Arsegan grand cru

Gestart door Charl, 13-05-2019 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charl

Ik heb een moutpakketje van Arsegan gekocht, zo eentje met alles er op en er aan. Toen ik hem op vat zette, gaf mijn sg meter 1068 aan, de verpakking gaf aan dat dit 1070 zou moeten zijn dus dat kwam wel ongeveer overeen uit. Deze staat nu zo'n 9 dagen te vergisten, maar sinds een dag of 4 blijft het sg op ongeveer 1035 hangen. Volgens de beschrijving op het pakket moet het in een dag of 10 kunnen zakken naar 1009. Zoals het er nu voor staat, zal dit niet gebeuren voor morgen. Ik heb de emmer eergister al een keer wat beweging gegeven om evt gistcellen die naar de bodem gezakt zijn weer omhoog te halen.
Het is 15 liter grand cru, uit een zak met voorgemout en voorgehopt extract. Deze staat in een 25 liter vergistingsemmer. Ik heb bij Braumarkt gevraagd of de laag lucht die er boven staat dan geen kwaad kan, maar volgens de verkoper zou dit moeten kunnen. De emmer zit immers voor meer dan de helft vol. Ik heb geproefd. Het bier proeft erg lekker maar is nog lang niet klaar.

Nou mijn vragen aan jullie medehobbybrouwers....
moet ik langer wachten met de vergisting?
Of moet ik nieuwe gist toe gaan voegen?
Of hebben jullie andere suggesties?

Brouwert

Het lijkt me wat vroeg om al met extra gist e.d. aan de slag te gaan.
Op wat voor temperatuur heb je het staan? En controleer je die temperatuur enigszins (of staat het bv in een woonkamer waar het tussen dag en nacht veel verschilt)?

hobbybob

1035? Typisch een refractometer waarde.
Dus als je gemeten hebt met een refractometer zie bijgevoegd plaatje.

Het beste bier brouw jezelf


Charl

Citaat van: Brouwert op 13-05-2019  20:51 uHet lijkt me wat vroeg om al met extra gist e.d. aan de slag te gaan.
Op wat voor temperatuur heb je het staan? En controleer je die temperatuur enigszins (of staat het bv in een woonkamer waar het tussen dag en nacht veel verschilt)?

Het bier staat inderdaad in de woonkamer te vergisten. Wij houden het 's nachts en overdag op een temperatuur van ongeveer 20-21 graden. Dit zit in de range die voor deze gist goed zou moeten zijn. (Safbrew T58)

Charl

Citaat van: hobbybob op 13-05-2019  21:19 u1035? Typisch een refractometer waarde.
Dus als je gemeten hebt met een refractometer zie bijgevoegd plaatje.


Ik heb inderdaad sinds kort een refractometer. Eentje met een blauw schermpje met aan de linkerkant een BRIX waarde en aan de rechterkant een SG waarde.

BrouwMark

Citaat van: Charl op 13-05-2019  22:51 uIk heb inderdaad sinds kort een refractometer. Eentje met een blauw schermpje met aan de linkerkant een BRIX waarde en aan de rechterkant een SG waarde.

Wat je met een refractometer meet, moet je nog omrekenen. Dit komt doordat de gevormde alcohol de breking van het licht beïnvloedt.

Zie het plaatje van hobbybob, je werkelijke SG is 1015.

Gebruik bijvoorbeeld:

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

hobbybob

Het plaatje wat je ziet is van de Brewking app deze gebruik ik altijd.


Het beste bier brouw jezelf


Charl

Ik ga er eens mee aan het stoeien. :pcboos: Dank voor jullie input! :pan:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.