Afvoer koolzuur in gistkast

Gestart door de Machtige Wil, 30-04-2019 23:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

Beste brouwers,

Momenteel heb ik een tripel in mijn gistkast staan. Dit is de eerste keer dat ik de gistkast gebruik, voorheen deed ik het vergisten in de woonkamer.

Nu zit ik met het volgende.

Na de hoofdgisting heb ik overgeheveld naar een mandfles en sindsdien is het waterslot heel erg stil.

Het gistvat welke ik voor de hoofdgisting gebruik heeft een ander waterslot maar die was behoorlijk actief.

De enige keer dat ik wel activiteit bespeur in het waterslot op de mandfles is wanneer ik net de deur van de koelkast heb geopend. Wanneer dat gebeurt bubbelt ie ook echt behoorlijk. Daarna kan ik minuten staren naar een stil waterslot en gebeurt er niets.

Herkent iemand dit? Kan het zijn dat er druk wordt opgebouwd in de kast?

Groet,

Wilrik

Wildor

De kleinste factoren kunnen ervoor zorgen dat het waterslot een blubje geeft. Alleen als het waterslot goed tekeer gaat kun je zeggen dat de vergisting loopt. Verder kun je het beste het SG meten als je wilt weten of er nog vergisting plaatsvindt.

William

Irukandji

Wat zijn de SG waarde. Ja kan pas na het meten zeggen wat er aan de hand is. Een goed sluitende koelkast kan het slot laten bubbelen als je deze openmaakt.

de Machtige Wil

Citaat van: Irukandji op 01-05-2019  00:08 uWat zijn de SG waarde. Ja kan pas na het meten zeggen wat er aan de hand is. Een goed sluitende koelkast kan het slot laten bubbelen als je deze openmaakt.

Begin SG was 1072, bij overhevelen naar mandfles 1020. Vanuit de mandfles is het wat lastig meten maar plan was aankomend weekend te bottelen mits de SG rond de 1010 zit.

Zou het openen van de deur dan een onjuiste indicatie geven in het waterslot en moet ik me zorgen maken om een stilgevallen gisting?

Groet,

Wilrik

BrouwMark

Als je de deur opendoet, wordt de lucht in je fles snel warmer. Daardoor gaat je waterslot bubbelen.

Als je de deur weer dicht doet en even blijft luisteren, gaat je waterslot op een gegeven moment soms ook weer terug bubbelen.

Hoe groter je kopruimte, hoe 'erger' dit is.

brouwerwaldonk

Citaat van: de Machtige Wil op 30-04-2019  23:56 uNa de hoofdgisting heb ik overgeheveld naar een mandfles en sindsdien is het waterslot heel erg stil.

Het gistvat welke ik voor de hoofdgisting gebruik heeft een ander waterslot maar die was behoorlijk actief.
Wat ook zou kunnen is het feit dat je waterslot niet 100% afsluit op de rubber en de rubber niet op de fles. Alle mogelijke bramen glad maken en de rubber een beetje nat.

de Machtige Wil

Bedankt voor de tips mannen.

Ik heb de stop en het waterslot nog eens goed aangedrukt en tot mijn vreugde zie ik met regelmaat weer blubjes. Mijn gist leeft dus nog!

Groet,

Wilrik

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 01-05-2019  00:25 uBegin SG was 1072, bij overhevelen naar mandfles 1020. Vanuit de mandfles is het wat lastig meten maar plan was aankomend weekend te bottelen mits de SG rond de 1010 zit.

Hoe ziet je recept uit?

Van 1072 naar 1010 betekent een vergistingsgraad van 86%. Dat is een vrij hoge vergistingsgraad. Maar bij het gebruik van bepaalde gisten en ook bij een hoge suikergift kan dit wel.
Als je nu op 1020 heb je een vergistingsgraad van 72%. Afhankelijk van de gebruikte gist en de storting kan dat acceptabel zijn.

Omdat de tijd tot komend weekend kort is adviseer ik je nog een week te wachten met bottelen. Wanneer er nog vergisting is (zoals uit je reactie van 11:38 blijkt) dan duurt het nog even de vergisting is afgerond. Het laatste deel van de vergisting, de nagisting, verloopt namelijk veel langzamer dan de hoofdgisting...

de Machtige Wil

Jacques,

Bedankt voor je reactie.

Het gaat om dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2632.0.html

Een mooi simpel recept voor mijn eerste brouwsels. Dit is de derde keer dat ik het brouw. Vorige keer kwam ik voor bottelen uit op 1008.

Ik hoopte eigenlijk dit weekend al te kunnen bottelen, de hoofdgist heeft ongeveer 4 dagen geduurd en zaterdag staat het ongeveer 10 dagen in de mandfles. Ik zal in elk geval een meting doen dit weekend en kijken of ik rond de 1010 zit.

Citaat van: Jacques op 01-05-2019  22:13 uHoe ziet je recept uit?

Van 1072 naar 1010 betekent een vergistingsgraad van 86%. Dat is een vrij hoge vergistingsgraad. Maar bij het gebruik van bepaalde gisten en ook bij een hoge suikergift kan dit wel.
Als je nu op 1020 heb je een vergistingsgraad van 72%. Afhankelijk van de gebruikte gist en de storting kan dat acceptabel zijn.



De gist is Fermentis Safale S-04. Kijk ik in BrouwVisie staat daar een vergistingsgraad van 76% tot 79% voor deze gist. De vorige keer dat ik dit recept brouwde kwam ik uit op  88% ... is dat niet vreemd?  :denken:

Groet,

Wilrik



Jacques

Gebruik je misschien een andere gist?

De Fermentis Safale S-04 kent een gemiddelde vergistingsgraad van 75%.
Zie SafAle™ S-04 - Fermentis

Bij het bier waarmee Bram algemeen kampioen werd heeft hij ook een vergistingsgraad gehaald van 75%.

Overigens krijg je ook een veel hogere vergistingsgraad als je veel suiker gebruikt. Is dat misschien het geval?


Laat het bier in ieder geval nog even staan. Bottelen na 10 dagen is erg snel... Grote kans dat het nog niet helemaal is uitgegist.

de Machtige Wil

Ik heb, omdat je me toch aan het twijfelen bracht, het zakje opgevist uit de prullenbak. Het is 100% zeker Fermentis Safale S-04.
Verder is er geen suiker toegevoegd.

Dit is het volledige recept van wat er nu in het gistvat zit:


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Één schot drie raak
Kenmerk                      : 003
Brouwdatum                   : 16-Apr-19
Biertype                     : Tripel
Aantal liters                : 20
Gewenst begin SG             : 1074 (8.1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 30.23 liter
Maischdikte                  : 3.12 l/kg
Maischwater                  : 20.41 liter
Spoelwater                   : 9.82 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 13 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid         : 24 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (TS)                96.9 %         6.335 kg       3 EBC                                                                     
Amber (DM)                   3.1 %          0.203 kg       50 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Challenger                   6.6 %     32 gr          60 Min.        24 EBU                                                           

Opmerkingen     : Hop toegevoegd tijdens opwarmen. +- 80 graden.

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander                                   10 gr          10 Min.                                                       

Opmerkingen     : Met vijzel gemalen. Niet te fijn.


Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale S-04

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 65°C      70 Min.      3.1 l/kg
Stap 2: 78°C      2 Min.      3.1 l/kg

Opmerkingen     : -



Nu ik het nareken zie ik toch wel wat afwijkingen. Mijn begin SG is lager en ik kom ook op een dikker beslag. Ik moet eens zien hoe dat is gekomen.

In elk geval zal ik nog een weekje wachten met bottelen. Misschien wil ik wat snel maar ik ben bang dat de hergisting moeilijker op gang komt wanneer je te lang wacht. Morgen zal ik eens een meting doen. Dat geeft tenslotte duidelijkheid  :biersmile:

Groet,

Wilrik

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 02-05-2019  22:49 uNu ik het nareken zie ik toch wel wat afwijkingen. Mijn begin SG is lager en ik kom ook op een dikker beslag. Ik moet eens zien hoe dat is gekomen.

In elk geval zal ik nog een weekje wachten met bottelen. Misschien wil ik wat snel maar ik ben bang dat de hergisting moeilijker op gang komt wanneer je te lang wacht. Morgen zal ik eens een meting doen. Dat geeft tenslotte duidelijkheid  :biersmile:

De hoge vergistingsgraad kan ik niet verklaren aan de hand van de gegevens die je verstrekt.

Nog een weekje wachten met bottelen levert geen probleem op met de hergisting. Zolang je binnen 3 weken na de start van de vergisting bottelt is de hergisting geen probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-05-2019  23:18 uDe hoge vergistingsgraad kan ik niet verklaren aan de hand van de gegevens die je verstrekt.

Stap 1: 65°C      70 Min. en dan vrijwel geen 72 gradenstap zal een behoorlijk percentage veristbare suikers leveren.
Een lager begin SG zou daar ook door kunnen komen omdat na de 65 gradenstap nog nauwelijks extra lange suikerketens vrijgekomen zijn zonder 72 gradenstap.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 02-05-2019  23:31 uStap 1: 65°C      70 Min. en dan vrijwel geen 72 gradenstap zal een behoorlijk percentage veristbare suikers leveren.
een lager begin SG zou daar ook door kunnen komen omdat na de 65 gradenstap nog nauwelijks extra lange suikerketens vrijgekomen zijn zonder 72 gradenstap.

Maar dat is niet anders dan in het oorspronkelijk recept.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 02-05-2019  23:34 uMaar dat is niet anders dan in het oorspronkelijk recept.
En toen kwam je op 1008? Ook met die zelfde gist? Dus zelfde trend?

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2019  00:06 uEn toen kwam je op 1008? Ook met die zelfde gist? Dus zelfde trend?

Geposte recept is van mijn huidige batch. Vorige keer zelfde recept en zelfde gist was start SG 1068 eind 1008.

hansHalberstadt

Als je 3x hetzelfde resultaat krijgt dan zal de hoge SVG toch wel kloppen, of er zou iets helemaal mis moeten zijn met je metingen. Dat je bier niet meer gistte in de mandfles komt dan mogelijk om dat het al vrijwel was uitgegist en met overhevelen er extra koolzuur is ontsnapt uit oplossing die daarna niet meer aangevuld kon worden. of er zit een lekje ergens. Als je wilt overhevelen is het belangrijk om daar niet mee te wachten tot het al helemaal is uitgegist, zodat er ook in je mandfles nog voldoende koolzuur aangemaakt kan worden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2019  07:57 uAls je 3x hetzelfde resultaat krijgt dan zal de hoge SVG toch wel kloppen, of er zou iets helemaal mis moeten zijn met je metingen.

Met behulp van wat kraanwater kun je snel zien of de meter een te lage waarde geeft...

hansHalberstadt

Wel interessant om inderdaad even te kijken of het eind SG daadwerkelijk klopt. In dat geval hebben we misschien een mooi voorbeeld van de invloed van een lange 63 gradenstap zonder 72 gradenstap op de vergistbaarheid (met 3 x hetzelfde resultaat)

de Machtige Wil

Vandaag heb ik opnieuw het SG gemeten. Ik kom uit op 1014. Een vergistingsgraad van 81%.
Een proef genomen en het smaakt goed. Veel smaak, nog wel erg zoet. Ik hoop dat dat nog wat bijtrekt.

Toch ben ik niet helemaal tevreden met hoe de nagisting in de mandfles is verlopen.

Ik gaf eerder aan dat ik het waterslot weer aan de bubbel had gekregen maar dit heeft niet lang stand gehouden.
De afgelopen week heb ik nul activiteit gezien en voor mijn gevoel was het al behoorlijk uitgegist.

Nu heb ik zitten denken over de oorzaak van het stille waterslot tijdens de nagisting.

Misschien was de temperatuur te hoog (21 graden) waardoor de gisting te hevig en snel is verlopen?

Heb ik te laat overgeheveld naar de mandfles met als gevolg te weinig actieve gistcellen?

Was de kopruimte in de fles te hoog? 19 liter in een 25 fles?

Heb ik toch misschien een lek?

Ik moet het allemaal nog eens verder onderzoeken. Als jullie nog ideeën hebben zijn die zeer welkom.

Vooralsnog lijkt het in elk geval een lekker biertje te worden en daar doen we het toch voor.  :biersmile:

Groet,

Wilrik


Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 11-05-2019  19:47 uNu heb ik zitten denken over de oorzaak van het stille waterslot tijdens de nagisting.

Misschien was de temperatuur te hoog (21 graden) waardoor de gisting te hevig en snel is verlopen?

Heb ik te laat overgeheveld naar de mandfles met als gevolg te weinig actieve gistcellen?

Was de kopruimte in de fles te hoog? 19 liter in een 25 fles?

Heb ik toch misschien een lek?

Ik moet het allemaal nog eens verder onderzoeken. Als jullie nog ideeën hebben zijn die zeer welkom.

Als je met een overmaat aan gist een vergisting uitvoert bij een temperatuur van zo'n 21 graden (in het gistvat is het warmer...) verloopt de vergisting snel.
De vergistbare suikers zijn dan snel verbruikt. Wanneer je in die omstandigheden overhevelt zal er niet veel meer gebeuren in vat/emmer/fles waarnaar je overgeheveld hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.