Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Groeten uit BelgiŽ - Stijn hier  (gelezen 731 keer)

Offline Belg

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
Groeten uit BelgiŽ - Stijn hier
« Gepost op: 14-05-2019 21:03 u »
Hallo forumleden,

Stijn hier - Belg van geboorte en bierliefhebber van hart.
31 jaar, kom uit de regio van Aalst/Oost-Vlaanderen/BelgiŽ, werk in de financiŽn en geniet van het leven

Gitaarmuziek heeft mij sinds ik klein was kunnen bekoren - reden genoeg om dit zelf te leren en hier al jaaaaaaren van te genieten
Lang was ik geÔnteresseerd en gebiologeerd door auto's - maar hoe werken die nou juist? - en hopla snel 3 jaar avondonderwijs automechanica gevolgd - uit interesse

Nu is bier sinds mijn 18de ook wel iets vaak voorkomt in mijn leven.
Iedereen herinnert zich wel vaak zijn eerste biertje.
Als je jong bent drink je omdat het leuk is samen met je vrienden - pas later leer je het rijke aanbod en kwaliteit van bier. Hier is duidelijk veel passie ingekropen...

De laatste jaren dan ook vaak met mijn kennissen, familie en vrouw al vele brouwerijen bezocht - boeiend!

Fast forward naar enkele maanden geleden:

Mijn vrouw gaf mij met kerstmis enkele boeken over hoe zelf bier brouwen - waaronder het boek van Jaqcues.

Na de feestdagen was ik even uitgeteld thuis met een fikse bronchitis.
Tussen de vlagen koorts door ben ik begonnen met het lezen van de boeken.
Dit klonk allemaal erg fijn.

Uiteindelijk na het lezen en dit forum te doorscrollen maar een starterspakket van Brouwland gekocht en mijn eerste (blik)brouwsel gemaakt: de gekend Diabolo neer het aangepaste recept van Jacques.

Dit ging een geslaagd brouwsel worden maar zoals te lezen in een andere topic hier las ik even niet aandachtig genoeg toen ik de suiker moest toevoegen voor hergisting...

Ondertussen mijn startpakket wat uitgebreid met een degelijk Speidel gistvat en al 2 andere brouwsels geprobeerd:

De Golden Lager (Pouch) - weeral het aangepast recept van Jacques - die zťťr goed gelukt is.
Het aangepast (blik)Bockbier recept staat momenteel te vergisten.
Oh - en de Diabolo heb ik nogmaals gemaakt maar deze keer zonder explosiegevaar.

Ik vind dit allemaal bijster leuk en ontspannend. Vooral het doorlezen van dit forum, het brouwen zelf - en zelfs het wachten op resultaat!
Nu zou ik graag de stap wagen naar moutbrouwen.

Zelf heb ik al meermaals de rekensom gemaakt wat dit alles nog zal kosten qua apparatuuruitbreiding.

Rekening houdend met het zo goed als niet-bestaande aanbod tweedehandsspullen om te brouwen hier in BelgiŽ lijk ik een stevige investering voor de boeg te hebben.
De vrije ruimte hier in huis is ook maar beperkt en kroostuitbreiding loert om de hoek.

Het bovenstaande in gedachten houdend ben ik sterk aan het twijfelen of ik een hele 'klassieke' opstelling bij elkaar zal verzamelen of dat ik beter maar onmiddellijk overstap naar een brouwautomaat...
Nog veel stof tot nadenken.

Ik hoop hier in iedere geval nog veel bij te leren!
En plezier te hebben natuurlijk...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
Re: Groeten uit BelgiŽ - Stijn hier
« Reactie #1 Gepost op: 14-05-2019 21:15 u »
Van harte welkom en mooi om te lezen dat je overal zo goed over na denkt. Heel veel succes en plezier met wat het ook gaat worden.

Gr. Jeroen

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2 Gepost op: 14-05-2019 22:53 u »
Het bovenstaande in gedachten houdend ben ik sterk aan het twijfelen of ik een hele 'klassieke' opstelling bij elkaar zal verzamelen of dat ik beter maar onmiddellijk overstap naar een brouwautomaat...

Welkom Stijn,

Ik heb een poos terug ook voor deze vraag gestaan. Ik werk nu met de biab methode. Een pan van 21 liter, zogenaamde 'menno pan', een daarin een filterzak. Deze methode staat ook kort beschreven in het boek van Jacques. Voordeel is dat je geen dure dingen hoeft te kopen,  en bijna alles wat je aanschaft heb je straks ook nodig als je overstapt op een automaat. De pan kun je dan gebruiken voor het spoelwater. Op deze manier kun je eenvoudig en goedkoop ervaring opdoen met moutbrouwen.

Succes!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2019 10:32 u »
Maak zeker een profiel aan op het vlaamshobbybrouwforum.be en op facebook hobbybrouwers Belgie.
Er zitten meerdere brouwers in en rond Aalst die je met plezier ontvangen op een brouwdag.

Offline Belg

• Junior lid
  • **
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
« Reactie #4 Gepost op: 17-05-2019 09:50 u »
Hey Cies,

Ik heb al een account daar aangemaakt.
Aanstaande zondag eens kijken of ik tijd vind om door het forum heen te scrollen.

Offline Arne8

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18-05-2019 20:22 u »
Hier net hetzelfde verhaal: boek gelezen, blikje gebrouwen, met moutextract gebrouwen en een kleintje op komst in de grote vakantie.

Ik heb vorige maand de BrewMonk gekocht van 30L. Dit is een grote hap in het budget maar ik vind hem tot nu toe zeer aangenaam werken.
Ik denk dat, wanneer je alles afzonderlijk zal aankopen, je ook aan een serieus prijzenkaartje zal zitten (tenzij je zelf zaken in elkaar kan 'prutsen').

Enerzijds dacht ik om de BrewMonk niet aan te schaffen naar authenticiteit toe van het bierbrouwen, aangezien je maar op een aantal knopjes moet duwen maar zelf dan kan er nog heel wat fout lopen. Het neemt op zich ook niet super veel plaats in beslag... Wat ik dan zeker ook weer een pluspunt vind.

Alvast veel succes

Tags: