Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Basisbenodigdheden voor moutbrouwen  (gelezen 495 keer)

Offline Alfred12

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Basisbenodigdheden voor moutbrouwen
« Gepost op: 05-05-2019 19:42 u »
Na enige keren bier te hebben gemaakt met de Brewferm blikken zou ik een stap verder wil gaan.
Kan iemand mij vertellen wat de basisbenodigdheden daar voor zijn en welk boek aan te raden is?
Ik vond het brouwen tot zo ver erg leuk maar zou het moutbrouwen toch graag willen proberen.
Bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SVB

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Basis benodigd heden voor moutbrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 05-05-2019 19:49 u »
Verander water in bier!
Hoewel je hier net zo goed de informatie kan vinden.

Online brazuid

• *
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2019 20:17 u »
Ik kan het boek Verander water in bier zeker aanraden. Al is het maar om alle informatie op een plek te hebben.

Ik ben zelf ook net begonnen met brouwen. Ik brouw 10 liter per keer en acht de volgende dingen toch wel als essentieel:

2x pan 20 liter
- hevelfilter (https://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx)
- koel spiraal (van koper diy)
- vergistingsemmer
- schrootmolen
- hevel

Daarnaast zoals in het boek vaker benadrukt wordt is de beste investering die je kan doen een klimaatkast.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Basisbenodigdheden voor moutbrouwen
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2019 21:04 u »
Natuurlijk beveel ik het boek Bierbrouwen voor dummies aan.  :)

Het is een boek voor degenen die net beginnen maar het bevat ook veel informatie voor zij die vaker gebrouwen hebben. Er bij het schrijven rekening gehouden met het feit dat de teksten begrijpelijk moeten zijn.

Alle spullen die je nodig hebt worden benoemd inclusief een prijsindicatie. Verder is er veel aandacht voor het sturen op smaak en hoe smaakafwijkingen te voorkomen. Natuurlijk staan er ook recepten in het boek.

Veel nieuwe inzichten zijn verwerkt in het boek. Ik heb bij het schrijven rekening gehouden met veel gestelde vragen op dit forum. Na het lezen van het boek ben je geen dummie meer op het gebied van het zelfbrouwen...

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2019 21:21 u »
Ik kan het boek Verander water in bier zeker aanraden. Al is het maar om alle informatie op een plek te hebben.

Ik ben zelf ook net begonnen met brouwen. Ik brouw 10 liter per keer en acht de volgende dingen toch wel als essentieel:

2x pan 20 liter
- vergistingsemmer
- schrootmolen
- hevel

Daarnaast zoals in het boek vaker benadrukt wordt is de beste investering die je kan doen een klimaatkast.

Vergeet ook vooral de thermometer en de hydrometer en/of refractometer niet.
Meten is tenslotte weten.
Nou heeft Alfred die misschien al, maar het is wel fijn voor de volledigheid, mocht een volslagen beginneling dit topic vinden.

Offline middelaersch

• Vol lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2019 21:29 u »
Ik brouw 10 liter per keer en acht de volgende dingen toch wel als essentieel:

2x pan 20 liter
- vergistingsemmer
- schrootmolen
- hevel

Je kunt ook brouwen met de 'BIAB'  methode. Biab staat voor 'brew in a bag'. Ik brouw op deze manier.

Het komt er op neer dat je in je pan een grote zak hangt, waar je de mout in doet. Als je na het maischen gaat koken haal je de zak met de bostel (mout) uit de pan, en kun je koken. Er wordt dus niet gespoeld, en er is geen filter nodig, en maar een pan. Want maischen en koken doe je bij biab in dezelfde pan.
Ik vind deze methode alleen geschikt voor kleinere batches. Zelf heb ik een pan van 21 liter. Dan begin ik met 15 liter water en houd uiteindelijk zo'n 10 liter bier over.
Voordeel is dat je minder materialen nodig hebt, en het wat sneller gaat. Nadeel is dat je wort wat troebeler is, maar dat vind ik geen probleem.

Als je op het forum zoekt zul je zien dat deze methode enthousiaste voorstanders kent, en er zijn ook brouwers die het maar drie keer niks vinden.

Als ik jou was zou ik beginnen met een van de genoemde boeken, dan weet je ook meteen wat je allemaal nodig hebt.
Beide genoemde boeken zijn m.i. prima boeken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2019 23:09 u »
En natuurlijk het belangrijkste. Mout, hop en gist. ;)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2019 23:22 u »
En natuurlijk het belangrijkste. Mout, hop en gist. ;)

Cees je vergeet het allerbelangrijkste en dat is water...
Hoe wil je anders water veranderen in bier ;) ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2019 23:27 u »
Cees je vergeet het allerbelangrijkste en dat is water...
Hoe wil je anders water veranderen in bier ;) ;)
Dat zal hij toch wel hebben? Had hij met blikbrouwen ook nodig. ;)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2019 08:03 u »
Ik zou aan Alfred aanraden om eens mee te brouwen met iemand die de knepen van het vak kent. Zo kan hij zien welke gereedschappen en meettoestellen nodig zijn.

Voor mij is een pH meter echt onmisbaar, want brouwen met een verkeerde pH waarde dat proef je in je bier.

Offline Alfred12

• *
« Reactie #10 Gepost op: 06-05-2019 16:57 u »
Hartelijk dank voor alle duidelijke info, hier kom ik verder mee. Eerst ga ik maar eens kijken naar de BIAB methode, ik had daar nog nooit van gehoord, het klinkt goed, en ik gaat het boek bij Bol bestellen natuurlijk

Tags: