Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Evaluatie Brew Brain Float  (gelezen 651 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Evaluatie Brew Brain Float
« Gepost op: 25-08-2019 15:55 u »
In dit topic kunnen ervaringen met de Brew Brain Float worden gedeeld. Daarvoor hoef je niet de prijswinnaar van de loterij. Wel moet je Brew Brain Float hebben gebruikt. Dus graag geen meningen als er geen ervaring hebt met deze of vergelijkbare hydrometer. Voor meningen die niet gebaseerd zijn op ervaringen kun je een ander topic starten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Niels B.

• Super lid
Re: Evaluatie Brew Brain Float
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2019 09:10 u »
Wat me opvalt bij de specificaties is dat de nauwkeurigheid aangegeven wordt als 0.006. De aflezing wordt aangegeven met een komma.
Iemand een idee wat de nauwkeurigheid precies is?
Wordt gedistilleerd water aangegeven met 0,994 tot 1,006, of 0,9994 tot 1,0006  :weetniet:

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2019 09:46 u »
Wat me opvalt bij de specificaties is dat de nauwkeurigheid aangegeven wordt als 0.006. De aflezing wordt aangegeven met een komma.
Wordt gedistilleerd water aangegeven met 0,994 tot 1,006, of 0,9994 tot 1,0006  :weetniet:

Dan zou het 0,994 tot 1,006, of 0,999994 tot 1,000006 zijn toch?
Maar gezien de info op hun website vrees ik het eerste:

Specific gravity sensor
range: 0.980 SG to 1.200 SG
accuracy: ± 0.006 SG

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2019 21:13 u »

Graag in dit topic alleen ervaringen met de BrewBrain Loat delen...

Online joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2019 21:58 u »
Eindelijk maar toch, mijn ervaring met de BrewBrain Float. Supergaaf om het bericht te ontvangen dat ik de verloting had gewonnen!! De float was ook snel binnen... tof!
Toen ik de BrewBrain Float binnen kreeg, duurde het helaas even voordat ik ging brouwen. Ik had een dubbel in het gistvat zitten, die uitgegist was en wachtte op het bottelen. Ik heb hem eerst koud gezet, bij wijze van test wilde ik de Float in het gistvat leggen om te kijken of het signaal überhaupt door kwam. Naast het feit dat ik natuurlijk graag wilde weten hoe zoiets nu werkt! Bij het registreren van de float (je moet een account aanmaken zodat de float zijn gegevens door kan geven, zodat het op de server van BrewBrain terechtkomt) liep ik al tegen problemen aan, het lukte domweg niet. Ik kreeg een foutmelding op de site en heb contact opgenomen met BrewBrain support. Een antwoord kwam vrij snel, we hebben na een aantal mailtjes zelfs telefonisch contact gehad. Ze hadden een fout gevonden op de server. Dit was na een aantal dagen hersteld en toen kon ik de float registreren. Dat gaat overigens vrij makkelijk, je kan inloggen op het wifi-signaal van de float en daar kan je de float verbinden met je eigen wifi netwerk. De float zelf is robuust, het is een behoorlijk zware unit. Het ziet er allemaal stevig uit. Er zit een schakelaar in die op 3 standen kan, meten, uit en setup. De handleiding die op internet beschikbaar is gesteld is duidelijk.

De float heb ik in het gistvat gelegd bij de dubbel, na hem grondig gedesinfecteerd te hebben natuurlijk. Mijn (plastic) gistvat zit in een koelkast (met stc-1000) in de garage, dus qua signaal was het even afwachten. Maar uiteindelijk kwam het signaal goed door. Gelukkig! Ik had al een wifi-extender klaarliggen om het signaal te versterken, maar dat is niet noodzakelijk gebleken.
De waardes van de dubbel klopten tot op het punt. Ook de temperatuur kwam aardig overeen.  Maar dat was natuurlijk niet de echte test.

Op 5 oktober heb ik een blond bier gebrouwen (met hop uit eigen tuin). Nadat ik het wort in het gistvat had laten lopen, heb ik de float in het gistvat toegevoegd. Het koelen lukte niet zoals ik had gehoopt, dus heb ik het vat iets te warm weggezet zodat hij in de koelkast verder af kon koelen. Het signaal kwam meteen door, gelukkig maar, want ik had de verkeerde koelkast op de stc-1000 aangesloten dus zakte de temperatuur te snel! Bij het niet gebruiken van de float was ik hier waarschijnlijk pas de volgende dag achtergekomen :) Er zat wel een verschil in de waardes, de float gaf een SG van 1.064 aan en ik had 1.070 gemeten met de hydrometer op 24 graden. Dat was wel jammer. Voor een grafiek, klik hier.

Er zitten ook een aantal gaten in de metingen, normaliter komt er elke 15 minuten een meting door maar die ontbreken van zaterdagavond tot zondagmiddag. Dit is onverklaarbaar, aangezien het internet gewoon werkte gedurende die periode. Op zondag om 16.08u kwam de eerste meting weer door en de vergisting bleek al begonnen. Je kan op de site van BrewBrain de vergisting heel mooi volgen, maar dat is meteen een kwetsbaar punt: als de wifi verbinding onverhoopt wegvalt of de server er uit ligt, kan je niets meer volgen. Omdat ik nog een keer contact heb gehad met de producenten (een private brew wilde ik op een public brew zetten maar dat lukte niet) kwamen ook zij achter de gaten in de metingen en hebben me gevraagd of ik een verklaring heb (wifi ligt er uit?). Dat brengt mij op het volgende puntje, als je een brouwsel meet wordt het kiezen tussen een private of een public brew. Bij een public brew kan iedereen kan hem zien (zoals jullie ook mijn brouwsel kunnen zien via de link). Je kan dus met andere floats meekijken hoe de vergisting verloopt, ook als je geen account hebt. Maar omdat het mijn eerste keer met de float is en ik de grafiekjes graag wil delen met vrienden, moet je hem wel op public zetten. Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet prettig vinden, hoewel ik er niet zo heel veel moeite mee heb.
De temperatuur scheelt ongeveer 1 graad met mijn stc-1000, maar die heeft een middels een schuursponsje geïsoleerde meting op het gistvat terwijl de float ín het gistvat ligt, dus dat kan natuurlijk kloppen.

Vandaag heb ik een sample genomen uit het gistvat en die gemeten met de refractometer, na omrekening (8 Brix) komt die op 1.008, terwijl de Float 1.007 aangeeft. Wat dat betreft komt het dus overeen! Nu heb ik het monster via het kraantje gelopen dus is er waarschijnlijk weer reuring in het gistvat, de float geeft nu een waarde van 1.005 aan. Maar even wachten hoe het er morgenochtend uit ziet.

Al met al ben ik erg blij met de Float. Het is een gadget die aangeeft hoe ver je zit in de vergisting, maar de gemeten punten kunnen wel iets afwijken. Het is dus niet helemaal mogelijk om je refractometer en hydrometer de deur uit te doen. Maar je kan wel perfect zien wanneer de hoofdvergisting voorbij is, de grafiek vlakt mooi af. Zo hoef je voor die tijd dus geen monsters te nemen van je brouwsel, met alle gevolgen van dien. Het overzicht is duidelijk, de grafieken zijn mooi opgemaakt en je kan met een mouse-over de gemeten waardes bekijken. Ik kan dus wel plaatjes aan deze post toevoegen, maar de grafieken op http://my.brewbrain.nl spreken wat dat betreft voor zich. Voor wat betreft de gaten in de metingen zal ik de volgende keer toch een wifi extender ophangen om het signaal te versterken, kijken of dat de gaten in de metingen oplost. Tevens is de support erg goed, ze reageren snel en denken graag met je mee. Dat is bij sommige producenten ook wel anders.
Ik zal de float de volgende brouw ook gebruiken zal mijn bevindingen dan ook melden, mochten ze erg afwijken van wat hierboven staat.
Jacques en Brouwstore, super bedankt!

Tags: