Eerste RIS

Gestart door BertusBeensteen, 16-07-2019 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertusBeensteen

Voor mijn volgende brouwsel wil ik mee eens gaan wagen aan een RIS, die dan wellicht aankomende winter rijp is om ons warm te houden.
Ik vind het plakkerige altijd wel prettig, en een zoete toets mag niet ontbreken. Zelf vind ik bloedbroeders van kompaan een erg lekker biertje, maar dan zal ik ook met port aan de gang moeten ben ik bang.

Het doel is een wat plakkerige RIS met een koffietoets. Zelf weet ik de verhouding geroosterde gerst en chocolate niet zo goed.
Gezien mijn huidige voorraad mouten kom ik op onderstaand recept uit, aangepast vanuit een recept van volgens mij de roerstok.
Lijkt dit ergens op heeft er iemand nog tips? (Rendement op 65% gezet omdat ik met een brewmonk brouw, misschien dat ik wel dubbel moet maischen ivm de hoeveelheid mout)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCoffee Russian Imperial Stout
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume15.0 l
Begin SG1.102 SG
Berekende kleur (Morey)195 EBC
Berekende bitterheid (Rager)56 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6.00 kgSwaen AleThe Swaen8 EBC76.4 %
0.60 kgBlackSwaen BarleyDe Swaen1125 EBC7.6 %
0.50 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC6.4 %
0.50 kgGoldSwaen AromaDe Swaen400 EBC6.4 %
0.25 kgOats, FlakedBriess2 EBC3.2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Temperature65.0 °C1 min.60 min.1.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21.9 gMagnumbellen14.5%60 min.40.7 IBU
58.5 gEast Kent Goldingsbellen4.0%15 min.14.9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
562.50 mlKoffie (gebrouwen)anderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0.0 gSafale American (US-05)bovengist


DoubleW

Ik  vind de hoeveelheid hop te hoog ik zou op 15 liter niet meer dan 40 gr in totaal doen.
Koffie zou ik niet koken maar altijd cold brew of in navergisting toevoegen. Bij koken neemt de bitterheid extreem toe en dat proef je terug in je bier.
Verder is de hoeveelheid mout voor goede maisch 1:3 dat ga je nu niet halen dus dat wordt moeilijk roeren voor optimaal rendement.
2 x maischen en lang koken voor verdamping 4-6 uur moet een goed resultaat geven

Succes

Oja us-05 geeft american stout, 04 geeft english stout

Scorpionrose

koffie zou ik als grof gemalen na de hoofdvergisting in een hopzakje in het vat doen voor 3-5 dagen ongeveer 50 gram

lier

Voorzichtig met de koffie inderdaad ik zou ook de navergisting kiezen en toevoegen naar smaak niet volgens recept.

Bloedbroeders van Kompaan ook erg lekker die wil ik ook nog wel eens nabouwen.
Wat betreft een ris is de 1750 kloon van @orangeloo ook een een aanrader met een paar aanpassingen naar mijn smaak heb ik die tegenwoordig altijd op voorraad.

BertusBeensteen

Cold brew koffie maken is misschien wel een leuke tussenstap, dus dat ga ik proberen. Zal dan bij de gisting toegevoegd worden, of bij bottelen.

Wat betreft hop denk ik zelf dat er wel wat bitterheid tegenover het moutgeweld mag staan, maar de geroosterde gerst geeft natuurlijk ook wat bitterheid. Is rond de 40 IBU een beter idee?

Wat betreft beslag dikte leek het mij verstandig om dubbel te gaan maischen, dan moet het wel lukken met roeren. De kooktijd kan ik op de brouwdag wel bepalen aan de hand van de metingen.

DoubleW

Gewoon als boon toevoegen in nagisting. Ik heb prachtige bieren geproefd, kies wel de juiste bonen, ik zou aanbevelen Braziliaans.

BartC

Gewoon koffiebonen toevoegen tijdens de navergisting. Twee gram per liter is al genoeg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.