Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tip voor fermentasuarus gebruikers: de aquariumborstel  (gelezen 656 keer)

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Cerevisiae Metalloque Confidimus
Tip voor fermentasuarus gebruikers: de aquariumborstel
« Gepost op: 11-02-2020 14:29 u »
Heb je een fermentasaurus? En vergist je daarin onder druk? Dan vind je het vast vervelend als het verloop naar het trub reservoir dichtkoekt of de rommel in de cone blijft liggen ipv in de bol zakt. Wij wel in ieder geval, want dat betekent immers dat je de bovenkant open moet draaien om met een grote lepel of iets dergelijks de doorgang weer vrij te maken.
Hierop hebben wij het volgende gevonden: De magnetische aquariumborstel!

Kost maar een paar piekies, kun je vanaf de buitenkant bedienen en mocht je hem per ongeluk loslaten, dan drijft hij gewoon naar het oppervlak. Plaats hem goed ontsmet in je fermentasaurus voordat je de dop erop draait, en maak het vat van binnen schoon zonder hem open te hoeven maken en je bier onnodig aan zuurstof bloot te stellen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Tip voor fermentasuarus gebruikers: de aquariumborstel
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2020 14:55 u »
Het is alleen wat lastig checken of zo'n ding ook voedselveilig is.

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11-02-2020 15:36 u »
Tja dat klopt natuurlijk. Maar als ik het goed begrijp luistert dat soort zaken in aquaria ook zeer nauw, omdat mensen niet graag hun discusvissen van € 500 vergiftigen.

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-02-2020 16:20 u »
Hey! Leuke tip! Zelf heb ik jaren een aquarium gehad en binnenkort komt er weer één. Ook heb ik voor het gisten een fermentasaurus. Ik ga dit zeker proberen. Bedankt! Voor zover ik altijd begrepen heb van aquaria speciaalzaken is dat deze dingen inderdaad organisme vriendelijk zijn. (Sowieso die van de wat grotere merken) Dus tenzij die materialen niet tegen het pH gehalte van bier kunnen lijkt het mij ook wel voedselveilig.
Maar ik heb te weinig kennis hiervan om hier met zekerheid een antwoord te kunnen geven. Ik ben zelf ook wel benieuwd.

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-02-2020 17:06 u »
Voor de zekerheid hangen we hem gewoon boven het vloeistofniveau totdat we hem gebruiken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 11-02-2020 17:45 u »
Is dat borsteltje niet hetzelfde materiaal als dat groene op een schuurspons? Zo ja, dan kunnen er fijne krasjes op je Fermentasaurus ontstaan. Daar kunnen bacteriën in nestelen. :-\

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2020 18:01 u »
Misschien mooie tip, doch denk dat dit ook wel een oplossing is tegen te veel gist op de conische kegel bij bijvoorbeeld bottelen, is er trouwens voor voorzien:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus/d/fermentasaurus-rvs-vlotter-met-silicone-slang-60-cm

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2020 20:16 u »
Wat is het ergste wat kan gebeuren? Schoon is het voedselveilig, zal echt geen lood inzitten of dergelijks.

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2020 16:07 u »
Ijzer kan je bier grondig verzieken, binnen enkele dagen.
Is mij gebeurd met kogellagers in de hopsok, na 3 dagen zwaar geoxideerd en ijzersmaak in bier.
Magneet alleen in het bier laten hangen als het metaal is geïsoleerd, of RVS.

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2020 16:15 u »
Ijzer kan je bier in enkele dagen verzieken. Heb dat zelf meegemaakt met kogellagers in de hopsok.
Na 3 dagen lagers zwaar geoxideerd en ijzersmaak in het bier.  Gezien reacties op dit forum was ik niet de eerste die er in stonk.
Wissertje mag dus géén blank metaal bevatten, tenzij RVS.

Tags: