Hulp gevraagd moutextract + kleur veranderd van brouwsel over nacht

Gestart door DavyDK, 10-05-2019 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DavyDK

Hey iedereen,

Ik ben momenteel een 2de batch aan het proberen met een blik. Maar nu wil ik de suiker vervangen door moutextractpoeder. Nu kook ik dat om op te lossen. En het water is bruin. Is dit normaal ? Het was wit poeder. Licht. Nr 8. Iemand die me kan antwoorden alvorens ik het erbij kap.

Grts

DavyDK

Ik heb het erbij gedaan.

Maar bij mijn uiteindelijke volume kom ik 10 liter uit.  :o

Terwijl die volgens de verpakking 9 moet zijn. Weet niet waar de fout ligt. Miljaarde. Alles was afgemeten. Vorige keer had ik gewoon tot 9 liter gevuld. En nu met maatbeker en erbij gedaan. Zucht.

DavyDK

Blijkt dat mijn maatbeker 50 ml meer is als ik deze in een andere maatbeker giet per 500 ml. Wel ambetant dat ik daar nu zo moet achter komen. Ben benieuwd of ik veel alcohol zal mislopen.

Brouwerij De Stichting

Het wordt heus wel bier. Komt goed.

brouwerwaldonk

Citaat van: DavyDK op 10-05-2019  20:55 uBlijkt dat mijn maatbeker 50 ml meer is als ik deze in een andere maatbeker giet per 500 ml. Wel ambetant dat ik daar nu zo moet achter komen. Ben benieuwd of ik veel alcohol zal mislopen.
Een klein beetje minder alcohol maar ook een beetje meer bier, dus niet treuren. 

DavyDK

Het was onderdeel van een test. 2 dezelfde soorten bier met een andere gist en suiker. Om de verschillen te leren. Ma kom, die liter zal het em misschien niet maken.

DavyDK

Heb zojuist mijn gistingsvat gecontroleerd, het is een 11l fastferment. Daaronder zit een glaasje waar ik de gist kan mee aftappen. Dat ziet volledig grijs. Dat had ik vorige keer niet bij mijn brouwsel. Iemand een idee ?

Is wel nog niet op gang geschoten, ik heb er pas 10 h geleden de gist opgedaan. Toen was de kleur van mijn brouwsel nog goed. Want ik had afgetapt om mijn sg te meten, en daar was de kleur nog perfect. Ik heb vloeibare gist 1388 gebruikt van Wyeast.

grts


SVB

Apart kleurtje, mar het is niet alleen gist wat er in komt, ook gewoon algemene 'troep' aan vaste deeltjes in je brouwsel. Fastferment geeft zelf ook aan na twee dagen een keer het bakje te legen en mocht je gist willen oogsten dat pas te doen vanaf dan, de eerste bak zit te veel troep in. (Heb zelf ook een 11 liter FF)

DavyDK

Het is van een blik. Dusja. Versta het niet goed. Het enige variabele dat ik gedaan heb is moutextract gebruikt en andere gist.

brouwerwaldonk

Citaat van: DavyDK op 11-05-2019  09:51 uIs wel nog niet op gang geschoten, ik heb er pas 10 h geleden de gist opgedaan. Toen was de kleur van mijn brouwsel nog goed.
Was uw zakje gist nog up to date. Bij mij start een gisting toch na een uur of 2, maar dat is altijd met vloeibare gist waar een starter van gemaakt is.

DavyDK

Was een maand oud ongeveer. Zonder giststarter. Lijkt er momenteel al beter uit te zien. En ik zie blupjes.

Belg

Uit eigen ervaring: hoe de bijgeleverd gist bewaard werd is een groot mysterie - de 'activeringstijd' kan wat langer zijn maar die zal zeker op gang komen

Ik was ook héél ongeduldig de eerste keer ^-^

DavyDK

Wel, nu 2 dagen later is de kleur veranderd. Alles lijkt me in orde momenteel. Ik heb andere gist gekocht om te gebruiken dan dat er in het pakket zat.


Jacques

Citaat van: DavyDK op 10-05-2019  20:14 uIk ben momenteel een 2de batch aan het proberen met een blik. Maar nu wil ik de suiker vervangen door moutextractpoeder. Nu kook ik dat om op te lossen. En het water is bruin. Is dit normaal ? Het was wit poeder. Licht. Nr 8. Iemand die me kan antwoorden alvorens ik het erbij kap.

Helemaal wit zal de moutextractpoeder niet zijn geweest, eerder crèmekleurig. Het klopt dat als je lichte moutextract oplost je een donkere kleur krijgt. Het uiteindelijke bier zal lichter van kleur zijn.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 12-05-2019  23:28 uWel, nu 2 dagen later is de kleur veranderd. Alles lijkt me in orde momenteel. Ik heb andere gist gekocht om te gebruiken dan dat er in het pakket zat.



Ziet er goed uit. Je kunt rustig slapen.

DavyDK

Ik ben blij dat het de goede kant op ging, maar zonder experimenteren kom je nergens. Dus alles voor de goede zaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.