Even voorstellen....

Gestart door wessel, 23-02-2006 00:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wessel

Hoi ik ben Arjan 26 jaar en ben nu zo'n 6 maanden bezig met bierbrouwen.

Na overleg gehad te hebben met enkele technologen bij Heineken (ben ik afgestudeerd op energie)  heb ik op hun recept mijn eerste biertje gebrouwen, dit met de hulp van EHBO Eerste Hazerswoudse Bier Onderneming.
Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van een ieman om spullen te lenen om te brouwen ben ik gaan speuren op internet. Zo heb ik via marktplaats een RVS pan kunnen kopen van 160 liter ( 40 eu) en een rvs gistvat van 160 liter(30 eu). maar door een te kleine gasvlinder(20 eu) kan ik nu "slechts" 50-60 liter per keer maken.
Met deze installatie heb ik nu 4 brouwsels en ik moet zeggen dat het resultaat bevredigend is. 

Zijn er mensen in de buurt van leiden die ook alleen brouwen en net als ik meer ervaring willen opdoen?
En hebben mensen ervaring met "wilde" hop dat langs het spoor etc. groeit ?

Met vriendelijke groet,

Adrie

Welkom Arjan,

Heb je de Heineken pils gekloond of was het een heel ander recept? Is het je ook gelukt om aan de Heineken gist te komen?

Wonend in Leiden kun je lid worden van 't Wort Wat, een grote brouwvereniging in Hoofddorp. Diverse leden van  het forum zijn hier lid van en bij zo'n club kun je heel veel leren over bierbrouwen.

Over wilde hop is op het forum al het een en ander bediscussieerd, gebruik daarvoor maar eens de onvolprezen zoekfunctie.

hansvdm

Hallo Arjan,

Er zijn zeker meer brouwers in de omgeving van Leiden te vinden. Zelf ben ik momenteel bezig met het ontwerpen en bouwen van een installatie (samen met een vriend). De installatie komt uiteindelijk in Alphen te staan.  Ik ken verschillende brouwers via de Leidsebierproefclub (www.xs4all.nl/~josp, kom eens langs op een proefavond!) die zelf ook thuis brouwen. Hiervan zijn een aantal ook lid van 't wort wat. Sinds kort ben ik ook lid geworden van 't wort wat.. Een actieve club met best veel leden (meer dan 100). Ik heb begrepen dat de opkomsten op activiteiten hoog is..

Ik (moet) wil zeker meer ervaring opdoen!

Van wilde hoppen weet ik niets.. maar zoals Adrie aangeeft kan dit forum je daar wel bij helpen..

Silvio

Ik zou zeggen welkom bij de club.Trouwens voor iemand die net begint met brouwen, vind ik hoeveelheden van 50-60liter toch best wel mannig.
Verders kan ik je 't wort wat  uit eigen ervaring prima aan bevelen.Nog veel brouwplezier toe gewenst.

wessel

Ja ik kon aan Heineken gist komen maar daar ik niet een constante lage temepratuur kon houden in de zomer ging mijn vorkeur uit naar een boven gsitend bier. In mijn beleving wil ik geen bier klonen maar een naar eigen idee lekker bier brouwen. Ik heb tot nu toe blond dubbel en bock gebrouwen, en er staat nu weer een vat met speciaal ( met als toevoeging sinaasappel te gisten). door eerst een eenvoudig recept te nemen probeer ik gestaag naar een eigen brouwsel te werken zonder dat een brouwsel echt mislukt.

De hoeveelheid van brouwen komt door de keuze van mijn ketels ( dit waren de goedkoopste die ik kon vinden en heb de ruimte om ze te stallen) anders was ik wel met 30 liter per keer begonnen.

Ik ben al 1 keer bij het wort wat wezen kijken op de bockbieren avond maar naast praten over bier wil ik vooral gaan brouwen en proeven :)

Je kan veel over bier lullen maar uiteindelijk moet je de glazen vullen........

Met vriendelijke groeten Arjan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.