Groen Licht van de vriendin!!!

Gestart door jorius, 06-03-2006 00:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorius

Hallo fanatici,

Het heeft even wat moeite gekost, mijn vriendin te overtuigen dat het met de bubbelende destilatie-vaten en continue nare luchtjes bij het bierbrouwen wel mee valt. Maar.... ik heb groen licht!!! Sinds twee weken ben ik dus aan het inlezen (o.a. op dit forum), aan het bouwen geslagen (ja de tegenstroomkoeler staat al te pronken in de keuken (hij werkt ook nog!!!)) en naar ik verwacht zal ik over zo'n 3 a 4 weken beginnen met mijn eerste brouwseltje.

Dat weekend zal ik mijn vriendin maar even de deur uitjagen... om slechte eerste indrukken te vermijden... 

Mijn volgende project wordt de hevelfilter, mede dankzij de topics op dit forum heb ik een aardig idee gekregen wat te bouwen, (jammer dat solderen wordt afgeraden, om het nog kunnen te schoonmaken. Begon solderen nou net zo leuk te vinden...)

Ik heb al 2 geemailleerde pannen van elk 30 liter weten te bemachtingen...

Jullie horen dus nog van mij...

Groet en tot het eerste Jorius' brouwsel...,

Jorius

MO

Welkom op het forum. Bierbrouwen is heel heel verslavend, dus weet waar je aan begint. Heb je ook al een schrootmolen? Waar ga je je ingredienten kopen? Heb je er al aan gedacht lid te worden van een brouwclub?

Drents Hopbier

Citaat van: jorius op 06-03-2006  00:26 uHet heeft even wat moeite gekost, mijn vriendin te overtuigen dat het met de bubbelende destilatie-vaten en continue nare luchtjes bij het bierbrouwen wel mee valt.
Dat weekend zal ik mijn vriendin maar even de deur uitjagen... om slechte eerste indrukken te vermijden... 

Fout, fout, je moet je vriendin leren dat de luchtjes lekker zijn en haar laten meehelpen (vroeger was het brouwen ook vaak vrouwenwerk).

Hans Hans

Adrie

En nog wat tips:

- brouw regelmatig een bier dat zij lekker vindt  ^-^ Witbier doet het meestal wel goed, net als Weizen en andere niet-bittere bieren;
- maak de keuken na afloop heel goed schoon;
- of beter nog: maak de keuken alleen maar schoon na een brouwsessie  >:D ;
- beperk de rommel zoveel mogelijk;
- brouw een lekker bier voor haar verjaardagsfeest;
- en voor die van je schoonvader/moeder.

Jacques

Ik kan mij helemaal vinden in de tips van Adrie.

Maak altijd meer schoon dan je vuil gemaakt hebt en wacht daar niet mee tot de volgende dag.

Nog een kleine tip: zet de afzuigkap aan, zeker als je aan het koken bent. Ventileer verder de ruimte goed waar je gebrouwen hebt.
Zet het gistvat niet op een plaats waar deze voor je partner in de weg kan staan en zeker niet in de woonkamer vanwege de soms onaangename geuren die na een dag of twee dagen van de hoofdgisting kunnen ontwijken uit het gistvat.

Bierbrouwen is een hobby die je helemaal kan meeslepen. Overleg altijd met je partner wanneer je een brouwsel gepland hebt. Je bent per slot van rekening vaak een hele dag bezig met brouwen en opruimen en dan moet je partner geen andere plannen hebben die ze samen met jou wilt uitvoeren. Hoe leuk die soms ook kunnen zijn.  :D  :clownsmile:

Veel plezier met deze verslavende hobby waar als je het goed doet je partner eerder gemak dan ongemak van heeft!

Henielma

Jorius,

Na het hevelfilter nog een (walsen)schrootmolen maken of kopen en een gistingsvat en dan kan je volgens mij goed aan de slag met  de twee geemailleerde ketels en je tegenstroomkoeler. Je hebt dan ongeveer vergelijkbare spullen als die ik gebruik en ik ben er heel tevreden mee.

Verder lees ik allemaal goede tips om het voor je vriendin ook nog leuk te houden.

Succes met je eerste brouwsel. Zorg ervoor dat je goed over de bodem roert tijdens het opwarmen van het wort zodat het gelijkmatig opwarmt. Hier ging het bij mijn eerste brouwsel namelijk niet goed. Uiteindelijk is het wel een lekker bier geworden.

Henielma

jorius

Allemaal erg bedankt voor de reacties... Ik zal proberen mijn vriendin er zoveel mogelijk bij te betrekken en zorgen dat bij de eerste lentezonnetjes een lekker witbiertje (of nog beter in haar geval een bruin biertje) te wachten staat!!!

De afzuigkap zal inderdaad overuren moeten maken. Ik woon in een flat (wel bovenste etage), dus voor de buren lijkt me dat ook een goede optie.

Het gistvat was ik van plan verrijdbaar te maken. Ik zag dat bij de gamma plankjes met 4 wielen in de aanbieding waren. Het hevelfilter wordt op dit moment gemaakt en het lijkt er dus op dat deze hobby een blijvende verslaving is!!!

Tot ziens en bedankt voor de reacties en tips!!!

Joris

Hans (Lagos)

Een andere vriendin nemen is ook een optie  8)

Drents Hopbier

Citaat van: Lagos op 08-03-2006  01:37 uEen andere vriendin nemen is ook een optie  8)
Of twee, zoals het plaatje bij jouw berichten suggereert :neenee:

Hans Hans

jorius

Er zijn ongetwijfeld relaties voor minder verbroken, maar ik zal toch nog even proberen deze nieuwe hobby met die oude te verenigen...

Als ik haar mijn eerste bruin biertje voor zet, dan wil ze niets anders, dan die nare luchties meer.... (cheap parfume i guess)

tabee

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoorns Hopbier op 08-03-2006  09:58 uOf twee, zoals het plaatje bij jouw berichten suggereert :neenee:

Hans Hans


Mijn vrouw links en schoonzus, ik weet het ik ben een geluks vogel.

Hopmans


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.