 EBC). Ik vond het erg moeilijk omdat de kleur omschrijving van brand anders was dan de EBC waarde die ik erbij zou verwachten

Ik heb zelf bewust pale ale mout gebruikt voor een sterker mout karakter. Hiernaast kan je zien dat er veel suiker in zit. De reden hiervoor is omdat de M21 gist niet zo ver doorgaat. Zeker in combinatie met de hoeveelheid caramouten. Om die reden heb ik ook langer op 62 graden gemaischt. Uiteindelijk kwam ik volgens Brand alsnog op 1.016 uit.

De reden om voor basterdsuiker te kiezen was eigenlijk puur vanwege de EBC waarde die ik wilde hebben. Ik wist nog niet dat dit een negatieve werking op het schuim heeft en zou dit dus nu anders hebben gedaan na het horen van Jacques zijn presentatie. Het schuim was een laagje/ring.

Met de kruiden heb ik thee getrokken om de juiste hoeveelheid te bepalen. Dit heb ik na het maken van de 1,0 versie nog aangepast (meer kaneel en minder gember).
Hiernaast heb ik bewust voor de M21 witbier gist gekozen. Toen ik begon met brouwen heb ik veel gist experimenten gedaan en de M21 heeft een leuk kruidig/fruitig Belgisch karakter. Bij een hoger begin SG en met een hogere suikerstort produceert deze leuke esters. Een leuke gist die ik ook gebruikt voor dubbels en Belgisch blond.

Volgens de keurmeesters had ik te weinig bottelsuiker gebruikt. Dit kan nog te maken hebben met de gist die 8% alcohol aankan. Misschien dat die wat gestrest was geraakt.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWinterbier Brand 2.0
Brouwdatum28-11-2018
BierstijlQuadrupel
Volume11,7 l
Begin SG1,076 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,6%
Alcoholgehalte7,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement69,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
14,00 lWater uit Almere
2,30 mlMelkzuur
4,75 lSpoelwater

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,73 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC66,0 %
0,70 kgBasstard suikerBrewferm35 EBC17,0 %
0,41 kgCara 120Dingemans120 EBC10,0 %
0,17 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC4,0 %
0,04 kgSpecial BDingemans350 EBC1,0 %
0,08 kgD-180 KandijsiroopBrewferm478 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.50 min.4,2 l/kg
72,0 °C5 min.15 min.4,2 l/kg
78,0 °C5 min.1 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,1 gMagnumbellen13,2%first wort hop20,9 IBU
10,0 gPerlepellets4,6%10 min.3,6 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gGemberwortelkruidkoken
6,00 gKaneelstokspecerijkoken
1,10 gKorianderzaadspecerijkoken
1,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
starter[/data][data]Belgian Wit (M21)[/data][data]bovengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]1,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting24,0 °C
Temp. lagering15,0 °C

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Re: Brand Winterbier
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2019 16:32 u »
Dank voor je recept! Ik ben van plan dit recept vrijwel 1:1 na te gaan brouwen, echter vroeg ik me af wat het best geschikte moment is om de bastaardsuiker toe te voegen? Tegen het einde van de kook of heb je een ander moment gekozen?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2019 17:04 u »
Dank voor je recept! Ik ben van plan dit recept vrijwel 1:1 na te gaan brouwen, echter vroeg ik me af wat het best geschikte moment is om de bastaardsuiker toe te voegen? Tegen het einde van de kook of heb je een ander moment gekozen?

Zie bovenstaande: de reden om voor basterdsuiker te kiezen was eigenlijk puur vanwege de EBC waarde die ik wilde hebben. Ik wist nog niet dat dit een negatieve werking op het schuim heeft en zou dit dus nu anders hebben gedaan na het horen van Jacques zijn presentatie. Het schuim was een laagje/ring.

Misschien beter gewone suiker kiezen?

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2019 17:29 u »
Ah ok, gewone suiker i.p.v. bastaard suiker en wat meer kleuren met de kandijsiroop? Zou dat een idee zijn?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2019 18:30 u »
Candij sirup is ook een suiker. Met smaak en kleur.

Ik kies voor smaak en schuim boven kleur. Dus ik zou gewone suiker toevoegen.

Online Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2019 18:57 u »
Ja Kan ook je eigen siroop maken van suiker. Doe dat ook eens het resultaat is perfect. De kijken op het forum staat er zat op.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2019 19:06 u »
Ja Kan ook je eigen siroop maken van suiker. Doe dat ook eens het resultaat is perfect. De kijken op het forum staat er zat op.

Dat heb ik wel eens gedaan, destijds gebruikt voor een Rochefort 8 kloon. Werkte inderdaad prima, maar de donkere kleur die ik hiervoor nodig zou hebben lukte niet. Ik heb echter wel een kandijsiroop van 1900 EBC op voorraad, dus met een tussen de 1 a 3% van de stort kan ik een behoorlijk diepe kleur bereiken. Moet het toch ook doen zou ik zeggen? I.c.m. de kristalsuiker uiteraard.

Offline Thom

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2019 08:19 u »
In het vervolg zou ik zelf gewoon suiker toevoegen in plaats van basterdsuiker voor een iets betere schuimkraag. Als je per se de donkere EBC kleur wilt hebben zou je ook wat meer kandijsiroop kunnen toevoegen.
Vorige week mijn laatste flesje op, binnenkort maar weer eens brouwen maar dan zonder basterdsuiker. :brouwen:

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-10-2019 21:51 u »
In het vervolg zou ik zelf gewoon suiker toevoegen in plaats van basterdsuiker voor een iets betere schuimkraag. Als je per se de donkere EBC kleur wilt hebben zou je ook wat meer kandijsiroop kunnen toevoegen.
Vorige week mijn laatste flesje op, binnenkort maar weer eens brouwen maar dan zonder basterdsuiker. :brouwen:

Goed te weten, dat is exact wat ik heb gedaan. Het bier is wel wat zwaarder uitgevallen met een begin SG van 1083 i.p.v. 1077. Met net wat meer kandijsiroop heb ik de kleur gekregen die ik wilde, gelukkig had ik siroop van 1900 EBC in huis, waardoor ik percentueel t.o.v. de totale stort bezien weinig nodig had (ik lees zo her en der dat dit goedje een ziltig bijsmaakje heeft). En ik had net wat te weinig CaraMunich II op vootraad, dus ik heb een beetje I erbij gebruikt. Ik ben benieuwd hoe het bier smaakt, het vat pruttelt lekker. Ik heb er overigens geen kruiden in gedaan - ik ga een 3luik maken. Een deel van de batch neutraal, een deel op kruiden (m.b.v. een koud extract) en een deel op eikensnippers met bourbon :)

Tags: