Zwarte honing gebruiken om bier te kleuren

Gestart door Petertje, 03-05-2019 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petertje

Vorige week zijn we op vakantie geweest in Kroatië en daar heb ik twee potten honing gekocht.



Nu lijkt het me mooi om met de zwarte honing een donker bier te  brouwen met alleen de lichtere moutsoorten. En dit bier dan te kleuren met alleen deze honing. Zou een woudhoning zijn. Zelf zit ik te denken aan bijvoorbeeld een dubbel.

70% Pale mout
15% Munchener mout
15% Donkere honing

Saaz hop
Perle hop

BE-256 gist

Wat ik me afvraag, of iemand ervaring heeft of dergelijke honing een beetje kleurvast is. En ook vraag ik me af of er wat van de smaak over blijft, of wordt het hiermee een hele droge dubbel die erg vlak van smaak is?

Jacques

Geen ervaring. Ik zou het gewoon uitproberen met een kleine hoeveelheid.

Een stevige suikergift is overigens geen probleem bij een dubbel.

Traploper

Ik heb al meerdere keren een donkere boekweithoning gebruikt, al is die niet zo donker als die van jou, maar daar blijft weinig kleur van over.

Maar laat je dat niet door tegenhouden, het bier wordt vast en zeker lekker.

McMelloW

Honing niet verwarmen maar koud in het vergistingsvat toevoegen.

Petertje

Bedankt voor de reacties, dan ga ik deze binnenkort brouwen. Hoeft de honing uberhaupt niet verwarmd te worden om eventuele besmetting te voorkomen? Dacht eraan om deze op zich even te verwarmen naar iets van 60-70 graden maar dat hoeft dus niet?

McMelloW

Citaat van: Petertje op 04-05-2019  17:05 uBedankt voor de reacties, dan ga ik deze binnenkort brouwen. Hoeft de honing uberhaupt niet verwarmd te worden om eventuele besmetting te voorkomen? Dacht eraan om deze op zich even te verwarmen naar iets van 60-70 graden maar dat hoeft dus niet?
Honing is over het algemeen steriel. Nog nooit besmetting door honing opgelopen.
Juist de imker honing met aparte smaken niet verwarmen. Als je honing warmer dan 30-35°C maakt gaan alle honing karakteristieke eigenschappen en smaken verloren. Je houdt dan een soort veredelde suiker honing over.

Gerald

Zoals eerder al gemeld. Test de honing eerst eens.

Verder gebruik een andere gist. Deze laat een nare medicijn nasmaak achter is mijn ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.