Pomp voor HERMS installatie

Gestart door P@sc@l, 06-11-2019 14:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P@sc@l

Hoi allemaal,

ik ben bezig met het bouwen van mijn eigen HERMS installatie, op het hobbybrouw forum heb ik hierover gelukkig veel nuttige informatie kunnen vinden.
Dank aan allen die mij voor zijn gegaan en gegevens hebben gedeeld.

Enige tijd geleden heb ik een IWAKI MD10 pomp hiervoor gekocht, nu heb ik echter mijn twijfels of deze wel krachtig genoeg is.

Wat is jullie ervaring met deze pomp?

gr.
Pascal


Jacques

Wat is het hoogteverschil dat overbrugt moet worden?

Verder is er over de IWAKI MD10 op dit forum het een en ander te vinden met behulp van de zoekfunctie.

P@sc@l

Ik heb 2 gamellen die boven elkaar staan, dus de hoogte is ongeveer 1.00 - 1.30 mtr.
Volgens de specs van de pomp mag dit geen probleem zijn.
Ik heb meer vraagtekens of deze pomp wel voldoende capaciteit heeft om het wort rond te pompen, dus door 2 filters en een spiraal (warmtewisselaar).
Ik probeer de leidingen zo kort mogelijk te houden, ivm weerstand.

beermenke

Pomp werkt bij mij prima in 25 liter ketel
Opvoerhoogte 70 cm en aanvoer onder laagste punt dus pomp altijd voldoende vloeistof
Door filter en of warmetewisselaar geeft weerstand. Gewoon uitproberen
Op Marktplaats staan md 15 en 20 mocht ie te licht zijn.

John

Zal ook liggen aan diameter en lengte van de spiraal in je warmtewisselaar...

Snelbier

Zie oa hier voor meer info: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31189.0.html
Pomp gebruik ik zelf niet, maar als bejaarde process-operator ben ik nieuwsgierig naar dit soort zaken.
Pompje heeft max opvoerhoogte van 1,5m. Max debiet 11L/min.
Jij gaat naar ruim 1m hoogte >> debiet daalt (vlgs Iwaki) onder 5L/min ZONDER LEIDINGWEERSTAND.
Zet er een paar meter leiding tussen, spiraalkoeler, weerstandverhogende bochten etc, en...
Jouw te verwachten debiet zakt onder 2L/min.. Of slechter.
Ik zou dit pompje alleen als vervanging in mijn Brewmonk durven gebruiken.
My 2 cents op andere pomp voor jouw installatie.
Grtz, Snelbier.

Martijn0172

Ik heb een md10, die overbrugt een hoogte van ongeveer een meter. Pompt 50 L in ongeveer 10 minuten. Voor mij prima maar ik kan me voorstellen dat het te weinig is in jouw geval. Gewoon even proberen zou ik zeggen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.