Even voorstellen: Joost

Gestart door joostvanpoppel, 08-05-2019 14:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joostvanpoppel

Hi,

Mijn naam is Joost. 41 jaar, 2 kids (7 en 9) en getrouwd, woonachtig in Oisterwijk (Noord Brabant). Ik werk als IT'er bij een grote NL-verzekeraar. In mijn vrije tijd knutsel ik graag met Arduino/Raspberry PI, sport ik, drink ik graag een biertje.

Onlangs was ik met een aantal vrienden op bierfestival Bitter in Tilburg en raakte aan de praat met mensen van bierbrouwerij "het Uiltje" in Haarlem. Waar ik eerder wel eens de gedachte had om zelf bier te gaan brouwen, werd mijn wens om hier écht mee te starten door hun verhaal aangewakkerd. Afgelopen week heb ik eerst een boek gekocht "Zelf bier brouwen doe je zo" van Mathieu Goemare en ik wil nu de daad bij het woord gaan voegen en een poging gaan wagen. Mijn doel, weet niet hoe "makkelijk/moeilijk" dit gaat worden, is om een blond / wit biertje te brouwen en het mooie ambachtelijke proces te leren kennen. Gezien mijn hobby ook Arduino/Raspberry PI is, ben ik benieuwd of het mogelijk is om dit met bierbrouwen te combineren met het pakket "craftbeerpi".

Wat ik wel een probleem vind mbt bierbrouwen is: "Hoe ga ik starten?". Meteen een starterskit aanschaffen? Wellicht eerst eens een workshop volgen? Dit forum doorstruinen?
Er is een ongelooflijk grote schat aan informatie op internet te vinden. Ik hoop op dit forum een idee te krijgen over waar ik moet beginnen. Ik sta dan ook open voor alle tips :-)

Bedankt en tot in het forum :-)

gr
Joost

PS: Is het mogelijk om een andere kleur achtergrond in te stellen? Het geel brand in mijn ogen ;-)

Frank Cameron

Joost Welkom hier!

Ik brouw nu zo'n 2.5 jaar. Ik ben begonnen met veel lezen en toen heb ik vrij snel de spullen aangeschaft om te brouwen. Van zelf brouwen leer je toch het meest. En gaandeweg zal je zien dat je tegen veel zaken aanloopt en daar is dit forum uitermate geschikt voor! Je kunt hier erg veel leren.

Het boek "Verander water in bier" is ook erg handig geweest voor mij.

Succes met Brouwen!

middelaersch

Welkom Joost!

Ik ben met hetzelfde boek begonnen als wat jij hebt. Vervolgens heb ik bij Braumarkt in Almere een cursus van twee dagen gedaan. Dat kan ik je echt aanraden.
Later heb ik het boek 'verander water in bier gekocht',  dat is toch wat meer 'to the point, net wat meer diepgang, duidelijke tabellen met eigenschappen van gistsoorten, hop rassen etc.

Succes!

joostvanpoppel

Citaat van: Frank Cameron op 08-05-2019  14:18 uJoost Welkom hier!

Ik brouw nu zo'n 2.5 jaar. Ik ben begonnen met veel lezen en toen heb ik vrij snel de spullen aangeschaft om te brouwen. Van zelf brouwen leer je toch het meest. En gaandeweg zal je zien dat je tegen veel zaken aanloopt en daar is dit forum uitermate geschikt voor! Je kunt hier erg veel leren.

Het boek "Verander water in bier" is ook erg handig geweest voor mij.

Succes met Brouwen!
Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie en tip over het boek.
Wat voor bier brouw je precies? En wat doe je uiteindelijk met het gebrouwen bier? Eigen consumptie?

groet,
Joost

joostvanpoppel

Citaat van: middelaersch op 08-05-2019  14:29 uWelkom Joost!

Ik ben met hetzelfde boek begonnen als wat jij hebt. Vervolgens heb ik bij braumarkt in Almere een cursus van twee dagen gedaan. Dat kan ik je echt aanraden.
Later heb ik het boek 'verander water in bier gekocht',  dat is toch wat meer 'to the point, net wat meer diepgang, duidelijke tabellen met eigenschappen van gistsoorten, hop rassen etc.

Succes!
Thanks!

Jukkie

Citaat van: joostvanpoppel op 08-05-2019  14:05 uWat ik wel een probleem vind mbt bierbrouwen is: "Hoe ga ik starten?". Meteen een starterskit aanschaffen? Wellicht eerst eens een workshop volgen? Dit forum doorstruinen?

Oisterwijk..  Je kan eens informeren Bij Jacques wat de mogelijkheden zijn om eens binnen te lopen bij brouwersgilde "de roerstok" in Tilburg.
Kijken of er daar iemand is waar je eens een dagje mee kan lopen. Een beeld krijgen bij het brouwproces helpt je enorm om te bepalen hoe je moet starten

Frank Cameron

Citaat van: joostvanpoppel op 08-05-2019  14:30 uHallo Frank,

Bedankt voor je reactie en tip over het boek.
Wat voor bier brouw je precies? En wat doe je uiteindelijk met het gebrouwen bier? Eigen consumptie?

groet,
Joost

Ik brouw het meeste Belgisch blond variaties, lentebieren en IPA"s.
Ook vind ik het leuk om gewoon 1 batch te brouwen en deze dan op te splitten in 2 delen. Op die manier kun je verschillende gisten gebruiken en bijvoorbeeld aan 1 helft nog toevoegingen toevoegen. Zo kun je 2 verschillende bieren krijgen uit 1 brouwsessie.

Ik brouw puur voor eigen consumptie, en ik geeft natuurlijk hier en daar eens wat weg aan geïnteresseerden en andere brouwers.

ray81

Welkom Joost

Leuk, een andere Rpi/Arduino hobbyist!
Wat voor dingen maak je er allemaal mee?
Ik heb tot nu toe een gistkast, een thermostaat en een schemerschakelaar/dimmer op 433Mhz (KlikAanKlikUit) gemaakt.
Ik gebruik craftbeerpi voor mijn gistkast met 2 SSR's en een rpi 0W. Werkt prima :-).
Qua brouwdag gebruik ik het niet. Ik heb een easybrew30 en die is al aardig automatisch.

Jeroen76

Van harte welkom!

Wij zijn begonnen met een installatie van een oom maar al snel overgestapt op een eigen installatie die we steeds weer finetunen. Brouwen kun je zo gek maken als je wilt en ook zo duur. Je kennis kun je zeer zeker ook in het brouwen steken. Inderdaad veel lezen en wie weet zit er wel ergens een brouwer bij je in de buurt die je wat kan uitleggen en laten zien. Samen brouwen is ook zoveel leuker!

Kijk ook eens rond op Marktplaats of het prikbord hier op het forum, soms kun je voor weinig erg leuke dingen overnemen.

Citaat van: joostvanpoppel op 08-05-2019  14:05 uPS: Is het mogelijk om een andere kleur achtergrond in te stellen? Het geel brand in mijn ogen ;-)

Lees het forum via tapatalk dan is je achtergrond mooi wit, of een andere kleur als je dat fijner vindt.

Succes en vooral heel veel plezier.



Gr. Jeroen

Jacques

Uiteraard ook van mijn kant welkom op het forum.
Naast lidmaatschap van dit forum kan ik je ook je aansluiten bij een vereniging voor hobbybrouwers van harte aanbevelen. Een avond gezellig kletsen over de hobby en kennis opsnuiven door het volgen van lezingen. Maar ook het proeven van bieren van medeleden maken een lidmaatschap interessant.



Citaat van: Jukkie op 08-05-2019  14:35 uOisterwijk..  Je kan eens informeren Bij Jacques wat de mogelijkheden zijn om eens binnen te lopen bij brouwersgilde "de roerstok" in Tilburg.
Kijken of er daar iemand is waar je eens een dagje mee kan lopen. Een beeld krijgen bij het brouwproces helpt je enorm om te bepalen hoe je moet starten

Oisterwijk is inderdaad niet ver van Tilburg. Via het openbaar vervoer kun je prima bij de locatie komen van De Roerstok. Maar mogelijk kun je ook carpoolen. Er zijn namelijk leden van deze club die in Oisterwijk wonen.

Je ben welkom om een kijkje te nemen. Komende vrijdagavond is er weer een clubavond. Zie www.roerstok.nl

En natuurlijk beveel ik door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies aan. Een boek voor absolute beginners maar ook voor zij de vaker gebrouwen hebben. Het is voorzien van de laatste inzichten op het gebied van het zelfbrouwen van bier. Veel kennis die je kunt vinden op het forum is gebundeld in het boek. Na het lezen van het boek ben je geen dummie meer...

SVB

Welkom!
Ikzelf ben begonnen via brouw broeders, een startpakket dus, en hun heldere en simpele aanpak. Kan het beter, technischer, weet ik wat: uiteraard! Maar op die manier beginnen vond ik wel prettig.

En nu (ook als ITer) maak ik het wat etnischer met een thermostaat en relais om het maisschen te automatiseren, maar het begin vond ik erg prettig zo.

joostvanpoppel

Citaat van: ray81 op 08-05-2019  19:28 uWelkom Joost

Leuk, een andere Rpi/Arduino hobbyist!
Wat voor dingen maak je er allemaal mee?
Ik heb tot nu toe een gistkast, een thermostaat en een schemerschakelaar/dimmer op 433Mhz (KlikAanKlikUit) gemaakt.
Ik gebruik craftbeerpi voor mijn gistkast met 2 SSR's en een rpi 0W. Werkt prima :-).
Qua brouwdag gebruik ik het niet. Ik heb een easybrew30 en die is al aardig automatisch.

Hallo Ray,

De Raspberry Pi gebruik ik voor allerlei hobby-projectjes waarbij ik de I/O bijna niet gebruik; een arcade kast heb ik gemaakt waarbij de RPI diende als emulator, hardware uit een defecte NES gehaald en een PI ingebouwd met NES emulator, ik gebruik er een als mediacenter (KODI), heb er een geocache mee gemaakt (Radio-transmitting), etc.

De Arduino voor een aantal oefen-projectjes gebruikt; Game-data uit het geheugen lezen en projecteren dmv een ledstrip, werkplekmonitor (gas, luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, etc.), in geocache gebruikt, etc.

Mijn grootste project op dit moment betreft het maken van een digitale poker tafel. In een tafel integreer ik een PC met horizontaal een 22" scherm, en een viertal displays. Aansturing gebeurd met Arduino. De poker-software ontwikkel ik in Unity3D.

Met bierbrouwen zou ik ook wel eens willen zien wat ik met de RPI/Arduino kan. Daarnaast ben ik me op dit moment ook aan het inlezen op de LoRa (Long Range WAN) techniek, daarmee kun je tot een afstand van 1800 meter sensoren uitlezen. Wellicht ook leuk icm bierbrouwen; als je ketel in de garage staat dat je de sensoren op afstand kunt uitlezen/presenteren...

Vraagje nog; welke stappen uit het bierproces neemt de easybrew-30 van je over?

joostvanpoppel

Citaat van: Jacques op 08-05-2019  21:46 uUiteraard ook van mijn kant welkom op het forum.
Naast lidmaatschap van dit forum kan ik je ook je aansluiten bij een vereniging voor hobbybrouwers van harte aanbevelen. Een avond gezellig kletsen over de hobby en kennis opsnuiven door het volgen van lezingen. Maar ook het proeven van bieren van medeleden maken een lidmaatschap interessant.



Oisterwijk is inderdaad niet ver van Tilburg. Via het openbaar vervoer kun je prima bij de locatie komen van De Roerstok. Maar mogelijk kun je ook carpoolen. Er zijn namelijk leden van deze club die in Oisterwijk wonen.

Je ben welkom om een kijkje te nemen. Komende vrijdagavond is er weer een clubavond. Zie www.roerstok.nl

En natuurlijk beveel ik door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies aan. Een boek voor absolute beginners maar ook voor zij de vaker gebrouwen hebben. Het is voorzien van de laatste inzichten op het gebied van het zelfbrouwen van bier. Veel kennis die je kunt vinden op het forum is gebundeld in het boek. Na het lezen van het boek ben je geen dummie meer...
Hallo Jacques, had toevallig al op jullie website gekeken en een contact-berichtje gestuurd over een eventuele workshop :-)
Ik zal straks eens even op bol.com naar het boek gaan kijken wat je geschreven hebt!
Bedankt voor de info!

joostvanpoppel

Citaat van: SVB op 08-05-2019  21:51 uWelkom!
Ikzelf ben begonnen via brouw broeders, een startpakket dus, en hun heldere en simpele aanpak. Kan het beter, technischer, weet ik wat: uiteraard! Maar op die manier beginnen vond ik wel prettig.

En nu (ook als ITer) maak ik het wat etnischer met een thermostaat en relais om het maisschen te automatiseren, maar het begin vond ik erg prettig zo.
Een starterskit mag van mij 300~400 euro kosten. Maar het is natuurlijk wel leuk om eerst eens met een goedkope versie aan de slag te gaan (plusminus 30 euro zag ik). Bedankt voor de tip.

@Iedereen: Welke beginnersset zouden jullie aanbevelen voor een bedrag tussen de 300~400 euro?

ray81

Citaat van: joostvanpoppel op 09-05-2019  12:38 uMijn grootste project op dit moment betreft het maken van een digitale poker tafel. In een tafel integreer ik een PC met horizontaal een 22" scherm, en een viertal displays. Aansturing gebeurd met Arduino. De poker-software ontwikkel ik in Unity3D.
Klinkt als een mooi en ingewikkeld project. Succes in ieder geval! Wou dat ik zoveel tijd had haha.

Citaat van: joostvanpoppel op 09-05-2019  12:38 uMet bierbrouwen zou ik ook wel eens willen zien wat ik met de RPI/Arduino kan. Daarnaast ben ik me op dit moment ook aan het inlezen op de LoRa (Long Range WAN) techniek, daarmee kun je tot een afstand van 1800 meter sensoren uitlezen. Wellicht ook leuk icm bierbrouwen; als je ketel in de garage staat dat je de sensoren op afstand kunt uitlezen/presenteren...
LoRa is volgens mij vooral geschikt voor af en toe een beetje data toch? Dus een sensor die af en toe zijn gegevens moet sturen bijvoorbeeld. Echt internet over LoRa zou te langzaam zijn. Of heb ik het mis?

Citaat van: joostvanpoppel op 09-05-2019  12:38 uVraagje nog; welke stappen uit het bierproces neemt de easybrew-30 van je over?
Bij de Easybrew 30 kan je de maischtemperaturen instellen, de kooktijd en de tijden dat de hop toegevoegd moeten worden. Dit gaat dan allemaal automatisch in elkaar over, al moet je soms even op een knopje drukken (bij start koken meen ik).

ray81

Citaat van: joostvanpoppel op 09-05-2019  12:48 uEen starterskit mag van mij 300~400 euro kosten. Maar het is natuurlijk wel leuk om eerst eens met een goedkope versie aan de slag te gaan (plusminus 30 euro zag ik). Bedankt voor de tip.

@Iedereen: Welke beginnersset zouden jullie aanbevelen voor een bedrag tussen de 300~400 euro?

Als je nog helemaal niets heb, moet je je afvragen hoe je wil beginnen. Ikzelf ben met blik begonnen, zodat ik goedkoop kon kijken of de hobby mij beviel. Goede sets daarvoor is https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/startset-bierbrouwen-pro-plus-5013441 bijvoorbeeld. Bij veel leveranciers hebben ze een vergelijkbaar pakket. Hieruit kan je heel veel gebruiken als je gaat moutbrouwen. Daar kan je dan een blik bij kopen, waarmee je een groot deel overslaat. Mocht je het lekker vinden, dan zou ik een saison aanraden. De gist die hierbij zit is namelijk minder temperatuurgevoelig en omdat je nog geen gistkast hebt, moet je het dus ergens in huis neerzetten.

Als je wil moutbrouwen zijn er verschillende opties. Je kan BIAB doen, pannen gebruiken, of een brouwautomaat kopen.  Gezien je budget, valt een automaat daarbuiten. Ik denk dat BIAB het goedkoopst is, maar dat zou je dan even moeten onderzoeken.

hobbybob

CiteerJe kan BIAB doen, pannen gebruiken, of een brouwautomaat kopen.  Gezien je budget, valt een automaat daarbuiten
???
De Easybrew 30, Bulldog en Klarstein zitten tussen de 300 en 400 euro hoor dus binnen budget



ray81

Citaat van: hobbybob op 10-05-2019  01:47 uDe Easybrew 30, Bulldog en Klarstein zitten tussen de 300 en 400 euro hoor dus binnen budget
De Easybrew 30 is bij Braumarkt 389 euro, maar dan ben je er nog niet. Een vergistingsvat, hydrometer, kroonkurkapparaat, schoonmaakmiddel, roerlepel en zo haal je niet voor 11 euro... Daar ben je al snel 40 a 50 aan kwijt en ga je dus over budget heen...

middelaersch

Citaat van: ray81 op 10-05-2019  02:01 uDaar ben je al snel 40 a 50 aan kwijt en ga je dus over budget heen...

En de rest: Gistvat met kraantje 30 liter minimaal 25 euro, bottelemmer 25 l. 11 euro, kroonkurk apparaat minimaal 15 euro, ...

Ik heb toen ik begon zo'n startsetje gekocht. Daar heb ik een beetje spijt van, want een deel van de spullen gebruik ik niet omdat ik ze niet nodig heb, en van sommige dingen die ik wel nodig heb is de kwaliteit dermate dat ik later een beter exemplaar heb gekocht. bv. mijn SG meter geeft drie punten teveel aan ben ik achter gekomen (gelukkig wel over het hele bereik dezelfde fout...)

Als ik het nog een keer moest doen zou ik uitzoeken wat ik precies nodig heb, en dan alleen dat kopen.
Bijvoorbeeld die kroonkurkapparaten heb je voor 15 euro en ook voor 120 en van alles daar tussenin. Daar zit wel kwaliteitsverschil in.


joostvanpoppel

Citaat van: ray81 op 09-05-2019  22:40 uKlinkt als een mooi en ingewikkeld project. Succes in ieder geval! Wou dat ik zoveel tijd had haha.
LoRa is volgens mij vooral geschikt voor af en toe een beetje data toch? Dus een sensor die af en toe zijn gegevens moet sturen bijvoorbeeld. Echt internet over LoRa zou te langzaam zijn. Of heb ik het mis?
Bij de Easybrew 30 kan je de maischtemperaturen instellen, de kooktijd en de tijden dat de hop toegevoegd moeten worden. Dit gaat dan allemaal automatisch in elkaar over, al moet je soms even op een knopje drukken (bij start koken meen ik).
Helaas te weinig tijd, anders had het niet al langer dan +1 jaar geduurd...
Met LoRa stuur je op byte niveau data over, zeer traag, maar temperatuurwaarden oversturen is bijvoorbeeld niet moeilijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.