NEIPA

Gestart door wdelau, 14-05-2019 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wdelau

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)39 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,30 lWater uit Zutphen
6,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC69,2 %
0,75 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,5 %
0,75 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC11,5 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCitrapellets12,0%5 min.6,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,8 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%0 min.15,0 IBU
50,0 gCascadepellets5,5%0 min.6,9 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
50,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%whirlpool6,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%whirlpool2,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist

Recept gemaakt, alleen nog aan het twijfelen of ik alleen pale ale mout gebruik of combinatie met pils-mout.
Ook vraag ik me af of ik de dryhop bij lageren toevoeg, of dat ik een deel van de dryhop bijvoeg bij einde hoofdgisting (na 4a5 dagen).
Alles TIPS zijn welkom

Haagse Wouter

Wellicht ook naar je hoppen kijken :).

Cascade en Citra zijn beiden hevige citrus hoppen. Absoluut zalig, en geweldig voor een IPA. Maar weet niet of je de smaken die ze vaak aan een NEIPA toeschrijven ermee krijgt. Wellicht dat iemand met meer ervaring tussen de verschillen van IPA en NEIPA dit kan verhelderen.

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 14-05-2019  16:06 uWellicht ook naar je hoppen kijken :).

Cascade en Citra zijn beiden hevige citrus hoppen. Absoluut zalig, en geweldig voor een IPA. Maar weet niet of je de smaken die ze vaak aan een NEIPA toeschrijven ermee krijgt. Wellicht dat iemand met meer ervaring tussen de verschillen van IPA en NEIPA dit kan verhelderen.
Die combinatie van hoppen is nu ook niet typisch aan een NIEPA, daar gaat men meer de nadruk leggen op hoppen met meer tropische fruit smaken zoals mango, passievrucht, mandarijn, ananas, steenfruit , limoen ....

Joren

Ik heb een keer een IPA gebrouwen met El dorado en mosaic hop. Dit bier kreeg zoals de hop ook beschreven werd tropische smaken als mango en passievrucht. Ik denk dat deze hop ook goed zal smakenin een NEIPA

breda82

Mosaic citra is een gouden combi vind ik, maar galaxy is ook een fantastische hop.
Pale ale deels vervangen door pils.

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, ga je bottelen? Hou ons op de hoogte ;)

Mijn volgende brouwsel wordt raw neipa met kveik. En wil als ik er aan kan komen eens met hop terpenen experimenteren...


BrouwMark

Waarom de 1318?

Verder is een neipa meestal erg licht. Ik denk dat je met pilsmout + evt haver en / of tarwe wel goed zit qua mout. Je wilt vooral hoparoma hebben, met mout als 'noodzaak'.

Verder, als je nog meer hop over hebt, gooi dat gerust erbij. Hoe meer hop bij whirlpool/koudhop, hoe beter. Als je gaat bottelen, let dan heel erg op zuurstof!

Dund

Ik brouw mijn neipas ook altijd heel licht premium pilsmout 65% havervlokken 25% tarwemout 15%.

De 1318 gist ben ik ook zeer tevreden mee die gebruik ik bijna altijd in NEIPA's.

Verder geen hop in de kook. Whirlpool hop bij 72 graden. Eerste koudhop na 24 uur al. Ik heb in het verleden langer gewacht maar met 1 dag is hij toch het meest troebel en juicy. Na vijf fagen die hop eruit en dan 2/3 van de andere koudhop erbij.

Flink spoelen met CO2 als je dat hebt om zuurstofinslag te voorkomen.

CO2 spoelen doe ik dan om de twee drie dagen.

Citra mosaic is ook mijn favo.

wdelau

Kan eventueel Cascade vervangen door Mosaic.daar heb ik nog genoeg hop pallets van.
Zie vaak dat london ale vaak gebruikt word voor NEIPA of vermond ale of imperial yeast juice a38, maar deze hadden ze niet.
Kwa mout is NEIPA licht en misschien deels pils mout gebruiken en cara mout schrappen.
Planning is om zaterdag te brouwen, maar ben/was zeer benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Dund

Als je mosaic hebt dan zou ik er dat zeker in doen. Ik ga meestal voor 25gr per liter. Mijn laatste neipa was 60% citra en 40% mosaic.

wdelau

Citaat van: wdelau op 14-05-2019  19:51 uKan eventueel Cascade vervangen door Mosaic.daar heb ik nog genoeg hop pallets van.
Zie vaak dat london ale vaak gebruikt word voor NEIPA of vermond ale of imperial yeast juice a38, maar deze hadden ze niet.
Kwa mout is NEIPA licht en misschien deels pils mout gebruiken en cara mout schrappen.
Planning is om zaterdag te brouwen, maar ben/was zeer benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Hoeveel dagen doe je vergisten tot bottelen? Doe je ook overhevelen naar lagervat?? En hoeveel gram suiker per liter?

breda82

Ik doe niet aan overhevelen bij een neipa, heb nog geen systeem om met CO2 te spoelen. Gewoon alles in 1 vat, 2 weken van vat tot fles.

Weggeman

Ik ga morgen een NEIPA maken, mijn 2e versie. Met pilsmout, havervlokken en een beetje pale mout.
Zal dan het recept ook delen. met paar foto's. Ik ga aan de slag met Mosaic, Citra en El Dorado.
van elk 25 gram in whirlpool en komende tijd 3x (misschien 2x) dryhoppen met zelfde 25 gram van elk hoptype.

Jeroen76

Citaat van: wdelau op 14-05-2019  22:50 uHoeveel dagen doe je vergisten tot bottelen? Doe je ook overhevelen naar lagervat?? En hoeveel gram suiker per liter?
Als de vergisting is afgelopen ga je bottelen. Hier is geen tijd aan te koppelen omdat de ene vergisting de andere niet is. Kortom SG-meten en bekijken of het berekende SG is behaald.

Gr. Jeroen


wdelau

Benieuwd naar je recept weggeman. Was voornamelijk benieuwd naar overhevelen naar lagervat en de hoeveelheid suiker p/l. 3 dagen vaste SG is einde vergisting.  soms kunnen berekeningen anders uit pakken;).

wdelau

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA2
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)46 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,80 lWater uit Zutphen
6,45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC68,0 %
1,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC16,0 %
0,75 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC12,0 %
0,25 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gCitrapellets12,0%whirlpool15,2 IBU
50,0 gMosaicpellets13,9%whirlpool17,6 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%0 min.6,1 IBU
20,0 gMosaicpellets13,9%0 min.7,1 IBU
20,0 gMosaicpellets13,9%koudhop0,0 IBU
20,0 gMosaicpellets13,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist

Heb hem iets aangepast zoals: Cascade hop vervangen door mosaic. koken van de hop eraf gehaald en 2x dry hop ipv 1.
iets minder pale ale, meer tarwe licht en minder cara mout.

Weggeman

Ziet er goed uit, we horen natuurlijk graag hoe het brouwen is gegaan en natuurlijk ook hoe het eindresultaat is geworden.

Weggeman

Afgelopen donderdag zelf ook aan het brouwen geweest,
Hierbij mijn recept, Is nu aan het vergisten, 1e dryhop gisteren toegevoegd, rook vanochtend al heerlijk fruitig.

Basis

Omschrijving   Waarde
Naam recept   NEIPA(v2)
Brouwdatum   16-05-2019
Bierstijl   Imperial IPA
Volume   20,0 l
Begin SG   1,058 SG
Kooktijd   60 min.

Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
20,00 l   Water uit Zuidlaren
8,00 l   Spoelwater

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
1,00 kg   Pale Ale mout   Dingemans   7 EBC   
4,00 kg   Pils mout   Swean   3 EBC   
0,75 kg   Havervlokken   Supermarkt   2 EBC
   
Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd
Beta-amylaserust   67,0 °C   2 min.   60 min.   

Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
16,0 g   Citra   Bloem      whirlpool   
16,0 g   El Dorado   Bloem      whirlpool   
16,0 g   Mosaic   Bloem      whirlpool   
20,0 g   Citra   Bloem      Koudhop 19-5-2019   
20,0 g   El Dorado   Bloem      Koudhop 19-5-2019   
20,0 g   Mosaic   Bloem      Koudhop 19-5-2019   
20,0 g   Citra   Bloem      Koudhop 22-5-2019   
20,0 g   El Dorado   Bloem      Koudhop 22-5-2019   
20,0 g   Mosaic   Bloem      Koudhop 22-5-2019   
20,0 g   Citra   Bloem      Koudhop 25-5-2019   
20,0 g   El Dorado   Bloem      Koudhop 25-5-2019   
20,0 g   Mosaic   Bloem      Koudhop 25-5-2019
   
Gist
Hoeveelheid   Naam   Type
1,0 pak(ken)   Imperial Yeast A48 Juice   bovengist


wdelau

Ziet er netjes uit! Ben zeer benieuwd. Hier afgelopen zaterdag gebrouwen en vanmorgen eerste dryhop toegevoegd. Echter wel eens veel te laag begin SG van maar 1048 ipv 1074.

Weggeman

Even een update van mijn zijde.

Gisteren de 2e dryhop toegevoegd, ruikt en proeft echt heerlijk fruitig.  :proost:
Echter heb ik al 2 dagen geen activiteit meer. Start SG was 1059 en blijft nu even stil op 1020.
Ik laat het bier nog wel even in het vat zitten. Er moet namelijk morgen nog een 3e en laatst dryhop in.
Deze blijft tot dinsdag in het vat zitten waarnaar ik, bij geen verdere vergisting meer. alles waarschijnlijk dinsdag avond kan bottelen. Ik ga het bier bottelen met 2 g suiker per fles.

wdelau

Waarom maar 2g/l suiker? Heb gister ook 2de dryhop toegevoegd a 100 gram. Ziet er juicy uit. SG is nu 114. Ben van plan volgende week donderdag te gaan bottelen. Hopelijk daalt SG nog iets, maar ben er bang voor gezien al 4 dagen geen activiteit meer. Was van plan om 6gr/l suiker te gaan bottelen

SVB

Er staat 2g/fles wat dus neerkomt op +- 6g/liter

wdelau

Oepssss hahaha ik zie het

breda82

Op hoeveel gram dryhop per liter komen jullie nu uit?

Weggeman

Ik zit op ongeveer 9 a 10 gram per liter.

Weggeman

Mjin neipa was klaar om geproefd te worden. Smaakt lekker fruitig. geslaagde neipa als het mij vraagt.
Toch ga ik bij de volgende brouwsel mijn recept iets aanpassen. sowieso meer mout toevoegen zodat de smaak iets voller wordt.
En andere hoppen proberen o.a. Mandarina Bavaria

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.