Bierkleur: analyse versus brouwsoftware

Gestart door BrouwMark, 12-05-2019 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: mbroek op 14-05-2019  21:07 uAlleen het starter volume wordt gebruikt,

Nee het volume van de starter en het brouwsel samen wordt gebruikt.... ;) :brouwen:

mbroek

Citaat van: Oscar op 14-05-2019  21:23 uNee het volume van de starter en het brouwsel samen wordt gebruikt.... ;) :brouwen:

Dat zou je verwachten, maar niet in de versie van het bericht van Chris71.

Als ik de starter dan op mijn brouwvolume zet, dan blijft er niet veel meer over van de berekende EBC. Nee, die xls file is niet bruikbaar.

middelaersch

Citaat van: mbroek op 14-05-2019  21:07 uAlleen het starter volume wordt gebruikt, Hans heeft helemaal gelijk, het volume in die xls doet helemaal niets.

Jouw formule is dus anders???

Volume wordt wel degelijk meegenomen, inderdaad goed kijken.... Formule achter 'ebc na vloeibare gist' t21 + t22.
Zonder het volume mee te nemen kun je de kleur natuurlijk onmogelijk uitrekenen.



Scorpionrose

Citaat van: mbroek op 14-05-2019  22:17 uDat zou je verwachten, maar niet in de versie van het bericht van Chris71.

Als ik de starter dan op mijn brouwvolume zet, dan blijft er niet veel meer over van de berekende EBC. Nee, die xls file is niet bruikbaar.

Zou niet weten waarom hij niet bruikbaar is.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 14-05-2019  22:25 uVolume wordt wel degelijk meegenomen, inderdaad goed kijken.... Formule achter 'ebc na vloeibare gist' t21 + t22.
Zonder het volume mee te nemen kun je de kleur natuurlijk onmogelijk uitrekenen.



T20 en t21 worden voor zover ik kan zien nergens in de berekeningen gebruikt. als ik het aantal liters verander gebeurt er nergens wat

Chris71

Als ik het aantal liters wort wijzig, of de grootte van de giststarter, dan verandert de kleur gewoon mee.

mbroek

De formule die ik hier zie:

=+U18/(T21+T22)*T21

T21 is aantal liter, T22 is starter volume en U18 de EBC som van de mouten.
Die formule rekent dus alleen het starter effect.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2019  00:06 uT20 en t21 worden voor zover ik kan zien nergens in de berekeningen gebruikt. als ik het aantal liters verander gebeurt er nergens wat

Hier ook niet.

Albertus

Misschien ten overvloede, maar bij de Brand Porterwedstrijd was er ook verwarring, van die wedstrijd komt onderstaande toelichting.

Bert

CiteerBeste Thuisbrouwers van Nederland,
 
Allereerst leuk om te zien dat de brouwwedstrijd leeft! Brand wilde in deze wedstrijd een traditioneel Bier brouwen. Onder de thuisbrouwers bleek Porter de meest geliefde uitdaging. De richtlijnen die vervolgens zijn opgesteld, sturen daarom aan op een Traditionele Porter. Graag wil ik meegeven dat het richtlijnen zijn en geen eisen. Daarbij wil Brand leren van de creativiteit van de thuisbrouwers. Dat is tot nu toe altijd het doel geweest van de Brand Bierbrouwwedstrijd, met hele mooie en verassende inzendingen als resultaat. Die verassingen zien wij graag tegemoet komend jaar!
   
Er zijn een aantal vragen geweest, hieronder de meest voorkomende vragen met de antwoorden: 
 
1.      Klopt de voorgeschreven kleurrange?
Laboratorium analysen uitgevoerd voor Brand en door andere brouwerijen op >40 bieren leveren waardes voor Brown en Robust Porter van ~80 tot 160 EBC. Het berekenen van wort EBC vooraf kan m.b.v. onderstaande formules (Dirk Naudts). 'Zeer donker doorschijnend' mag dan i.p.v. de beschrijving 'donker koper/bruin' gebruikt worden (Derek Walsh - Biertypen Gids boek). De waarneming hiervan is afhankelijk van het glas diameter en lichtbron.
 
Voorbeeld van wort (voor het koken) kleur berekeningen: 
(formule Dirk Naudts van De Proef Brouwerij) 
13,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,57 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,57 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,9 (90 gew. %) = 9,9 EBC 
1,57 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,05 (5 gew. %) = 10,6 EBC 
1,57 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 62,8 EBC 
= 83,3 EBC 
15,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,80 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,80 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,8 (80 gew. %) = 10,1 EBC 
1,80 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,10 (10 gew. %) = 24,3 EBC 
1,80 x 350 (350 EBC Special B mout) x 0,05 (5 gew. %) = 31,5 EBC 
1,80 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 72,0 EBC 
= 137,9 EBC

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2019  00:06 uT20 en t21 worden voor zover ik kan zien nergens in de berekeningen gebruikt. als ik het aantal liters verander gebeurt er nergens wat

Heb er nog eens even wat beter naar gekeken. Je hebt half gelijk  :nut:
(Ik had in eerste instantie alleen maar gekeken of cellen T21 en T22 in de formule voorkomen, maar niet gekeken naar wat er gebeurt als je de ingevulde warden wijzigt.)

Het volume wordt wel in de formule meegenomen (in die zin dat cellen T21 en T22 beide in de formule voorkomen), maar die formule deugt niet.
Als je het volume flinke verandert, bijvoorbeeld verdubbelt, dan verandert de berekende kleur slechts een klein beetje. Dat kan natuurlijk niet kloppen, je zou in dat geval ongeveer een halvering van de kleur verwachten.

Zie ook de post van mbroek.

EBC

Citaat van: Albertus op 15-05-2019  10:36 uMisschien ten overvloede, maar bij de Brand Porterwedstrijd was er ook verwarring, van die wedstrijd komt onderstaande toelichting.

Bert

--------------------------------------------- = 1,57 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,57 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,9 (90 gew. %) = 9,9 EBC 
1,57 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,05 (5 gew. %) = 10,6 EBC 
1,57 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 62,8 EBC 
= 83,3 EBC 
15,5° Plato (stamwort eigen bier) 

Deze berekening van Naudts geeft waarden in de oude schaal van EBC.

Vul ik het eerste receptje in Promash in dat op 83 EBC moet uitkomen, dan krijg ik 50 EBC Morey  :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Albertus op 15-05-2019  10:36 uMisschien ten overvloede, maar bij de Brand Porterwedstrijd was er ook verwarring, van die wedstrijd komt onderstaande toelichting.

Maar met die formule vind ik 127 en Brand 103 EBC. De vraag rijst dan of de formule over de hele kleurrange geldt.

Hopbier

EBC

Citaat van: middelaersch op 14-05-2019  20:18 uMet de plaatjes die op internet in omloop zijn om aan te geven welke EBC waarde met welke kleur overeen komt moet je ook oppassen.
Vergelijk deze twee plaatjes maar eens, en kijk daarbij vooral naar waardes tussen de 40 en 70 EBC.





Een van de twee klopt in ieder geval niet, of misschien beide niet  :weetniet:

Dit maakt het lastig om met met een glaasje naast de monitor te kijken waar je ongeveer uitgekomen bent.....

Ze kloppen beide, maar elk in de tijd waarin ze actueel zijn/waren.

En met een glaasje naast de monitor lukt enkel met een heel speciaal glas. In een trappistenkelk is je bier immers donkerder dan in een pilsfluitje.

Wildor

Bovenste schaal "through a 25mm glass" dat is zon beetje de maatcilinder waarin je het SG meet.

William

mbroek

Die laatste formule is enkel een correctie voor de starter. Een beetje simpel omdat in die formule de starter blijkbaar kleurloos is.

Toch is het ontbrekende volume wel verwerkt in de formule, het verhaal van Dirk Naudts gebruikt het behaalde extract in Plato in de berekening. (Dat zijn geen liters Oscar  ;) )

Het verwarrende van de excel sheet zit dus in dat extra stukje.



Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 14-05-2019  19:08 uDeze komt redelijk overeen met de BrouwVisie methode.... :)

En is dezelfde als de eerder genoemde van Naudts.

Hopbier

EBC

Citaat van: Wildor op 15-05-2019  13:01 ubovenste schaal "through a 25mm glass" dat is zon beetje de maatcilinder waarin je het SG meet.

William

Of ½ inch? dat scheelt  :weetniet:

Wildor

Citaat van: EBC op 15-05-2019  14:25 uOf ½ inch? dat scheelt  :weetniet:

Die ½ inch staat onder SBC, andere methode, andere maatstaf denk ik

EBC

Citaat van: Wildor op 15-05-2019  14:54 uDie ½ inch staat onder SBC, andere methode, andere maatstaf denk ik

Nee, want SRM is bijna EBC/2.

Wildor

Iemand met zo'n naam spreek ik niet tegen :)

EBC

Citaat van: Wildor op 15-05-2019  15:51 uIemand met zo'n naam spreek ik niet tegen :)

 :biersmile:

BrouwMark



Even snel een prutseltje met data van diverse afleveringen brand bierbrouwwedstrijd die ik op het forum heb gevonden + wat jullie me verteld hebben. Op de y-as de door brand gemeten kleur, op de x-as de berekende kleur met de formule van Morey. (Leuk, met de hand een grafiek tekenen, dat heb ik sinds de middelbare school niet meer gedaan  :) )

Te zien is, dat bij donkerder bieren de formule al helemaal niet meer klopt, maar bij lichte eigenlijk ook al niet accuraat is. Let ook op mijn waarde in het rondje, en hoe absurd die afwijkt.

Lever vooral meer info aan, dan maken we deze grafiek steeds preciezer en dan kunnen we voor andere formules ook zo'n grafiek opstellen!

Gemiddelde waardes even ingetikt op een online formulegenerator geeft bij benadering het volgende: (geen garanties, mensen!)

EBC (Brand) = 0,43 x EBC (Morey)1,30
of
EBC (Morey) = (EBC (Brand)/0,43)0,77

Met voor de afwijking naar boven of beneden:

EBC (Marge, Brand) = 0,0088 x EBC (Morey)1,86

Voor mijn 63 EBC Morey komt hier uit: 93 ± 19,6, oftewel tussen 73,4 - 112,6.

Is nog steeds geen 193, maar goed. Op één of andere manier wijkte die dus wel heel erg af.

(Voor mijn 'guinness' 158 ± 41 = 117-199. Die klopt mooi.)

Jacques

In het topic over de Brand bierbrouwwedstrijd 2019 staan ook gegevens...

Thom

BrouwHulp gaf 55 EBC aan. Brand 90. :o

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 15-05-2019  19:53 uIn het topic over de Brand bierbrouwwedstrijd 2019 staan ook gegevens...

Gezien en gebruikt, dank je.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.