Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zwarte honing gebruiken om bier te kleuren  (gelezen 819 keer)

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zwarte honing gebruiken om bier te kleuren
« Gepost op: 03-05-2019 21:45 u »
Vorige week zijn we op vakantie geweest in KroatiŽ en daar heb ik twee potten honing gekocht.

Nu lijkt het me mooi om met de zwarte honing een donker bier te  brouwen met alleen de lichtere moutsoorten. En dit bier dan te kleuren met alleen deze honing. Zou een woudhoning zijn. Zelf zit ik te denken aan bijvoorbeeld een dubbel.

70% Pale mout
15% Munchener mout
15% Donkere honing

Saaz hop
Perle hop

BE-256 gist

Wat ik me afvraag, of iemand ervaring heeft of dergelijke honing een beetje kleurvast is. En ook vraag ik me af of er wat van de smaak over blijft, of wordt het hiermee een hele droge dubbel die erg vlak van smaak is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zwarte honing gebruiken om bier te kleuren
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2019 22:07 u »
Geen ervaring. Ik zou het gewoon uitproberen met een kleine hoeveelheid.

Een stevige suikergift is overigens geen probleem bij een dubbel.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2019 23:27 u »
Ik heb al meerdere keren een donkere boekweithoning gebruikt, al is die niet zo donker als die van jou, maar daar blijft weinig kleur van over.

Maar laat je dat niet door tegenhouden, het bier wordt vast en zeker lekker.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2019 16:33 u »
Honing niet verwarmen maar koud in het vergistingsvat toevoegen.

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2019 17:05 u »
Bedankt voor de reacties, dan ga ik deze binnenkort brouwen. Hoeft de honing uberhaupt niet verwarmd te worden om eventuele besmetting te voorkomen? Dacht eraan om deze op zich even te verwarmen naar iets van 60-70 graden maar dat hoeft dus niet?

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2019 17:14 u »
Bedankt voor de reacties, dan ga ik deze binnenkort brouwen. Hoeft de honing uberhaupt niet verwarmd te worden om eventuele besmetting te voorkomen? Dacht eraan om deze op zich even te verwarmen naar iets van 60-70 graden maar dat hoeft dus niet?
Honing is over het algemeen steriel. Nog nooit besmetting door honing opgelopen.
Juist de imker honing met aparte smaken niet verwarmen. Als je honing warmer dan 30-35įC maakt gaan alle honing karakteristieke eigenschappen en smaken verloren. Je houdt dan een soort veredelde suiker honing over.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #6 Gepost op: 04-05-2019 21:01 u »
Zoals eerder al gemeld. Test de honing eerst eens.

Verder gebruik een andere gist. Deze laat een nare medicijn nasmaak achter is mijn ervaring.

Tags: