Infusie Kruidenlikeur experiment

Gestart door Coen90, 11-05-2019 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen90

Hoi allemaal,

Na het drinken van een Gouden Carolus Cuvee v/d Keizer Whisky Infused kwam ik tot het idee om een dergelijk biertje, maar dan met een kruidenlikeur infusie te gaan brouwen. Bij het proeven van een winterbier van een andere hobbybrouwer merkte ik dat de toevoeging van kruiden snel (te) overheersend kan zijn. Daarom leek het mij verstandig om een topic aan te maken zodat ik wat tips kan krijgen (hopelijk staat het hier op de juiste plaats).
Daarnaast heeft kruidenlikeur meer dan 10% suiker (volgens de definitie), dus wat betreft het moment van toevoeging zou ik graag jullie feedback willen.

Het lijkt mij gezien wij bottelsuiker per fles gebruiken onverstandig om een directe infusie per flesje te doen (omdat het exacte suikergehalte niet genoemd wordt), dus ik kwam uit op het volgende:

Wij brouwen 20 L, we zijn waarschijnlijk van plan om een quadrupel te brouwen omdat je dan nog wat karamelnoten behoudt die misschien (?) verloren gaan bij de vergisting van de kruidenlikeur. Ook denk ik dat een zwaarder en donker bier een betere aanvulling op de kruidenlikeur zal zijn. Eventueel zou een amberachtige tripel ook een optie kunnen zijn?

Dit brouwsel ben ik van plan om te splitsen om zo de volgende opties te proberen:

1) 10 L met 1-2% (hoeveelheid weet ik nog niet?) kruidenlikeur toegevoegd na overhevelen/bij lageren.
2) 10 L met 1-2% (hoeveelheid weet ik nog niet?) kruidenlikeur die ik minimaal twee weken in 10-30 gram Frans medium toast eikenchips ga weken (hoeveelheid ook een vraagteken, heb er geen ervaring mee).

Graag met name jullie feedback op de hoeveelheden kruidenlikeur en eiken chips. We brouwen nog niet zo heel lang dus alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Groeten,

Coen

Jacques

Bij dit soort zaken geldt vooral: probeer en leer...

Het ligt aan het likeur hoe het uitpakt. Licor 43 is heel wat anders dan Malibu of een koffielikeur...
Maar ook aan het bier zoals je zelf ook schrijft...

Coen90

Ja we gaan 't sowieso proberen, misschien had ik wat specifieker moeten zijn. Ik was van plan om een type kruidenlikeur zoals Jägermeister of Schrobelér te gaan gebruiken. Als iemand iets dergelijks al eens heeft geprobeerd dan hou ik me nog steeds aanbevolen voor tips ;)

Ik twijfel nog steeds over de verhoudingen, dus ik ga denk ik eerst nog eens in een glas mixen om een beter idee te krijgen van de verhoudingen.

Liqor 43 is denk ik inderdaad ook wel een interessante optie voor een andere keer trouwens.

BrouwMark

Heb ik wel eens gedaan, is toen goed bevallen maar eigenlijk nooit meer herhaald  :)

Ik heb toen beerenburg gebruikt, in een barley wine. Het bier heb ik eerst helemaal laten uitvergisten, dan een litertje afgetapt en steeds 100 ml in een glaasje gedaan. Dan met een milliliterspuitje beerenburg toegevoegd tot het lekker was. Helaas heb ik de uiteindelijke hoeveelheid niet opgeschreven. Het beetje suiker uit de likeur valt bij die kleine hoeveelheden wel weg te denken als je proeft.

Dan het bier gemengd met de juiste hoeveelheid beerenburg, en verder uit laten gisten, vervolgens gebotteld met suiker.

joenedu

Ik heb een tijd geleden in 4 flesjes bij het bottelen eerst een borrelglaasje Beerenburg gedaan. Is erg lekker geworden, smaak was subtiel aanwezig. Het was overigens een porter van rond de 6%.

Coen90

Misschien was ik wat te voorzichtig met de voorgestelde percentages, de enige informatie die ik had was van whiskey. Het idee van een borrelglaasje + biertje is waarschijnlijk beter uitgangspunt. Ik ga in ieder geval voor de 1 emmer de voorgestelde methode van BrouwMark hanteren.
Bedankt voor de tips!

RobbinR

Hi Coen,

Ik lees deze thread nu ongeveer een jaartje later en ben erg benieuwd naar je resultaten.
Hoe was je kruidenlikeur experiment bevallen?

Verder nog, heb je (of iemand anders dat je weet) nog een poging gedaan om een licor 43 biertje te brouwen?

Robbie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.