Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopplanten Digros  (gelezen 1009 keer)

Offline arnaud0

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopplanten Digros
« Gepost op: 04-05-2019 16:41 u »
Een aantal jaren geleden waren er bij de Dirgos (nu Dirk) hopplanten te koop (Duitse) maar nu is mijn vraag weet iemand welke hop dat is ik heb namelijk een batch van vorig jaar leggen die ik wil gaan verkopen.
Maar dan wil ik dus wel weten welke hop dat is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: hopplanten digros
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2019 17:11 u »
Ja, eindelijk Oscar voor kunnen zijn!

Waarschijnlijk is het de Humulus lupulus van de familie Cannabaceae.

Maar nee, dat is verder a: niet zien, b: niet te herleiden aan je gegevens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Hopplanten Digros
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2019 20:41 u »
In je eerste bericht al commerciŽle plannen kenbaar maken? Daar werken we niet aan mee.

Offline arnaud0

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2019 20:48 u »
Nee maar heb nu drie planten staan en daar komt een beetje veel af ergo ik kamp met een overschot dat een beetje zonde is om weg te gooien

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2019 20:50 u »
Nee maar heb nu drie planten staan en daar komt een beetje veel af ergo ik kamp met een overschot dat een beetje zonde is om weg te gooien
Dan kan je ze nog ruilen of weggeven aan andere leden, zoals zij dat ook doen.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2019 20:55 u »
Waarom zou dit lid zijn hop niet mogen aanbieden als ie 1 of 2 kilo teveel heeft.
Heeft niets met commercie te maken. Hij heeft het werk ervan gehad om het te verbouwen/plukken/drogen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 04-05-2019 21:35 u »

Het gaat hier om gedroogde hop...

Zoals Scorpionrose schrijft heb je daar werk aan gehad: plukken, drogen, persen en verpakken. Met een kleine vergoeding voor het gedane werk is niet veel mis.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-05-2019 23:16 u »
Het gaat hier om gedroogde hop...

Zoals Scorpionrose schrijft heb je daar werk aan gehad: plukken, drogen, persen en verpakken. Met een kleine vergoeding voor het gedane werk is niet veel mis.
Ja okť. Maar hopplanten die je bij een supermarkt koopt zijn doorgaans sierhoppen, leuk voor in de tuin. Maar ook al weet hij wat voor ras het is, is het niet bekend wat de alfagehalte is. Zo'n hop kan je dan ook niet voor het brouwen gebruiken. Ik heb ook een hopplantje uit Duitsland in de tuin staan, maar durf het echt niet in mijn bier te gebruiken.

Ik weet niet of ik dit mag schrijven, maar ik begin me rot te ergeren aan nieuwe leden die in hun eerste berichten al iets te koop gaan zetten. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Als dit forum op marktplaats gaat lijken vermindert dat mijn leesplezier en ben ik op termijn ook vertrekken. Ik zag ook al in verschillende topics dat mijn reactie is verwijderd, terwijl ik altijd op een beschaafde en respectvolle manier reageer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2019 00:09 u »
Ik zag ook al in verschillende topics dat mijn reactie is verwijderd, terwijl ik altijd op een beschaafde en respectvolle manier reageer.

Berichten worden niet snel verwijderd. Maar vandaag heb ik inderdaad een bericht van je verwijderd in het topic dat gaat over de verloting van een iSpindel. Dat topic is bedoeld voor de deelnemers aan deze loterij. Vandaar de verwijdering. Het bericht is verplaatst naar het topic Kletsen.

Verder heb ik in de prullenbak gekeken en geen verwijderde berichten van jou gevonden... Het is dus niet zo dat reacties van jou meerdere keren uit topics verwijderd zijn.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2019 14:39 u »
Maar ook al weet hij wat voor ras het is, is het niet bekend wat de alfagehalte is. Zo'n hop kan je dan ook niet voor het brouwen gebruiken.

Dat zou betekenen dat je zelf geteelde hop niet kunt gebruiken om bier te brouwen???

Was ik toch wel van plan! En volgens mij zijn er hier een heleboel die dat met succes doen.
Zeker als je de zelf geteelde hop als aromahop gebruikt is het weten van het exacte alpha-zuur percentage helemaal niet zo belangrijk.
Maar ook bij gebruik als bitterhop kun je wel ongeveer weten wat het alpha-zuur percentage is, door dit te vergelijken met commerciŽle hop van het zelfde ras en zelfde oogstjaar. Dan zit je redelijk in de buurt.

Wat ik wel met je eens ben is dat het handig is om het ras te weten. Maar dat was ook precies de vraag van topicstarter, waar hij nog steeds geen antwoord op heeft  :weetniet:

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-05-2019 16:00 u »
Dat zou betekenen dat je zelf geteelde hop niet kunt gebruiken om bier te brouwen???

Was ik toch wel van plan! En volgens mij zijn er hier een heleboel die dat met succes doen.
Zeker als je de zelf geteelde hop als aromahop gebruikt is het weten van het exacte alpha-zuur percentage helemaal niet zo belangrijk.
Maar ook bij gebruik als bitterhop kun je wel ongeveer weten wat het alpha-zuur percentage is, door dit te vergelijken met commerciŽle hop van het zelfde ras en zelfde oogstjaar. Dan zit je redelijk in de buurt.

Wat ik wel met je eens ben is dat het handig is om het ras te weten. Maar dat was ook precies de vraag van topicstarter, waar hij nog steeds geen antwoord op heeft  :weetniet:
Er is een verschil tussen zelf geteelde hop waar je het ras van weet, en het planten van hopplantjes van een supermarkt waar je niet de ras van weet. Om dat uit te vinden zal te TS zelf die proefjes moeten doen met commerciŽle hoppen. Of bij een lab laten analyseren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 05-05-2019 16:48 u »
Er is een verschil tussen zelf geteelde hop waar je het ras van weet, en het planten van hopplantjes van een supermarkt waar je niet de ras van weet. Om dat uit te vinden zal te TS zelf die proefjes moeten doen met commerciŽle hoppen. Of bij een lab laten analyseren.

Of op goed goed geluk brouwen en zien wat het wordt...

Tags: