Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een prijswinnende tripel van Marco Geilings nabrouwen  (gelezen 763 keer)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Een prijswinnende tripel van Marco Geilings nabrouwen
« Gepost op: 13-02-2019 23:24 u »
Hierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.

Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.

Kooktijd:    90 minuten

Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.

Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%

Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 Ebc

Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker

Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.

Groeten Marco.

Marco ben zo vrij geweest om deze na te brouwen. Wel heb ik in plaats van de t-58 de mj-m41 gist gebruikt.
Deze gist heeft een vergelijkbaar profiel maar gist veel verder door. Ik heb dan ook de bitterheid terug gebracht naar 37 ibu.Het bier zit nu 2 weken op de fles en heb er vanavond een geproefd.
Wat een heerlijke tripel en dan te bedenken dat de smaken nog wat ronder en mooier gaan worden.
Zo zie je maar less is more.
Dank je wel voor weer een top recept.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Een prijswinnende tripel van Marco Geilings nabrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2019 07:51 u »
Marco ben zo vrij geweest om deze na te brouwen.Wel heb ik in plaats van de t-58 de mj-m41 gist gebruikt.
Deze gist heeft een vergelijkbaar profiel maar gist veel verder door. Ik heb dan ook de bitterheid terug gebracht naar 37 ibu.Het bier zit nu 2 weken op de fles en heb er vanavond een geproefd.
Wat een heerlijke tripel en dan te bedenken dat de smaken nog wat ronder en mooier gaan worden.

Leuk dat je het recept nagebrouwen hebt, en inderdaad bij een lager eind-sg past een lager bitterheid om ongeveer dezelfde balans te houden. :biersmile:

Offline JobW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2019 17:50 u »
Is een bitterheid van 49 IBU niet aan de hoge kant voor een tripel?

Of valt dit mee door de hoeveelheid mout?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2019 18:45 u »
Is een bitterheid van 49 IBU niet aan de hoge kant voor een tripel?

of valt dit mee door de hoeveelheid mout?

De bitterheid komt niet over als 49 Ibu maar zeker 10 punten lager, dit mede door de gebruikte T-58 die bij mij nooit ver doorvergist.

Offline Einstijn

• *
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2019 19:14 u »
We zijn zo vrij geweest om vorige week dit recept na te brouwen. We hebben wel alles opgeschaald van 20 liter naar 30 liter. Voor het resultaat van het bier is het nog afwachten (de lagering is volop bezig). Wat we wel merkten, is dat tijdens het filteren (met hevelfilter) de filter volledig dichtsloeg tegen het einde aan. Bij het toevoegen van spoelwater, bleef dit water er gewoon opstaan. Hierdoor viel de filtratie vroegtijdig stil. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het schroten was alvast normaal verlopen. Heeft dit iets te maken met het feit dat we enkel met pilsmout werken en niet met een mix van verschillende mouten? Ik heb dit in alle jaren dat ik brouw nog niet meegemaakt.

Offline Weertsezot

• *
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2019 21:32 u »
Marco ben zo vrij geweest om deze na te brouwen. Wel heb ik in plaats van de t-58 de mj-m41 gist gebruikt.
Ik zou graag ook een poging wagen om deze tripel met de MJ41 gist te brouwen, kan je mij vertellen hoe je de hopgiften hebt aangepast om tot die 37 ibu te komen?  Ik heb als absolute beginner zitten knoeien met de hopberekeningen in BrouwVisie maar dat lijkt helemaal niet te kloppen...
Bedankt alvast :)

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2019 08:21 u »
SMASH TRIPEL (Belgian Golden Strong Ale)

Original Gravity (OG): 1.077  (P): 18.7
Final Gravity (FG):    1.013  (P): 3.3
Alcohol (ABV):         8.37 %
Colour (SRM):          3.8   (EBC): 7.4
Bitterness (IBU):      37.8   (Tinseth)

85.71% Pilsner
14.29% Cane Sugar

2.5 g/L Cascade (6% Alpha) @ 70 Minutes (Boil)
2.5 g/L Cascade (6% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 67C for 75 Minutes. Boil for 75 Minutes

Fermented at 20C with Mangrove Jack's m-41

Recipe Generated with BrewMate

Zo heb ik het gedaan maar je hebt toch een brouwprogamma?
Even kijken wat bij jou het alpha percentage van je hop is.
Hierboven staat dat mijn eind sg 1013 was maar dat klopt niet , bij mij was het 1004.

Tags: