Ur-, land-, keller- ea-? bier

Gestart door Johan_vL, 05-05-2019 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Johan_vL

Vandaag dronk ik een Erdinger Urweisse, Ik heb eerder ook wel kellerweizen op. Dan is er landbier en misschien weten jullie nog meer van die voorvoegsels.
Van Kellerbier begreep ik dat het ongefilterd is, maar wat zegt een voorvoegsel land- of Ur- dan over een bier? Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen in dit Duitse fenomeen... Bij voorbaat dank  :brouwen:

seed7

Ur is voornamelijk marketing.
Land- is afhankelijk van de streek, Land is rustiek, vaak karamellig en niet zo heel blond.

Keller is ongefilterd op de fles, niet noodzakelijk getapt.

Zwickel komt zo uit de lagertank of zelf uit de gisttank. Een Pilsner of een Landbier of een Weizen kun je Zwickeln, letterlijk "uit de tank tappen". Zwickel is in principe altijd getapt, maar ja, marketeers ... je kunt het nu dus ook op fles krijgen.

Ingo

seed7

En dan is er natuurlijk nog Zoigl, bier gebrouwen door de dorpsbrouwers op in de gemeenschappelijke / communale brouwerij.

Ingo

Toanmiri

Ik vind er toch wel een wezenlijk verschil tussen de Erdinger Weisse en de Urweisse.
En ben ook al opzoek naar het recept hiervan heb helaas nog niets kunnen vinden.

Knobby

Citaat van: Toanmiri op 06-05-2019  18:40 uIk vind er toch wel een wezenlijk verschil tussen de Erdinger Weisse en de Urweisse.
En ben ook al opzoek naar het recept hiervan heb helaas nog niets kunnen vinden.
Niemand zegt dat het geen ander bier is/kan zijn, maar de benaming Ur- is iets dat is ingegeven door marketing en heeft niets met oerbier te maken.

Johan_vL

Thx, Ingo dat verheldert veel.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.