R.I.S. haalt beoogd eind SG waarschijnlijk niet?

Gestart door molen, 14-05-2019 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

molen



Beste brouwers,

4-5-2019 een RIS gebrouwen.

na kook SG gemeten met refracto: 1096
8-5-2019 sg gemeten met hydro: 1034
12-5-2019 sg gemeten met hydro: 1030
12-5-2019 overgeheveld naar mandfles (te laat want de hoofdgisting was reeds voorbij)
14-5-2019 sg gemeten met hydro: 1026

Volgens recept is beoogd begin SG 1088, ik zat op 1096
volgens recept is beoogd eind SG 1019

Ga ik beoogd eind SG nog halen als ik na 10 dagen op een SG van 1026 zit?

Ik had tijdens het maischen moeite om snel naar de beoogde temperatuur te komen, in totaal anderhalf uur aan het maischen geweest.
Spoelen is ook niet helemaal goed gegaan, liep vast, heb wat bostel weg moeten scheppen om boel weer aan het spoelen te krijgen.

Bier staat in gistkast op 20 C

lier

Ik snap het probleem niet, je bier is de afgelopen 2 dagen 4 punten gezakt de vergisting is dus nog steeds gaande.
Je hebt veel te veel haast wacht nog eens 2 weken voor je weer meet zulke zware bieren zijn een aanslag voor je gist dat duurt gewoon even. Om de laatste suikers op te ruimen zou de de temp wat kunnen verhogen

molen

Citaat van: lier op 14-05-2019  14:12 uIk snap het probleem niet, je bier is de afgelopen 2 dagen 4 punten gezakt de vergisting is dus nog steeds gaande.
Je hebt veel te veel haast wacht nog eens 2 weken voor je weer meet zulke zware bieren zijn een aanslag voor je gist dat duurt gewoon even. Om de laatste suikers op te ruimen zou de de temp wat kunnen verhogen



Heb het waterslot na het overhevelen niet meer zien bubbelen, er wordt wel richting een bubbel geduwd maar hij komt niet over het dode punt heen. Er wordt dus wel koolzuurgas aangemaakt, dit is maar goed ook want ik heb behoorlijk wat kopruimte. Ik had verwacht dat na het overhevelen het SG sneller zou dalen. Ik zal dus nog ongeveer 2 weken geduld moeten hebben.

BrouwMark

Citaat van: molen op 14-05-2019  14:41 uHeb het waterslot na het overhevelen niet meer zien bubbelen, er wordt wel richting een bubbel geduwd maar hij komt niet over het dode punt heen.

Dan lekt er wat lijkt mij...

molen

Citaat van: BrouwMark op 14-05-2019  14:52 uDan lekt er wat lijkt mij...

Onwaarschijnlijk want het bier is overgeheveld in een welbekende glazen mandfles met een dikke grijze stop en een waterslot.

BrouwMark

Citaat van: molen op 14-05-2019  14:55 uOnwaarschijnlijk want het bier is overgeheveld in een welbekende glazen mandfles met een dikke grijze stop en een waterslot.

Ik heb net nog wat braampjes van een waterslot afgeschuurd en er een lik kranenvet opgesmeerd omdat ie lekte. Ook grijze stop en glazen fles  :)

molen

Citaat van: BrouwMark op 14-05-2019  14:59 uIk heb net nog wat braampjes van een waterslot afgeschuurd en er een lik kranenvet opgesmeerd omdat ie lekte. Ook grijze stop en glazen fles  :)

OK, het waterslot bubbelde tijdens de hoofdgisting in een ander rubberen stop als een dolle, ook bubbelde deze als een malle bij een eerdere batch. Echter... een gewaarschuwd mens telt voor 2  :biersmile:

Knobby

Een RIS zoals het hoort, dus met veel zwarte mouten zal een beduidend lager SVG halen dan wat normaal is voor de gist.
Dit is een bekend gevolg van hoge percentages gebrande/zwarte mout.

Impact of Dark Specialty Malts on Extract Composition and Wort Fermentation

Niels B.

Gist kan helaas niet lezen, dus het is nooit zeker of je het eind sg haalt wat iemand anders heeft gehaald.

Je hebt uiteindelijk net zo veel alcohol in het bier zitten als het recept. Omdat je met meer suiker bent begonnen is het nóg moeilijker voor de gist om alles op te eten.

Onze stout eindigt op 1.040.. Dus geen zorgen. Maar laat het inderdaad nog even staan. Mocht de gist toch nog besluiten door te gaan kan het beter in de mandfles gebeuren dan in je flessen

molen

Na het bottelen van 14.5 liter, ipv de beoogde 20 liter in het recept heeft het bier nu 2 weken op de fles staan hergisten.

Vandaag kon ik het niet laten en heb er 1 open getrokken. Biertje siste wel maar nog niet van harte.

Schuimkraag krijg je alleen als je hem stevig inschenkt. Schuimkraag zakt vrij snel in.

Smaak bier: zeer zwaar: koffie, chocolade, alcohol.

Bier is eigenlijk te zwaar om te drinken.



Beoogd begin SG was 1088 bij 20 liter
Mijn begin SG was 1096 bij 15 liter

Kan ik in zo'n geval het beste 5 liter water tegen het einde van de kook toevoegen?
Dat zal het begin SG naar beneden brengen?

Ik weet dat ik het biertje qua tijd zeer beperkt na heb laten gisten op de fles (2 weken) maar gaat dit nog goed komen? Zal hij minder vol / zwaar worden?


Erny

Geduld geduld Op de fles kunnen de mooiste dingen gebeuren. Alleen weg gieten als het echt te smerig is om te drinken.

JamMasterJustin

De eerste RIS die ik brouwde heb ik bijna weggespoeld, omdat ik hem zurig vond ruiken. Na een lange tijd op fles (half jaar / jaar) is het één van mijn favorieten bieren geworden. Niks overhaasten dus. Weggooien kan altijd nog

Jacques

Citaat van: molen op 07-06-2019  20:22 uBeoogd begin SG was 1088 bij 20 liter
Mijn begin SG was 1096 bij 15 liter

Kan ik in zo'n geval het beste 5 liter water tegen het einde van de kook toevoegen?
Dat zal het begin SG naar beneden brengen?

Ik weet dat ik het biertje qua tijd zeer beperkt na heb laten gisten op de fles (2 weken) maar gaat dit nog goed komen? Zal hij minder vol / zwaar worden?

Om op de beoogde 1088 te komen had je
de totale suikeropbrengst    96 * 15 = 1440
moeten delen door het beoogde SG    1440 / 88 = 16,4
De hoeveelheid toe te voegen water is 16,4 - 15 = 1,4 liter

Een zware stout heeft veel tijd nodig om op smaak te komen. Geef het tijd.
Afgelopen week een zelfgebrouwen stout gedronken die ik 4 jaar geleden gebrouwen heb. Smaakte prima, weinig last van verouderingsmaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.