Bierkleur: analyse versus brouwsoftware

Gestart door BrouwMark, 12-05-2019 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Een voorbeeldje van hoe brewer's friend het doet. Ik drink nu een stout die ik zelf ook wel als zwart zie (er staat een aansteker achter):



Dit maakt brewer's friend van de waardes:



Let ook op de 'style specs' voor een dry stout. Lang niet in de buurt van de 155 EBC die gemeten werd bij Guinness.

Ik heb dit bier naast een Guinness geproefd en bekeken, en de kleur van beide was gelijk.  :weetniet:

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 13-05-2019  23:12 uhmmm die 480 EBC van de kandij siroop lijkt mij niet goed !!!!!

Je hebt gelijk, die staat daar niet goed in de database. Moet zijn ±360 EBC.


Oscar

Citaat van: BrouwMark op 13-05-2019  23:32 uJe hebt gelijk, die staat daar niet goed in de database. Moet zijn ±360 EBC.

Dan kom je nog op 177 EBC berekend.... :)

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 13-05-2019  23:35 uDan kom je nog op 177 EBC berekend.... :)

Is nog steeds geen 63  :) :) :)

hansHalberstadt

daarmee kom ik op 197 EBC ipv 218 ebc

BrouwMark

Citaat van: EBC op 12-05-2019  16:48 uEen aantal jaren geleden is de EBC schaal aangepast. Er zitten flinke verschillen tussen de nieuwe en oude schaal. Daar zou je al een oorsprong voor afwijkingen kunnen vinden.
(...)
193 EBC van Brand is haast zeker de oude schaal ... met de nieuwe schaal is 80 EBC al puur zwart.

Heb je/heeft iemand een vergelijktabel oid oude vs nieuwe schaal?

BrouwMark

Citaat van: Knobby op 13-05-2019  23:15 u(...) Deze conclusie geld vooral waarnemingen met het oog, waar bier dat volgens meting dezelfde SRM waarde heeft significant donkerder 'oogt' voor de black-type dan de red-type.

Interessant. Deze had ik even gemist. Een bier dat 193 EBC meet kan dus wel degelijk donker koper/bruin ogen, zegt dit eigenlijk...

hansHalberstadt

pils is ca 7 EBC. wat je kunt doen is je bier verdunnen tot je dezelfde kleur ziet als pils in 2 identieke glazen.
de EBC is dan EBCpils x verdunningsfactor.

edit:
Wat je dan bij hele donkere bieren zult zien is dat de kleurtint niet helemaal hetzelfde te krijgen is. je krijgt dan geel voor pils en iets meer een grijstintje erbij voor bv een donkere stout. Hetzelfde kun je doen met koffie. Zolang je alleen een gele tint hebt heb je vooral te maken met filtering van blauw licht, dus zit je dichter bij de EBC definitie. 

BrouwMark

Het lijkt me nog steeds mooi om een grafiekje te produceren. Op de y-as de gemeten waarden, op de x-as in diverse kleuren de diverse formule-uitkomsten. Een diagonale lijn staat dan voor de ideale formule.

Dus kom maar op met jullie input van geanalyseerde bieren. Alle jaargangen en kleuren! En inderdaad graag de rekenmethode erbij vermelden  :)

Mag ook via pm, dat scheelt misschien veel saaie reacties  ;D

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2019  22:44 uhiermee kom ik op een bierkleur van 218 EBC volgens de berekeningen uit bierpro (Zie Excel sheet)
Dat is dan begin gisting. tijdens de gisting neemt de kleur weer iets af.

@Hans: hoe heet de door jou in deze xls gehanteerde rekenmethode? Of is dit iets wat je zelf uitgevogeld hebt.
Trouwens ook bijzonder dat jou resultaat (vrijwel) overeenkomt met BrouwVisie van Oscar??
Ik krijg de indruk dat deze rekenmethode, in ieder geval voor donkerdere bieren, betrouwbaarder is dan Morey wat in Brouwhiulp zit en in het boek van Adrie wordt uitgelegd.

(Ik ben zelf wat software aan het freubelen, dus volg deze discussie met meer dan gemiddelde interesse...)

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 14-05-2019  12:47 u@Hans: hoe heet de door jou in deze xls gehanteerde rekenmethode? Of is dit iets wat je zelf uitgevogeld hebt.
Trouwens ook bijzonder dat jou resultaat (vrijwel) overeenkomt met BrouwVisie van Oscar??
Ik krijg de indruk dat deze rekenmethode, in ieder geval voor donkerdere bieren, betrouwbaarder is dan Morey wat in Brouwhiulp zit en in het boek van Adrie wordt uitgelegd.

(Ik ben zelf wat software aan het freubelen, dus volg deze discussie met meer dan gemiddelde interesse...)

Die methode is van mijzelf. de basis is standaard volgens de definitie (kleur van het wort voor koken op basis van congresswort en geschaald naar werkelijke hoeveelheid mout en water) De aanvullende schaling naar bierkleur heb ik ooit zelf uitgezocht toen ik Bierpro aan het schrijven was. het idee daarbij was dat extra kleuring optreedt tgv koken (karamelisatie en maillard) en dat die kleuring een min of meer constante hoeveelheid extra kleurstof oplevert. daarom is de invloed voor donkere mout relatief heel klein. de waardes heb ik toen bepaald op basis van een aantal brouwsels licht en donkere mout.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 14-05-2019  12:47 uTrouwens ook bijzonder dat jou resultaat (vrijwel) overeenkomt met BrouwVisie van Oscar??
Ik krijg de indruk dat deze rekenmethode, in ieder geval voor donkerdere bieren, betrouwbaarder is dan Morey wat in Brouwhiulp zit en in het boek van Adrie wordt uitgelegd.

De 'BrouwVisie" methode komt van de website www-brouw-bier.nl . Vroeger stond daar een formule en uitleg. Tegenwoordig een online rekentooltje...

Maar deze formule houd als enige rekening met het donkerder worden van het wort dmv koken... :)  En verder komt deze bij mij het dichts bij de werkelijkheid zowel bij donkere bieren als bij lichte bieren  :)

EBC

Citaat van: BrouwMark op 13-05-2019  23:43 uHeb je/heeft iemand een vergelijktabel oid oude vs nieuwe schaal?

Google ... het heeft te maken met de manier van meten. Jodium vs licht, en dan nog eens een andere frequentie. De waarden voor mout zijn nog in het oude systeem. De kleur van het bier zelf is (doorgaans) in het nieuwe systeem.

Maar de werkelijke kleur van bier wordt bepaald door het glas waar je het in schenkt, en hoe ver je gevorderd bent met drinken.
Daarbij is 80 EBC al bijna zwart. Je ziet niet veel verschil tussen 100 en 200 EBC. Het is weinig zinnig om boven 100 te nuanceren. Dan spreken we enkel over getallen, niet over iets dat ons oog kan onderscheiden.

BrouwMark

Citaat van: EBC op 14-05-2019  17:51 uGoogle ... het heeft te maken met de manier van meten. Jodium vs licht, en dan nog eens een andere frequentie. De waarden voor mout zijn nog in het oude systeem. De kleur van het bier zelf is (doorgaans) in het nieuwe systeem.

Maar de werkelijke kleur van bier wordt bepaald door het glas waar je het in schenkt, en hoe ver je gevorderd bent met drinken.
Daarbij is 80 EBC al bijna zwart. Je ziet niet veel verschil tussen 100 en 200 EBC. Het is weinig zinnig om boven 100 te nuanceren. Dan spreken we enkel over getallen, niet over iets dat ons oog kan onderscheiden.

Uiteraard gegoegeld, maar niks gevonden.

Oscar

Citaat van: EBC op 14-05-2019  17:51 uDe waarden voor mout zijn nog in het oude systeem. De kleur van het bier zelf is (doorgaans) in het nieuwe systeem.

Dus de mouterijen lopen achter en de Brouwerijen lopen voor... :nut: :weetniet:

Dat zou toch raar zijn..... :weetniet: :nut: EBC staat voor European Brewing convention.. Dus de methode van bepaling is hier toch in vastgelegd ?  :weetniet:


Chris71

Mijn berekening voor Brand Winterbier kwam op 73,18 uit zonder rekening te houden met enige kleuring door de kook. Brand kwam uit 74 EBC.
Ik gebruik de EBC-berekening die Derek Walsh ooit gedeeld heeft (zie bijlage).

Niels B.

Wie van jullie heeft de échte kleur van de mout? Die krijg ik professioneel soms zelfs niet.

Als we bijvoorbeeld de BlackSwaen barley pakken, wordt het door de brouwerij goedgekeurd als het tussen 1000 en 1250 EBC is.
Als iedere mout die je gebruikt aan de hoge kant van de algemene specificaties ligt, waar komen jullie waardes dan op uit?

Overigens hoorde ik dat er een heleboel bieren buiten de gevraagde specificaties van Brand lagen. Jammer. Ik ga er van uit dat er veel mooie bieren tussen hebben gezeten ook al waren ze wat te donker!!

BrouwMark

Vandaar dat ik een gemiddeld werkende grafiek wil produceren...

Oscar

Citaat van: Chris71 op 14-05-2019  18:45 uIk gebruik de EBC-berekening die Derek Walsh ooit gedeeld heeft (zie bijlage).

Deze komt redelijk overeen met de BrouwVisie methode.... :) :brouwen:

Martijn0172

BrouwHulp kwam op 75 EBC, de analyse op 99 EBC

middelaersch

Met de plaatjes die op internet in omloop zijn om aan te geven welke EBC waarde met welke kleur overeen komt moet je ook oppassen.
Vergelijk deze twee plaatjes maar eens, en kijk daarbij vooral naar waardes tussen de 40 en 70 EBC.





Een van de twee klopt in ieder geval niet, of misschien beide niet  :weetniet:

Dit maakt het lastig om met met een glaasje naast de monitor te kijken waar je ongeveer uitgekomen bent.....

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 14-05-2019  18:45 uMijn berekening voor Brand Winterbier kwam op 73,18 uit zonder rekening te houden met enige kleuring door de kook. Brand kwam uit 74 EBC.
Ik gebruik de EBC-berekening die Derek Walsh ooit gedeeld heeft (zie bijlage).
in die berekening zie ik nergens dat het volume meegenomen wordt. Donderkleuring door koken etc wordt niet meegenomen.

mbroek

Bij mij:

Morey 51 EBC
Methode van Hans 65 EBC
Methode Derek Walsh 91.4 EBC

Brand rapport 73 EBC.


Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2019  20:22 uin die berekening zie ik nergens dat het volume meegenomen wordt.

goed kijken..... ;)

mbroek

Citaat van: Oscar op 14-05-2019  20:45 ugoed kijken..... ;)

Alleen het starter volume wordt gebruikt, Hans heeft helemaal gelijk, het volume in die xls doet helemaal niets.

Jouw formule is dus anders???

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.