Gist smackpack

Gestart door Boogaard, 08-05-2019 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogaard

Deze keer maar eens op tijd mijn grondstoffen besteld om in ieder geval alles op tijd in huis te hebben voor mijn brouwdag. 28 april alles in huis en 7 mei de brouwdag.
Daarbij heb is ook gist geleverd, Wyeast 2278 Chech Pilsner lager ondergist, die vergist tussen 18 en 21 graden c. datum op pakje was van 28-2-2019.
Maar helaas nadat ik de smack pack volgens gebruiksaanwijzing had geactiveerd viel het mij al op dat het pakje na 1.5 dag nog steeds niet bol stond. Ik heb het toch aan het wort van 16 liter met een S.G. van 1050 toegevoegd in de hoop dat de vergisting van het wort op gang zou komen, ik heb wel goed belucht. en alles op de juiste temperatuur. 19 ºC.
Helaas na bijna 24 uur later nog geen activiteit in waterslot wel verschil in niveau dus ik heb overdruk (gistvat zit goed luchtdicht)
Ik ga nu maar een paar uur beluchten met een wortbeluchter in de hoop dat de vergisting alsnog gaat beginnen.

Ik heb natuurlijk niet 123 nieuwe gist in huis  al zou ik nu bestellen dan heb ik het op zijn vroegst zaterdag in huis. Ik denk dat het dan niet slim is om de boel dan nog aan de gang te krijgen.
Misschien dat iemand nog de gouden tip heeft, mogelijk nog wat suikers toevoegen of zo.
Anders shit happens  :huilen: en de gootsteen in en maar genieten van het vorig brouwsel die wel goed is gelukt Schoorlse Blonde.
 

Hoppenbrouwers

Van ondergisters is bekend dat je sowieso dubbel zoveel gist moet toevoegen als met een bovengister. En je smackpack die je nu hebt toegevoegd gaat er lang over doen, erg lang als hij al gaat beginnen. Ik heb vorige week de 2001 gekocht. Zelf opkweken in een gedesinfecteerde erlenmeyer duurde twee dagen. En dan heb ik het over een liter wort. Ik heb mijn brouwdag bewust een week uitgesteld om meer gistcellen te kunnen kweken.

Overigens vind ik het vergisten van een pils met deze gist op 19°C echt not done :-X. Het is niet voor niets een ondergister. Overigens vraag ik me ook af hoe je erbij komt dat de 2278 vergist tussen 18 en 21 graden. Wyeast geeft zelf aan dat de vergistingstemperatuur van deze gist tussen de 10 en 14 graden ligt. Je krijgt met de czech pilsgist de beste resultaten op 12°C.
Ik zou er voor nu twee pakjes W34/70 bij gooien en je gistkast heel snel naar 12°C zetten. Verder de czech pils gist als verloren beschouwen en de volgende keer tijdig beginnen met opkweken (of gewoon meer pakjes Wyeast kopen). Met de W34/70 krijg je ook nog wel een lekker pils van je brouwsel mits je er op tijd bij bent.

Boogaard

Vreemd wat betreft de temperatuur stond op het pakje van de Wyeast labs 2278 vergisten op 18/21 graden, stond ook bij de specificaties op de website van Brouwmarkt. Anders had ik natuurlijk een andere gekocht omdat ik alleen op kamertemperatuur kan vergisten.
Dus ik denk dat ik dat wel kan uitsluiten. :brouwen:

Boogaard

Net maar even gekeken op de site van Brouwmarkt staat bij de Wyeast 2278 tussen de 15 en 21 graden vergisten en de site die u aan gaf inderdaad lager. Op het pakje staat tussen 18 en 22 graden.
Dus misschien is de oorzaak te weinig gist en niet de temp. Maar zoals mij al opviel het pakje ging naar 1.5 nog steeds niet bol staan. Zelf denk nu dat het pakje te weinig goede gistcellen had.
Voor de volgende keer maar wat droge gist in huis voor noodgevallen.

Hoppenbrouwers

Droge gist in huis voor noodgevallen kan nooit kwaad (heb ik standaard). Ik zie het nu ook staan op hun site. Brouwmarkt maakt regelmatig wel van dit soort fouten. Waarschijnlijk gewoon luiigheid van de web-beheerder en geknipt en geplakt van een andere gist. Ik zou de informatie van de fabrikant altijd eerder vertrouwen dan die van een retailer. De vergistingstemperatuur is zoals aangegeven dus tussen de 10 en 14 graden. Voor een ondergister is de hoogste (ideale) temperatuur sowieso 14° tenzij je een hybride gist hebt.

Als je niet gecontroleerd kan vergisten zou ik de ondergisters even laten wat het is. Als je straks je eigen vergistingskast gemaakt heb (is helemaal niet moeilijk), kun je daar weer aan gaan denken. Overigens zou je met dit weer en huidige temperaturen in een schuur met isolatie en evt. een verwarmingselement ook wel een ondergister op 12°C kunnen houden.

Guppie

Wachten op zwellen is niet nodig, staat op de FAQ van Wyeast zelf.
Quote: 3. Can I use an Activator package without activating it and waiting for it to swell?
Yes. An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. There will only be a slightly longer lag time if the package is not activated before use. In any case, the nutrient pack should be popped before using because it contains valuable nutrients. Typically, the Activator can be activated when you start your brew and will be swollen by the time your wort is cool.


http://wyeastlab.com/frequently-asked-questions#r16

Boogaard

ik zou hem vandaag in de schuur kunnen zetten is daar een graadje of 12 misschien komt die nog op gang.

jpt

Heb geduld. Ondergisters werken iets anders dan bovengisters. Hij komt vanzelf, tenzij het Wyeast pakje te warm voor langere periode is geweest.
Het beste vergeet je je brouwsel gewoon even een week.

Boogaard

Voor de zekerheid het pakje maar even uit de vuilnis gevist er er staat dat het moet vergisten bij een temperatuur tussen de 18-22 graden C.
Dus toch maar niet naar de schuur zal het nog een paar dagen aankijken ::)

Hoppenbrouwers

Zoals gezegd moet deze gist toch echt 10 tot 14 graden max hebben. Ondanks wat Brouwmarkt ook op het pakje plakt.
Ook even wat inlezen over het vergisten van ondergisters kan geen kwaad.

Scorpionrose

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-05-2019  17:19 uZoals gezegd moet deze gist toch echt 10 tot 14 graden max hebben. Ondanks wat Brouwmarkt ook op het pakje plakt.
Ook even wat inlezen over het vergisten van ondergisters kan geen kwaad.

Het is inderdaad 10-14 graden.

http://wyeastlab.com/yeast-strain/czech-pils

Hoppenbrouwers

Dat is dezelfde link als in de eerste reactie op deze post...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.