Bier met een kick

Gestart door SmellyCrew, 14-05-2019 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmellyCrew

Geen idee of het hier op de goede plek staat maar heb een vraagje over een recept dat ik samen met mijn brouwmaat komend weekend wil proberen. We willen een Corona kloon brouwen maar dan (deels) met een kick: pepers!
Nu hebben we met Brewfather het onderstaande recept samengesteld en zou ik graag wat advies willen over hoeveel peper te gebruiken en hoe dit te gebruiken tijdens het 'dryhoppen'. We willen de pepers pas later toevoegen en niet tijdens het koken omdat we de clone los willen proeven, een deel met jalapeno peper en een deel met Habanero peper.
Mijn vragen:
Hoeveel peper op 5 L?
Moet ik nog iets met de peper doen of gewoon klein snijden en toevoegen na de hoofdgisting  bij het lageren?

Headbanger Cerveza
American Lager
4.2% / 10.6 °P

Recipe by
Smelly Crew

All Grain

BIAB (No sparge)
67% efficiency

Batch Volume: 20 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 26.97 L

Total Water: 26.97 L

Boil Volume: 23.85 L

Pre-Boil Gravity: 1.038

Vitals
Original Gravity: 1.042

Final Gravity: 1.010

IBU (Tinseth): 16

Color: 7.1 EBC

Mash
Temperature — 68 °C — 60 min

Malts (4.16 kg)
3.2 kg (76.9%) — The Swaen GreenSwaen Pilsner — Grain — 3.7 EBC
320 g (7.7%) — Corn, Flaked — Grain — 2.6 EBC
320 g (7.7%) — Dingemans Munich — Grain — 13.5 EBC
320 g (7.7%) — Rice, Flaked — Grain — 2 EBC

Hops (50.4 g)
25.2 g — Tettnang 3.4% — Boil — 60 min
25.2 g — Saaz 3.4% — Boil — 10 min

Miscs
0.8 g — Irish Moss — Boil — 10 min

Yeast
0.8 pkg — White Labs WLP940 Mexican Lager

Fermentation
Primary — 12 °C — 7 days
Secondary — 13 °C — 7 days
Cold Crash — 4 °C — 4 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol
comments:
based on https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/409536/corona-clone-
gist moet tussen 10-13 graden: https://whitelabs.com/yeast-bank/wlp940-mexican-lager-yeast

Omdat we de kloon met en zonder kick willen proeven kunnen we de Jalapeno/Habanero lastig meekoken, vooral omdat het verdelen van de gist dan moeilijk wordt. Daarom besloten om de pepers tijdens de lager fase als dryhop te gebruiken (xxgram per 5 L) bij een deel van het bier (vermoedelijk 5 L met kick en de rest zonder).

Irukandji

Over jalapenos kan ik je het 1 en der vertellen echter niet de hoeveelheid.
Koop je ze namelijk bij de AH dan zijn het net paprika's totaal geen pit ( referentie ik eet elke dag wel pittig) echter neem je die van Westland pepers dan heb je echt pittige jalapenos. Het ligt er dus erg aan hoeveel erin moet. Proeven is mijn advies en dan toch een beetje gokken.

Kijk maar eens hier. Staan al meerdere soorten i .
https://www.peperzaden.nl/scoville/

Hij zit dus in de range van 0 tot 50000

Joren

Kleine handige tip: draag handschoenen tijdens het snijden van pepers!

SmellyCrew

Citaat van: Joren op 14-05-2019  16:08 uKleine handige tip: draag handschoenen tijdens het snijden van pepers!

Zal ik zeker doen maar gezien mijn andere Hobby BBQ'en is heb ik wel wat ervaring met pepers dus dat komt zeker goed :)

hobbybob

Denk dat pepers weinig "kick" gaan afgeven als "drooghop". Tenzij je ze mee opdrinkt en kauwt.

5 a 15 min meekoken des te meer.


Het beste bier brouw jezelf


Broeky

Erg leuk idee!!

Ik heb pas een lading bier gebotteld waarbij ik voor dezelfde vraag stond. Ik heb 3 manieren van peper toevoegen geprobeerd toe te passen, namelijk bij het koken (10 min.), bij het drooghoppen (7 dagen op 4 graden C.) en als concentraat/oplossing toevoegen bij het bottelen. Uiteraard heb ik na elke stap geproefd naar het effect:

Koken: geeft de smaak van de peper mooi subtiel aan het bier maar absoluut geen pittigheid (ik had voor een batch van 25 liter 3 jalapeno fijngesneden meegekookt)

Drooghoppen: geeft heel iets pittigheid, bijna geen pepersmaak maar wel de geur. (Ik had voor een batch van 25 liter 25 gram jalapeno fijngesneden gebruikt)

Oplossing: 15 pepers fijngesneden 3 dagen laten weken in 500 ml van een 70% alcoholoplossing (consumptiealcohol 98,6% vol. aangelengd met water, maar drank als bijv. wodka kan ook). Deze methode geeft zowel veel pepersmaak als de pittigheid aan het bier. Van deze oplossing hebben wij 1,5 ml per flesje van 30 cl gebruikt maar hebben ook getest met 0,5, 1 en 2 ml per flesje van 30 cl.

1,5 vonden wij te pittig. Houd ik wel van, maar voor velen is dit te gek. 0,5 zal voor het bredere publiek lekkerder zijn. Voordeel van deze methode is dat het makkelijk te testen is hoe ver je kunt gaan met een originele corona.

Hopelijk helpt dit je goed vooruit.

Ohja, inderdaad wel de goede pepers kopen. Mijn ervaring is ook dat de pepers bij de AH net paprika's zijn.  8)

Coen90

Leuk idee!

Uitgaande van dat je niets wilt meekoken is wat Broeky schrijft denk ik goed advies. Mij lijkt een concentraat gebruiken ook de beste keus, zeker ook omdat dit beter reproduceerbaar en doseerbaar is. Eventueel in combinatie met een drooghop van verse jalapeño?

Overigens lijkt me een tabasco of iets dergelijks geen goede vervanger van het concentraat vanwege de grofweg 80% azijn ;)

SmellyCrew

Denk dat we het concentraat gaan proberen. Ga je met Vodka ook niet te veel de smaak beinvloeden of valt dat juist met Vodka wel mee. consumptiealcohol is nogal prijzig :-|

Irukandji

Nee valt reuze mee. Vodka is niets meer dan alcohol met water. De duurste flessen hebben dan ook speciaal glacier water van 10000 jaar oud om de prijs te veroorloven

wilfred3871

Gewoon water uit de kraan haalt dat in veel gevallen al met gemak, dat kan zelfs wel 45000 jaar oud zijn.

Broeky

Citaat van: SmellyCrew op 15-05-2019  13:47 uDenk dat we het concentraat gaan proberen. Ga je met Vodka ook niet te veel de smaak beinvloeden of valt dat juist met Vodka wel mee. consumptiealcohol is nogal prijzig :-|

Nee, dit is prima te doen. De wodka/vodka smaak gaat niet overheersen. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat die niet eens waarneembaar gaat zijn. Comsumptiealcohol is inderdaad vrij prijzig. Mocht je in de buurt van Duitsland wonen, daar is het vele malen goedkoper. Ik betaal voor een fles van 1 liter bijv. 7,50. Maar dat is dan nog weer nét iets goedkoper dan winkelprijs. Gebruik dan wel de goedkoopste wodka die je kunt vinden. Je hebt maar een heel klein beetje nodig. met een ml of 100 ben je al een heel eind.

SmellyCrew

We hebben onlangs 1 van onze biertjes geproefd en de jalapeno is goed te proeven. Ik vind hem persoonlijk iets te 'paprika-achtig' maar hij heeft wel een kleine kick. Meer willen we ook niet, het moet wel een verfrissend biertje blijven.
We hebben uiteindelijk 10 rode Jalapeno's een tijd in wodka laten staan en 2 ml van dit mengsel in de fles gedaan voor het vullen. Er is wel iets mis gegaan want zowel bij de flesje met als zonder kick was er echt te weinig koolzuur. Waar dit aan lag weten we nog niet echt. Geen mislukt experiment dus maar volgende keer gaan we toch voor groene jalapeno's en gaan deze niet meer halen bij de supermarkt maar bij een kweker bestellen.

Semwise

Voor pittigheid moet je de pepers gewoon heel lang "dryhoppen" verwacht ik want:

Ik heb ooit in een Gents jeneverkroegje een fles peperjenever gekocht.
Deze pepers dreven bij aankoop nog boven in de fles en de pittigheid was naar mijn inziens nog niet zoals ik hem daar proefde.

1 jaar later zakte steeds meer pepers naar de bodem en had de jenever de pit die ik daar geproefd had.

Misschien het overwegen waard om in iedere fles een pepertje te stoppen. Zoiets als de De Maeght van Gottem doet met hopbellen.

Jacques

Citaat van: Semwise op 17-07-2019  19:24 uMisschien het overwegen waard om in iedere fles een pepertje te stoppen. Zoiets als de De Maeght van Gottem doet met hopbellen.

De nodige jaren geleden heb ik een dergelijk bier geproefd van een andere hobbybrouwer. Het bier smaakte alleen naar het pepertje en had voor mij veel te veel pit.

Overigens de Maeght van Gottem heeft heel veel last van gushing. Komt door de enzymen uit de hop die onvergistbare suikers omzetten naar vergistbare suikers. Het ziet er leuk uit zolang de fles niet open gaat...  :)

hansHalberstadt

Ook leuk voor inzending naar het ONK. Maar dan wel met waarschuwing erbij want ik weet iemand van onze club (zonder namen te noemen) die dat ooit gedaan heeft en daar was de keurmeester niet blij mee want daarna kon hij niet meer keuren.

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 14-05-2019  16:47 uDenk dat pepers weinig "kick" gaan afgeven als "drooghop". Tenzij je ze mee opdrinkt en kauwt.

5 a 15 min meekoken des te meer.


Het beste bier brouw jezelf
5 gram habanero poeder in de koudhop gaf een kick onder de butt van jewelste en zou ik niet aanbevelen
Dat was een mango IPA die later werdt hernoemd tot HETE BAAS. Slechts enkelen wisten er een vol glas van te drinken, het was wel lekker maar een mega afterburner.
Zo zei er iemand na de eerste slok t***** dat is heet en die nam meteen nog een slok om te blussen  ;D


(Westland Pepers)

gamin46

Laatst 22 liter  Saison gebrouwen en met bottelen daar in 200 ml wodka waar 12 maanden  5 Spaanse pepers in hebben gezeten. Een zacht pittig bier geworden, zonder dat de peper overheerst. Geur heeft iets van de Spaanse peper. Toen ik de wodka met pepers alleen proefde waren de pepers wel erg aanwezig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.